Igår bet min hund en person, vad händer nu ?

MissMotor_
6 november 2008 · 274 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
hmm sen kan man ju undra en sak, vilken schäfer hade inte börjat skälla om det kom in en autistisk unge å börja skrika å klappa händerna ? tror nog många hade gort det faktist. schäfer är ju rätt så vaktiga av sig vad jag vet ?
sen är inte min kusin någon unge..utan han är 24 år och väger typ 130 kilo...

Absolut jag har förståelse för att vissa hundar tycker att handikappade är lite läskiga.
MEN då det går så långt så att dom tar till tänderna är det ju nått fel. Spec om det var helt oprovocerat.
Jätte svårt att säga då man ej vet hur det gick till om hunden kände sig trängd eller markerade före osv men för mig låter det som om denhär hunden mått dåligt en längre tid plus att du var medveten om att han markerat mot människor förut och det ska inte accepteras. Det är ju du som ska bestämma. Men i dehär faller är det hunden.

Hade du tagit tag i det från början hade det troligtvis aldrig blivit såhär.

TheFinnishFlash Avstängd
6 november 2008 · 1 266 Inlägg

MissMotor_ skrev:

TheFinnishFlash skrev:
hmm sen kan man ju undra en sak, vilken schäfer hade inte börjat skälla om det kom in en autistisk unge å börja skrika å klappa händerna ? tror nog många hade gort det faktist. schäfer är ju rätt så vaktiga av sig vad jag vet ?
sen är inte min kusin någon unge..utan han är 24 år och väger typ 130 kilo...

Absolut jag har förståelse för att vissa hundar tycker att handikappade är lite läskiga.
MEN då det går så långt så att dom tar till tänderna är det ju nått fel. Spec om det var helt oprovocerat.
Jätte svårt att säga då man ej vet hur det gick till om hunden kände sig trängd eller markerade före osv men för mig låter det som om denhär hunden mått dåligt en längre tid plus att du var medveten om att han markerat mot människor förut och det ska inte accepteras. Det är ju du som ska bestämma. Men i dehär faller är det hunden.

Hade du tagit tag i det från början hade det troligtvis aldrig blivit såhär.

Jo det är sant hmm han har mått dålig ända sen jag började jobba..och det är ett bra tag.. 1år rättare sagt..men men, nu ska han få det bra smile
Det är ingen ide att jag kommer och hällsar på han sen va ? sad(
När den här ulänningen kom, så vet jag inte om han markerade eller inte..han hoppade upp på hans bröst å skällde...då börja han skrika och vifta med händerna å tänka springa..men..ja det är ju inte normalt att hunden gorsde så vilket fall hmm

Senast redigerat av TheFinnishFlash (6 november 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
MissMotor_
6 november 2008 · 274 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

MissMotor_ skrev:

TheFinnishFlash skrev:
hmm sen kan man ju undra en sak, vilken schäfer hade inte börjat skälla om det kom in en autistisk unge å börja skrika å klappa händerna ? tror nog många hade gort det faktist. schäfer är ju rätt så vaktiga av sig vad jag vet ?
sen är inte min kusin någon unge..utan han är 24 år och väger typ 130 kilo...

Absolut jag har förståelse för att vissa hundar tycker att handikappade är lite läskiga.
MEN då det går så långt så att dom tar till tänderna är det ju nått fel. Spec om det var helt oprovocerat.
Jätte svårt att säga då man ej vet hur det gick till om hunden kände sig trängd eller markerade före osv men för mig låter det som om denhär hunden mått dåligt en längre tid plus att du var medveten om att han markerat mot människor förut och det ska inte accepteras. Det är ju du som ska bestämma. Men i dehär faller är det hunden.

Hade du tagit tag i det från början hade det troligtvis aldrig blivit såhär.

Jo det är sant hmm han har mått dålig ända sen jag började jobba..och det är ett bra tag.. 1år rättare sagt..men men, nu ska han få det bra smile
Det är ingen ide att jag kommer och hällsar på han sen va ? sad(

Tycker jag absolut att du kan göra om du vill.
Låt det gå ett tag i det nya hemmet bara.

TheFinnishFlash Avstängd
6 november 2008 · 1 266 Inlägg

MissMotor_ skrev:

TheFinnishFlash skrev:

MissMotor_ skrev:

Absolut jag har förståelse för att vissa hundar tycker att handikappade är lite läskiga.
MEN då det går så långt så att dom tar till tänderna är det ju nått fel. Spec om det var helt oprovocerat.
Jätte svårt att säga då man ej vet hur det gick till om hunden kände sig trängd eller markerade före osv men för mig låter det som om denhär hunden mått dåligt en längre tid plus att du var medveten om att han markerat mot människor förut och det ska inte accepteras. Det är ju du som ska bestämma. Men i dehär faller är det hunden.

Hade du tagit tag i det från början hade det troligtvis aldrig blivit såhär.

Jo det är sant hmm han har mått dålig ända sen jag började jobba..och det är ett bra tag.. 1år rättare sagt..men men, nu ska han få det bra smile
Det är ingen ide att jag kommer och hällsar på han sen va ? sad(

Tycker jag absolut att du kan göra om du vill.
Låt det gå ett tag i det nya hemmet bara.

Okey smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 november 2008 · 5 753 Inlägg

MilleN skrev:
Alla hundägare säger "Nej min hund är jättesnäll och bits aldrig" men vad som helst verkar ju kunna hända.. Tycker synd om dig om dom måste avliva den men som sagt, hade inte velat möta den på stan..


Förresten, du påpekade att det var en utlänning, hur tränar du hunden egentligen? roll

jag tror inte det har så mkt med träning att göra... det är nog mer att hundarna inte vet vad utlänningar är för nått då dom oftast är mörka, och då blir förmodligen hundarna lite förvånade och rädda, vi har haft några hundar som varit aggresiva mot utlänningar men har varit hur snäll som hellst mot barn, vita människor, katter osv smile


så jag tror att hundar blir aggresiva osv mot utlänningar för att dom inte vet vad det är för nånting, dom tycker att nånting inte stämmer lixom om dom inte är van att se mörka människor och därför blir dom rädda och går till attack eller bara morrar och visar tänderna.


så tror jag att det är, men jag kan ju ha fel smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Meii
6 november 2008 · 18 Inlägg

Det hände min kompis förut och hon fick lov att avliva hunden.. sad
Så jag tror att du kommer få avliva den

TheFinnishFlash Avstängd
6 november 2008 · 1 266 Inlägg

Meii skrev:
Det hände min kompis förut och hon fick lov att avliva hunden.. sad
Så jag tror att du kommer få avliva den

Nejdu, här ska ingen avlivas, jag har avlivat han själv i skogen...roll

lol

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
matteeee Ingen himmel är så blå som min
6 november 2008 · 2 972 Inlägg

Intressant att man inte tänker längre när man skaffar hund?! En hund lever ca 10-15 år. Du var arbetslös och hade tid när du skaffade hunden. Hade du tänkt gå arbetslös i 15 år?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 november 2008 · 5 753 Inlägg

matteeee skrev:
Intressant att man inte tänker längre när man skaffar hund?! En hund lever ca 10-15 år. Du var arbetslös och hade tid när du skaffade hunden. Hade du tänkt gå arbetslös i 15 år?

hur många har inte hund i sverige då? är alla dom arbetslösa då? roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
TheFinnishFlash Avstängd
6 november 2008 · 1 266 Inlägg

_Glenne_ skrev:

matteeee skrev:
Intressant att man inte tänker längre när man skaffar hund?! En hund lever ca 10-15 år. Du var arbetslös och hade tid när du skaffade hunden. Hade du tänkt gå arbetslös i 15 år?

hur många har inte hund i sverige då? är alla dom arbetslösa då? roll

Ja precis haha lol märkte dock ganska snabbt, när jag fick jobb...att jag inte har den tid han kräver.

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
matteeee Ingen himmel är så blå som min
6 november 2008 · 2 972 Inlägg

_Glenne_ skrev:

matteeee skrev:
Intressant att man inte tänker längre när man skaffar hund?! En hund lever ca 10-15 år. Du var arbetslös och hade tid när du skaffade hunden. Hade du tänkt gå arbetslös i 15 år?

hur många har inte hund i sverige då? är alla dom arbetslösa då? roll

Nej, såklart inte. Väldigt många har hund och jobb och lyckas med det. Men valet att skaffa hund "för att man är arbetslös och vill ha sällskap" är så ogenomtänkt det kan bli.
Och nu läser vi ju om vad som hände också.

Jobbar man får man ta sig tid med hunden efter jobbet. Hundar behöver förutom att komma ut o kissa ett par ggr om dan också mental träning/stimulans. Speciellt hundraser som t ex schäfern.. Vill man bara han en sällskapshund som nöjer sig med att leka med en boll 10min om dan och få sina kiss-rundor kan man välja andra raser...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
6 november 2008 · 2 972 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

_Glenne_ skrev:

matteeee skrev:
Intressant att man inte tänker längre när man skaffar hund?! En hund lever ca 10-15 år. Du var arbetslös och hade tid när du skaffade hunden. Hade du tänkt gå arbetslös i 15 år?

hur många har inte hund i sverige då? är alla dom arbetslösa då? roll

Ja precis haha lol märkte dock ganska snabbt, när jag fick jobb...att jag inte har den tid han kräver.

Haha? Är det roligt att du märkte det och inte gjorde nåt åt det? Är det roligt att han bet en annan människa? Är det roligt att hunden kanske måste avlivas? Är det roligt att åka på skadestånd (eftersom ägaren till en hund alltid är ansvarig för hundens handlingar)

Det finns som sagt många som jobbar full tid och har hund. Men dom bryr sig och ger sin hund den tid den behöver. Det har du bevisligen missat.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Muttley
6 november 2008 ·

TheFinnishFlash skrev:

Hamilton skrev:
Hur det än går med hunden så kommer det att bli dyrt för dig!
Räkna med höga 5-siffriga belopp

Hoppas att du får behålla jobbet bara.
Du tar med hund till jobbet trotts att du inte får, respektlöst mot arbetsgivaren och övriga anställda.

Det är aldrig någon som har sagt att jag inte får ha det, eller att jag får det..ingen har öppnat munnen..men nu när detta hände då sa dom att jag aldrig har fått ta in han..jo ja kommer på 1 varning

du säger att ingen har sagt att du inte fått ta med hunden, sen skriver du att du fått en varning?.

varför tar man överhuvudtaget med en hund till ett jobb där du har utlänningar då om du vet om att hunden inte gillar utlänningar?.
varför har folk överhuvudtaget en hund när de inte ens kan ta hand om dem de är en bra fråga. de är inget man bara har för att ha.

sen vad som kommer hända i värsta fall är väl att de avlivar din hund, de bestämmer de efter de har gått igenom detta fallet, och du kommer att få duktigt skadestånd.

TheFinnishFlash Avstängd
6 november 2008 · 1 266 Inlägg

matteeee skrev:

TheFinnishFlash skrev:

_Glenne_ skrev:

hur många har inte hund i sverige då? är alla dom arbetslösa då? roll

Ja precis haha lol märkte dock ganska snabbt, när jag fick jobb...att jag inte har den tid han kräver.

Haha? Är det roligt att du märkte det och inte gjorde nåt åt det? Är det roligt att han bet en annan människa? Är det roligt att hunden kanske måste avlivas? Är det roligt att åka på skadestånd (eftersom ägaren till en hund alltid är ansvarig för hundens handlingar)

Det finns som sagt många som jobbar full tid och har hund. Men dom bryr sig och ger sin hund den tid den behöver. Det har du bevisligen missat.

Tror inte det är så många som är ensamstående, med en shcäfer ? jag känner då ingen iaf..känner inte äns någon som har en hund och är själv smile
Sen "haha" vem har sagt att jag skratta åt dom sakerna ? lägg ner ditt bullshit

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Muttley
6 november 2008 ·

TheFinnishFlash skrev:

matteeee skrev:

TheFinnishFlash skrev:

Ja precis haha lol märkte dock ganska snabbt, när jag fick jobb...att jag inte har den tid han kräver.

Haha? Är det roligt att du märkte det och inte gjorde nåt åt det? Är det roligt att han bet en annan människa? Är det roligt att hunden kanske måste avlivas? Är det roligt att åka på skadestånd (eftersom ägaren till en hund alltid är ansvarig för hundens handlingar)

Det finns som sagt många som jobbar full tid och har hund. Men dom bryr sig och ger sin hund den tid den behöver. Det har du bevisligen missat.

Tror inte det är så många som är ensamstående, med en shcäfer ? jag känner då ingen iaf..känner inte äns någon som har en hund och är själv smile
Sen "haha" vem har sagt att jag skratta åt dom sakerna ? lägg ner ditt bullshit

jag känner massor med folk som är ensamstående med hundar men de tar den tid de behöver och fixar de bra för hunden de tar inte med de till jobbet.
  en jag känner har till och med en pittbull som han aldrig någonsin haft problem med och han är ensamstående.
   du verkar ju skratta åt att du inte hade tid med hunden då du gjorde ett stort smileytecken åt det i ett inlägg.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
6 november 2008 · 2 972 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
Tror inte det är så många som är ensamstående, med en shcäfer ? jag känner då ingen iaf..känner inte äns någon som har en hund och är själv smile
Sen "haha" vem har sagt att jag skratta åt dom sakerna ? lägg ner ditt bullshit

Hur kort sträcker sig din tankeförmåga? Ännu fler anledningar att inte skaffa hund redan från början.
Bullshit? Förstår du inte vad jag skrivit?

Tycker grymt synd om både hunden och killen som blev biten. Undra om du lär dig av situationen och inser saker när du blir dömd till skadestånd....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
M103
6 november 2008 · 1 570 Inlägg
TheFinnishFlash Avstängd
6 november 2008 · 1 266 Inlägg

matteeee skrev:

TheFinnishFlash skrev:
Tror inte det är så många som är ensamstående, med en shcäfer ? jag känner då ingen iaf..känner inte äns någon som har en hund och är själv smile
Sen "haha" vem har sagt att jag skratta åt dom sakerna ? lägg ner ditt bullshit

Hur kort sträcker sig din tankeförmåga? Ännu fler anledningar att inte skaffa hund redan från början.
Bullshit? Förstår du inte vad jag skrivit?

Tycker grymt synd om både hunden och killen som blev biten. Undra om du lär dig av situationen och inser saker när du blir dömd till skadestånd....

Undrar om jag lär mig av situationen ? ja jag tror nog det ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
FreddeK
6 november 2008 ·

Att skaffa hund när man är arbetslös är som att skaffa bil när man inte har körkort. Alldeles för många som skaffar hund utan att riktigt veta vad det handlar om.

Men hoppas det löser sig med allt.

Vov vov

Marqus Master of the obvious
6 november 2008 · 636 Inlägg

tycker denna tråd har spårat ur rätt rejält nu.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang