Säljer Ford Volvo nu? Säljer GM Saab nu?

TurbOla Reservdansk
5 december 2008 · 6 271 Inlägg

Saab har ju gått med förlust ända sen den dagen GM köpte upp dom 1995, och säljer i bästa fall en femtedel av vad Volvo säljer årligen, så för Saab blir inte fallet så långt. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
peegee Forummoderator
5 december 2008 · 2 924 Inlägg

TurbOla skrev:
Saab har ju gått med förlust ända sen den dagen GM köpte upp dom 1995, och säljer i bästa fall en femtedel av vad Volvo säljer årligen, så för Saab blir inte fallet så långt. wink

Så kan man se det
Man kan oxå se till det vitala, hur det är idag...vad är viktigast idag, jo miljöbilar och vilka har lyckats bäst av Volvo och Saab hittills, jo Saab med etanolbilarna wink

...sen att inte svenska regeringen skapade hårda ramar för miljöklassade bilar som vare sig Saab eller Volvo kom innanför är en annan sak som är lite oförståeligt av olika skäl...
Varför Volvo inte lyckats med sina hybrid, gas-bilar etc och varför Saab inte lyckats ännu bättre behöver vi dock inte gå in på roll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Glader9991
5 december 2008 · 956 Inlägg

Skriver som jag gjorde på ett annat forum:

GM säljer GME, och Opel/Vauxhall tar över Saabs image och Saab blir mera som en lyxbil.
Som Toyota och Lexus.

Va tror ni om de?

peegee Forummoderator
5 december 2008 · 2 924 Inlägg

Glader9991 skrev:
Skriver som jag gjorde på ett annat forum:

GM säljer GME, och Opel/Vauxhall tar över Saabs image och Saab blir mera som en lyxbil.
Som Toyota och Lexus.

Va tror ni om de?

Jo det låter väl kanske gångbart men vem köper GME är frågan?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
GOLF_TDI_
5 december 2008 · 141 Inlägg

peegee skrev:

Glader9991 skrev:
Skriver som jag gjorde på ett annat forum:

GM säljer GME, och Opel/Vauxhall tar över Saabs image och Saab blir mera som en lyxbil.
Som Toyota och Lexus.

Va tror ni om de?

Jo det låter väl kanske gångbart men vem köper GME är frågan?

kia kanske!

Claeson
AndreasPlars
5 december 2008 · 1 062 Inlägg

TurbOla skrev:
Saab har ju gått med förlust ända sen den dagen GM köpte upp dom 1995, och säljer i bästa fall en femtedel av vad Volvo säljer årligen, så för Saab blir inte fallet så långt. wink

Det ryktas om mycket skattetekniska finesser där förluster från Tyskland m.m. förts över på Saab i Sverige då det är mycket gynsammare här att gå med förlust än med vinst.
Men gör man som GM och ger konstgjord andning i 18år utan att ge fria händer och satsa nämnvärt s¨å får man skylla sig själva tycker jag..

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Cronholm
5 december 2008 · 56 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Jag tror Tata kommer att köpa Volvo smile
http://www.tata.com/
http://www.tacogroup.com/
Ett enormt indiskt företag som gör allt och lite till

Tror också på att det blir Tata...

Glader9991
5 december 2008 · 956 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
http://www.automotorsport.se/news/16424 … ll-lugnet/

MVH

F

9-5:an är alldeles för sen!!!!

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
5 december 2008 · 5 042 Inlägg

alla dessa chanser o rykten. vänta o se istället.
btw så bryr jag mig inte om Lada köper volvo o saab då jag inte gillar några nya bilar ( OBS inget illa menat smile  )

C H E V R O L E T <3
TurbOla Reservdansk
5 december 2008 · 6 271 Inlägg

peegee skrev:
Så kan man se det
Man kan oxå se till det vitala, hur det är idag...vad är viktigast idag, jo miljöbilar och vilka har lyckats bäst av Volvo och Saab hittills, jo Saab med etanolbilarna wink

...sen att inte svenska regeringen skapade hårda ramar för miljöklassade bilar som vare sig Saab eller Volvo kom innanför är en annan sak som är lite oförståeligt av olika skäl...
Varför Volvo inte lyckats med sina hybrid, gas-bilar etc och varför Saab inte lyckats ännu bättre behöver vi dock inte gå in på roll

Fredrik Arp, host, host. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Navkapsel
5 december 2008 · 4 637 Inlägg

Jag hoppas de säljs till de företag som tar bäst hand om märkena och ser till att Volvo- och Saabbilarna blir lika bra kvalitetsmässigt som japanarna och inte fortsätter att göra dem till premiummärke.

Eller slå ihop Volvo och Saab.

Gör något idag så ovanligt som en robust bil som är billig att köpa och reparera. Typ en moderniserad Volvo 940 med miljömotor och ännu bättre säkerhet! Det finns många som vill ha kombinationen enkelt men säkert.

Dessutom kan de börja tillverka bilar för Sveriges vägar igen. Väldigt många åker på sämre vägar bara ibland t ex för att hälsa på någon i sommarstugan. Ska de då vara tvugna att köpa en fyrhjulsdriven bil att få lite markfrigång?
(Te x har jag en väg som är lite sämre än en normal grusväg till min  stuga där äldre bilar t ex Volvo 940 inte har några problem men när en V70N kört upp ser det ut delvis ut som det bökat vildsvin på vägen.lol)

Senast redigerat av EmilHammarlund (9 december 2008)

Navkapsel
5 december 2008 · 4 637 Inlägg

volvo_dude skrev:
äh de borde skrota volvo=D volvo är inte vad de har vartit "efter 940isarna"

Håller med! Ta bort Volvo eller gör Volvo till bilar igen. Vem vill köpa Volvo när det finns mycket bättre bilar av andra tillverkare till ett lägre pris. T ex Toyota Avensis som dessutom är säkrare.

Senast redigerat av EmilHammarlund (6 december 2008)

Navkapsel
6 december 2008 · 4 637 Inlägg

PlumCrazy skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
jag tror Volvo skulle gå bra med Bmw som ägare. Hoppningsvis snyggare design. Kanske nån sportigare modell med bakhjulsdrift ?
Önskandet är stort.
Men blir säkert nån japanskt som köper dom =/

"nån sportigare modell med bakhjulsdrift ? " Toyota t.ex. har ju ingen sån, nej då ;p  Alla vet ju att alla Supror som så omtalas är framhjulsdrivna med motorn mittmonterad. *HOST*

big_smile

Lexus

AndreasPlars
6 december 2008 · 1 062 Inlägg

Att bygga en ny tex Volvo "940" med påkostat rostskydd, lättmekad, robust, säker men med avkall på en del andra saker tror jag inte på idag. -Tyvärr!
Folk som handlar bilar idag är gårdagens bilköpares barn. Barn av dataåldern, TV-spelsåldern med helt andra krav på design, image, utséende och prestanda på alla punkter + krav på utrustning och bra pris.

-Varför skulle annars dagens "normalbilar" vara fulla med ytligt påklistrad "lyx" i form av alupaneler, aluringar runt mätare, tanklock i alu, vingar/kjolar, lackade sidolister och en massa lullull om folk mest var intresserade av en "BRA BIL" ?

Det är nog inte många som tänker i banorna "Volvo 940" idag.
En liknande men modernare bil idag skulle sälja dåligt tror jag då folk skiter i om bilen är lättmekad eller är robust och håller 50000mil. Många kan inte ens byta tändstift idag, eller tom finns det de som ringer bergaren bara pga en enkel punktering!
Bara bilen inte drabbas av småfel fösta 10000milen så är det bra tänker nog många.

Själv skulle jag gärna köpa en dylik bil som man vet rullar 50000mil utan mekaniska haverier bara den inte drar bränsle som äldre 8V Volvo.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Navkapsel
6 december 2008 · 4 637 Inlägg

Du har rätt men det finns nog fler än du som skulle kunna tänka dig en enkel nybil. Och även en enkel bil kan ha lite aluminiumpaneler m m som egentligen inte står för så stor kostnad för bilens pris.

En tillverkare kanske inte enbart skulle kunna tillverka enkla bilar men ett enkelt alternativ kanske skulle finnas.

Jag hör hela tiden de som saknar enkla bilar, som inte vill köpa ny bil eftersom de är för avancerade och även de som köpt ny bil och ångrat sig av den anledningen. Även i länder där folk inte gillar dyra reperationer skulle det kanske bli populärt med en enkel bil.

Enkla bilar kan delvis vara framtiden. Några få exempel på fördelar:
Mindre brandrisk vid  t ex olycka.
Lägre vikt, mindre förbrukning.
Extremt mindre mängd utsläpp vid tillverkning.
Längre livslängd, även det väldigt miljövänligt.
Man kan stanna och byta glödlampa så fort den går sönder.
Mindre antal reperationer.
Lägre servicekostnader.

En nackdel med enkla bilar är att bilarna skulle bli dyrare vid inköp eftersom märkesverstaden skulle få in mindre pengar i service och reparationer.

Senast redigerat av EmilHammarlund (8 december 2008)

Rquired Allmänt envis
6 december 2008 · 12 512 Inlägg

Oavsett vad så tror jag att vi sett det sista av det volvo/saab vi har idag. På gott och ont. Varken volvo eller Saab är eller kommer någonsin att bli en lyxbil, men det är deras ambition att bli "premium" som dragit ner dom där dom är idag.

Så gå tillbaka till praktiska och säkra bilar som svensson har råd med eller lägg ner skiten, annars kommer det gå under av sig självt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
GOLF_TDI_
6 december 2008 · 141 Inlägg

hur många av er påverkas av volvo om det skulle läggas ner?
jag gör det då är jag arbetslös

Claeson
peegee Forummoderator
7 december 2008 · 2 924 Inlägg
~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Glader9991
7 december 2008 · 956 Inlägg

GOLF_TDI_ skrev:
hur många av er påverkas av volvo om det skulle läggas ner?
jag gör det då är jag arbetslös

Du + 129 999 andra personer.

Läste en artikel att de förloras 130 000 jobb om de går under.
Sverige har inte råd att förlora de jobben helt enkelt. Och vem ska finansiera a-kassan?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang