Hjälp med att få bort en 100% rund hjulmutter

Xuri One Man Clan
12 december 2008 · 4 287 Inlägg

de går alltid att komma åt å svetsa smile Kommer man inte åt med MIG/MAG svets som jag alltid tycker att man gör så kan man ta ett rör i lite tjockare godstjocklek sätta mot bultskallen å sen så svetsar man med pinnsvets...för kom inte å säg att pinnsvetsen inte kommer åt... sen tar man lämplig rörtång å tar tag om rörstumpen man satte dit gärna när den är lite upphettad efter svetsen också...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 december 2008 · 5 650 Inlägg

Xuri skrev:
de går alltid att komma åt å svetsa smile Kommer man inte åt med MIG/MAG svets som jag alltid tycker att man gör så kan man ta ett rör i lite tjockare godstjocklek sätta mot bultskallen å sen så svetsar man med pinnsvets...för kom inte å säg att pinnsvetsen inte kommer åt... sen tar man lämplig rörtång å tar tag om rörstumpen man satte dit gärna när den är lite upphettad efter svetsen också...

måste tilläga desutom att jag inte har nån svetts

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
12 december 2008 · 1 163 Inlägg

volvo_dude skrev:

Xuri skrev:
de går alltid att komma åt å svetsa smile Kommer man inte åt med MIG/MAG svets som jag alltid tycker att man gör så kan man ta ett rör i lite tjockare godstjocklek sätta mot bultskallen å sen så svetsar man med pinnsvets...för kom inte å säg att pinnsvetsen inte kommer åt... sen tar man lämplig rörtång å tar tag om rörstumpen man satte dit gärna när den är lite upphettad efter svetsen också...

måste tilläga desutom att jag inte har nån svetts

då har du problem :S men tänk om du inte fått på däcket istället? nu kan du ju iaf skruva dit skiten igen o köra te en verkstad annars hade du ju blitt stående haha

Senast redigerat av volvoandy90 (12 december 2008)

~Andy~
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 december 2008 · 5 650 Inlägg

volvoandy90 skrev:

volvo_dude skrev:

Xuri skrev:
de går alltid att komma åt å svetsa smile Kommer man inte åt med MIG/MAG svets som jag alltid tycker att man gör så kan man ta ett rör i lite tjockare godstjocklek sätta mot bultskallen å sen så svetsar man med pinnsvets...för kom inte å säg att pinnsvetsen inte kommer åt... sen tar man lämplig rörtång å tar tag om rörstumpen man satte dit gärna när den är lite upphettad efter svetsen också...

måste tilläga desutom att jag inte har nån svetts

då har du problem :S men tänk om du inte fått på däcket istället? nu kan du ju iaf skruva dit skiten igen o köra te en verkstad annars hade du ju blitt stående haha

den blir ju rätt stände som de är ändå me tanke på vinterdäcken är smalare och högre medans alu är mindre och bredare så den står ganska snett +att de är lag på vinterdäck kul och bli stoppad av blåvitt visst man kanske kommer undan 1 gång på att man säger att man har punka men i en liten håla som denna då snutarna är desamma så äre kört gång 2 sen har jag inte råd med verkstad heller

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
blacken
12 december 2008 ·

Prova att slå dit en trängre (mindre) hylsa, så kan bultrackarn lossa utan att behöva svetsa fast skiten..

Jopplas John deere mek
12 december 2008 · 40 Inlägg

Borra bulten säger ja......

Ja venne men de skulle ja göra å sen kan man ju alltdi ta bort muttern... å sen skaffa en ny bult å slå i inte svårare en så..

Senast redigerat av Jopplas (12 december 2008)

Gasa alltid mer en du behöver..
luunggan
12 december 2008 · 956 Inlägg

Utan svets blir det svårt.
När bulten satt fast på farsans bmw försökte vi det mesta, prova slå på en mindre hylsa men det funka inte. Drog tom sönder en hylsa i ett försök.
Det slutade med att vi satte på den hylsa som passade bäst och svetsade inuti den, så att bulten fastnade.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Boostrider Försöker iaf
12 december 2008 · 1 998 Inlägg

Men borra den. Inte så jobbigt å knacka i en ny. Bort med bromsarna bara å sen slå i den. på med allt igen å sen köper du 20st nya muttrar på biltema. Ja de rostar MEN de är täta så har man kopparpasta inni så lossar de hur lätt som helst. Sen kan man ha på fett så de inte ärgar i aluminiumet

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
sir_daniel www.kudoz.se
12 december 2008 · 3 802 Inlägg

bästa lösningen är som skrevs tidigare, sätt på en så liten hylsa som du kan med 1/2" anslutning och svetsa järnet sedan får du loss den....

Germax
13 december 2008 · 12 086 Inlägg

Ta en 12-kantshylsa som är snäppet för liten och slå dit med våld, det funkar.
Det funkar även lika bra på låsbultar wink

Senast redigerat av JapMax (13 december 2008)

Xuri One Man Clan
13 december 2008 · 4 287 Inlägg

JapMax skrev:
Ta en 12-kantshylsa som är snäppet för liten och slå dit med våld, det funkar.
Det funkar även lika bra på låsbultar wink

japis...detta e volvo å inget annat..sitter de så sitter de wink

tycker bara man spräcker hylsor när man ska ta väck sketen med å slå på något...svetsen e bättre smile


OT  de kanske funkar på japanese låsmuttrar/bultar men å slå på grejer på volvo låsbara kan du drömma om...finns en modell de kan funka på å de beror lite på hur pass hårt ägaren har dragit dom annars blir de bara flis av att...

Senast redigerat av Xuri (13 december 2008)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 december 2008 · 5 650 Inlägg

Xuri skrev:

JapMax skrev:
Ta en 12-kantshylsa som är snäppet för liten och slå dit med våld, det funkar.
Det funkar även lika bra på låsbultar wink

japis...detta e volvo å inget annat..sitter de så sitter de wink

tycker bara man spräcker hylsor när man ska ta väck sketen med å slå på något...svetsen e bättre smile


OT  de kanske funkar på japanese låsmuttrar/bultar men å slå på grejer på volvo låsbara kan du drömma om...finns en modell de kan funka på å de beror lite på hur pass hårt ägaren har dragit dom annars blir de bara flis av att...

där är inga låsmuttrar de är bara vanliga som e så slut att de är en rund kvar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
13 december 2008 · 3 585 Inlägg

skulle gjort som team adolfsson sa och svetsa innuti hylsan

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Ghost-Raven
13 december 2008 · 13 Inlägg

Svetsa funkar bäst... men eftersom du inte tillgång till svets tycker jag du borra ut den...

BMW 525i (1993)
Germax
13 december 2008 · 12 086 Inlägg

Eftersom det kostar 20kr och tar 1 minut skulle jag gjort som jag sa tidigare, slå på en mindre hylsa och skruva ur. Förstår inte änns varför ni argumenterar, har någon provat? tongue


volvo_dude skrev:

JapMax skrev:
Ta en 12-kantshylsa som är snäppet för liten och slå dit med våld, det funkar.
Det funkar även lika bra på låsbultar wink

där är inga låsmuttrar de är bara vanliga som e så slut att de är en rund kvar

Jag svarade på din runda mutter, men som parantes nämnde jag att de funkade på låsbultar oxå.

Senast redigerat av JapMax (13 december 2008)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 december 2008 · 5 650 Inlägg

JapMax skrev:
Eftersom det kostar 20kr och tar 1 minut skulle jag gjort som jag sa tidigare, slå på en mindre hylsa och skruva ur. Förstår inte änns varför ni argumenterar, har någon provat? tongue


volvo_dude skrev:

JapMax skrev:
Ta en 12-kantshylsa som är snäppet för liten och slå dit med våld, det funkar.
Det funkar även lika bra på låsbultar wink

där är inga låsmuttrar de är bara vanliga som e så slut att de är en rund kvar

Jag svarade på din runda mutter, men som parantes nämnde jag att de funkade på låsbultar oxå.

kan ju bero på att de va de första jag provade men den här sista e för rund för och greppa nån hylsa

mutturn ska ha 19 hylsan inte äns 16 hylsan greppar om man släggar på den

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Germax
13 december 2008 · 12 086 Inlägg

volvo_dude skrev:

JapMax skrev:
Eftersom det kostar 20kr och tar 1 minut skulle jag gjort som jag sa tidigare, slå på en mindre hylsa och skruva ur. Förstår inte änns varför ni argumenterar, har någon provat? tongue


volvo_dude skrev:
där är inga låsmuttrar de är bara vanliga som e så slut att de är en rund kvar

Jag svarade på din runda mutter, men som parantes nämnde jag att de funkade på låsbultar oxå.

kan ju bero på att de va de första jag provade men den här sista e för rund för och greppa nån hylsa

mutturn ska ha 19 hylsan inte äns 16 hylsan greppar om man släggar på den

Ok.. då ger jag mig! men de funkar ofta.

Ska bara extrakolla, det va en 12-kants hylsa? Alltså en gammal hylsa, nya roundcorner-hylsor funkar inte.

Senast redigerat av JapMax (13 december 2008)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 december 2008 · 5 650 Inlägg

JapMax skrev:

volvo_dude skrev:

JapMax skrev:
Eftersom det kostar 20kr och tar 1 minut skulle jag gjort som jag sa tidigare, slå på en mindre hylsa och skruva ur. Förstår inte änns varför ni argumenterar, har någon provat? tongue



Jag svarade på din runda mutter, men som parantes nämnde jag att de funkade på låsbultar oxå.

kan ju bero på att de va de första jag provade men den här sista e för rund för och greppa nån hylsa

mutturn ska ha 19 hylsan inte äns 16 hylsan greppar om man släggar på den

Ok.. då ger jag mig! men de funkar ofta.

funkade på andra flägen med mindre hylsor och slägga där de satt en dum jävlen men den va dock inte lika rund som denna lilla orubb bara jävel

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
bumpe Lastbilsmekaniker
13 december 2008 · 3 878 Inlägg

Du får väl prova med felgängade hylsor då? Fungerar bäst på helrunda bultar. Försöker man använda dessa på en ny bult så måste man "svarva" av dem först....
Har du muttermacka så är felgängade det bästa alternativet tror jag... Skulle det bli gängpaj på utsidan av muttern så är det bara o gå på en mindre dimension av hylsa...

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 december 2008 · 5 650 Inlägg

har inga såna heller tror ja

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang