Någon borde veta hur man fixar stenskott bäst?

Makemehappy
24 oktober 2008 · 256 Inlägg

Det verkar som ingen vet hur man ska fixa stenskott, ingen gemensam metod.
En del säger lackstift, sen är det skit många som säger att det inte blir bra med just lackstift det blir inte samma nyans på färgen. Och en del säger att man ska köpa sprayburk och spruta ut lite färg i en behållare och sedan dutta i färg med tandpetare? :S

Därför fråga jag om någon av er har något vettigt svar?
Ska man förbereda på något sätt innan man färgar då? K-sprit eller alkohol?
Ska man inte ha klarlack efter färgningen? Det är också viktiga frågor..

Senast redigerat av Makemehappy (24 oktober 2008)

Edvinoo Hetast Just Nu!
24 oktober 2008 · 1 355 Inlägg

bra fråga är också intresserad av att få veta det---

Inspiration comes standard
-Mackan- Fire And Silk
24 oktober 2008 · 2 254 Inlägg

Jag duttar med en tops efter att jag sprayat i sprayburkenslock. Det funkade bra på min 740 iallafall, och nu vet jag inte om du har en Ferrari eller en Lada ifrån 1960-talet wink

Edit: Det viktiga är att man skyddar den oftast bara/nakna metallen ifrån väder och vind.

MVh Markus

Senast redigerat av -Mackan- (24 oktober 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
ottar
24 oktober 2008 · 75 Inlägg

Precis som du säger så blir det ofta en nyans skillnad när man använder lackstift. Det absolut bästa att att lacka om den ytan. Dock inte testat så många varianter.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

Jag använde tandpetara å dutta från ett lackstift(original Jaguar) på Jaggan det blev jävligt bra tycker jag. vistt ser man var stenskotten har varit men bara om man kollar efter dom.

Lär ju ha en del å göra med va det e för färg på bilen å hur välvårded den e i lacken hur bra resultatet blir med färgskilnader å så iaf.

Jag använde inte klarlacken bara färgen förberedde inte på nått vis heller bilen va bara ren å torr.

E dock ingen expert på det här men kolla med bilrekondfirmor dom brukar ju ha fyllt i en del stenskott. Å övning brukar ju ge färdighet

Senast redigerat av JaggaChafen (24 oktober 2008)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Speedman Bilvårdsexpert
25 oktober 2008 · 663 Inlägg

Avfetta gärna före arbete för bästa vidhäftning.
Sedan antingen tandpetare(billigare) och fungerar vid mindre stenskott. Annars finns specialpenslar hos lackerarleverantörer vid större stenskott.

Penslar basen så ytan ligger under klarlacken precis. Sedan klarlack så jämnt med org. klarlacksytan som möjligt, precis över eller jämns med. Sedan om man vill, så kan man våtslipa ytan så det blir exakt jämn yta. Sedan polera och klart.

Lycka till!

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang