ta av grenröret

ralle_91
28 oktober 2008 · 254 Inlägg

hej! min 740 (b330f) har börjat ticka mer och mer och har kommit på att de är grenrörs packningen som läcker. så jag tänkte de e ju lätt o fixa de för jag trodde de va ventilerna.. men har hört att de inte är det lättaste att byta.. skuruvarna brukar smälla av där. har nån nått knep på vad jag kan göra för att lättare få av skruvarna nått meddel eller e de bara WD 40 och 5-56 som gäller??

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
28 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

de är ju bara försöka går oftast bra på volvos äldre spisar, annars finns de uppsjöar av toppar om du är lat o inte orkar fixa en trasig pinn bult...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
ralle_91
28 oktober 2008 · 254 Inlägg

okej sant . vad tror ni de kostar o lämna in den o få de gjort för e inte så hemma i att borra upp bultar o sånt. men de kan vell bli ganska dyrt ?

Topper Gillar stora förgasare
28 oktober 2008 · 342 Inlägg

Det är lätt att skruva av.
Varför skall du borra? Det är bara att svetsa dit en M8 mutter om du drar av en. Låt den bara kylas innan du börjar dra igen.
Använd mutterknack på de som går. Du drar typ aldrig av en bult mutter med en knackare

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
ralle_91
29 oktober 2008 · 254 Inlägg

har hört från många att man lätt smäller av dom på gammla bilar

Topper Gillar stora förgasare
29 oktober 2008 · 342 Inlägg

Jag tror aldrig jag har dragit av en enda under de år jag skruvat på volvomotorer. Men som sagt det är bara att prova, går den av svetsa på en mutter och byt pinnbult. smile

Banka aldrig, ha tryck sedan dra till så släpper dom.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
ralle_91
29 oktober 2008 · 254 Inlägg

okej men om där kommer en svets loppa då kommer vell inte grenröret ända in eller?

Koop
29 oktober 2008 · 1 867 Inlägg

Det Topper menar är att om du drar av en pinnbult kan du svetsa på en mutter och plocka ur den senare.
Oftast går den inte av ända inne vid toppen utan det finns en liten stump kvar när du har plockat av grenröret.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Topper Gillar stora förgasare
29 oktober 2008 · 342 Inlägg

Svetsloppan fastnar inte på aluminumen. smile

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
ralle_91
29 oktober 2008 · 254 Inlägg

jaha nu fattar jag hehe. ja de kan man ju göra men ska ändp hoppas på att allt klarar sig haha

Henka_ Slav
29 oktober 2008 · 1 454 Inlägg

släppte alla mina igår, nada problem, och då var de ändå en B21et från 84, men ja använde lite 5-56, de funkade primus..

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
ralle_91
29 oktober 2008 · 254 Inlägg

jasså min e ändå 88 kanske de går med min också men kan nån här förstå hur detta kommer sig... på den innersta cylinern (vet inte hur man räknar) där satt ingen packing hur har den kunnat trilla av så helt plötsligt
riktigt skumt tycker jag

caromania Forummoderator
29 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

Du kan förebygga lite genom att spraya 5-56 när motorn är riktigt varm. Det kommer ryka som f-n så andas inte in ångorna. Sedan sprayar du på lite när den svalnat också. Denna manöver kan du göra ett par tre gånger några dagar innan.
Sedan när du ska dra loss muttrarna så "segdra" inte. Knacka till med något hårt tex ett större verktyg istället för handen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Holme
29 oktober 2008 · 1 417 Inlägg

caromania skrev:
Du kan förebygga lite genom att spraya 5-56 när motorn är riktigt varm. Det kommer ryka som f-n så andas inte in ångorna. Sedan sprayar du på lite när den svalnat också. Denna manöver kan du göra ett par tre gånger några dagar innan.
Sedan när du ska dra loss muttrarna så "segdra" inte. Knacka till med något hårt tex ett större verktyg istället för handen.

Hehe, precis så har dom sagt att man INTE ska göra tidigare i tråden.
Man skulle tydligen ha tryck hela tiden och inte slå.

Bestämm er! tongue

caromania Forummoderator
29 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

Holme skrev:

caromania skrev:
Du kan förebygga lite genom att spraya 5-56 när motorn är riktigt varm. Det kommer ryka som f-n så andas inte in ångorna. Sedan sprayar du på lite när den svalnat också. Denna manöver kan du göra ett par tre gånger några dagar innan.
Sedan när du ska dra loss muttrarna så "segdra" inte. Knacka till med något hårt tex ett större verktyg istället för handen.

Hehe, precis så har dom sagt att man INTE ska göra tidigare i tråden.
Man skulle tydligen ha tryck hela tiden och inte slå.

Bestämm er! tongue

Jag har redan bestämt mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ralle_91
29 oktober 2008 · 254 Inlägg

tack för tippsen ska bara beställa packningar sen ska jag prova:)

Topper Gillar stora förgasare
29 oktober 2008 · 342 Inlägg

Anledningen att man inte skall slå på sådana är för att ofta är de lite rostiga.
Slå man har det ofta tendens till att bli kanske lite snett, inte mycket men lite.

Så rundarna man muttrarna. Som sagt min rekommendation är att inte slå utan håll tryck och dra till. smile

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
mulleri
29 oktober 2008 · 508 Inlägg

kan va bra att du har kört en stund med bilen... och sen att inte slå ngt..

ralle_91
29 oktober 2008 · 254 Inlägg

okej alla har olika teorier om vad som är bäst men ger den 5-56 nu varje kväll så får vi se om de släpper lite men de bultarna som sticker ut som muttern är på. är den gängad in i motorn eller dene tillverkad så?? om dom nu skulle smälla av kan man då bara svetsa på en mutter o skruva ut dom för sig själv eller?

Haniball_s
29 oktober 2008 · 455 Inlägg

de är väll gängade in i motorn när jag tog loss mitt grenrör fick jag med en bult! muttern satt fast så den släppte i motorn istället!  WD-40 och tålamod så ska det nog gå bra!

>syns man inte finns man inte<
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang