tips på kvalitets dump?

caseih
8 december 2008 · 296 Inlägg

hej

behöver en öppen avlastningsventil till min audi turbo.

Vart kan jag köpa en bra? vill att den ska va bra för motorn så den behöver inte låta häftigt.

laddar cirka 05-1..

får kosta max 600-700. å Den ska inte läcka! så helst O ringad kolv.

tack

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Koop
8 december 2008 · 1 867 Inlägg

Du verkar vara ute efter en pryl som både är billig och bra.
De två sakerna går närmast aldrig att kombinera, lägg lite mer pengar och köp en "riktig".
"Bra för motorn" nämns i samma mening som öppen ventil, det är återigen två saker som är svårt att kombinera, audis är ökänt känsliga för att man åker med öppen ventil. Köp dig en återcirkulerande från Dahlbäck eller Forge så får du en redig dumpventil, som håller och funkar som den ska.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Xoff Volvo tönt... =)
8 december 2008 · 2 344 Inlägg

för 600-700kr får man ingen kvalitetsdump tyvär... man måste lägga sig över 1000lappen... JBR har bra svensktillverkade kvalitets dumpar, men ligger på 1500:- så det är nog bättre och hålla dig till orginalaren tills du har råd med nån liknande...

såg nu att du va ute efter en öppen men samtidigt har en känslig motor, då är det JBR-K25 du skall ha...

finns på www.xtremt.se

Senast redigerat av Xoff (8 december 2008)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
thePaavo Proffa
8 december 2008 · 282 Inlägg

Tyvärr så får du nog ingen "kvalitetsdump" för 600-700 kr..en återcirkulerande Forge börjar väl från en 1200 kr..?..

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
caseih
8 december 2008 · 296 Inlägg

ok tack för alla svar. Men om jag säger så här då: en mindre usel dump, som hellst ska vara öppen så man slipper allt kångel med återcirkulerande...

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
thePaavo Proffa
8 december 2008 · 282 Inlägg

VAG + öppen = inte bra.. + att de flesta av bosch-typ passar rakt över..just typ Forge..inget krångel alls..wink

Senast redigerat av thePaavo (8 december 2008)

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
skalmanen
8 december 2008 · 354 Inlägg

Hade kört på en Forge... Börjar man prata HKS osv, så sticker priset iväg..

Janneutanb
8 december 2008 · 7 272 Inlägg

Saabs återcirkulerande är det inga större fel på, kostar några hundralappar bara.

skalmanen
8 december 2008 · 354 Inlägg

Brains skrev:
Saabs återcirkulerande är det inga större fel på, kostar några hundralappar bara.

Sant faktiskt! Kontakta mig om du är ute efter en sådan

Mvh
Martin

mYGeL
8 december 2008 · 1 338 Inlägg

Jag har en HKS kvalitetsdump kvar till salu

http://www.garaget.org/annonser/?view=139230

kan ev gå ner i pris vid snabb smidig affär.

Pma.

Mvh// M

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
bumpe Lastbilsmekaniker
8 december 2008 · 3 878 Inlägg

Eller så köper man världens mest prisvärda dump *trumvirlvel* nämligen en återcirkulerande bosch i fin svart plast.
Laddar 1,3 utan problem alls med dumpen och den kostar några hundra, NY!
Är man snål som fan köper man en begagnad på en skrot för 50kr typ...
Går att vända den om man har ett vevhusfilter på dumpen så håller den tätt ännu längre upp i laddtryckskurvan. Fast då är vi uppe i hela 5-600kr men tål nästan 2 bar...

ezz4
8 december 2008 · 313 Inlägg

GFB är den jag rekommenderar...dyr men har hög kvalite.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
caseih
8 december 2008 · 296 Inlägg

tror det blir en bypass ventil ifrån bosch i plast. sen en backventil på den...

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Gizmojohan
8 december 2008 · 3 295 Inlägg

vad ska du ha backventil till?

caseih
8 december 2008 · 296 Inlägg

därför att fjäder orkar inte hålla avlastningens ventilen stängd vid tomgång.

annars kan man kanske svetsa fast en rör på något tryckrör för att göra den återcirkulerande.. prylar skall skaffas sen får jag se hur det blir..

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Koop
8 december 2008 · 1 867 Inlägg

På tryckröret ska du inte ha återcirken, där är det lika mycket tryck som där du sätter dumpen.
Det ska dumpas in i slangen mellan lmm och turbo.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang