BMW 540 Turbo???

Fredde_med_forden
13 december 2008 · 53 Inlägg

Tja.
Varför hittar jag ingenting om att någon byggt turbo på en BMW 540?

Har sj en e34 och tycker det låter som något ascoolt att stoppa dubbelturbo i, är det så jädra omöjligt att ingen gjort det tidigare??

Vad tror ni om ett sådant bygge? alla svar välkomna! smile

Blomma-n
14 december 2008 · 28 Inlägg

Självklart inte omöjligt. Men bygget är inte gjort på en timme.

Fredde_med_forden
14 december 2008 · 53 Inlägg

vahettere

Är det någon idé att göra en sådan grej? alltså jag menar det grymma bottenvridet i en åtta plus turbo borde ju bli pretty awesome? inget man spöar en m5 med eller nån annan rå bil heller för den delen

MEN LJUDET FOLK, DET ÄR LJUDET JAG VILL HA big_smile

Skämt åsido, tips. ge mig mer tips!

beda
14 december 2008 · 236 Inlägg

Att spöa en M5 me en 540 Turbo kommer nog inte bli några problem tongue 286hk original + turbo = SNABBT!! big_smile

Germax
14 december 2008 · 12 086 Inlägg

Dubbelturbo är i prinsip dödsdömt såvida man inte gör hål i huven, lr flyttar bromsservon.
Jag har sätt 2 turbobyggen, båda har haft turbon bak vid reservhjulet.

Jag hade själv planer på att bygga turbo på min, men singelturbo då. En stor där luftfiltret sitter.
Men sen ångrade jag mig och tänkte skruva på en skruvkompressor. Men troligen blir det inget av det då jag har nopg med projekt tongue

Fredde_med_forden
14 december 2008 · 53 Inlägg

aha.

Är det bara det där med plats som gnager, då gör jag hål i huven! as fränt å ha två turbos som sticker upp ^^

Det känns som om man tappar en massa effekt om man ska ha den i skuffen??

aja, surfade runt lite, verkar vara ett j**** jobb.. Undrar vad som blir svårast?

Ellertz Norrlänning
14 december 2008 · 1 453 Inlägg

Fredde_med_forden skrev:
aha.

Är det bara det där med plats som gnager, då gör jag hål i huven! as fränt å ha två turbos som sticker upp ^^

Det känns som om man tappar en massa effekt om man ska ha den i skuffen??

aja, surfade runt lite, verkar vara ett j**** jobb.. Undrar vad som blir svårast?

Lättare är nog att råna en bank och köpa en RS6... 4.2 liters V8 med Biturbo... 450 hk original..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Kornz Solfilmsmontör
14 december 2008 · 947 Inlägg

Ellertz skrev:

Fredde_med_forden skrev:
aha.

Är det bara det där med plats som gnager, då gör jag hål i huven! as fränt å ha två turbos som sticker upp ^^

Det känns som om man tappar en massa effekt om man ska ha den i skuffen??

aja, surfade runt lite, verkar vara ett j**** jobb.. Undrar vad som blir svårast?

Lättare är nog att råna en bank och köpa en RS6... 4.2 liters V8 med Biturbo... 450 hk original..

Eller så vaknar man upp och inser att alla inte är kriminella?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Fredde_med_forden
14 december 2008 · 53 Inlägg

Precis!

Kände att jag inte orkade bråla om det där ^^

Inte heller är vi alla rika, så vad tror ni ett turbo kalas på 540:n kan kosta?

LoFET Almännt tokig
14 december 2008 · 481 Inlägg

Blir nog både dyrt och krångligt.

Har dock för mig att ESS tuning hade kompressor kitt till 540 det är nog vettigare isåfall.

Inline sixes ist sie scheisse.......
Losgard
14 december 2008 · 1 688 Inlägg

Här e en som har kompressor på sin 540, han borde ju kunna svara på ett och annat.
http://www.garaget.org/?car=15081

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Ante.B
14 december 2008 · 80 Inlägg

Det ju rätt ont om plats för att få till några vettiga grenrör på dom, säkert därför inga bygger på dom. Men att dra i hop dom till en stor snurra nånstans borde ju vara möjligt. Sen vet jag inte hur pass hållbar motorn är med kolvar och stakar osv. Sen finns det väll ingen enkel väg med kompsäkningen heller, ska vara om grabbarna på ppf kan snida i hop en mls packningar åt dig och en uppsättning arp bultar till topparna. Får du till allt och lira så behöver du inte mycket ladd för att spöa en M5 kan jag lova!

Second place is the first looser!!
Volvo V70 (2012)
Cadillac Deville "Skabbilack" (1970)
Fredde_med_forden
14 december 2008 · 53 Inlägg

hur fan blir det med bes om man sätter dit turbo eller kompressor? den där grabben med kompressor verkar ju ha gått igenom..

azid Det som inte dödar gör ont
14 december 2008 · 2 668 Inlägg

har tar väll bara av remen och så missar besmannen den varje gång eller så kanske han plockar bort den..

2slow
Ante.B
14 december 2008 · 80 Inlägg

Antingen skruvar man bort allt eller så har man en besiktningsmotor.

Second place is the first looser!!
Volvo V70 (2012)
Cadillac Deville "Skabbilack" (1970)
Severin
14 december 2008 · 1 587 Inlägg

Låter som ett jävla jobb yikes Men de e nog värt vartenda öre och sekund, en V8 raka rör o Turbo.. Hur grymmt låter inte de big_smile !

Darkie dARKiE
14 december 2008 · 5 031 Inlägg

Antar att du menar E34 karossen eftersom du sade att du hade en sådan själv.

Varför inte köpa en alpina b10 3.5 biturbo ? : )
Fast såg nu att du var ute efter v8 ljudet så det kanske inte var nåt bra alternativ : )

Senast redigerat av Darkie (14 december 2008)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
14 december 2008 · 963 Inlägg

Losgard skrev:
Här e en som har kompressor på sin 540, han borde ju kunna svara på ett och annat.
http://www.garaget.org/?car=15081

Ja, det där är en jäkla trevlig grabb! wink

Ante.B skrev:
Det ju rätt ont om plats för att få till några vettiga grenrör på dom, säkert därför inga bygger på dom. Men att dra i hop dom till en stor snurra nånstans borde ju vara möjligt. Sen vet jag inte hur pass hållbar motorn är med kolvar och stakar osv. Sen finns det väll ingen enkel väg med kompsäkningen heller, ska vara om grabbarna på ppf kan snida i hop en mls packningar åt dig och en uppsättning arp bultar till topparna. Får du till allt och lira så behöver du inte mycket ladd för att spöa en M5 kan jag lova!

7 PSI laddar ESS kompressorkit och det räcker för att få mer effekt än M5 och ändå ha stor driftsäkerhet.

Fredde_med_forden skrev:
hur fan blir det med bes om man sätter dit turbo eller kompressor? den där grabben med kompressor verkar ju ha gått igenom..

En av sakerna som avgjorde att det blev kompressor(och inte turbo) för mig var bes.
Tar jag av remmen så går bilen som en original 540 med perfekta avgasvärden.
Visade min racinglicens och sa att jag endast kopplar in kompressorn vid bankörning. Bes.killen flinade konstigt nog... big_smile

LoFET skrev:
Blir nog både dyrt och krångligt.

Har dock för mig att ESS tuning hade kompressor kitt till 540 det är nog vettigare isåfall.

www.esstuning.com har kompressorkit till 540i, både E34 samt E39.
Svårt att få tag på dem per mail men de är grymt trevliga att tala med.
Kitet till E34 kostar USD 6350, vilket blir en del nu när USD står högt. Att bygga alla de delar som ingår i kitet själv skule nog kosta mer, om man inte har tillgång till en egen mekanisk verkstad. ALLT ingår i priset; fästen, slangar, spridare, kompressor m.m. samt omprogrammering av mjukvaran i motorstyrningen.

Fredde_med_forden
14 december 2008 · 53 Inlägg

Kan inte någon med stort garage och mycket pengar adoptera mig.. smile

Det där med kompressor verkar ju vara en jädra safe och enkel lösning

-inget skruva
-fast kostnad
-skapligt med effekt

Sen drar man ett avgas rör på varje sida så man får lite v8 muller ^^

Germax
14 december 2008 · 12 086 Inlägg

Det tråkiga med ESS kitet är att de är en "turbokompressor"
Jag skulle vilja se en 540 med skruvkompressor.
Det va nått nytt kit påväg till nya 545, med skruv.

Nu vart jag ju av med mitt jobb oxå, men vi får se. Kanske jag bygger nått på min 540 ändå smile

Ess kittet är ju otroligt smidigt om man vill slippa att göra något själv och köra driftsäkert.. men vem vill det tongue Det finns nog många wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang