Hur förbättra ljudet med Saab 9-5 AS1 i bilen

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 november 2008 · 6 170 Inlägg

Herr_Svamp skrev:
Varför inte skaffa ett AS3 system från skroten då? yikes

Att installera AS3 i en AS1 bil är inte direkt "Plug and Play" om man säger så.

Du ska ha steget, stereon, allt kablage om det inte är fördraget, alla högtalare, monteringsmaterial och sen måste man in i bilens styrsystem och pilla pga stereobytet.

Senast redigerat av TBOC_Razor (29 november 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Herr_Svamp
29 november 2008 · 60 Inlägg

Aha jag trodde det skulle vara någorlunda smidigt hmm

Hans0012
17 februari 2010 · 7 Inlägg

Kan man ha radioenheten kvar om man "skrämer" upp ljusystemet från AS1 till AS2 eller AS3, slutstegen är ju olika mellan AS2 och AS3 och andra högtalare, det vet jag, men som sagt radion??? Ändra i styrsystemet... Fixar man det själv, eller måste man till en verkstad????

Någon som vet?? Kan alltså....!!!

TT-Avant
17 februari 2010 · 6 851 Inlägg

Hans0012 skrev:
Kan man ha radioenheten kvar om man "skrämer" upp ljusystemet från AS1 till AS2 eller AS3, slutstegen är ju olika mellan AS2 och AS3 och andra högtalare, det vet jag, men som sagt radion??? Ändra i styrsystemet... Fixar man det själv, eller måste man till en verkstad????

Någon som vet?? Kan alltså....!!!

Nej, AS1 och AS2/3  har olika huvudenheter.
AS2 och 3 är "samma", men AS1 är olik.
AS1 har enbart CD, 2 och 3 har cd och kasset (som att detta skulle vara bra?)
Så där har du lite skillnad iaf.

Ändra i systemet så måste man gifta in den nya enheten. Detta gör man med techII har jag för mej.

Jag har ett komplett AS2 system liggandes, dock utan kabelhärvan.
Skicka PM om det kan vara intresant wink

Senast redigerat av TT-Avant (17 februari 2010)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
bumpe Lastbilsmekaniker
17 februari 2010 · 3 878 Inlägg

Jag hade satsat på att försöka få tag på något begagnat steg och ett kit-system på 6.5tum att ha i framdörrarna.
Lägg ca 4000 på detta och spara den sista tusenlappen till installationsmaterial.

Letar man lite och inte köper det första man ser, eller som har högst siffror kan man få riktigt fina saker för 4000kr!

Gurenius: Ditt resonemang är sådär, tycker AS1 motsvarar typ "MDS paket med HU inkl 4st 4" för 1299" så med original HU och ett vettigt framsystem+litet men bra steg så kommer det skilja ganska mycket i ljudkvalitet!

Hans0012
17 februari 2010 · 7 Inlägg

Jag har kollat i SAAB's tillbehörskatalog -06, där fanns det "uppgraderingskitt" för ljudanläggningen. Fanns "kitt" för uppgradering från AS1  till AS2 och "kitt" från AS2 till AS3, sattsen innehöll bara slutsteg och högtalare................!! Borde ju funka..... eller????  Finns även upptaget i årets tillbehörskatalog, men med notering om att det ej saluförs i Sverige......!!    Någon som vet????

Hans0012
17 februari 2010 · 7 Inlägg

Glömde säga att jag har en 9-5 2006, inte samma Radio/ CD som i -05 an......!!

TT-Avant
19 februari 2010 · 6 851 Inlägg

Hans0012 skrev:
Glömde säga att jag har en 9-5 2006, inte samma Radio/ CD som i -05 an......!!

Ah..ja då va det lite skillnad.lol
dessa kan jag tyvärr inte så mycke om (tror jag).

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 februari 2010 · 8 744 Inlägg

I nyare Saab 9-3 & 9-5 med GM-huvudenheten (den där 2-DIN saken som läser mp3) så är det samma huvudenhet till alla system, bara högtalare och förstärkare som skiljer. smile Men det fina med dom systemen är ju att man kan byta ut alltihop utan problem, vilket enligt mig är bra mycket smartare och mer prisvärt nä att köpa uppgraderingspaket!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hans0012
19 februari 2010 · 7 Inlägg

Uppgraderingspaket...???  Jag tänkte köpa beg prylar på skroten!! Vad menar du med uppgraderingspaket, nya andra system el original, nytt???
Så du menar att AS3 som är Harman Kardon prylar skall funka till ett AS2 system "utan problem"....????

Hans0012
19 februari 2010 · 7 Inlägg

Menar "nytt" slutsteg och hötalare i AS3 system till en Radioenhet AS2, det skall funka menar du??? 2-DIN......?? Du menar den lilla kontakten i hö nedre delen på radioenheten???

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Det finns uppgraderingspaket att köpa från Saab (för att byta från AS1 till AS2, eller från AS2 till AS3) men dessa kan man ju såklart även själv plocka ihop av begagnade saker från skrotar eller diverse "köp-&-sälj" sidor. Dock så tror jag det blir svårt att få dom sakerna till ett såpass bra pris så att det är mer värt än att köpa nya/begagnade "riktiga" saker.

Vist ser väl din huvudenhet ut ungefär så här?
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2006/03/Saab_9-5_Stereo_detail.jpg

Isåfall så är det den nya och så vitt jag vet så är det då samma till alla system (förutom navigatorn då, men det är ju bara en annan huvudenhet). Den lilla kontakten nere till höger är en AUX-kontakt för inkoppling av tex mp3-spelare, 2DIN avser storleken på själva huvudenheten (stereon, what-ever), en vanlig bilstereo är 1DIN, 2DIN är dubbelt så hög. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hans0012
19 februari 2010 · 7 Inlägg

Tack för ditt svar ChriZtoffer. Jag förstår nu vad du menar med 2-DIN, alltså modulhöjden på huvudenheten!! Ja det är den Radioenheten jag har.
Men i SAAB's EPC-katalog så har de olika radioenheterna (AS!-AS3) olika artikelnummer.....!!!??? Men jag har svårt att förstå att det skulle vara olika typer av enheter!!

Hans0012
19 februari 2010 · 7 Inlägg

Missade EPC-bilden....



https://www1.garaget.org/gallery/archive/136599/863033_v04wc6.jpg

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Hmm underligt, för mig veterligen så ska inte huvudenheten skilja utan bara förstärkaren (som sitter monterad bak). Men mitt tips är hur som helst att du stoppar i en ny huvudenhet alternativt plockar ut en lågnivåsignal från ditt befintliga system och kopplar på nya steg och högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang