940/960/850/SV40 eller 9000/900(se)/93

SweeXic
14 december 2008 · 136 Inlägg

Säkerligen en extremt vanlig fråga och jag har provat söka men jag erkänner att jag är lite för lat utav mig och kollade inte alla trådarna som kom upp(jag kollade första sidan på sökningarna jag gjorde.. mer eller mindre)

Det är så här att jag tänkt köpa bil nu under vinterhalvåret när det är ekonomisk kris o allt.
Någon enstaka vän har försökt att få mig spara pengarna istället, men jag kan inte spara pengar.. Det går till annat onödigt skit då egentligen(som nått till datorn, eller spel eller vad fan som.)
Skulle man få en billig bra bil nu och tar väl hand om den så kan jag vända på det hela o säga att det är en bra investering, en sådan bil som jag räknat upp ligger hyffsat stabilt i sin prisklass ju så skulle det behövas kan man förhoppningsvis få lika mycket som man gav för den, möjligtvis förlora lite.. Men hade förlorat mycket mer på att köpa spel eller annat..

Skitsamma nu! big_smile

Jag har ett litet dilemma att jag inte kan välja vad jag ska satsa på..

Det står mellan:

Volvo 940.
Har en 240 i dagsläget och morsan har en 740, och dessa bilarna påminner om varandra på sina sätt och jag kommer med största sannolikhet kunna fixa en hel del på bilen själv om det skulle hända nått utan större problem. Det tråkiga är ju att den är alldeles för sjukt lik 740'n som jag inte gillar för 5 öre! och som ser väldigt gammal ut! 240'n ser nyare ut enligt mig.. Fastän den kom tidigare och försvann senare..
Men en sänkt 940 och med lackade stötfångare är rätt fina, finns väll på Classic och "finare" 940's som turbo o GLT eller nått?(har ingen kunskap alls om modellerna som 940 kommit i då de egentligen inte är en bil jag är intresserad utav. Men som ändå ligger i baktanke för det är en bakhjuldriven bil.)

Volvo 960:
Fin bil, om man får tag på den karossen som då senare blev döpt till S/V90.
Det negativa med denna modellen enligt mig är att 98% utav alla är ju Automatare och jag känner mig så pass ung o lekfull ändå att jag tycker det är lite roligare att kunna välja växel själv.
Hade den haft tiptronic så hade det inte varit några problem tongue
Fast samtidigt.. Jag har inte provat köra en sån här bil. Motorn och växellådan är kanske så pass underbara att man kommer älska den och inte bryr sig om att det är automat?

Volvo 850;
En bil som "känns modern" i dagsläget, den är framhjulsdriven och har fina motorer, gillar speciellt motorljudet i de första GLT modellerna som har ett dovt ljud.. Mumma big_smile
Ligger i en lagom prisklass numera och som sagt, den känns ändå hyffsat ny och modern.
Känner till modellen hyffsat bra också då jag praktiserat på Bilia och sett och hjälpt till med en del, och jag har läst lite om den också.
Ser mycket potential i en sådan bil med..

S/V40:
Denna bil ligger nästan lite högre än vad jag hade velat betala för en bil... Iallafall sedan modellen
Kombin är lite billigare, och på blocket så i min hemstad ligger det en T4 för 15k så.. Hade man haft pengar hade man ju slått till, kanske. Men jag vet inget om modellen alls nästan..
Tyckte jag såg någon tråd om motorerna om den iallafall, och då verkade det som att 2.0t motorn eller just T4 var bäst då.. vilket duger fint för mig för det är de motorerna jag har mest tittat på när det gäller S/V40 tongue

Sen går vi över till konkurrenten Saab!

Saab 9000
En polare hade en sådan bil förut som hade skinn & ac och allt..
Hyffsat fin bil, om man får rätt kaross... Jag vet inte alls vilken kaross det är, har försökt ta reda på det men det finns ju hur många som hellst! men det ska vara en som har mellanlång rumpa, helst någon vinge/vindavvisare där bak med..
Det fina med 9000 är att den går o få med skinn o turbo för inga pengar alls! De har tyvärr blivit ganska hårt drabbade av rost däremot, men lägger man upp lika mycket pengar som man nästan får göra för att få en bra 850(runt 12-15k) så får man en som är i bra skick.

Saab 900SE/93
Jag ser nästan detta som samma bil, jag vet där är skillnader..
Men det är fan inget en normal människa kan se om man bytar ut ljusen och stötfångarna..
Men visst det skiljer en hel del i priset på dem..
Men samma sak på 900 SE som det är på 850'n.. det är en hyffsat modern bil som känns hyffsat ny även idag om man tittar på den.. Men visst, tänker man efter så 94 när de tydligen ska ha kommit så är det idag 14 år sen, om 1 månad är det 15år sen tongue det är inte särskilt nytt!
93'an ligger i typ samma prisklass om S40, vilket ju är lite för mycket för mig egentligen för tillfället, men samtidigt så är det en mycket bättre bil så gör det nog inte mycket att vänta en månad eller nått och spara ihop ett par tusen till..


Vad tycker ni? vad hade ni, eller har ni satsat på?(om ni varit i samma situation)
Jag har haft andra "lekbilar" i tanke också som Probe GT t.ex.. men jag vet inte..

Kom extremt gärna med synpunkter på alla modeller jag räknat upp.. för jag är fast, jag tror inte jag kan bestämma mig.. Jag ångrar mig varje timme nästan tongue

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 december 2008 · 3 404 Inlägg

Ett ok exemplar av 9000cs får du för ca 8 000+. Har du pengarna välj en av årsmodell 95 eller senare och för guds skull köp en turbo även om sugisarna är bra mkt billigare vad gäller försäkring.

Om du absolut inte vill ha en 3D så skulle jag inte valt en ng900 framför en 9000 (en av Saabs bästa bilar någonsin). 9-3orna är fortfarande lite över din budget tycker jag.


Jag har inte mycket för Volvo efter 200 serien men en fin 945 tic är inte helt åt h*lvette även om jag alla dagar i veckan hade köpt en rikligt utrustad 9000cse 2.3T framför den och endå sparat pengar!

Senast redigerat av TenZer (15 december 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
fiddes Grävmaskinist
14 december 2008 · 216 Inlägg

940 turbo!
Fin bil för bra peng och bakhjulsdrift finns inte mycket som slår tycker jag.
Mvh Fidde

Volvo C70 "T5" (1998)
IceEyes Varningar: För många..
15 december 2008 · 2 552 Inlägg

Hade nog satsat på en 9000 CSE t, mycket utrustning, fin prestanda och hyfsat låg soppaförbrukning. Och väljer du en 95:a eller nyare så slipper du rostproblemen som de äldre 9000 drabbades av.

Fast annars är 960 rätt trevliga bilar, det finns ju faktiskt ganska många med manuell spak om du kollar på 2,5orna smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
AndreasPlars
15 december 2008 · 1 062 Inlägg

För mig är svaret enkellt! Saab 9000 eller Volvo 850! 
Båda har sina fördelar men gemensama är: BRA stolar och genomtänkt förarmiljö. Motorerna rullar mycket långt bara de får remmen/kedjan bytt nång gång.
Båda har BRA säkerhet. Båda har stabila vägegenskaper och är mycket bra långfärdsbilar.

Saaben drar ju mindre bensin men Volvon har ju starkare låda vilket är bra om man ska ha största turbomotorn eller trimma.

Frågan är vad man ska ha bilen till?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Portal Filkörning?
15 december 2008 · 852 Inlägg

Saab 9000 Aero från -95 och frammåt är vad du ska ha!
dem är visserligen inte så uber billiga men dem stolarna!!!!! yikes du kommer villja bo i bilen wink

oavsett för bil du väljer så tycker jag du ska försöka hitta en med turbo, de e jäkligt kul! särskillt fulltrycksmodellerna.

SweeXic
16 december 2008 · 136 Inlägg

Tackar väldigt mycket för svaren allihop. Ni tycks gilla Saabarna mer än jag egentligen gör...
Men får man bara läst lite vad bilarna har, tittar lite mer på dem och så.. så kanske man fattar lite bättre tycke för dem..
Vad som iofs är rätt bra är att ni rekomenderar 9000, vilken jag tycker är rätt snygg ändå.

Vad bilen ska användas till är o köras.. tongue Ska inte trimma, vad jag vet. Hehe

Men jag tror jag ska ta mig en närmare titt på 9000 då, årsmodell 95 o nyare,,
kolla upp vad de olika modellbeteckningarna betyder o.s.v. smile

Finns de någon 9000 fulltrycksturbo tongue?
(jag har iofs inte mycket kunskap om turbo kan jag säga, kanske dumt o börja med en fulltrycks?)



Tackar förövrig väldigt mycket för era synpunkter.

Fortsätt gärna komma med fler gott folk.. smile

Rille0
16 december 2008 · 2 021 Inlägg

9000 eller 850
Beror på hur mkt pengar du vill lägga ut men om du köper en fin 9000 2,3t kostar den säkert lika mkt som en halvrisig 850 t5 importare me aut, så 9000 e förbannat mkt för pengarna.
Om de rör sig mellan 9000 turbo och 850 glt hade jag valt saaben utan o tveka.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
TurbOla Reservdansk
16 december 2008 · 6 271 Inlägg

850 T5 har bra krut, och mycket, mycket, mycket trevligare ljud än GLTn. smile

Och en GLT på 170hk känns verkligen slö jämfört med en T5. smile

Bensinförbrukningen skiljer inte nämnvärt mellan GLTn och T5an, så turbon är ett trevligt val.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
B23
16 december 2008 · 94 Inlägg

Att ens fundera? en 850 GLT/T5 är helt klart värd pengarna än någon sunkig 9000...

Senast redigerat av B23 (16 december 2008)

skutte Bilrekonditionerare
16 december 2008 · 453 Inlägg

SweeXic skrev:
Tackar väldigt mycket för svaren allihop. Ni tycks gilla Saabarna mer än jag egentligen gör...
Men får man bara läst lite vad bilarna har, tittar lite mer på dem och så.. så kanske man fattar lite bättre tycke för dem..
Vad som iofs är rätt bra är att ni rekomenderar 9000, vilken jag tycker är rätt snygg ändå.

Vad bilen ska användas till är o köras.. tongue Ska inte trimma, vad jag vet. Hehe

Men jag tror jag ska ta mig en närmare titt på 9000 då, årsmodell 95 o nyare,,
kolla upp vad de olika modellbeteckningarna betyder o.s.v. smile

Finns de någon 9000 fulltrycksturbo tongue?
(jag har iofs inte mycket kunskap om turbo kan jag säga, kanske dumt o börja med en fulltrycks?)



Tackar förövrig väldigt mycket för era synpunkter.

Fortsätt gärna komma med fler gott folk.. smile

Japp 9000 finns med fulltrycksturbo, 200 eller 225hk (aero) har dessa original. Dock får du med enkla ingrepp lättryckare att gå som en fullturbo bil. Som sags tidigare bör du kolla på 95or eller nyare, då får du också de allra flesta fina uppdateringar som gjorts på modellen. Skicket på bilen beror självklart på prisklass men i jämförelse med 850 är 9000 billigare (vad jag har sett). Den modell du beskriver med "kort" lucka och vinge är CS modellen, den helt klart snyggaste. Satsa i första hand på en CS med tillägget E, alltså CSE, all nödvändig utr som Acc, läderrätt/knopp, elhissar, elspeglar osv ingår då.

Köpte min bil förra året och har kört över 1000mil utan problem.

MVH Rikard
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 december 2008 · 10 427 Inlägg

Här kan du läsa lite info från Volvo om 800-serien samt 7/900-serien:

http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … Beg850.pdf

http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … 00_900.pdf

..så blir du lite klokare på vilka modeller som fanns vilka årsmodeller osv smile

Fredrik-79
16 december 2008 · 2 164 Inlägg

Enklast för dig att kolla är om dom har en orginal turbo mätare inne i bilen för då är de en 200hk.
CS är en halv kombi och CD är en sedan. Köper du en Jubileum av -97 års modell får du garanterat aerons yttre med vinge.
Den lilla spoilern bak på CS modellerna va inte standard men va tillval har jag för mig.
Kan ha varit standard på 200hk men de ingick på aeron.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
TurbOla Reservdansk
16 december 2008 · 6 271 Inlägg

skutte skrev:
Japp 9000 finns med fulltrycksturbo, 200 eller 225hk (aero) har dessa original. Dock får du med enkla ingrepp lättryckare att gå som en fullturbo bil. Som sags tidigare bör du kolla på 95or eller nyare, då får du också de allra flesta fina uppdateringar som gjorts på modellen. Skicket på bilen beror självklart på prisklass men i jämförelse med 850 är 9000 billigare (vad jag har sett). Den modell du beskriver med "kort" lucka och vinge är CS modellen, den helt klart snyggaste. Satsa i första hand på en CS med tillägget E, alltså CSE, all nödvändig utr som Acc, läderrätt/knopp, elhissar, elspeglar osv ingår då.

Köpte min bil förra året och har kört över 1000mil utan problem.

Jepp, Saab är mycket billigare i inköp än Volvo, otroligt mycket billigare, vilket beror på att andrahandsvärdet på en Saab sjunker som Titanic i Atlanten... tongue

Jämför priser med Volvo/Saab och du får en mycket nyare Saab för samma peng som en lite äldre Volvo, men efter att du köpt Saaben kan du lika gärna skrota den, för så mycket har värdet hunnit sjunka. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang