Vad ska man med en kondensator till?

Muppsi Bessewisser
3 mars 2006 · 556 Inlägg

Vad gör en kondensator för skillnad? eller varför ska man ha en sån? jag är inte ett dugg inne på det här med ljud!

How low
Sharky
3 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Sök på "kondensator" så får du massor med träff + info.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
timpan_87
3 mars 2006 · 781 Inlägg

jadu skillnaden kan va den att den ger steget ström när kablen inte orka matta.

och detta handlar då om någon millesekund.

så igentligen gör det ingen större nytta.

det råder delade meningar om detta men enligt mej så är det bättre att köpa ett rikigt battari och en generator som orka ladda.. om nu inte detta redan finns.

oftast när man får problem med blinkande lampor i bilen så är oftast felet att man har en generator som laddar för lite eller ett battari som är kasst eller en för dålig kabel till steget/stegen.

börja man i rätt ända så behöver man inte funka med en kond.. gör rätt från början istället.

timpan_87
3 mars 2006 · 781 Inlägg

Sharky skrev:
Sök på "kondensator" så får du massor med träff + info.

/Göran

ja som precis satt å skrev ner lite tongue

Sharky
3 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Precis. Kondensator är lite grann som magnecyl mot benbrott. Lägg pengarna på att göra en bra installation med fräscht batteri och bra anslutningar mot batteri etc istället.
Har man sedan pengar över och tycker det ser bra ut eller för att man vill sova bättre på nätterna eller whatever så köp en konding och skruva dit.

Jag är hyfsat övertygad om att man måste genomföra en ganska duktig serie med mätningar och jämförelser för att kunna bestämma om en konding verkligen gör någon nytta för ljudet.

/Göran

timpan_87 skrev:
börja man i rätt ända så behöver man inte funka med en kond.. gör rätt från början istället.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
callook_skane Avstängd
3 mars 2006 · 257 Inlägg

om du tvunget ska ha kondensator eller nått annat extra inkopplat så koppla in ett extra batteri istället

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
wallden_66 mr
20 mars 2006 · 146 Inlägg

Hur ska man koppla det extra batteriet om det ska sitta i skuffen då?

Sharky
20 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Pssst....

Sök efter "extra batteri".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
piro
22 mars 2006 · 11 Inlägg

heej en kondensator är som ett extra batteri....fast inte en 10 ondel så starkt...
jag har en kondensator i min bil innan jag kopla in de blinade alla lampor...sterion slocknade när jag kräma för mycket...efter inkopling inga problem...för mig hjälpte den..smile

Volvo 4 Life
Audi C4 Quattro "Quattron" (1993)
dj_padde
22 mars 2006 · 1 813 Inlägg

Bas kräver mycket ström och bevis på att man inte får tillräckligt mycket ström är att bilens belysning blinkar. Det betyder att slutsteget inte får tillräckligt mycket ström. En kondensator gör så att slutsteget får ström snabbare och ger bättre ljud till din baslåda eller bashögtalare och dessutom mindre påfrestningar på bilens batteri.

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Sharky
22 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Vi tar det här igen, jag länkar inte men citerar ett av mina tidigare inlägg om blinkande lysen och ansträngda batterier:

"Blinkar det så tyder det på att man har varit för snål med generator, batteri och kablage. Gör om, gör rätt.
En kondensator kan inte skapa extra energi utan agerar bara "plåster mot benbrott"."



Ett batteri gör alltid ett bättre jobb än en konding. Om man får välja på att ha ett batteri tjugo centimeter från ett slutsteg eller en konding 20 cm från slutsteget (och batteriet fyra meter bort) så vinner alltid lösning med batteriet och  gör kondingen fullständigt onödig.

Det som en konding kan, notera kan, göra vid en installation där man har dessa fyra meter mellan batteri och steg är att se till att steget får nog med ström när slutstegets nätdel switchar (vilet den gör med mellan 100kHz och några Mhz beroende på konstruktion) och på så sätt nullifiera den ledningsinduktans man har mellan batteri -steg.
Det har alltså inget att göra med attacker i själva musiken, speciellt inte när kondingen sitter vid ett bassteg. Tänk på att om bassteget är skuret vid 100Hz så ligger snabbaste stigtiden på 2.5ms och i den tidsdomänen spelar induktansen i ledningen mellan batteri och steg ingen roll.

Det skulle vara intressant att utföra ett riktigt blindtest på en anläggning med respektive utan konding för att utröna om man verkligen kan höra skillnad eller om det är rent psykoakustiskt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
wallden_66 mr
22 mars 2006 · 146 Inlägg

Var på både Mds och brl o dom sa att kondningen gjorde skillnad?

NiKeMaN Entreprenör
22 mars 2006 · 1 286 Inlägg

*suck*

Återigen. En Konding gör ingen skillnad på ljudet. Har du blinkande lampor eller nått så breror på det på klena kablar, dålig jordpunkt eller något annat. En konding är INTE rätt sätt att lösa problemet med.

// Niklas Johansson
civic Naturally Aspiranted
22 mars 2006 · 543 Inlägg

NiKeMaN skrev:
*suck*

Återigen. En Konding gör ingen skillnad på ljudet. Har du blinkande lampor eller nått så breror på det på klena kablar, dålig jordpunkt eller något annat. En konding är INTE rätt sätt att lösa problemet med.

Konstigt de dära...
när jag satte i min kondensator på 1 farad när jag körde på ett Rockford Steg på 1000 Rms och MDS ZR12 då blev det ett renare ljud och bättre tryck blev det också. men det kanske varierar från system till system.

Senast redigerat av civic (22 mars 2006)

Sharky
22 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Vinner dessa affärer något på att sälja en konding till dig?

Konding kan göra skillnad. (kan....).  Men bygger man rätt från början så är det ytterst tveksamt om man kan höra någon skillnad i ett blind-test.
Och bygga rätt måste man för att få ut max av tex ett dyrt fett monoblock som skall mata 1 ohm.

/Göran

wallden_66 skrev:
Var på både Mds och brl o dom sa att kondningen gjorde skillnad?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
22 mars 2006 · 1 781 Inlägg

http://susning.nu/Kondensator


här kan du läsa vad en kondensator gör... och vad den är bra för!

Här är med för den person som vill veta lite mer avancerat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensator

Senast redigerat av Malm3n (22 mars 2006)

Team Insane Racing
Phaetoon
22 mars 2006 · 8 156 Inlägg

NiKeMaN skrev:
*suck*

Återigen. En Konding gör ingen skillnad på ljudet. Har du blinkande lampor eller nått så breror på det på klena kablar, dålig jordpunkt eller något annat. En konding är INTE rätt sätt att lösa problemet med.

Beroende på vilken typ av kondning man använder så kan man väl få en liten förskjutning/förändring av ljudet?

En kond. kan ju hjälpa om ens lampor blinkar någon gång lite då och då, när man spelar högt och så, men blinkar det hela tiden så ska man titta på andra lösningar. Ett bra batteri och en kraftig generator är ju en väldigt bra start. Kondningar ska man försöka undika. Känns lite som en nödlösning.

Senast redigerat av Phaetoon (23 mars 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
NiKeMaN Entreprenör
23 mars 2006 · 1 286 Inlägg

civic skrev:

NiKeMaN skrev:
*suck*

Återigen. En Konding gör ingen skillnad på ljudet. Har du blinkande lampor eller nått så breror på det på klena kablar, dålig jordpunkt eller något annat. En konding är INTE rätt sätt att lösa problemet med.

Konstigt de dära...
när jag satte i min kondensator på 1 farad när jag körde på ett Rockford Steg på 1000 Rms och MDS ZR12 då blev det ett renare ljud och bättre tryck blev det också. men det kanske varierar från system till system.

Tyvärr så är det nog psykiskt. Asså seriöst jag kan LOVA o svära på att du inte får "renare" basljud ur en ZR12a om du har en kondning innan steget. Och definitift inte bättre tryck. Det fungerar inte så riktigt tyvärr.

// Niklas Johansson
Sharky
23 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Hörselminnet är ett par sekunder långt. För att avgöra faktiska skillnader i ljud så måste man köra riktiga A-B tester där man kopplar om mellan två källor där lyssnaren inte vet vilken som är vilken.
(Psykoakustisk bias kallas det för om man vet vad som är vad och då får man inga vettiga resultat).

Detta förringar inte det faktum att tyckandet när man lyssnar faktiskt spelar roll. Alla ljudtekniker och inspelningstekniker använder en kombination av vetande om ljud och egna preferenser "tyckande" när dom mixar skivor eller liveljud. Så varför skall man inte som vanlig lyssnare få ha rätt att tycka att en mix eller en högtalare funkar bättre för den psykoakustiska ljudupplevelse man vill ha.
Men pratar vi så kallad kvalificering av ljud där man vill kunna avgöra vad som tekniskt låter bättre eller sämre än något annat ( en referens, referensljudkälla) så måste detta göras med ordentliga A-B (eller A-B-X) tester.

/Göran


civic skrev:
Konstigt de dära...
när jag satte i min kondensator på 1 farad när jag körde på ett Rockford Steg på 1000 Rms och MDS ZR12 då blev det ett renare ljud och bättre tryck blev det också. men det kanske varierar från system till system.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Seeker
23 mars 2006 · 49 Inlägg

som sagt en kondensator gör inte ljudet bättre men lär hjälpa dig med att få bort blinkande lampor om du har detta.. detta på grund utav att den förser steget med en jämn ström och inte "pulser" eller vad man ska säga när steget driver en bas.. är iaf min uppfattning om dess funktion..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang