Europas "KANSKE" EXTREMASTE Superkart R6, Chassit lackat! provkörning ala 200km/h!

Onlyrobin
18 december 2008 · 434 Inlägg

Mr_Flax skrev:
fan va fränt detta kommer bli..

grymt impad av dina svetskunskaper..  hur blir det med viktfördelningen.. motorn sitter väldigt INTE i mitten.. som man sett många andra kartar har.. men antar att du har en tanke bakom.. eller är det så att du ska vara motvikten?

mvh robban

Tack för kommentarerna!smile jag jobbar delvis som svetsare på dagarna, blir mer och mer svetsning med tiggen så man blir bättre & bättre

Tanken med motorn på den sidan är för att kunna bibehålla Superkart stuket bla med stolen som man nästan kommer ligga ner i.
Samt att motorn har en vikt på ca 45kg och jag väger kring 90kg så tekniskt sett borde det bli ganska bra.
Säkert inte optimalt men rätt såsmile

Sen så måste man våga vika av strömmen istället för att alltid gå med den:)
en kart har en sån väldans låg tyngdpunkt så det borde bli bra:D

998cc
18 december 2008 · 872 Inlägg

va får jag om jag sponsrar. inte kul å skänka pengar till en maskin om jag inte ens får se den. var kommer den synas är väll det jag frågar igäntligen

Senast redigerat av 998cc (18 december 2008)

If its too loud you are too old!
camaro67 Meister
18 december 2008 · 6 763 Inlägg

Onlyrobin skrev:
Jag bor i Boden i Norrbotten, lååååååångt från er i söder:)

Jag haåller på att spåna i en liten rolig ide att gjuta en helkaross.
får se hur det blir med det.

För några år sen var de någon som annonserade om ac cobra karosser som jag har för mig var i storlek 1/4 eller något sånt. En sån vore ju perfekt att rammla på och bygga av. Men som vanligt så ser de riktigt bra ut de du har gjort

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Onlyrobin
18 december 2008 · 434 Inlägg

Tack:)

det hade varit riktigt fränt men jag tänkte på om man skulle bygga en egen design på karossen alltså bygga ihop front och sidor så man får ett lite mer helt intryck så det inte blir så mycket kart utan mer formel ett:)

Jag har i alla fall hittat en stol nu i CARBON!smile Väger hmm ja inte mycket.
bild

http://i44.tinypic.com/2hdazyh.jpg

trillade in lite annat kul.
http://i43.tinypic.com/2qiv29y.jpg

håller på o fundera ut en placering på tanken.
http://i40.tinypic.com/1d98k.jpg

som ni ser så kommer vingen bli så mycket grymmare med alu sidor! tänk på när vingbladet är lackat i yamahas blåa mmmummma!.big_smile

sirmiro Double-Unicorn Rider
18 december 2008 · 2 486 Inlägg

Onlyrobin skrev:
Tack:)

det hade varit riktigt fränt men jag tänkte på om man skulle bygga en egen design på karossen alltså bygga ihop front och sidor så man får ett lite mer helt intryck så det inte blir så mycket kart utan mer formel ett:)

Jag har i alla fall hittat en stol nu i CARBON!smile Väger hmm ja inte mycket.
bild

http://i44.tinypic.com/2hdazyh.jpg

trillade in lite annat kul.
http://i43.tinypic.com/2qiv29y.jpg

håller på o fundera ut en placering på tanken.
http://i40.tinypic.com/1d98k.jpg

som ni ser så kommer vingen bli så mycket grymmare med alu sidor! tänk på när vingbladet är lackat i yamahas blåa mmmummma!.big_smile

Fungerar det inte mellan benen som det brukar på gokartar?
Börjar se riktigt läckert ut.

Onlyrobin
18 december 2008 · 434 Inlägg

998cc skrev:
va får jag om jag sponsrar. inte kul å skänka pengar till en maskin om jag inte ens får se den. var kommer den synas är väll det jag frågar igäntligen

Hejsan! tanken är den att jag har tänkt och visa upp monstret på någon mässa om man får möjlighet och ifall någon visar intresse i att ha den i en monter tex PaintworkX på Elmia eller så,
sen var min tanke att om man blir många som går in och sponsrar med en 50:- eller liknande så blir det ganska snabbt en rejäl slant och jag kan göra nått riktigt bra utav projektet.
Jag uppdaterar tråden löpande och ju mer kapital jag kan gå in med i projektet desto bättre kommer det bli och absolut en roligare läsning på alla här på forumet.

Jag kommer även söka tillstånd för att få köra karten på tex en dag på strippen.

Sen kommer det utvecklas vidare som jag pratat om (turbo) exempelvis prova ut lite olika system.


Jag vill att varje person som skänker en slant märker med sitt namn och jag lovar att jag kommer lägga upp/redovisa vilka personer som ställt upp och är väldigt tacksam över det.

Pengarna kommer även gå till resa på framtida mässor banåkning m.m jag bor ju som sagt i Boden och har ganska långa sträckor att åka.

Mvh//Robin Jansson

Onlyrobin
18 december 2008 · 434 Inlägg

sirmiro skrev:

Onlyrobin skrev:
Tack:)

det hade varit riktigt fränt men jag tänkte på om man skulle bygga en egen design på karossen alltså bygga ihop front och sidor så man får ett lite mer helt intryck så det inte blir så mycket kart utan mer formel ett:)

Jag har i alla fall hittat en stol nu i CARBON!smile Väger hmm ja inte mycket.
bild

http://i44.tinypic.com/2hdazyh.jpg

trillade in lite annat kul.
http://i43.tinypic.com/2qiv29y.jpg

håller på o fundera ut en placering på tanken.
http://i40.tinypic.com/1d98k.jpg

som ni ser så kommer vingen bli så mycket grymmare med alu sidor! tänk på när vingbladet är lackat i yamahas blåa mmmummma!.big_smile

Fungerar det inte mellan benen som det brukar på gokartar?
Börjar se riktigt läckert ut.

Tja! jag hade tänkt & placera batteriet+batterilådan då som skall fräsas ut under ratten, mellan benen.
tror det blir absolut bäst för vikten också.

Tack för alla kommentarer är alltid kul! för självförtroendet ocksåsmile

Onlyrobin
18 december 2008 · 434 Inlägg

Fick mail nu utav stolstillverkarna stolen går på nästan 5k med frakt till Sverige!

In med bidragen nu så bygger vi VÄRLDENS fränaste kart!wink

Tilett är världsledande tillverkare av Carbon stolar till bla cartar. Dom var en av dom få som tillverkar kolfiber stolar till just Superkart.

Senast redigerat av Onlyrobin (18 december 2008)

Geiros Low is a lifestyle
18 december 2008 · 956 Inlägg

Bra att du satsar på kvalitets stolar.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
Onlyrobin
18 december 2008 · 434 Inlägg

Jag tror det är ett bra val att satsa på ett par riktigt bra stolar:)

G-krafterna kan bli riktigt hårda är inte så sugen på o offra några revben,


Nu är det snart julledigt= mkt tid i garaget
kommer bygga klart vingen o börja knåpa på karossen.

Mr_Flax
18 december 2008 · 46 Inlägg

Onlyrobin skrev:
Tack för kommentarerna!smile jag jobbar delvis som svetsare på dagarna, blir mer och mer svetsning med tiggen så man blir bättre & bättre

Tanken med motorn på den sidan är för att kunna bibehålla Superkart stuket bla med stolen som man nästan kommer ligga ner i.
Samt att motorn har en vikt på ca 45kg och jag väger kring 90kg så tekniskt sett borde det bli ganska bra.
Säkert inte optimalt men rätt såsmile

Sen så måste man våga vika av strömmen istället för att alltid gå med den:)
en kart har en sån väldans låg tyngdpunkt så det borde bli bra:D

okej.. det förklarar varför dom va så fina.. good work..

ok.. då låter det vettigt med viktfördelningen.. men väger motorn bara 45 kg? 

sen är det oxå helt rätt att vika av lite från strömmen.. hehe..

en tanke ang tanken.. finns ingen plats mellan benen för fuelcellen? vet at tdom har det på vanliga gokartar...

keep up the good work..

mvh robb

You are so far behind you´re think your first...
FL3JM Inga konstigheter
18 december 2008 · 2 064 Inlägg

Onlyrobin skrev:
håller på o fundera ut en placering på tanken.

På vanliga superkarts har man ju tanken precis under benen, vid knävecken typ. Man ligger ju nästan ner å kör lixom, inte som vanliga hyr-kartar där man sitter rakt upp och har nästan raka ben.

AMP
18 december 2008 · 36 Inlägg

FL3JM skrev:

Onlyrobin skrev:
håller på o fundera ut en placering på tanken.

På vanliga superkarts har man ju tanken precis under benen, vid knävecken typ. Man ligger ju nästan ner å kör lixom, inte som vanliga hyr-kartar där man sitter rakt upp och har nästan raka ben.

Jag har kört karting själv i 8 år och givetvis e det bra och ha tanken där men det kan göra något så kopiöst ont när du börjar få upp farten. benen slår i tanken hela tiden och med tanke på hans projekt och den farten han får upp kan det ju få konsekvenser men det  var bara va jag tyckte nbär jag körde inte säkert det är rätt smile

Grymt bygge btw följer det med spänning;)

Följ gärna med i rallysvängarna gå in på hemsidan och kolla lite bilder samt filmer
http://www.adielssonmotorsport.com/start.html
Qwaffe Halvfinsk Norrman från Sverige
18 december 2008 · 586 Inlägg

grymt assåbig_smile fast den där stolen ser mer ut att vara i kevlar, kanske bara ser ut så?

Ableton Live
BMW 520d e39 "Diplomaten" (2000)
Onlyrobin
19 december 2008 · 434 Inlägg

Tjo! stolen finns i både glasfiber kevlar och kolfiber, det var bara en bild jag hittade som jag la upp.
Jag har inte bestämt mig riktigt än för vilken.

Tanken får jag se hur jag gör med, som sagt jag hade tänkt o placera batteriet under styrstången,

ang motorn så är jag inte 100% säker på vikten men jag har lyft den på plats för hand varje gång utan några större problem:) jag är ju ingen bodybuilder eller nåsmile så 45kg var en cirka gissning:lol:



Hoppas jag får några fina bidrag så jag kan fortsätta o göra det här grymmare än grymmast!smile
Får svar ang stolen idag tror jag:)



god jul på er alla föressten!smile

LillNaisarn
19 december 2008 ·

Roligt projekt har totalt missat detta tills nu.
Får man fråga vad viten på ett par sådana stolar är kan inte vara mycket?
Inte för att gnälla men stolarna dära är väll kevlar och inte Kolfiber ser så ut iaf.

KHRacing
19 december 2008 ·

Onlyrobin skrev:
Fick mail nu utav stolstillverkarna stolen går på nästan 5k med frakt till Sverige!

In med bidragen nu så bygger vi VÄRLDENS fränaste kart!wink

Tilett är världsledande tillverkare av Carbon stolar till bla cartar. Dom var en av dom få som tillverkar kolfiber stolar till just Superkart.

Finns en svensk återförsäljare i dina "trakter" utav dessa stolarna - www.libell.nu

Kolla priserna med han!

Onlyrobin
19 december 2008 · 434 Inlägg

Jag har snackat med han för typ 15 minuter sedan:)

och han skulle ta fram ett riktigt bra pris! hoppas på det bästa.

Hoppas det trillar in någon extra krona ocksåsmile via min lilla insamling jag gör

Jag hoppas och ber att dom som läser tråden och vill att den ska bli så absolut grym som möjligt ger ett litet bidrag via mitt konto.

Och som sagt pengarna kommer gå till projektet oavsett om det blir20:- 50:- eller 5000:- eller mer.
har alltid varit en dröm att få bygga ett sådant här seriöst kart projekt och göra det så snyggt som möjligt.


Handelsbanken
clearing 6203
konto 45101868


Allas bidrag kommer läggas upp hära och jag är mycket tacksam över dom som vill hjälpa mig med det ekonomiska till en viss del i alla fall.smile

Mvh//Robin

Onlyrobin
19 december 2008 · 434 Inlägg

LillNaisarn skrev:
Roligt projekt har totalt missat detta tills nu.
Får man fråga vad viten på ett par sådana stolar är kan inte vara mycket?
Inte för att gnälla men stolarna dära är väll kevlar och inte Kolfiber ser så ut iaf.

Vad menar du med viten?

Stolarna som kommer sitta i karten kommer vara i kolfiber och inte kevlar som på bilden.

krille_johansson
19 december 2008 · 78 Inlägg

Onlyrobin skrev:

LillNaisarn skrev:
Roligt projekt har totalt missat detta tills nu.
Får man fråga vad viten på ett par sådana stolar är kan inte vara mycket?
Inte för att gnälla men stolarna dära är väll kevlar och inte Kolfiber ser så ut iaf.

Vad menar du med viten?

Stolarna som kommer sitta i karten kommer vara i kolfiber och inte kevlar som på bilden.

Jag tror han menar ''vikten'' men han tryckte nog på fel knapp wink.. För övrigt jävligt fränt bygge big_smile Håller koll på det, ska bli sköj o se den när den e klar. '' Tummen upp'' ! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang