Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
  • 78 Följare
  • 283 695 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
professorWinther
18 april 2011 · 585 Inlägg

Fortfarande problem med kopplingen men hon är körbar iallfall..

Köpte fel dimension på bromsröret på biltema, så ska dit imorgon och byta så jag kan bygga om hydralsystemet till kopplingen.

Nu är både fram och bakvagn blästrade. Ska bara pressa ur de gamla bussningarna så skickar jag dessa på pulverlack sen.

http://img4.imageshack.us/img4/6608/20110414621.jpg

Har iallfall fått på Sommarpjuxen nu!
http://img193.imageshack.us/img193/7971/20110416625.jpg
http://img600.imageshack.us/img600/8862/20110417627.jpg

Och så min absoluta favoritbild! Blev skrivbordsbakgrund direkt!
http://img810.imageshack.us/img810/5462/20110417626.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Daemonette Warrior Princess
3 maj 2011 · 188 Inlägg

Riktigt snygga bilder i senaste inlägget!
Nya motorn var väldigt imponerande, har fått tung abstinens att få ställa på Sainzen nu. smile

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
OpelAstraPower
29 juni 2011 · 326 Inlägg

Ser riktigt grymt ut smile

mazdalover
1 augusti 2011 · 542 Inlägg

nä inte direkt vad jag vet........

hengxel
3 augusti 2011 · 192 Inlägg

satan vilket projekt smile just läst igenom allt smile

JofooN Skrap
3 augusti 2011 · 2 098 Inlägg

sjukt nice smile Kollat igenom tråden. Ska följas

/Jofoon

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
professorWinther
4 augusti 2011 · 585 Inlägg

Har lite smågrejer som jag har iriterat mig på. Började med att bygga om fästet till spakstället så att det hamnar längre fram och lite högre.

http://img15.imageshack.us/img15/331/201107181129.jpg

20x20 och m6 popnuts

http://img339.imageshack.us/img339/506/201107181130.jpg


http://img714.imageshack.us/img714/3203/201107181131.jpg

Ville ha det längre fram för att man inte skulle stypa med armbågen i stolen då man rycker tvåan.
http://img34.imageshack.us/img34/7606/201107181132.jpg

Växelspaken sitter närmre ratten nu också så att man snabbt kan växla.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
4 augusti 2011 · 585 Inlägg

Har haft problem med tändningen när jag försökte öka laddtrycket. Började misstända på 5000rpm då jag ökade till 0.8 bar.
Felsökte och kom fram till att det måste vara mina nya tändkablar som är boven i dramat. Var tvungen att ta bort isoleringen på tändspolesidan för att jag fick vinklade anslutningar på kablarna då jag skulle ha raka. Ersatte detta med krympslang, men tror att det inte var tillräckligt och fick då överslag till insuget. Tillsammans med mina platinastift så blev det lite för svag gnista för att fungera på högre laddtryck.
Beställde en ny uppsättning tändkablar där det skulle vara raka anslutningar. Men när de kom så var det så klart vinklade på dessa också.
Då bestämde jag mig för att såga sönder extraplasten på tändspolen istället.

För att vara helt säker så bytte jag till en Eclipse GSX spole som har suttit på en turbobil. Kapade av plaströren så korta jag kunde och bytte sedan kabelstam på de två spolarna för att det skulle passa med min Vems härva.
http://img190.imageshack.us/img190/8366/201107201138.jpg
Passade också på att byta till vanliga tändstift igen som jag knackade till 0,7mm


Då kunde jag äntligen montera kablarna med gummit på.
http://img11.imageshack.us/img11/1904/201107201142.jpg


Har haft problem med att ventilkåpan läker olja också. Men har haft en splitter ny packning som dessutom varit extra limmad med silicone. Så jag monterade min specialkåpa med bättre vevhusventilation istället.
http://img402.imageshack.us/img402/2748/201107201139.jpg

Catchtank blev en vattenflaska jag gängade in anslutningar i.
http://img811.imageshack.us/img811/5328/201107201140.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
4 augusti 2011 · 585 Inlägg

Har varit lite iriterad på att jag inte ser alla mätare perfekt då jag monterat en mindre mocka-ratt. Ratten går inte att justera högre. Då får man sänka stolen istället.

Funderade på att kapa bort balken helt som sitter under stolen. Men på en D4 så sitter stolen ovanpå kardantunneln också. Detta skulle innebära ganska stora ingrepp i karossen. Kom fram till att mina skenor har börjat glappa så mycket att jag offrar dem istället. Har ju haft ett år på mig att känna vilken inställning på stolen jag vill ha. big_smile
Då skrider vi till verket.
http://img687.imageshack.us/img687/8293/201107231152.jpg
Högra originalinfästningen sitter högre än den vänstra och eftersom jag vill ha stolen lägre så kapar jag den vänstra för att få dem lika höga. För att få en bra infästning till stolen som håller så sätter jag dit en Popnut i stål. Den dras på plats med 21000 Newton utan att gängorna går sönder. Så jag känner mig ganska säker med den infästningen.

Ena bakre infästningen hade lite tunn plåt att fästa i så jag svetsade dit en förstärkning innan den popnuttades.
http://img232.imageshack.us/img232/4316/201107231153.jpg

Vänstersidan behöll jag original främre infästningen och svetsade en balk mellan bakre och främre originalinfästningarna. Självklart använde jag en L-profil för att få stadga.
http://img5.imageshack.us/img5/9744/201107261157.jpg

Så nu sitter man lågt och fint. Ska jag lägre än så här så måste jag kapa i balken och kardantunneln.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Galant "Mizzan" (1989)
Mitsubishi Eclipse "GSX" (1990)
professorWinther
4 augusti 2011 · 585 Inlägg

Åkte ut till Etting maskin och service(förövrigt årets Autoexperten verkstad) för att låna däckmaskinen och kränga på däcken. Veine gav mig en snabb-kurs för att friska upp mitt minne. Men tillslut så satt de på fälg. Orkade inte balansera då de ändå bara ska användas på bana..

http://img811.imageshack.us/img811/9118/201107271166.jpg

På Lördagen var det dags för Konbanekörning med Umeå Gatbilar uppe på Åmsele flygfält. Banan var samma som bilsport superstage. 14:bilar blev det sammanlagt.
http://img838.imageshack.us/img838/2414/201107301174.jpg

Jag och Pontus skapade oss en depå. Kristoffer kom upp med viton för att köra våra däck. Grymt uppskattat!
http://img269.imageshack.us/img269/4524/201107301176.jpg

Riktigt fin depå!.
http://img146.imageshack.us/img146/7056/201107301175.jpg

En överfylld catchtank och en lossad säkring till bränslepumpen får väl anses som riktigt milda fel. I övrigt gick hon som en klocka. Märker ganska snabbt att mina originalbromsar suger pung. Hoppas jag kan montera 3000gt vr4:a oken snart!

Med femte bästa tid första gången jag kör superstage så måste jag känna mig sjukt nöjd.
1.29,00 Denna tid tagen med fotocell.
http://img849.imageshack.us/img849/5543/img3321y.jpg
Fotot taget av Klas Fahlberg

Senast redigerat av professorWinther (4 augusti 2011)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Galant "Mizzan" (1989)
Mitsubishi Lancer "Frankenstein" (1990)
Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Eclipse "GSX"
professorWinther
4 augusti 2011 · 585 Inlägg

Jag bjuder på lite bilporr också. Fick låna Filips 17" Rota Gtr 9,5" breda et30.

http://img263.imageshack.us/img263/8966/201107301178.jpg
http://img200.imageshack.us/img200/2225/201107301179.jpg
http://img809.imageshack.us/img809/2106/201107301180.jpg
http://img189.imageshack.us/img189/8302/201107301181.jpg
http://img148.imageshack.us/img148/3411/201107301182.jpg

Någon som vill sponsra mig med nya fälgar?

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Lancer "Frankenstein" (1990)
Mitsubishi Starion "Widebody" (1984)
Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang