bränner XENON strålkastare?

Pro_fxr jobbar påre
29 april 2009 · 751 Inlägg

5000k har ja för mig att de ger starkast sken? lr kanske var 4500k?? men nån av dom är de iaf..

Audi A5 (2008)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 april 2009 · 6 170 Inlägg

sandzoo skrev:
ok.. men vilken är att rekomendera? för bästa ljuseffekt..

Jag har bara använt 5000K men det kan jag verkligen rekommendera, köp 55W 5000K-kit ifrån vvme.com så har du det bästa ljus du kan få.

Mitt xenon har räddat livhanken på både mig och bilen ett flertal gånger.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MarcusL #2573
29 april 2009 · 1 489 Inlägg

Satte i 8000K i min VR6 för nån dag sen, blev bra smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
sandzoo
29 april 2009 · 2 072 Inlägg

MarcusL skrev:
Satte i 8000K i min VR6 för nån dag sen, blev bra smile

har funderat på de.. e de bra synfält på kvällen?

Sandzoo i da house
sandzoo
29 april 2009 · 2 072 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

sandzoo skrev:
ok.. men vilken är att rekomendera? för bästa ljuseffekt..

Jag har bara använt 5000K men det kan jag verkligen rekommendera, köp 55W 5000K-kit ifrån vvme.com så har du det bästa ljus du kan få.

Mitt xenon har räddat livhanken på både mig och bilen ett flertal gånger.

e billigt på denna sidan.. wink är de o rekomendera? säker sida ?

Sandzoo i da house
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 april 2009 · 6 170 Inlägg

Ja för bövelen, vvme.com är det många här på garaget som har köpt sina grejor ifrån och kan rekommendera.

Jag köpte tre xenon-kit (varav två var 55W!) och det slutade på runt 11200-1300kr med frakt, det tycker iaf inte jag är dåligt tongue


Dom har inte 55W-kitten upplagda på hemsidan utan ska du köpa 55W så får du maila och då sätter dom ihop ett paket till dig. Köper du mer än ett kitt och mailar dom istället för att bara beställa från hemsidan så brukar man få riktigt bra priser smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
sandzoo
29 april 2009 · 2 072 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Ja för bövelen, vvme.com är det många här på garaget som har köpt sina grejor ifrån och kan rekommendera.

Jag köpte tre xenon-kit (varav två var 55W!) och det slutade på runt 11200-1300kr med frakt, det tycker iaf inte jag är dåligt tongue


Dom har inte 55W-kitten upplagda på hemsidan utan ska du köpa 55W så får du maila och då sätter dom ihop ett paket till dig. Köper du mer än ett kitt och mailar dom istället för att bara beställa från hemsidan så brukar man få riktigt bra priser smile

okej ska ta o snacka me de..
är 55w o rekommendera ist för 35w?

Sandzoo i da house
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 april 2009 · 6 170 Inlägg

Det beror på var du ska stoppa xenonet.

Halvljus = 35W
Hel- eller extraljus = 55W

Mest för att 55W xenon på halvljuset = dom man möter blir blinda tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Miramithe
29 april 2009 · 573 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Det beror på var du ska stoppa xenonet.

Halvljus = 35W
Hel- eller extraljus = 55W

Mest för att 55W xenon på halvljuset = dom man möter blir blinda tongue

nja, om man kör med 4300k-6000k ska man helst inte ha 55w i helljusen heller, man blir ganska bländad av nya skyltar, 35w räcker helt klart till helljus.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Miramithe
29 april 2009 · 573 Inlägg

sandzoo skrev:

Miramithe skrev:
gammal tråd med massa fakta fel.

Sant om xenon:
dom är kallare än halogen.

Falskt om xenon i denna tråd:
Färgtempen anges i kelvin, och högre färgtemp ger varmare lampor, dock är det bara i gasen så de spelar ingen roll.
4300k är INTE det vitaste, det är varmvitt och kan uppfattas som gulaktigt, däremot 5000k är kallvit utan blåa inslag, altså en helvit färgtemp, 6000k är sk"diamondwhite" en kallblå färg med blå inslag.
Styrkan blir svagare vid högre färgtemp. inget annat...

ok.. men vilken är att rekomendera? för bästa ljuseffekt..

4300k eller 5000k om du vill ha vitt ljus och bra styrka, 6000k och uppåt är mer för utseenede. dock kan jag rekomendera 6000k till halvljuset blir rätt nice, har de på min bil kolla på bilderna, färgåtergivningen är som i verkligheten på dom bilderna är tagna med en riktig kamera, ingen mobil...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Mr_EmCom Med.lem
29 april 2009 · 3 759 Inlägg

För er som undrar hur det blir när man går längre NER i gastemp...
Här är min BMW med 3000k i heljus.
8000k i halv, 35w på båda.
https://www1.garaget.org/archive/50/49646/132454/132454-1255796.jpg

Dom gula tar nästan 30 sekunder på sig att nå full värme/ljusstyrka. Går från vitt till grönt till gult tongue Ser rätt skumt ut, men nu har jag vant mig vid det och tycker att det är skitbra!

Senast redigerat av Mr_EmCom (29 april 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Miramithe
29 april 2009 · 573 Inlägg

frågan är om dom har högre ljustyrka än dom på 5000k för dom har starkast än så länge vad jag har hittat siffror på....

Edit: 4300k menar jag...

Senast redigerat av Miramithe (29 april 2009)

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Rock-Star
29 april 2009 · 2 982 Inlägg

4300 ger bäst ljus
ju högrre Kelvin desto sämre ljus men att 4300 är bäst.... räknas därifrån.
jag har 8000K i både dim och halvljus och är nöjd som attan

Miramithe
29 april 2009 · 573 Inlägg

Residence skrev:
4300 ger bäst ljus
ju högrre Kelvin desto sämre ljus men att 4300 är bäst.... räknas därifrån.
jag har 8000K i både dim och halvljus och är nöjd som attan

bäst ljus vet jag inte högst lumen kanske, men bäst skulle inte jag säga, många vill som jag ha så vitt ljus som möjlig och då är 5000k det mest vita, 4300k är krämvitt.
men var det ger högst lumen kan nog vara 4300k har inte sätt nå siffror för 3000k....

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 april 2009 · 6 170 Inlägg

Miramithe skrev:

TBOC_Razor skrev:
Det beror på var du ska stoppa xenonet.

Halvljus = 35W
Hel- eller extraljus = 55W

Mest för att 55W xenon på halvljuset = dom man möter blir blinda tongue

nja, om man kör med 4300k-6000k ska man helst inte ha 55w i helljusen heller, man blir ganska bländad av nya skyltar, 35w räcker helt klart till helljus.

Jovisst kan det hända att man blir bländad av skyltar men det är mest dom där stora motorvägsskyltarna som stör och då kan man ju faktiskt köra på halvljus förbi skylten om det nu bländar. På motorvägen är det dessutom även för det mesta mötande trafik oavsett när man är ute och då ska man ju ändå släcka helljuset såvida det inte finns någon form av "insynsskydd" mellan vägbanorna.

Det är en JÄ**A ovana många har att inte släcka helljuset vid möte bara för att det kanske är två meter gräs mellan norr- och södergående vägbana. Jag lovar, gräset dämpar *inte* helljuset från mötande bilar!


Så fick man det sagt också tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Miramithe
29 april 2009 · 573 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Miramithe skrev:

TBOC_Razor skrev:
Det beror på var du ska stoppa xenonet.

Halvljus = 35W
Hel- eller extraljus = 55W

Mest för att 55W xenon på halvljuset = dom man möter blir blinda tongue

nja, om man kör med 4300k-6000k ska man helst inte ha 55w i helljusen heller, man blir ganska bländad av nya skyltar, 35w räcker helt klart till helljus.

Jovisst kan det hända att man blir bländad av skyltar men det är mest dom där stora motorvägsskyltarna som stör och då kan man ju faktiskt köra på halvljus förbi skylten om det nu bländar. På motorvägen är det dessutom även för det mesta mötande trafik oavsett när man är ute och då ska man ju ändå släcka helljuset såvida det inte finns någon form av "insynsskydd" mellan vägbanorna.

Det är en JÄ**A ovana många har att inte släcka helljuset vid möte bara för att det kanske är två meter gräs mellan norr- och södergående vägbana. Jag lovar, gräset dämpar *inte* helljuset från mötande bilar!


Så fick man det sagt också tongue

har 45w i mina bosch blue big knick, det bländar med alla nya skyltar, spelar ingen roll hur stora, folk med reflex jackor är värst dock.... det bländar inte så man blir blind men så att  man tappar lite utav synen just där... kan ju vara så att de blir så starkt utav den stora ytan å...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Miramithe
29 april 2009 · 573 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Det är en JÄ**A ovana många har att inte släcka helljuset vid möte bara för att det kanske är två meter gräs mellan norr- och södergående vägbana. Jag lovar, gräset dämpar *inte* helljuset från mötande bilar!


Så fick man det sagt också tongue

angående de burkar jag blända på då jag möter någon som gör så på motorvägen, dom brukar blända av rätt fort....

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 april 2009 · 6 170 Inlägg

Miramithe skrev:

TBOC_Razor skrev:
Det är en JÄ**A ovana många har att inte släcka helljuset vid möte bara för att det kanske är två meter gräs mellan norr- och södergående vägbana. Jag lovar, gräset dämpar *inte* helljuset från mötande bilar!


Så fick man det sagt också tongue

angående de burkar jag blända på då jag möter någon som gör så på motorvägen, dom brukar blända av rätt fort....

Hehe jo jag med tongue

Ibland verkar det faktiskt som om folk inte fattar att det kan blända fast att dom man möter kör lite längre ifrån en i sidled.


Att folk med reflexjackor bländar har jag nog aldrig varit med om. Det enda jag märkt som bländar är just helt nya skyltar med riktigt nya och fina reflexer, annars har jag inte märkt något direkt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang