Trimma E30 billigt och "lagligt"

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
26 oktober 2008 · 308 Inlägg

Hej!

jag har en BMW 320ik E30 och jag undrar om man kan få ur lite mer effekt (ca 170+ hk) på att tex sätta i trimkam och lite andra saker i den? för det får man ju sätta i "lagligt"

jag har vart inne på att sätta i snikturbo i den med men då är bilen inte "laglig".. och då måste man ju ta bort turbon varje gång för besikting. kan man få typ "intyg" på någotviss att man får ha turbo i bilen? så man slipper ta bort o sätta ditt den varje gång?

kom gärna med mycket förslag hur man kan trimma den lite enkelt så man kan leka lite mera:)
Behöver också en ny diff till bilen, BMW 325 E30 diffen passar också på BMW 320 E30 ??
men 325 diffen är vell större och starkare?
vet ni nån som har en så säg gärna till:)


Tack så jätte mycket på förhand!smile
Hade fiint/ David

Brandis Diktator
26 oktober 2008 · 968 Inlägg

du får inte ändra motorn något utan att regga den med ombyggd motor, men därimot så kan jag säg att det är lättare att komma igenom med trimkam, men inte lagligt...

och nej, du får inte bygga om motorn till turbo, därimot får du sätta i en motor med turbo om den har kat och helt orginal med intyg från bmw att den har en viss hästkraft.

Jublub
26 oktober 2008 · 187 Inlägg

En 325 diff passar perfekt på din 320 , och ja den är större och starkare, har för mig att den ska palla 450hästar eller något sånt. smile

Ford Taunus "Turbo" (1982)
jocke_gronberg
26 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

en klassiker är att stoppa i en 325 motor i en 320 sedan hålla tummarna i besigtningen men ej så är detta heller lagligt. Ifall man tar bort volymbeteckningen på blocket så vet ju ingen vad det är

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
26 oktober 2008 · 308 Inlägg

Brandis skrev:
du får inte ändra motorn något utan att regga den med ombyggd motor, men därimot så kan jag säg att det är lättare att komma igenom med trimkam, men inte lagligt...

och nej, du får inte bygga om motorn till turbo, därimot får du sätta i en motor med turbo om den har kat och helt orginal med intyg från bmw att den har en viss hästkraft.

aha okej... så man får inte ens byta kam:S men det kan doom ju knappast se på besiktingen...
men det finns ingen e30 motor som har turbo (utom m3) så då måste man bygga om fästena och ha en annan motor?

Kan mna sätta i andra spridare och sånt i bilen? hjälper det mycket?
tex 325 spridare?

Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
26 oktober 2008 · 308 Inlägg

jorre83 skrev:
en klassiker är att stoppa i en 325 motor i en 320 sedan hålla tummarna i besigtningen men ej så är detta heller lagligt. Ifall man tar bort volymbeteckningen på blocket så vet ju ingen vad det är

hehe precis!smile
men jag vet inte om jag har ork och tid att byta motor:lol:
Fast det hade vart kul alltså att ha en 325 motor:) dom ligger ju på 170 hk

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

Kanske finns något bättre avgas-grenrör än original att montera dit.
Ge lite mera botten smile

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
m3lunde
26 oktober 2008 · 140 Inlägg

finns ingen bensin e30 med turbo inte ens m3an,

Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
BMW M3 (1997)
BMW 320 "M-Sport" (2003)
Nagz Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
26 oktober 2008 · 308 Inlägg

m3lunde skrev:
finns ingen bensin e30 med turbo inte ens m3an,

då har jag fattat lite fel(A) haha:lol:

Ghibli
26 oktober 2008 · 57 Inlägg

köp en 325?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

äre äns lönt och försöka öka efekt utan turbo?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Darkie dARKiE
26 oktober 2008 · 5 031 Inlägg

volvo_dude skrev:
äre äns lönt och försöka öka efekt utan turbo?

Nej, inte om det ska vara billigt ialf.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang