Saab växellådor

Janneutanb
9 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Kör man som en idiot rasar man nog vilken låda som helst...

bmx
9 februari 2009 · 7 100 Inlägg

dom rasar lika mkt som volvos gör! that its!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
TMW-Performance Avstängd
9 februari 2009 · 914 Inlägg

Kan hända att lådorna inte är dom bästa. Men det beror ju på hur fan man kör oxå. Ett exempel: En snubbe drar iväg med sin 9000 fullt hjulspinn på ettan, våldar i 2an. NÄR man ska ha i 2an och känner att spaken e trög, släpp gasen så det slutar spinna och SEN kan man lägga i 2an. Det är fan inte konstigt att dom pajar om man håller på så. Den här killen hade väl förlorat typ en sekund på att släppa gasen ett tag och sen växla. Men ist valde han att vålda vilket resulterade i ett växellåds ras. Har själv aldrig haft problem med min låda. Och det ska väl sägas att man inte bar söndagsåker.

kort sagt: använd skallen så håller det.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Hammarslag Inläggskritiker
9 februari 2009 · 990 Inlägg

bmx skrev:
dom rasar lika mkt som volvos gör! that its!

Jävligt sant.
Något bättre är lådorna dock på volvo, men sen går det ju att diskutera vad saab har som håller mycket bättre än volvos orginalgrejer. Finns ju en anledning till varför dom byter kolvar stakar sug m.m redan vid steg4 på vissa volvos, men inte på saabaran först steg 7+

Själva lådan i saabarna är inte dåliga, dreven brukar palla 750nm konstant vrid vilket inte är dåligt.
orginal diffarna är däremot dåliga.

Senast redigerat av Hammarslag (9 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
viktore
10 februari 2009 · 187 Inlägg

Hammarslag skrev:

bmx skrev:
dom rasar lika mkt som volvos gör! that its!

Jävligt sant.
Något bättre är lådorna dock på volvo, men sen går det ju att diskutera vad saab har som håller mycket bättre än volvos orginalgrejer. Finns ju en anledning till varför dom byter kolvar stakar sug m.m redan vid steg4 på vissa volvos, men inte på saabaran först steg 7+

Själva lådan i saabarna är inte dåliga, dreven brukar palla 750nm konstant vrid vilket inte är dåligt.
orginal diffarna är däremot dåliga.

And here we go again roll

Och för att hålla liv i diskussionen och gå offtopic ytterliggare undrar jag på vilket steg4(förutom s40 2.0t) man byter kolvar på? Sug, vad är det?

Förövrigt har du kanske missat att kolvar måste bytas i princip alla nyare SAABmotorer(undantaget 2.8T) så fort man går lite över 300hk? Gamla T5-bottendelen klarar mycket effekt, nyare bottendelar gör det inte.

Senast redigerat av viktore (10 februari 2009)

AndreasPlars
10 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Hammarslag skrev:

bmx skrev:
dom rasar lika mkt som volvos gör! that its!

Jävligt sant.
Något bättre är lådorna dock på volvo, men sen går det ju att diskutera vad saab har som håller mycket bättre än volvos orginalgrejer. Finns ju en anledning till varför dom byter kolvar stakar sug m.m redan vid steg4 på vissa volvos, men inte på saabaran först steg 7+

Själva lådan i saabarna är inte dåliga, dreven brukar palla 750nm konstant vrid vilket inte är dåligt.
orginal diffarna är däremot dåliga.

Mitt treans drev rasade med 500nm och detta på en fräsch låda. Det är rent larvigt att se Saabkillar skriva en massa bra om Saablådor som alla vet är klena och tom rasar med orginaleffekt ibland.
Klena hus som flexar, små lager som nöts ut, långa axlar som flexar, diffar som "poppar ut" m.m. är sanning.

Volvos M56 utklassar Saabs låda i 9000/9-5, det är bara att inse. Eller som vissa gör: förneka...
Har den ens rivit en jämfört en Saablåda med en Volvolåda? Ta och åk till Bilsport " en dag på stipen" så märker du vem som har problem med lådor och vem som mycket mera sällan har problem.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Turbo_Boost
10 februari 2009 · 40 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Hammarslag skrev:

bmx skrev:
dom rasar lika mkt som volvos gör! that its!

Jävligt sant.
Något bättre är lådorna dock på volvo, men sen går det ju att diskutera vad saab har som håller mycket bättre än volvos orginalgrejer. Finns ju en anledning till varför dom byter kolvar stakar sug m.m redan vid steg4 på vissa volvos, men inte på saabaran först steg 7+

Själva lådan i saabarna är inte dåliga, dreven brukar palla 750nm konstant vrid vilket inte är dåligt.
orginal diffarna är däremot dåliga.

Mitt treans drev rasade med 500nm och detta på en fräsch låda. Det är rent larvigt att se Saabkillar skriva en massa bra om Saablådor som alla vet är klena och tom rasar med orginaleffekt ibland.
Klena hus som flexar, små lager som nöts ut, långa axlar som flexar, diffar som "poppar ut" m.m. är sanning.

Volvos M56 utklassar Saabs låda i 9000/9-5, det är bara att inse. Eller som vissa gör: förneka...
Har den ens rivit en jämfört en Saablåda med en Volvolåda? Ta och åk till Bilsport " en dag på stipen" så märker du vem som har problem med lådor och vem som mycket mera sällan har problem.

M.V.H.

Har byggt antalet saablådor med väldigt mkt effekt som brukats flera  år på bankörningar samt head to head race:) samt strippkörning.

Effekten har vart emellan 0-700-nm samt 0-600+hk

Volvos  lådor  är bra förvisso men de hade ju oxå barnsjukdomar.hmm

mvh

Alla känner varann, alla snackar skit om varann, alla har sex me varann, allas hemligheter blir till nyheter..
Välkommen till Sverige!!
Det du inte vet om dig själv - vet alla andra! :D
Saab 9-3 "Svart Raket" (1996)
Saab 9-3 Aero "Aero" (2001)
Saab 93 SS "Aero B236R" (2003)
AndreasPlars
10 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Aero-eskilstuna skrev:
Har byggt antalet saablådor med väldigt mkt effekt som brukats flera  år på bankörningar samt head to head race:) samt strippkörning.

Effekten har vart emellan 0-700-nm samt 0-600+hk

Volvos  lådor  är bra förvisso men de hade ju oxå barnsjukdomar.hmm

mvh

Barnsjukdomar ja, men inte de hållbarhetsproblem som orginal Saablådor i 9000/9-5 mfl har.
Det är lixom ingen idé att försvara Saabs lådor som något hållbart eller "lika bra" som många gör.
Ryktena är inte bara påhittade och tagna ur luften.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Crozzfire Avstängd
10 februari 2009 · 512 Inlägg

Kör en gammal Saab 900, tala om stenkross! Huuva

Turbo_Boost
10 februari 2009 · 40 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Aero-eskilstuna skrev:
Har byggt antalet saablådor med väldigt mkt effekt som brukats flera  år på bankörningar samt head to head race:) samt strippkörning.

Effekten har vart emellan 0-700-nm samt 0-600+hk

Volvos  lådor  är bra förvisso men de hade ju oxå barnsjukdomar.hmm

mvh

Barnsjukdomar ja, men inte de hållbarhetsproblem som orginal Saablådor i 9000/9-5 mfl har.
Det är lixom ingen idé att försvara Saabs lådor som något hållbart eller "lika bra" som många gör.
Ryktena är inte bara påhittade och tagna ur luften.

M.V.H.

Även dessa 850 lådor har gått sönder utan nämnvärd effekt. Sen att jämföra en låda  med 2  axlar & en med 3 är lite i överkant kan tyckas.

ALLT KAN GÅ SÖNDER MED LR UTAN EFFEKT OAVSETT BILMÄRKE::::THATS MY TWO CENTS;)

Senast redigerat av Aero-eskilstuna (10 februari 2009)

Alla känner varann, alla snackar skit om varann, alla har sex me varann, allas hemligheter blir till nyheter..
Välkommen till Sverige!!
Det du inte vet om dig själv - vet alla andra! :D
viktore
10 februari 2009 · 187 Inlägg

Aero-eskilstuna skrev:

AndreasPlars skrev:

Aero-eskilstuna skrev:
Har byggt antalet saablådor med väldigt mkt effekt som brukats flera  år på bankörningar samt head to head race:) samt strippkörning.

Effekten har vart emellan 0-700-nm samt 0-600+hk

Volvos  lådor  är bra förvisso men de hade ju oxå barnsjukdomar.hmm

mvh

Barnsjukdomar ja, men inte de hållbarhetsproblem som orginal Saablådor i 9000/9-5 mfl har.
Det är lixom ingen idé att försvara Saabs lådor som något hållbart eller "lika bra" som många gör.
Ryktena är inte bara påhittade och tagna ur luften.

M.V.H.

Även dessa 850 lådor har gått sönder utan nämnvärd effekt. Sen att jämföra en låda  med 2  axlar & en med 3 är lite i överkant kan tyckas.

ALLT KAN GÅ SÖNDER MED LR UTAN EFFEKT OAVSETT BILMÄRKE::::THATS MY TWO CENTS;)

Ska man utgå ifrån ditt resonemang kan man då heller inte säga att Volvo 850(som SAABåkare gärna drar upp) skulle ha klena vevstakar, då de inte är smidda likt SAABs.. roll

Senast redigerat av viktore (10 februari 2009)

Gizmojohan
10 februari 2009 · 3 295 Inlägg

det är bara att lägga ner diskutionen, SAABs lådor är kassa, sanningen svider. Fast å andra sidan så beror ju det fortfarande på hur man kör. Banzai starter är det inte många lådor som tål.

Janneutanb
10 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Äh jag står fast vid att dom är ungefär som alla andra FWD bilars lådor, sen GIVETVIS finns det bilar som har bättre.

Lätt trimmade, ungdomskörda bilar. Självklart så måste ju nånting rasa wink

AndreasPlars
11 februari 2009 · 1 062 Inlägg

viktore skrev:
Ska man utgå ifrån ditt resonemang kan man då heller inte säga att Volvo 850(som SAABåkare gärna drar upp) skulle ha klena vevstakar, då de inte är smidda likt SAABs.. roll

Ja, starta en annan tråd om Saabs förträffliga vevstakar. Kanonidé.
Alla bilar har ju starka och dåliga sidor.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
AndreasPlars
11 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Slave_joe skrev:
det är bara att lägga ner diskutionen, SAABs lådor är kassa, sanningen svider.

Njae... kassa tycker jag är att överdriva faktiskt. Sämre finns definitivt!
-Speciellt "kortlådorna" -94----> tycker jag är mycket sköna/smidiga att handskas med. Synkad back och 3synkar per växel på ettan och tvåan. Och de håller ju trots allt ett bra tag trotts 400hk och 500Nm.
Men någon M56 mfl blir det ju inte tal om att mäta sig med, även om sådana också rasar ibland.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
blacken
11 februari 2009 ·

Är det inte samma tillverkare av Saab:s och Volvo:s lådor, ZF?..

camaro67 Meister
11 februari 2009 · 6 763 Inlägg

blacken skrev:
Är det inte samma tillverkare av Saab:s och Volvo:s lådor, ZF?..

Joo nyare automatlådor är samma låda. big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Hammarslag Inläggskritiker
11 februari 2009 · 990 Inlägg

Slave_joe skrev:
det är bara att lägga ner diskutionen, SAABs lådor är kassa, sanningen svider. Fast å andra sidan så beror ju det fortfarande på hur man kör. Banzai starter är det inte många lådor som tål.

Lådorna är väl inte direkt dåliga utan snarare orginal diffen som suger pung.

men däremot nämn nåt annat som är dåligt med saab förutom lådorna smile ?
kan ju jämnföra med tex konkurrenten volvo som inte har smidda kolvar vev utan gjutna, sämre foder, hmm vad var det mer ?
Så volvo ägarna är inte dom som ska ropa allt för mycket varg.

Vet ej om det är en fråga om kvalité, undra på att lådorna rasar när man hänger på 60-100% mer effekt än vad skiten är byggt för, eller håller på o rivstartar sparkar i växlarna missköter oljebyten m.m
Sen så att tänka på så¨är inte växellådor gjorda av finaste metaller utan massproducerat skitmetall i dreven tex. Allt för att spara pengar.

Vissa volvo lådor ja dom håller bättre, (vissa) so ? Är det växellådan som gör en hel bil ?
Vill se den volvo 850 eller S40 eller 740 tex som dom plockar ut 500hk med orginal stakar kolvar o insug med, driftsäkra hästar då.

Det var väl nordic uhr som pressa ur 650hk ur en helt orginalmotor Tronic 5 i bänk, ända dom bytte var spridare IC och en modell jätte stor turbo + programvara.

Det finns ju en orsak till varför dom byter kolvar o stakar redan vid steg 4 på volvo men inte först än steg 7 tex på saab.

Senast redigerat av Hammarslag (11 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
TurbOla Reservdansk
11 februari 2009 · 6 271 Inlägg

blacken skrev:
Är det inte samma tillverkare av Saab:s och Volvo:s lådor, ZF?..

Det är ju Aisins växellådor som både Volvo och Saab använder.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Blomsterberg plattsättare!
11 februari 2009 · 804 Inlägg

Hammarslag skrev:

Slave_joe skrev:
det är bara att lägga ner diskutionen, SAABs lådor är kassa, sanningen svider. Fast å andra sidan så beror ju det fortfarande på hur man kör. Banzai starter är det inte många lådor som tål.

Lådorna är väl inte direkt dåliga utan snarare orginal diffen som suger pung.

men däremot nämn nåt annat som är dåligt med saab förutom lådorna smile ?
kan ju jämnföra med tex konkurrenten volvo som inte har smidda kolvar vev utan gjutna, sämre foder, hmm vad var det mer ?
Så volvo ägarna är inte dom som ska ropa allt för mycket varg.

Vet ej om det är en fråga om kvalité, undra på att lådorna rasar när man hänger på 60-100% mer effekt än vad skiten är byggt för, eller håller på o rivstartar sparkar i växlarna missköter oljebyten m.m
Sen så att tänka på så¨är inte växellådor gjorda av finaste metaller utan massproducerat skitmetall i dreven tex. Allt för att spara pengar.

Vissa volvo lådor ja dom håller bättre, (vissa) so ? Är det växellådan som gör en hel bil ?
Vill se den volvo 850 eller S40 eller 740 tex som dom plockar ut 500hk med orginal stakar kolvar o insug med, driftsäkra hästar då.

Det var väl nordic uhr som pressa ur 650hk ur en helt orginalmotor Tronic 5 i bänk, ända dom bytte var spridare IC och en modell jätte stor turbo + programvara.

Det finns ju en orsak till varför dom byter kolvar o stakar redan vid steg 4 på volvo men inte först än steg 7 tex på saab.

ja tyvär är det så med stakarna helst nästan ännu tidigare än 4an ändå i långa loppet när man hare gjort det kan man börja leka där emot.

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang