Sänkning genom sågning - Myt eller möjligt?

volvokrille12 Blyfot
9 november 2008 · 829 Inlägg

busta_rhyme skrev:
Ok jag är övertygad. Ska jag köra med en vinkelkap eller? Hur går jag tillväga.. smile

du tar loss fjäderna och kapar lite...

"bara en mor kan älska en sån son"
blacklin3 Ugglan-racing
9 november 2008 · 362 Inlägg

det är bara ta bort hjulen och kapa.. men när du kapar passa på att kapa genomslags gummina med annars kan det bli jä*ligt stötigt.. men ´de är härligt för oss som gillar njurbälte:big_smile

How does dust taste sucker??
AndreasPlars
10 november 2008 · 1 062 Inlägg

Kapade rätt av med en vinkelkap och fjädern (15mm tråd) vart varm några cm in bara så jag ser ingen fara med att man avhärdar den och får en mjuk fjäder.
Är välbara bra om den "formar" till sig lite i ändarna.
Som skydd mot karossen trädde jag med hjälp av rostskyddsspray på 1,2varv hetvattenslang från OK/Q8.
Fungerar superbra men ska justera upp hårdheten på stötdämparna så blir det perfekt.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
te_wik Forummoderator
10 november 2008 · 12 813 Inlägg

NIzmO skrev:

te_wik skrev:
Vinkelslip/rondell vad du nu vill kalla det.
Men blir det för varmt så mattas fjärdarna och det bli förjävla skumpigt..

Mvh Tommy

Så varmt att härdningen skulle försvinna blir det inte av att kapa med vinkelslip, kanske inom 10mm från kapsnittet men vad spelar det för roll?

hehe nä det är sant...

Gör inte som polaren å kapa med skärbrännare wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
LeafBox Lat Perfektionist
10 november 2008 · 6 359 Inlägg

Spiralfjädrar är progressiva, alltså dom är olika hård beroende vart på fjädern man är, så det kommer nog bli ganska annorlunda körkänsla... roll

Senast redigerat av LeafBox (10 november 2008)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
decib3L Körv
10 november 2008 · 3 535 Inlägg

Man kan alltid kapa halva fjädern, sen slå med brytjärn och hammare.. Då blir det inte lika mycket värme, och man behöver inte skada händerna. Däremot en aning krångligare.



Edit: Stavfel

Senast redigerat av decib3L (10 november 2008)

Truckdriving Man
Tiger1978 Fattig student
10 november 2008 · 1 282 Inlägg

Köp fjäderspännare, dra ihop fjädrarna, kapa i önskad längd och släpp sedan ut fjädrarna igen..
KAPA aldrig på plats vilka råd du än får, där är rätt bra spänn på fjädrarna och det kan lätt hända olyckor..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Fredrik-79
10 november 2008 · 2 164 Inlägg

Vill dom bli skadade så visst
Hoppas bara fjädrarna ligger kvar i fjäderskålarna annars blir de dyrt.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Tiger1978 Fattig student
10 november 2008 · 1 282 Inlägg

Orkar/kan du så kan man mäta fjädern när bilen är upplyft som max, plocka loss fjädrarna mäter upp det måttet du fick när fjädern var som max utdragen, lägg till 2cm på det måttet och kapa där sen för då vet du ju att även om bilen är upphissad så lossnar inte fjädern..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
jocke_gronberg
10 november 2008 · 4 586 Inlägg

stor risk för klämmskador skulle rekomendera att ta bort fjädern när du sänker bilen. En på jobbet hållde på att förlora ett finger när han kapade på plats

Senast redigerat av jorre83 (10 november 2008)

MHperformance CNC operatör
10 november 2008 · 280 Inlägg

Jag brukar skära ett jack, ungifär lite mer än halv fjädern, sen sätta på hjulet och släppa ner den fort, sen hissa upp bilen och pilla ut den biter som brast, har alltid funkat fint för mej (=

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
busta_rhyme
10 november 2008 · 54 Inlägg

Jag har fjäderspännare. Ska jag ta bort dem ändå innan jag kapar?

Tiger1978 Fattig student
10 november 2008 · 1 282 Inlägg

Nä du behver inte ta bort dom, bara där inte är spänn på fjädrarna

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
blacklin3 Ugglan-racing
10 november 2008 · 362 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Vill dom bli skadade så visst
Hoppas bara fjädrarna ligger kvar i fjäderskålarna annars blir de dyrt.

MVH

F

det är ju bara sätta fasst dom igen.. inga problem alls.!

How does dust taste sucker??
busta_rhyme
10 november 2008 · 54 Inlägg

Och det är på NEDKANT man ska kapa av, dvs typ ett varv nerifrån och upp? Använder jag spännaren bäst i mitten då eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang