Har ni nånsin krockat/kört på någon, eller varit nära?

ZonaX Svetsare
28 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Fick lite hjärtklappning ikväll när jag insåg varför föräldrarna tvingat på en reflexer när man va liten.   Körde lite lugnt och över ett övergångsställe, där en snubbe går över.  Missar honom precis tack vare väjning och bromsning.

Både farsan och jag såg honom när han va precis framför bilen.  Har nästan lite ångest med tanke på vad som kunde ha hänt.  Kommer nog sova lite dåligt inatt.

Men vad har ni varit med om/orsakat?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Goodis Full gas spar tid! ;)
28 oktober 2008 · 284 Inlägg

hemskt e de! har väl inte hänt mej nåt annat än liknande grejer.. men hjärtat hamnar i halsgropen varje gång..

Lalle87
28 oktober 2008 · 262 Inlägg

Skulle göra en omkörning på en landsväg kl 2 på natten, blinkar svänger ut, ser nåt och slänger bilen åt höger. Missade precis en moped utan ljus som säkerligen körde i 70.

såg reflektionen från mina ljus på mopedistens visir. Lite skakig efteråt

pippaaN
28 oktober 2008 · 987 Inlägg

Varit påväg att köra över en som gick efter vägen mellan falun grycksbo mitt i natten utan reflex. Sånt är riktigt hemskt när man inser vad som kunde hänt.. Kan inte vara allt för lätt att leva med att man kört ihjäl ngn ;/

i like it load
Volvo_Mannen Volvoskadad
28 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

bromsade omkull med lätta mc:n jag hade och gled in i en bil! :S

Jonas
ZonaX Svetsare
28 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Precis........

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
DoT Häst
28 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

Satans fotgängare/cyklister med dödsförakt! mad..
Har väl inte varit direkt "nära".. Fått väja några gånger vid övergångsställen.. Men även några gånger på "stor" väg mellan två byar.. Dumt att ut o gå i bredd mitt i natten roll

Än är inte den sista idioten född..
FLindgren
28 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

ja

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
trippelturbo Trucker
28 oktober 2008 · 2 710 Inlägg

Igår, rusnings trafiken  i sthlm, hyrd flyttbil. påväg mot Vårberg från Rissne. Tvekar fan inte om att de va milimeter kvar att köra in i en E55 (nya). Fan va nära de va.. visst går de inte o jämföra med ett människoliv men de är fortfarande otäckt. Allt jag tänkte på var hur mkt jag skulle få böta :$

Tog det lite lugnare efter detta tongue

Fart missbrukare
camaro67 Meister
28 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

Det är jävligt olustingt med folk som inte har reflex. Jag brukar försöka ha de om jag skua ut och knalla efter vägemn

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
DoT Häst
28 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

Hah! Glömde nästan
Hässleholm, i fredags.. En husbil kör in precis framför mig i rondell och jag får bromsa in hårt o stanna för att inte smälla honom i dörren. Han stannar också och bara glor på mig..

Då blev det tutan o fingret. smile

Än är inte den sista idioten född..
captain-morgan Gonzo kille
28 oktober 2008 · 107 Inlägg

Inte kul alls såntdär.
Samma dag som jag tog mitt körkort, är några år sedan nu, körde jag såklart hela kvällen. Vid en busshållsplats med refug på vänstersidan, alltså där hela vägen går ihop så att bussen stannar och tar upp hela vägen, hoppas ni förstår, så står det två nissar. När jag kommer körandes så faller dom i princip rakt ut i vägen, förmodligen var dom dyngraka eller liknande. Var ju så pass smalt att jag inte kunde väja, men lyckades på något sätt att inte köra på dom, visserligen gick det inte fortare än 50 km/h, men det räcker för att någon ska bli ordentligt skadad.


Kom att tänka på en gång till, och denna gången var det riktigt nära, hade det smällt där hade man förmodligen inte suttit här idag.
Jag och en kompis skulle åka upp till lokala skidbacken en solig eftermiddag för att ta säsongens sista åk. På den vägen så är det mycket fina rakor, och mycket öppet landskap, så omkörningar är aboslut inga problem. Det var polaren som körde och han skulle köra om en 4 - 5 st bilar på en gång, och som jag sa, absolut inga problem på den vägen, och med den bilen (volvo v70 T5). När vi kört om första bilen så ser jag att det kommer en bil på en liten grusväg som gick mellan åkrarna till vänster om oss, den bilen ska svänga åt vänster, och ska således lämna företräde åt båda hållen. Kommer ni ihåg att man fick lära sig att kolla åt höger också när man skulle svänga ut på landsväg, för att kolla om det kom omkörande bilar? Denna personen hade tydligen aldrig lärt sig det, för personen häver sig ut. Vi ligger nu mellan bil 2 och 3, och har en rätt hög hastighet, ca 160 km/h. Vet inte hur föraren lyckades, men lyckades svänga in mellan bil 2 och 3, och sedan snabbt ut igen för att inte köra på bil 3. Den gången var det riktigt nära. Tog några km innan man fattade vad som hade hänt.


Det är jävligt olustingt med folk som inte har reflex. Jag brukar försöka ha de om jag skua ut och knalla efter vägemn

Det är helt sjukt att människor inte har det på sig när dom är ute och går på kvällar och nätter nu när det är mörkt. Åker mycket bil i jobbet, och ofta så har folk inte reflexer, och då snackar vi landsvägar mitt ute i skogen. Är riktigt läskigt ibland.

Senast redigerat av captain-morgan (28 oktober 2008)

998cc
28 oktober 2008 · 872 Inlägg

igäntligen borde alla som nästan eller till och med kört på någon skriva det här så folk fattar hur ofta det e att man nästan kör på någon fokl utan reflex, och sedan borde detta publiceras någonstans.

själv va jag nära för inte så länge sedan. körde precis ut ur ett samhälle, det va mörkt så bilen framför körde sakta. Jag påbörgar en omkörning och när jag är jämnsides så tänder jag helljuset och först då ser jag en person, tvärnitar så det skriker i däcken och hinner precis köra tilbaka i min fil bakom bilen jag tänkte köra om.

killen fatta inte ens va som hände, han fråga om jag hade fått punktering. efter det fick han en stunds förklaraing på varför man ska ha reflex

ANVÄND REFLEX

If its too loud you are too old!
Felax
28 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

Körde nästan på en svart man en gång mitt i natten för jag såg absolut ingenting.
Jag har xenonlyse osv så jag ser nästan allt omkring mig även om det är mörkt ute. När jag kör lugnt då vill säga.
Denna gången låg jag runt 40km/h (sjukhusområde, så han hade ju nära ifall något hänt.. 150 meter från akuten) Men inget kul alls när sånt händer. Fattar inte när vissa nötter går utan reflex när de är mörkt.

Tänk på att byta till nya lite då och då också! Det är verkligen en förbrukningsvara!

Men are not born - Men are made
Blomsterberg plattsättare!
28 oktober 2008 · 804 Inlägg

Felax skrev:
Körde nästan på en svart man en gång mitt i natten för jag såg absolut ingenting.
Jag har xenonlyse osv så jag ser nästan allt omkring mig även om det är mörkt ute. När jag kör lugnt då vill säga.
Denna gången låg jag runt 40km/h (sjukhusområde, så han hade ju nära ifall något hänt.. 150 meter från akuten) Men inget kul alls när sånt händer. Fattar inte när vissa nötter går utan reflex när de är mörkt.

Tänk på att byta till nya lite då och då också! Det är verkligen en förbrukningsvara!

har hört på radion att dom håller bara bra ett år sen ska det bytas ut.. men man kan störa sig på folk mitt på dagen som bara går rakt ut på övergångsstället så man är tvungen att tvärnita p.g.a dom går åt en annan riktning första gången man ser dom

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
DoT Häst
28 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

Reflexer i all ära.. Men man kommer rätt långt med att andvända hjärnan när man är ute och går också. smile

Än är inte den sista idioten född..
Felax
28 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

Blomsterberg skrev:

Felax skrev:
Körde nästan på en svart man en gång mitt i natten för jag såg absolut ingenting.
Jag har xenonlyse osv så jag ser nästan allt omkring mig även om det är mörkt ute. När jag kör lugnt då vill säga.
Denna gången låg jag runt 40km/h (sjukhusområde, så han hade ju nära ifall något hänt.. 150 meter från akuten) Men inget kul alls när sånt händer. Fattar inte när vissa nötter går utan reflex när de är mörkt.

Tänk på att byta till nya lite då och då också! Det är verkligen en förbrukningsvara!

har hört på radion att dom håller bara bra ett år sen ska det bytas ut.. men man kan störa sig på folk mitt på dagen som bara går rakt ut på övergångsstället så man är tvungen att tvärnita p.g.a dom går åt en annan riktning första gången man ser dom

Ooja där håller jag med, som ovanstående måste man ju gå med hjärnan precis som man ska köra med den=)
Men de är skitjobbigt med såna som går och cyklar hur som helst över gator..

Men are not born - Men are made
ZonaX Svetsare
28 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Skönt att höra att det är fler som varit nära. Men tänker fortfarande på vad som va jävligt nära att hända.  Mår ganska dåligt och har tappat lusten som fan för att köra nu  sad


Kan bara inte fatta att jag verkligen inte såg honom  :S   Hoppas inte jag är en dålig förare sad

Senast redigerat av ZonaX (28 oktober 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
henke_99 Offroad Racing
28 oktober 2008 · 3 122 Inlägg

begriper mig inte heller på folk som tror att dom är självlysande. jag använder visserligen inte reflex själv om jag är ute o går på vägarna, men är medveten om att jag inte syns och rör mig bland bilar därefter.

Har ett flertal gånger varit nära sammanstötning med andra bilar, är dock bara nån gång som det varit mitt fel. Men har (hittils iaf) inte vart emot nån annan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
DoT Häst
28 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

ZonaX skrev:
Skönt att höra att det är fler som varit nära. Men tänker fortfarande på vad som va jävligt nära att hända.  Mår ganska dåligt och har tappat lusten som fan för att köra nu  sad


Kan bara inte fatta att jag verkligen inte såg honom  :S   Hoppas inte jag är en dålig förare sad

Du ska inte må dåligt! Ingen skada skedd. Man ska inte bli helt avskräckt när sådant händer, det är bara att på det igen.. Se det som en erfarenhet!

Än är inte den sista idioten född..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang