Säljer Ford Volvo nu? Säljer GM Saab nu?

TurbOla Reservdansk
8 december 2008 · 6 271 Inlägg

Det var en amerikansk ekonomiprofessor på besök i Stockholm idag.

Han gjorde ett uttalande om att GM, Chrysler och Ford inte har någon framtid som bilindustri, att de inte kommer att klara sig, samt att senaten är mycket tveksamma till att hjälpa dom överhuvudtaget, eftersom de inte har någon satsning alls på miljövänlighet, sämre än några andra tillverkare, och ansåg att USA inte borde räkna med att ha kvar de tre stora bilföretagen inom någon längre överskådlig framtid.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
8 december 2008 · 2 258 Inlägg

BMW kommer säkert Köpa Volvo

Sump Runk Rätt O Slätt!
viccoA
8 december 2008 · 3 111 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Du har rätt men det finns nog fler än du som skulle kunna tänka dig en enkel nybil.

En tillverkare kanske inte enbart skulle kunna tillverka enkla bilar men ett enkelt alternativ kanske skulle finnas.

Jag hör hela tiden de som saknar enkla bilar, som inte vill köpa ny bil eftersom de är för avancerade och även de som köpt ny bil och ångrat sig av den anledningen. Även i länder där folk inte gillar dyra reperationer skulle det kanske bli populärt med en enkel bil.

Enkla bilar kan delvis vara framtiden. Några få exempel på fördelar:
Mindre brandrisk vid  t ex olycka.
Lägre vikt, mindre förbrukning.
Extremt mindre mängd utsläpp vid tillverkning.
Längre livslängd, även det väldigt miljövänligt.
Man kan stanna och byta glödlampa så fort den går sönder.
Mindre antal reperationer.
Lägre servicekostnader.

En nackdel med enkla bilar är att bilarna skulle bli dyrare vid inköp eftersom märkesverstaden skulle få in mindre pengar i service och reparationer.

Det du nämner passar väl bra in på tex Toyota Avensis...

Själv tycker jag;
Att avensis passar pensionärer, trist motorkaraktär, inredning man mår illa av, upplevd kvalité i botten (plast plast och *urk* åter plast)...

Ellertz Norrlänning
8 december 2008 · 1 453 Inlägg

TurbOla skrev:
Det var en amerikansk ekonomiprofessor på besök i Stockholm idag.

Han gjorde ett uttalande om att GM, Chrysler och Ford inte har någon framtid som bilindustri, att de inte kommer att klara sig, samt att senaten är mycket tveksamma till att hjälpa dom överhuvudtaget, eftersom de inte har någon satsning alls på miljövänlighet, sämre än några andra tillverkare, och ansåg att USA inte borde räkna med att ha kvar de tre stora bilföretagen inom någon längre överskådlig framtid.

Precis... Det behöver man egentligen inte vara professor för att förstå. Europeiska/asiatiska bilar ligger flera år före amerikanerna när de gäller miljö.

Frågan är väl när jänkarna inser att dom inte kan ha ett bensinpris på $1,32/gallon längre...

När övriga världen börjar agera mot dom.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
peegee Forummoderator
8 december 2008 · 2 924 Inlägg

HyperSonica skrev:
BMW kommer säkert Köpa Volvo

BMW har uttalat sig att de tyckte det var intressant att köpa Volvo år 2007 men det var då, idag är de inte alls lika intressant...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Navkapsel
8 december 2008 · 4 637 Inlägg

viccoA skrev:

EmilHammarlund skrev:
Du har rätt men det finns nog fler än du som skulle kunna tänka dig en enkel nybil.

En tillverkare kanske inte enbart skulle kunna tillverka enkla bilar men ett enkelt alternativ kanske skulle finnas.

Jag hör hela tiden de som saknar enkla bilar, som inte vill köpa ny bil eftersom de är för avancerade och även de som köpt ny bil och ångrat sig av den anledningen. Även i länder där folk inte gillar dyra reperationer skulle det kanske bli populärt med en enkel bil.

Enkla bilar kan delvis vara framtiden. Några få exempel på fördelar:
Mindre brandrisk vid  t ex olycka.
Lägre vikt, mindre förbrukning.
Extremt mindre mängd utsläpp vid tillverkning.
Längre livslängd, även det väldigt miljövänligt.
Man kan stanna och byta glödlampa så fort den går sönder.
Mindre antal reperationer.
Lägre servicekostnader.

En nackdel med enkla bilar är att bilarna skulle bli dyrare vid inköp eftersom märkesverstaden skulle få in mindre pengar i service och reparationer.

Det du nämner passar väl bra in på tex Toyota Avensis...

Själv tycker jag;
Att avensis passar pensionärer, trist motorkaraktär, inredning man mår illa av, upplevd kvalité i botten (plast plast och *urk* åter plast)...

En Avensis är väl varken enkel, lättrepareread eller så billig?

Jag tycker att det känns som vilken ny bil som helst att sitta i en sådan, jag har aldrig kört någon så motorkaraktären kan jag inte säga något om och för övrigt känns den lika plastig som en V70.

Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
8 december 2008 · 560 Inlägg

HyperSonica skrev:
BMW kommer säkert Köpa Volvo

Man kan ju hoppas på det, då skulle det bli riktigt bra kvalité på Volvo smile

Even fools they say, can find a way out of the dark.
azid Det som inte dödar gör ont
8 december 2008 · 2 668 Inlägg

man kan jun inte bara sälja det nån måste ju hosta upp pengarna och med dagens ekonomi så är det inte många som får sånna lån beviljade

2slow
Edvinoo Hetast Just Nu!
8 december 2008 · 1 355 Inlägg

GM, Chrysler och Ford kommer absolut inte att gå i konkurs det är ju till och med nått som dom klargjorde i en intervju där dom att att konkurs för nått utav de företagen inte var en möjlighet...

Inspiration comes standard
Xoff Volvo tönt... =)
8 december 2008 · 2 344 Inlägg

Edvinoo skrev:
GM, Chrysler och Ford kommer absolut inte att gå i konkurs det är ju till och med nått som dom klargjorde i en intervju där dom att att konkurs för nått utav de företagen inte var en möjlighet...

ganska intressant sagt när dom har börjat varna för att detta just är möjligt... det bubblade de iaf om på radion häromdagen...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
peegee Forummoderator
8 december 2008 · 2 924 Inlägg

Edvinoo skrev:
GM, Chrysler och Ford kommer absolut inte att gå i konkurs det är ju till och med nått som dom klargjorde i en intervju där dom att att konkurs för nått utav de företagen inte var en möjlighet...

Nu har du missförstått...
Konkurs är just vad de är nära att gå i, enligt Chapter 11 och det är ju därför de begärt federalt lån av Senaten som de nu verkar bara få till hälften...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
TurbOla Reservdansk
8 december 2008 · 6 271 Inlägg

Edvinoo skrev:
GM, Chrysler och Ford kommer absolut inte att gå i konkurs det är ju till och med nått som dom klargjorde i en intervju där dom att att konkurs för nått utav de företagen inte var en möjlighet...

Senaten vill ju bara bevilja ett lån på 150 miljoner kronor till Ford, det räcker knappt en månad för att hålla igång.
Ford bad om dubbelt så mycket pengar, till en början.

Hur ska då tre lika stora, lika illa utsatta företag klara sig?

Ska då senaten ge 450 miljoner kronor i månaden för att hålla tre biltillverkare flytande, som har ett minimumbehov på 16-20 miljoner sålda bilar om året, för att hålla sig ovanför konkursens rand?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
9 december 2008 · 6 271 Inlägg

Saab och Volvo kan få miljardstöd
Sverige 08 dec 17:13

Den svenska staten förbereder ett stödpaket till Saab och Volvo personvagnar. Stöder kommer att vara i form av lån och lånegarantier, uppger källor för Dagens Industri. Det svenska stödpaket är tänkt som en tillfällig lösning i väntan på att huvudägarna GM och Ford hittar köpare.

En källa uppger för Dagens Industri att det svenska stödpaketet handlar om flera miljarder. Även den europeiska investeringsbanken ska enligt tidningen vara beredd att ge kortfristiga lån och garantier till de krisdrabbade bilbolagen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
KimVsWorld Mästare
9 december 2008 · 2 947 Inlägg

TurbOla: Där ser man!

Senast redigerat av KimVsWorld (9 december 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Aleck Skogskonsult
9 december 2008 · 214 Inlägg

Hade varit kul om Kia koncernen köpte upp Volvo som är ett av rykterna, dom saknar lyx märke men har gott om pengar big_smile sedan vore de kul och se alla svenskar som går och köper en koreansk sponsrad bil tongue

KimVsWorld Mästare
9 december 2008 · 2 947 Inlägg

Aleck skrev:
Hade varit kul om Kia koncernen köpte upp Volvo som är ett av rykterna, dom saknar lyx märke men har gott om pengar big_smile sedan vore de kul och se alla svenskar som går och köper en koreansk sponsrad bil tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/79899/517679_twu3m5.jpg

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Glader9991
9 december 2008 · 956 Inlägg

Läste här om dagen att Fiat,Opel och Saab skulle kanske gå ihop.
Dvs. Fiat köper GME om jag fattat rätt.

richardoo290 VOLVO for life..
9 december 2008 · 2 113 Inlägg

volvo kommer gå under! när en stor del av det svenska folket hellre föredrar bmw och japanskt .. ja hur tror ni då folk i andra länder resonerar? vem fan vill köpa en volvo om inte ens en svensk vill köpa bilen!?

era förfäder vänder sig i gravarna av ilska när dem ser vad ni gör mot ert land, i tyskland köper folk bmw helt galet om de går dåligt för bmw.. samma i de flesta länder, utom sverige.. där vi skiter i villket nu och sen om 20 år när vi inte har nån industri eller pengar så undrar vi vafan som hände och skyller på regeringen..

min chef har aldrig gillat volvo speciellt mkt och har redan en bmw.. dock för några veckor sen i lågkonjukturen och volvos varsel åkte han och köpte en volvo bara för att stödja svensk industri, riktigt fint gjort och jag hade gjort de samma om jag haft pengarna.. wow! en bil gör inte mycket men om alla gjorde som han skulle volvo inte behöva varsla massa människor, ne fy på er alla som väljer nått annat än svenskt!

de gäller alla varor, som reinfeldt sa: står det "made in kina" på julklapparna ni köper har ni inte gjort mycket för den svenska ekonomin.

discokapten Kapten på disco!
9 december 2008 · 1 729 Inlägg

richardoo290 skrev:
volvo kommer gå under! när en stor del av det svenska folket hellre föredrar bmw och japanskt .. ja hur tror ni då folk i andra länder resonerar? vem fan vill köpa en volvo om inte ens en svensk vill köpa bilen!?

era förfäder vänder sig i gravarna av ilska när dem ser vad ni gör mot ert land, i tyskland köper folk bmw helt galet om de går dåligt för bmw.. samma i de flesta länder, utom sverige.. där vi skiter i villket nu och sen om 20 år när vi inte har nån industri eller pengar så undrar vi vafan som hände och skyller på regeringen..

min chef har aldrig gillat volvo speciellt mkt och har redan en bmw.. dock för några veckor sen i lågkonjukturen och volvos varsel åkte han och köpte en volvo bara för att stödja svensk industri, riktigt fint gjort och jag hade gjort de samma om jag haft pengarna.. wow! en bil gör inte mycket men om alla gjorde som han skulle volvo inte behöva varsla massa människor, ne fy på er alla som väljer nått annat än svenskt!

de gäller alla varor, som reinfeldt sa: står det "made in kina" på julklapparna ni köper har ni inte gjort mycket för den svenska ekonomin.

Det handlar inte om vad svenska folket väljer, uppenbarligen så har volvo gått åt fel håll, jag är inte imponerad av nyare volvos (inte av äldre heller, men dom sålda iaf bra) Dyra, tråkiga att köra, saknar lyxkänslan man borde få för det priset osv.
För dom pengarna det kostar att köpa en ny v70 så får man en rätt fläskig bmw, som andas så sjukt mycket mer kvalitet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Darkie dARKiE
9 december 2008 · 5 031 Inlägg

discokapten skrev:

richardoo290 skrev:
volvo kommer gå under! när en stor del av det svenska folket hellre föredrar bmw och japanskt .. ja hur tror ni då folk i andra länder resonerar? vem fan vill köpa en volvo om inte ens en svensk vill köpa bilen!?

era förfäder vänder sig i gravarna av ilska när dem ser vad ni gör mot ert land, i tyskland köper folk bmw helt galet om de går dåligt för bmw.. samma i de flesta länder, utom sverige.. där vi skiter i villket nu och sen om 20 år när vi inte har nån industri eller pengar så undrar vi vafan som hände och skyller på regeringen..

min chef har aldrig gillat volvo speciellt mkt och har redan en bmw.. dock för några veckor sen i lågkonjukturen och volvos varsel åkte han och köpte en volvo bara för att stödja svensk industri, riktigt fint gjort och jag hade gjort de samma om jag haft pengarna.. wow! en bil gör inte mycket men om alla gjorde som han skulle volvo inte behöva varsla massa människor, ne fy på er alla som väljer nått annat än svenskt!

de gäller alla varor, som reinfeldt sa: står det "made in kina" på julklapparna ni köper har ni inte gjort mycket för den svenska ekonomin.

Det handlar inte om vad svenska folket väljer, uppenbarligen så har volvo gått åt fel håll, jag är inte imponerad av nyare volvos (inte av äldre heller, men dom sålda iaf bra) Dyra, tråkiga att köra, saknar lyxkänslan man borde få för det priset osv.
För dom pengarna det kostar att köpa en ny v70 så får man en rätt fläskig bmw, som andas så sjukt mycket mer kvalitet.

Håller med discokapten,
Sånt sjukt överpris det är på volvo så är det klart man tar ett annat märke med så mycket mer kvalitet för samma pris. "stödjer sverige" Tror dem redan för nåt år sen märkte att det gick sämre och kunda fixat det redan då. Men dem valde att fortsätta på samma sätt.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang