Saab 9-3 Aero -02 "Rasslar"

dadde
11 december 2008 · 2 164 Inlägg

Hej, Jag skulle vilja ha lite hjälp och tips nu.

Våran Saab 9-3 Aero -02 "rasslar" när man gasar.. Precis när man gasar till, från tomgång, så "rasslar" det lite och väldigt tyst.. Det är endast ett litet rassel i en halv sekund, sen är den tyst.. Men just när man gasar till, så rasslar det..

Kan detta vara början på något stort? Nu vill jag att ni som svarar är seriösa och inga "det är nog en maracas som fastnat i insuget" svar.. Har ni själva varit med om detta?

Mvh Dadde

"Life´s too short to drive a boring car"
Fredrik-79
11 december 2008 · 2 164 Inlägg

Kolla till kamkedjan är mitt tips.
Finns väldigt få fall som har haft kamkedje strul.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
ZonaX Svetsare
11 december 2008 · 3 150 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Kolla till kamkedjan är mitt tips.
Finns väldigt få fall som har haft kamkedje strul.

MVH

F

Slänger in en fråga här om det är ok? 

Behöver man byta kamkjedja lika ofta som kamrem eller hur ofta?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Speed_Advanced
11 december 2008 · 131 Inlägg

ZonaX skrev:

Fredrik-79 skrev:
Kolla till kamkedjan är mitt tips.
Finns väldigt få fall som har haft kamkedje strul.

MVH

F

Slänger in en fråga här om det är ok? 

Behöver man byta kamkjedja lika ofta som kamrem eller hur ofta?

I vanligaste fallen nej. Ett tips är o kolla på kedjesträckaren. När den är ute på 15mm rekommenderas kedjan byta

I drive I laugh and I Conquer
ZonaX Svetsare
11 december 2008 · 3 150 Inlägg

Speed_Advanced skrev:

ZonaX skrev:

Fredrik-79 skrev:
Kolla till kamkedjan är mitt tips.
Finns väldigt få fall som har haft kamkedje strul.

MVH

F

Slänger in en fråga här om det är ok? 

Behöver man byta kamkjedja lika ofta som kamrem eller hur ofta?

I vanligaste fallen nej. Ett tips är o kolla på kedjesträckaren. När den är ute på 15mm rekommenderas kedjan byta

Ok,  Tack så mycket  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
master_lars
11 december 2008 · 1 180 Inlägg

ZonaX skrev:

Fredrik-79 skrev:
Kolla till kamkedjan är mitt tips.
Finns väldigt få fall som har haft kamkedje strul.

MVH

F

Slänger in en fråga här om det är ok? 

Behöver man byta kamkjedja lika ofta som kamrem eller hur ofta?

Ehh.. Kamkedja behöver du inte byta, endast om det rassalar, rasslar det kan det endera
1) Dåligt servad motor, sliten i förtid
2) först typen av spännare, gäller dock endast 99/900 h-motor modell 1981-1982

peegee Forummoderator
11 december 2008 · 2 924 Inlägg

Har den motorn balansaxlar?
I så fall finns det ju en liten kedja till dem också, utöver kamkedjan, som på andra bilar kan ge ett rasslande ljud som du säger

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
master_lars
11 december 2008 · 1 180 Inlägg

dadde skrev:
Hej, Jag skulle vilja ha lite hjälp och tips nu.

Våran Saab 9-3 Aero -02 "rasslar" när man gasar.. Precis när man gasar till, från tomgång, så "rasslar" det lite och väldigt tyst.. Det är endast ett litet rassel i en halv sekund, sen är den tyst.. Men just när man gasar till, så rasslar det..

Kan detta vara början på något stort? Nu vill jag att ni som svarar är seriösa och inga "det är nog en maracas som fastnat i insuget" svar.. Har ni själva varit med om detta?

Mvh Dadde

Troligen är det kedjan, men kan också vara så illa att det är en primärkedja som håller på att ge vika. hur långt har bilen gått?

frostyman
11 december 2008 · 120 Inlägg

Jag skulle nog låta nån mer kunnig lyssna på motorn innan man börjar skruva väck saker. Rasslar säger du, hör du det när du sitter i kupen, eller när du står ute och lyssnar direkt vid motorn?

Sliten kam/balansaxelkedja hörs som ett rasslande vid motorns vänstra sida framifrån sett. Är det illa så bör man höra ett rejält slammer. Dock så är detta inget man normalt hör nämnvärt innifrån bilen, så jag funderade i banorna om det kan vara någon värmesköld eller annat t.ex. avgassystem som slår i något och orsakar oljudet.

Men tilläggas ska att det är extremt vanligt med slita kam/balansaxelkedjor på dessa bilar, och ett extra oljebyte mellan varje service är att rekommendera. Såklart bör oljestickan kontrolleras med jämna mellanrum med. Söker man på oilsludge så får man säkert mer ingående förklaringar till varför det blir så.

Edit: Så länge alla dina servicar är skötta inom de korrekta intervallerna så har du även en förlängd 8-årig motorgaranti. Vilket lär spara dig många sköna tusenlappar om det nu skulle vara kedjorna som är slut.

Mvh

Senast redigerat av frostyman (11 december 2008)

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Rille0
11 december 2008 · 2 021 Inlägg

URTRAMPNINGSLAGRET! har samma fel på min, prova om de tystnar om du trampar ner kopplingen

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
dadde
11 december 2008 · 2 164 Inlägg

bilen har gått 8000mil snart tror jag.. och alla servicar är gjorda på auktoriserad saab verkstad. Inget är gjort hemma, och jag kommer inte börja skruva själv nu heller.. Jag hörde ljudet när jag satt i bilen, svagt ljud. Men jag vill ändå kolla upp det lite smile

"Life´s too short to drive a boring car"
AndreasPlars
11 december 2008 · 1 062 Inlägg

Alla saab 2,3 alla år har två balansaxlar och sedan -94 har även alla 2,0 det (förutom 900i -94).
Är kammkedjan sliten så den rasslar så har balanskedjan inte långt kvar den heller och ibland havererar den tom innan!

Motorer som idag har problem med detta är ju den uppdaterade sk "T7" -98-03. Motorn som sitter i 9-5 och många 9-3 av första modellen.
Det finns servicemeddelande om detta och vad som ska göras med smörjningen/oilsludge som drabbar kanske 5-10% av motorerna.
De har ju 8års garanti på T7 spisarna upp till -03 så försök att prata med någon auktoriserad Saabverkstad!

Lite rassel kan det vara utan att det är någon fara men om det låter mycket så får man riva gaveln inkl sump och byta kedjetransmissionen och göra rent tråg, sil m.m. 
Annars ska man aldrig behöva byta kedjorna.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
dadde
12 december 2008 · 2 164 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Alla saab 2,3 alla år har två balansaxlar och sedan -94 har även alla 2,0 det (förutom 900i -94).
Är kammkedjan sliten så den rasslar så har balanskedjan inte långt kvar den heller och ibland havererar den tom innan!

Motorer som idag har problem med detta är ju den uppdaterade sk "T7" -98-03. Motorn som sitter i 9-5 och många 9-3 av första modellen.
Det finns servicemeddelande om detta och vad som ska göras med smörjningen/oilsludge som drabbar kanske 5-10% av motorerna.
De har ju 8års garanti på T7 spisarna upp till -03 så försök att prata med någon auktoriserad Saabverkstad!

Lite rassel kan det vara utan att det är någon fara men om det låter mycket så får man riva gaveln inkl sump och byta kedjetransmissionen och göra rent tråg, sil m.m. 
Annars ska man aldrig behöva byta kedjorna.

M.V.H.

okej, tack så mycket! smile då får jag ta kontakt med en Saab verkstad till våren då bilen kommer ut igen, just nu står den inne så den slipper saltet.. big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang