Bmw m3 E36 - Krångligt med turbo? (Beslutsångerst)

lelleal
15 november 2008 · 1 150 Inlägg

satsa på en billigare bill första halvåret som du kan få köra av dig i tro mig de händer saker inte roligt att krocka nån av dom bilarana du räknar upp!!!de är allldeles för mkt effekt i början:)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
immy
15 november 2008 · 230 Inlägg

Dragonbreath skrev:

immy skrev:

Dragonbreath skrev:
supran är mer lätt trimmad å tål mer effekt i motorn.. så den har en viss fördel.. men supra börjar bli utjatade.. satsa på en fet M3 e30  = )

m3an är nog vassare att trimma den än supra mk4

skulle inte tro det.. kolla fakta

Säger desamma...

Superman
15 november 2008 · 321 Inlägg

immy skrev:

Dragonbreath skrev:

immy skrev:

m3an är nog vassare att trimma den än supra mk4

skulle inte tro det.. kolla fakta

Säger desamma...

Vet man inte vad  en Bmw turbo kan lämna för krafter så bör man inte lägga näsan i blöt.....det finns många hk att hämta där!!!!!smile
Har själv en gammal E30 med 350hk och den är bara lätt trimmad = turbo som laddar 1,2 , blir lätt många mer hk om man vill!cool

Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Buick Invicta "Victa60" (1960)
Dragonbreath
15 november 2008 · 326 Inlägg

immy skrev:

Dragonbreath skrev:

immy skrev:

m3an är nog vassare att trimma den än supra mk4

skulle inte tro det.. kolla fakta

Säger desamma...

haha.. jaja.. bmw..  naww..

"Sweet Insane Road Maniac"
immy
15 november 2008 · 230 Inlägg

Dragonbreath skrev:

immy skrev:

Dragonbreath skrev:
skulle inte tro det.. kolla fakta

Säger desamma...

haha.. jaja.. bmw..  naww..

Läs på lite grann inann du säger nått wink

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
16 november 2008 · 820 Inlägg

Smajly skrev:
Du pluggar o tjänar inga stålar?
Du frågar om saker o ting är dyra?
Du vill ha en supra eller M3 som första bil.. Har du kollat vad dessa i bra skick kostar? Har du kollat vad dom kostar att äga och försäkra ? (särskilt för dig som inte har många år på nacken).

Du skriver att "ekomoni finns", antar att du menar ekonomi men jag förmodar att du inte har kollat upp nått av ovanstående eftersom du har med "dyrt" i ditt första inlägg.. Hur var det med ekonomin?

Har du körkort?
Hur länge har du kört bil (frågar eftersom detta ska vara förstabil)?

Råder dig att köpa en billigare lagom bil tills du fått lite erfarenhet i trafiken..
Du har nog ingen aning om vad som händer när man ger sulan i en 600hk bil.

jag vet precis vad det kostar att äga en av bilarna..  och jag vet ännu mer självklart vad dem kostar att köpa? Har kollat upp försäkring etc JA och allt sådant är lugnt.

det jag frågade va om det var dyrt att turbokonvertera, då jag inte har en susning om priserna.


tack iaf smile  Får se vad man hamnar i...

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
KimVsWorld Mästare
16 november 2008 · 2 947 Inlägg

Verkar dumt att ha en sportbil som förstabil Köp dig något relativit billigt som du inte förlorar på köp och sälj sedan när du har erfarenhet kan du börja tänka på sådant här. Ifall man ska göra något logiskt.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Team-Adolfsson Gödseldräng
16 november 2008 · 4 529 Inlägg

M3 2.8 286hk
M3 3.0 321hk

finns inga M3 3.2 vad har ni fått det ifrån ?

CC72
16 november 2008 · 1 661 Inlägg

http://autopower.se/

-95 M3  Cylind/volym  6/2990
-96 M3  Cylind/volym  6/3201

Senast redigerat av Sexyicecube (16 november 2008)

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
16 november 2008 · 820 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
M3 2.8 286hk
M3 3.0 321hk

finns inga M3 3.2 vad har ni fått det ifrån ?

Klart det finns M3 3,2L ...   Var du där emot fått 2,8L ifrån är en bättre fråga.. (med tanke på att du är BMW frälst så borde du ju ha koll wink)


Kommer att köpa en av dem bilarna, punkt slut. Är det mycket effekt så får man vara lätt på högerfoten i början såklart!


tack för tips och en del avundsjuka kommentarer wink


blir det en M3a så kommer jag börja köpa på mig turbo saker redan första dagen, så man slipper lägga en sån klumpsumma första gången behöver ju inte vara det värsta direkt, Sound like a plan?

Senast redigerat av Dawe_A (16 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
CC72
16 november 2008 · 1 661 Inlägg

Skulle nog kört bilen som den är, ta eventuella utgifter som kanske kommer att komma, tex bromsar, slitagedelar m.m.

Sen när du känner att pengar finns över, köp ett turbo/kompressor-kit. Ska du lix köpa, köp det du har tänkt dig på en gång, ingen snikvariant "bara för att". Kostar mer än det smakar wink

~321hk är roligt ganska länge smile

mulleri
16 november 2008 · 508 Inlägg

förstår inte varför alla med nytaget kort ska ha em förstabil med prestanda som en f1-bil... köp ngt med mindre häst och känn på grejerna innan du köper värre saker, det räcker med att tappa kontrollen en gång och det blir slutåkt, sedan får far och mor  identifiera sitt barn på bårhuset....

discokapten Kapten på disco!
16 november 2008 · 1 729 Inlägg

Shit vad pinsamt det blir med den svenska avundsjukan, han bad inte om frågor vart han skulle få pengar ifrån, han undrade hur dyrt det blir att turbokonvertera.

Sen är det väl även upp till honom vilken första bil han vill ha? 300hk är ju inte direkt en monster effekt som gör hela bilen totalt okörbar, bara för att folk hade skit som förstabil så behöver inte alla ha det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
expect1991
16 november 2008 · 1 814 Inlägg

Det blir lättare att köpa en Supra mk-IV singelturbo och trimma den. iallfall min åsikt hmm

Kör försiktigt och gärna på bana då och då, då blir du antagligen lugnare i trafiken också wink

Senast redigerat av expect1991 (16 november 2008)

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
16 november 2008 · 820 Inlägg

discokapten skrev:
Shit vad pinsamt det blir med den svenska avundsjukan, han bad inte om frågor vart han skulle få pengar ifrån, han undrade hur dyrt det blir att turbokonvertera.

Sen är det väl även upp till honom vilken första bil han vill ha? 300hk är ju inte direkt en monster effekt som gör hela bilen totalt okörbar, bara för att folk hade skit som förstabil så behöver inte alla ha det.

tycker som du... Och det roliga är att alla som säger det sitter själv med  bilar för <- 30k  snälla förstå, pengar finns och jag kommer att unna mig en fin förstabil med några pollar under huven, man får ju ta det lite försiktigt i början eller hur?


Tack för alla svar, fler uppskattas smile 


Lutar åt M3 elr Mkiv... fler tips & trix wink

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
16 november 2008 · 3 585 Inlägg

Först trodde jag att du var någon liten snorunge på 14 år men du värkar påläst så tror faktiskt att du är lite äldre.

Åk och provkör lite bilar så att du vet om det är Japanare eller tysk du vill ha.

Hur stor är din mekvana och hur mycket tid per dag kan du ägna i garaget?

Har du tänkt att turbokonvertera själv eller lämna bort (stor skillnad på priser)

600hk i en m3a Går att få för en "billig" slant. men ska det hålla så får man punga ut med stora summor.

Och angående besiktning med en m3a med turbo så är nog det snabbaste att byta motor över besiktningen. Själv tror jag att jag klarar det på en helg (med travers med block och smörjgrop) (Har plockat ut 2sådana motorer och stoppat i en och räknar på vad jag tror att det tar att byta nästa motor) (upp till bevis om 3 veckor)

Hur långt har du kvar till körkort och bilköp? Om du har planer på en e36 m3 och snart har körkort så skulle jag gjort så här om jag var i dina kläder.

Köp en 320 eller 325i att köra i vinter och lär dig köra. Kör den några månader sedan om du tycker att allt känns bra med den bilen så köper du dig en m3a. Om du känner att du inte alls passar med en e36a så är det bara att leta vidare.

Ska följa tråden och försöka komma med fler bra eller dåliga tipps.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Rushman Evolution Garage
16 november 2008 · 1 299 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
M3 2.8 286hk
M3 3.0 321hk

finns inga M3 3.2 vad har ni fått det ifrån ?

3.0 och 3.2 är dom som finns, med det antal hästkrafter du anger.

Rent spontant... Att köpa bilen och försäkra den är den billiga delen av bilägande.
Köpa M3:a och sen turbokonvertera den, kommer kostar sjukt mycket pengar, och sen när saker och ting slits och rasar, för det gör det - fort! I alla fall om det gäller 600hk som jag såg nånstans.

Vet ju inte hur pass förmögen du är, kanske e duktig på poker? Men i alla fall, att ge sig på något sånt här blir dyrare än vad du tror, det lovar jag dig, för det blir det nämligen alltid!

Menmen! Det har du säkert hört innan, å du e förmodligen lika bilkåt som alla andra medlemmar här så om du nu ska göra det kan jag varmt rekommendera Stylingkompaniet, eller numera SKR Engineering som någon tidigare nämnde i denna tråden.
Andreas på SKR vet ALLT om kompressormatning, och hans specialité är ju att kompressorkonvertera BMW, han har själv en Turbo/kompressormatad E46:a

Nu kom jag på att det var turbo och inte kompressor du skulle ha, men killen vet mycket även om det, och både Andreas & Fredrik är otroligt trevliga killar, var dom killarna som lacka min bil.

Du vet förmodligen redan att det är mycket mer än bara turbosatsen som du behöver köpa, och att installation och mappning m.m. kostar nästan lika mycket till, och att du inte kommer få framföra den lagligt på allmänna vägar, eftersom besiktningen kommer bli vrånga.

Men jag önskar dig lycka till 100% är det något du undrar så fråga bara!
Läste någonstans att det var din förstabil... M3...Turbo...600hk... Lycka till! big_smile

Sky´s the limit...
discokapten Kapten på disco!
16 november 2008 · 1 729 Inlägg

Jag skulle dock gått på supran, det är lättare att få en bil med turbo ifrån början att hålla, få igen om sbp osv.
Men som Totten säger, provkör båda och köp den som känns mest som din bil, i slutändan så är det upp till dig vad du väljer, inte garaget.org

Annars så skulle jag vilja slå ett slag för Audi S2, där har du en rolig bil att plocka effekt ur.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
16 november 2008 · 820 Inlägg

ToTTeN skrev:
Först trodde jag att du var någon liten snorunge på 14 år men du värkar påläst så tror faktiskt att du är lite äldre.

Åk och provkör lite bilar så att du vet om det är Japanare eller tysk du vill ha.

Hur stor är din mekvana och hur mycket tid per dag kan du ägna i garaget?

Har du tänkt att turbokonvertera själv eller lämna bort (stor skillnad på priser)

600hk i en m3a Går att få för en "billig" slant. men ska det hålla så får man punga ut med stora summor.

Och angående besiktning med en m3a med turbo så är nog det snabbaste att byta motor över besiktningen. Själv tror jag att jag klarar det på en helg (med travers med block och smörjgrop) (Har plockat ut 2sådana motorer och stoppat i en och räknar på vad jag tror att det tar att byta nästa motor) (upp till bevis om 3 veckor)

Hur långt har du kvar till körkort och bilköp? Om du har planer på en e36 m3 och snart har körkort så skulle jag gjort så här om jag var i dina kläder.

Köp en 320 eller 325i att köra i vinter och lär dig köra. Kör den några månader sedan om du tycker att allt känns bra med den bilen så köper du dig en m3a. Om du känner att du inte alls passar med en e36a så är det bara att leta vidare.

Ska följa tråden och försöka komma med fler bra eller dåliga tipps.

Tackar så mycket för ditt svar smile. Jag hade nog tänkt på mig på en turbo konvertering på egen hand tills nästa vinter isåfall, läsa på lite och lära mig bilen under första året!

Tar körkortet i februari (ca 3 månader kvar) men bil är jag ute efter redan nu! -Angående min mekvana så är det inte den bästa då jag aldrig haft bil förr men vi har garage och jag förväntar mig spendera många timmar i det i vinter wink.


Det med att köpa en 320i först va en bra idé som tål att tänkas på, men förmodligen blir det pang på rödbetan (m3/mikiv/s2/rs2) direkt! - Har bara såå svårt att bestämma mig! (som ni förmodligen förstått för länge sedan). Supran är ju helt klart en drömbil, men den är också ca ~ 70.000kr dyrare än dem andra.. så mitt upplägg är isåfall att skaffa en Supra som andrabil när man skaffat fast arbete! 


EN Audi s2 skulle passa mig perfekt, turbo orginal också!(motorerna är ju näst intill skottsäkra också wink) Finns dock inga fina ute på blocket nu, får väl vänta och se!

Tack för tipsen!



Rushman

Tackar för tipsen! Alltid bra att veta:)    Ps. förstabil..M3....turbo...600hk.. du hörde rätt wink  .Ds

Senast redigerat av Dawe_A (16 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
16 november 2008 · 820 Inlägg

Och ni får gärna tipsa om lite webbutiker där man kan köpa några schyssta fälgar till bilen, I Sverige helst men även utomlands!

tacktack!

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang