Laser, Är det Farligt?

Smajly
24 november 2008 · 3 059 Inlägg

jonesono skrev:

Martin 9-3 skrev:
Helt klart kan det ge skador.

Införskaffade en på 100mw och modifierade den lite så att den blev starkare.

Med nyladdade batterier så blir man bländad trots att man lyser tvärs genom kåken på en matt och mörk tapet. Vill inte tänka på vad det kan göra i ett öga.

Testade peka på ett flygplan modell mindre, vet inte höjden, bra högt iaf men den var minst 2km bort i sidled.
Blev en stor jäkla grön fläck på hela planet trots avståndet och planet tokvände, sen har jag inte pekat uppåt mer smile

Farligt vapen som alla kan skaffa för ca 500:-

Om du, som man får kanske anta är över 18-20 år, håller på och pekar upp i luftrummet (och dessutom på flygplan) och inte förstår bättre... Hur kan man då ana att de yngre förmågorna hanterar dessa saker?!
Tror jag inte är ensam om att inte vilja ha ambulanshelikoptrar, flyg osv som måste tvärvända (med allt vad det innebär) eller i värsta fall krasha, för att det finns idioter med laserpennor som inte fattar bättre.

Ja som jag skrev innan:
I Sverige är den högsta tillåtna effekten för en laserstråle 5mW för att den skall få användas på allmän plats eller i luftrummet. En laserstråle med högre effekt som t.ex. riktas upp i luftrummet kan få allvarliga konsekvenser för flygtrafik.

R8V10
16 oktober 2009 · 2 Inlägg

Martin 9-3

Skulle du komma på tanken att bränna nån i ögat med en cigarett?
Det är nämligen samma effekt som att lysa med en grön laser på någon.

Om du gör det på ett flygplan kan du orsaka 100-tals människors död.
Det är nåt du bör fundera över om du mot förmodan skulle komma på att använda din leksak på flyg i fortsättningen. Man kan ju göra en hel del korkade saker på fyllan t.e.x...

Bjare
16 oktober 2009 · 945 Inlägg

R8V10 skrev:
Martin 9-3

Skulle du komma på tanken att bränna nån i ögat med en cigarett?
Det är nämligen samma effekt som att lysa med en grön laser på någon.

Om du gör det på ett flygplan kan du orsaka 100-tals människors död.
Det är nåt du bör fundera över om du mot förmodan skulle komma på att använda din leksak på flyg i fortsättningen. Man kan ju göra en hel del korkade saker på fyllan t.e.x...

Din första post i forumet och du gör fel? roll
Tråden har varit död ett tag alltså...


Själv skulle jag kunna tänka mig en sådan lasergrej, om jag kommer på vad den är bra för.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Allx
16 oktober 2009 · 321 Inlägg

Jag har en 200 mW röd laser. Riktigt skojj sak big_smile Skriva på svarta plaster och tända tändstickor samt att den räcker ca 15 km.

Varning dock. Man blir lite lätt suddig i ögonen av bara reflektionen om man t.ex lyser på vitt papper och andra ljusare föremål.

Senast redigerat av Allx (16 oktober 2009)

EViLution!
expect1991
17 oktober 2009 · 1 814 Inlägg

Kort svar: Ja
Långt svar: ja, eftersom ljuset från en laser är stark och koncentrerad. Dessutom strikt enfärgat, men det påverkar inte skadans omfattning i sig.

Germax
17 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

En polare köpte precis en 300 mW violett laserpenna, han brände in sitt namn på bankkortet smile

Drönirettab
17 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Jag hoppas innerligt att folk börjar använda insidan av huvudet angående de där "leksakerna", eftersom den kan användas som "vapen" av folk så gör naturligtvis en del folk detta också. Med tanke på att man någorlunda lätt kan få tag på dem så går det ju inte att kontrollera vilka som har dem heller.

Det finns en orsak till att lagen bara tillåter så låg effekt som 5 mW effekt på laserprylar, inget man bara har slängt fram bara för att det ska finnas en paragraf. Sedan har vi ju detta med hur folk gärna vill skoja och lysa andra i ögonen med en vanlig ficklampa, gör man samma sak med dessa kraftiga laserpennor så är det kört med synen.

Barn brukar älska lysande saker, får de tag på en ficklampa så tänder de den och tittar i ljuset. Man kan tänka sig vad som händer när de får tag på någon av de där laserpennorna, jag skulle aldrig förlåta mig själv ifall något sånt hände med mitt barn.

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
17 oktober 2009 · 1 781 Inlägg

hade jag haft en så hade jag haft en sådan och ungar hade jag haft den inlåst GARANTERAT! och inte tagit ut den förens barnen var fyllda 25!!!!

Team Insane Racing
Roundcube
19 oktober 2009 · 801 Inlägg

R8V10 skrev:
Martin 9-3

Skulle du komma på tanken att bränna nån i ögat med en cigarett?
Det är nämligen samma effekt som att lysa med en grön laser på någon.

Om du gör det på ett flygplan kan du orsaka 100-tals människors död.
Det är nåt du bör fundera över om du mot förmodan skulle komma på att använda din leksak på flyg i fortsättningen. Man kan ju göra en hel del korkade saker på fyllan t.e.x...

Orsaka 100 tals personers död? jag tror knappast att det går att skära genom flygplanskrovet med en sån fjuttig laser... (även om den är tillräckligt stark för att smälla ballonger med... )

Ingen av er här som har hört talas om frihet under ansvar ?

Om man äger en sådan här laserpenna, fast att det är olagligt ( yikes ) så har man nog koll på vad den kan åstadkomma, och informerar således vänner och bekanta om dem vill testa/låna den.


Jag ska köpa en! ( Fy på mig )

Drönirettab
19 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Roundcube skrev:
Orsaka 100 tals personers död? jag tror knappast att det går att skära genom flygplanskrovet med en sån fjuttig laser...

Nu menade han nog inte att laser kunde skära sönder ett flygplan, antagligen gällde det att tex piloten kunde bländas eller liknande.

Roundcube skrev:
Ingen av er här som har hört talas om frihet under ansvar ?

Det där ordet "ansvar"...... jag säger inget mer. hmm

Roundcube skrev:
Om man äger en sådan här laserpenna, fast att det är olagligt ( yikes ) så har man nog koll på vad den kan åstadkomma

Där har jag nog en annan uppfattning tyvärr. Visst kanske man har fått reda på vad den kan åstadkomma, men sedan är frågan om folk verkligen förstår den informationen fullt ut (dvs vilka konsekvenser vissa handlingar får).

Germax
19 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Malm3n skrev:
hade jag haft en så hade jag haft en sådan och ungar hade jag haft den inlåst GARANTERAT! och inte tagit ut den förens barnen var fyllda 25!!!!

haha 25 va, då har de nog redan haft egna sen 10 år tillbax wink

M103
19 oktober 2009 · 1 570 Inlägg

Vad ska man ha dom till?

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
19 oktober 2009 · 1 898 Inlägg

henrikh skrev:
Vad ska man ha dom till?

Bra fråga.. Finns mkt skit som är onödigt :p

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
volvoentusiasten
19 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

henrikh skrev:
Vad ska man ha dom till?

Leka Starwars?

Köp 7 st röda, 7 st gröna, sätt fast i 7 st en rund ring på ett svärd.

Voila, let the fight begin!

M103
19 oktober 2009 · 1 570 Inlägg

Påminner mig om när man var liten och gjorde kaststjärnor i träslöjden (i smyg) haha.

Wanegardh Asgammal medlem.
13 december 2009 · 2 246 Inlägg
Pierre_r Lastbilsmekaniker
13 december 2009 · 729 Inlägg

Tycker att polisen ska ta lasern från dom sen tvinga upp ögonlocken på ungj*****a och sen kan poliserna elda på i ca 5 min i varje öga på dom så får vi se om dom tycker att det var lika roligt nu när dom själva blir träffade i ögonen.

M103
13 december 2009 · 1 570 Inlägg

Är det sånt de används till är det ju bara att förbjuda, ungdomar är för dumma för att ha "frihet under ansvar".

Drönirettab
14 december 2009 · 21 761 Inlägg

Wanegardh skrev:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/poliser-skadade-av-gron-laser_3930789.svd

Jag är inte ett dugg förvånad, har väntat att något liknande skulle hända. Tyvärr vet folk inte bättre, det är sorgligt.

Pilot01
17 mars 2010 · 1 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Helt klart kan det ge skador.

Införskaffade en på 100mw och modifierade den lite så att den blev starkare.

Testade peka på ett flygplan modell mindre, vet inte höjden, bra högt iaf men den var minst 2km bort i sidled.
Blev en stor jäkla grön fläck på hela planet trots avståndet och planet tokvände, sen har jag inte pekat uppåt mer smile

Farligt vapen som alla kan skaffa för ca 500:-

!!! Jag hoppas att du inser hur jävla dum i huvudet du är

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang