Blockets vanligaste stavfel "collection" (enligt mig)

FreddeK
18 november 2008 ·

Det finns 610st sterio på blocket om någon är sugen=)

te_wik Forummoderator
18 november 2008 · 12 813 Inlägg

Ablazed skrev:
jag tycker själv att ja kan svensk grammatik ganska bra men eftersom man är lite lat så skriver man oftast såhär.

ja ska bara springa in te affärn å köpa en liten grej.................typ!!! ni fattar vad jag menar.

någon undrade varför en del säger bytat istället för bytt.

då ska ja ställa nästan samma fråga. farför säger Karlstadsborna jämt till allting???

jag säger såhär. jag ska BARA in till butiken

nån från karlstad: jag ska JÄMT in till butiken, jag ska JÄMT klippa mig, jag ska JÄMT hämta honom.
ja listan kan göras lång om var dom slänger in jämt.

VARFÖR???!!!

Det svenska språket utvecklas ju ständigt, precis som det gjort tidigare.

Där jag bodde förr sa vi ofta "sen lika" till allt. Exempel;
Ska vi gå till kiosken? - Sen lika! (som istället för OK, javisst etc)

- Vad har du gjort idag då?
- Nä inte så mycket.
- Sen lika.

Eller;
- Varför gjorde du så?
- Jag tyckte det var sen lika. 

Sedan utvecklades det till "Seeen liiika" Alltså att man drog ut på orden riktigt överdrivet.

Sedan försvann "Sen" och blev ersatt av ett långt utdraget liiika.

haha, Varför? De vete fan.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (18 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TurbOla Reservdansk
18 november 2008 · 6 271 Inlägg

Vi utvecklar just nu ett nytt "skål"system. tongue

Dricker man ur burk, skålar man genom att säga "burk".
Dricker man kaffegök i mugg, så heter det "mugg".
Ur kopp, så blir det "kopp".
Istället för att säga skål.
Man dricker ju trots allt inte så ofta ur en skål.
tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 november 2008 · 1 874 Inlägg

Sexyicecube skrev:
Det är BYTAT generator bla bla bla

Sådär pratar dom ju faktiskt nere i Skåne. "Kopplingen är BYTAD"... jo, men tack;
lär er Svenska, Skåningar! Sedan märkte jag en annan sak när jag flyttade hit, till
Västervik. Här säger man varken "bytad" eller "bytt". Här säger man t.ex "Jag BÖT
kopplingen"... hur fan tänkte dom?

Senast redigerat av Hexenhammer (18 november 2008)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 november 2008 · 1 874 Inlägg

Rquired skrev:

opelmtx skrev:
Något jag tycker är sådär är när man ringer till Peter som ska sälja en volvo så svarar Abu!?!?!  Varför kan bara inte Peter erkänna att han heter Abu? så man slipper få en chock när man ringer neutral

Håller med, om dom nu är rädda för att rasistiska köpare ska välja bort deras annons så hjälper ju det inte att fejka namnet roll Tror dom att köparen blir mer välvilligt inställd bara för att denne ringer upp och abu med brytning svarar?

Fast det är ju många som gör så. Och ser man direkt en annons där säljaren heter "Volvo 740"
eller "Fin bil" så är det garanterat Muhammed som svarar... typ.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 november 2008 · 1 874 Inlägg

te_wik skrev:
Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rsetne kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm.
Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.


Jag har inga problem som helst att läsa detta, det är rätt coolt ändå.

Mvh Tommy

Det är helt korrekt. Läste det lika snabbt som "vanligt". Det är ju dock så att människor ibland
inte ens stavar så bra, tyvärr. wink

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 november 2008 · 1 874 Inlägg

Hoevding skrev:
"Besiktigad" = Besiktad.

Fast "Besiktigad" (eller "Besiktigar") finns ju faktiskt i ordlistan, så det är korrekt.
Även "Besiktad" är korrekt: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … ewAll=true

Aga_Diff Bärs!
18 november 2008 · 3 456 Inlägg

ZonaX skrev:
Fultrycks turbo

Jag har märkt att många LTT är "Lättvikts Turbo". smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
_DamnIt R1 driver!
18 november 2008 · 5 128 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Sexyicecube skrev:
Det är BYTAT generator bla bla bla

Sådär pratar dom ju faktiskt nere i Skåne. "Kopplingen är BYTAD"... jo, men tack;
lär er Svenska, Skåningar! Sedan märkte jag en annan sak när jag flyttade hit, till
Västervik. Här säger man varken "bytad" eller "bytt". Här säger man t.ex "Jag BÖT
kopplingen"... hur fan tänkte dom?

Då får du nog tänka på vilken generation du pratar med! Visst, jag säger jag har bytat, den är bytad. Men skulle aldrig säga t.ex. "jag böt kopplingen", utan då blir det bytade. Alla växer vi väl upp med olika uttalande? Du har garanterat ett flertal ord du använder dagligen som ingen annan skulle tycka är rätt, på grund av att du växte upp med det?
(och nej, detta är inte till för att få tråden att spåra ur i aggressioner, utan en vanlig diskussion smile )

Senast redigerat av _DamnIt (18 november 2008)

Blackdeath Chef
18 november 2008 · 167 Inlägg

Dragkrock!..big_smile

Over and out
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 november 2008 · 1 874 Inlägg

_DamnIt skrev:
Då får du nog tänka på vilken generation du pratar med! Visst, jag säger jag har bytat, den är bytad. Men skulle aldrig säga t.ex. "jag böt kopplingen", utan då blir det bytade. Alla växer vi väl upp med olika uttalande? Du har garanterat ett flertal ord du använder dagligen som ingen annan skulle tycka är rätt, på grund av att du växte upp med det?
(och nej, detta är inte till för att få tråden att spåra ur i aggressioner, utan en vanlig diskussion smile )

Ja. Jag vet inte om du missförstod mig. Skåningar säger "bytad", "bytade", o.s.v. I Västervik säger dom
"böt". Västervik ligger i Småland, det är vart jag bor just nu. Varje gång jag varit i Skåne, och ibland även
uppåt Göteborg till, så har folk sagt att dom har "bytat" något på en bil. Det är så fult.. fast det är väl bara
för att man är ovan. "Böt" som dom säger här i Västervik är nog nästan värre. Dör varenda gång gitarristen
i bandet säger att han "böt" strängar på gitarren igår. big_smile

Fast det är det som är så konstigt. Jag har verkligen hamnat emellan en massa olika dialekter, så det känns
som att jag pratar oerhört neutralt, utan några sådana konstiga ord som är typiskt vissa områden. Jag kan
bara komma på ett ord. Jag trodde att det var vanligt överallt, men att vara "katig" (uppkäftig). Det fanns
tydligen ett gäng från t.ex Göteborg, som inte visste vad det betydde. Men å andra sidan har dom ju sin
motsvarighet; "tyken", som jag inte heller visste vad det betydde först! wink

T.ex Så tycker jag att många på min morsas sida har askonstiga dialekter, eftersom att dom kommer från
Östergötland (über-Linköpings-dialekt, du vet). Sedan kommer många på farsans släkt från Småland och
pratar som värsta bönderna från Emil i Lönneberga. Men jag har tydligen inte ärvt något av det.... strange.
Jag tycker själv att dom pratar asfult/konstigt, i bland. big_smile

Senast redigerat av Hexenhammer (18 november 2008)

te_wik Forummoderator
18 november 2008 · 12 813 Inlägg

Är det bara jag som säger;

Jag ska byta koppling, jag har bytt koppling, jag bytte kopplingen. ?

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (18 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
sirmiro Double-Unicorn Rider
18 november 2008 · 2 486 Inlägg

te_wik skrev:
Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rsetne kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm.
Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.


Jag har inga problem som helst att läsa detta, det är rätt coolt ändå.

Mvh Tommy

Problem med ordet resten, där stakade hjärnan sig och jag fick titta 2gånger. Men då står det ju också Rsetne, så forskningen verkar stämma.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 november 2008 · 1 874 Inlägg

te_wik skrev:
Är det bara jag som säger;

Jag ska byta koppling, jag har bytt koppling, jag bytte kopplingen. ?

Mvh Tommy

Nej, det är precis så jag säger. Och det är så det heter, om man ska tro alla ordböcker.
Det bör väl dock poängteras att det nämns att vissa andra benämningar är okej också,
beroende på dialekt, typ...

te_wik Forummoderator
18 november 2008 · 12 813 Inlägg

Hexenhammer skrev:

te_wik skrev:
Är det bara jag som säger;

Jag ska byta koppling, jag har bytt koppling, jag bytte kopplingen. ?

Mvh Tommy

Nej, det är precis så jag säger. Och det är så det heter, om man ska tro alla ordböcker.
Det bör väl dock poängteras att det nämns att vissa andra benämningar är okej också,
beroende på dialekt, typ...

Okay jepp.

Men ärligt talat, ang dethär med språkutveckling så är jag helt övertygad att om säg 1000år,
(om jorden finns kvar längre) så kommer engelskan att vara huvudspråk i de flesta länder i världen, iaf europeiska länder.

Så mkt låneord som vi har och tar in hela tiden så tror jag detta.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 november 2008 · 1 874 Inlägg

te_wik skrev:
Okay jepp.

Men ärligt talat, ang dethär med språkutveckling så är jag helt övertygad att om säg 1000år,
(om jorden finns kvar längre) så kommer engelskan att vara huvudspråk i de flesta länder i världen, iaf europeiska länder.

Så mkt låneord som vi har och tar in hela tiden så tror jag detta.

Mvh Tommy

Jo, det tror jag säkert. Om man sedan tittar bara på de senaste 40 åren hur mycket det har gått
framåt på den fronten. Mina föräldrar kan väl knappt ett ord Engelska. Det var liksom inget man
lärde sig i skolan, mer eller mindre. Man gick ut grundskolan och sedan började man jobba. Och
inte fan fanns det en massa folk som inte kunde språket.

Så där kan jag nog hålla med. Idag kan väl en majoritet av alla normalutbildade människor
Engelska (undantag finns förstås). Se t.ex på min Gammelmormor (som iofs dog för några
år sedan). Hon hade så dålig Engelska kunskap, så hon visste inte att Coca Cola Light, hette
just Light,... så det blev.... "Liggt".. typ. wink

kolvas
18 november 2008 · 4 001 Inlägg

te_wik skrev:

Hexenhammer skrev:

te_wik skrev:
Är det bara jag som säger;

Jag ska byta koppling, jag har bytt koppling, jag bytte kopplingen. ?

Mvh Tommy

Nej, det är precis så jag säger. Och det är så det heter, om man ska tro alla ordböcker.
Det bör väl dock poängteras att det nämns att vissa andra benämningar är okej också,
beroende på dialekt, typ...

Okay jepp.

Men ärligt talat, ang dethär med språkutveckling så är jag helt övertygad att om säg 1000år,
(om jorden finns kvar längre) så kommer engelskan att vara huvudspråk i de flesta länder i världen, iaf europeiska länder.

Så mkt låneord som vi har och tar in hela tiden så tror jag detta.

Mvh Tommy

jag tror att det blir Spanska som kommer att ta över mer & mer, man ser redan delar av USA som är i stort sett Spanska-talande och fler & fler blir spansktalande över världen.

lite off-topic men ändå, vi kanske får ett internationellt fjortis språk som:
huR typ Zer vÄrLdeN Ut när fjORtIzArna haR tagIt över??? *skrattar*
fjoRtIzzPråk e JObbit atT läzA.... *ler*

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jocke_gronberg
18 november 2008 · 4 586 Inlägg

Jag brukar få ändra mina annonser 3 gånger innan alla felstavningar är borta. Synd bara att det kostar 10 kronor per gång wink

Senast redigerat av jorre83 (18 november 2008)

Beaverus
18 november 2008 · 257 Inlägg

TOPPÄX Reunolt Megane1,6 kombi.01a.p 23900kr -01

vad är toppäx?
och vad är det för bilmärke? tongue

http://www.blocket.se/vi/19147385.htm?ca=7_s





eller när det står: "BEHÖVER LITE SMÅFIX". kan man inte bara ha en bil utan att leta efter lite småfix?
http://www.blocket.se/vi/19149264.htm?ca=7_s

Senast redigerat av Beaverus (18 november 2008)

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Phaetoon
18 november 2008 · 8 156 Inlägg

Oftast handlar det om omedvetna stavfel, eller dyslexi.
Men om man skriver en annons, är det inte smart att kolla upp stavningen?
Stavningskontroller finns ju lite varstans?

När det gäller slang så anser jag att man bör hålla sig borta från det i annonser.
Man ska skilja på talspråk och skriven text. Det är ju bra om så många som
möjligt förstår vad som står i en annons.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang