Vad händer om Barsebäck sprängs ?

Kungen-EssE
16 december 2008 · 993 Inlägg

Hej.

Vad händer om Barsebäck sprängs? Hur mycket förstörs och vad händs?

Mercedes CLS 55 AMG V8 Kompressor "Performance Package" (2006)
Sushikocken Sleeper
16 december 2008 · 3 084 Inlägg

typ samma sak som hände i tjernobyl?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
IceEyes Varningar: För många..
16 december 2008 · 2 552 Inlägg

Hahaha vilken jävla fråga tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
TyrolerHatt Skogsmålare
16 december 2008 · 630 Inlägg

Händer inte så mycket.... och nej inte som tjenobyl. Barsebäck är ett stängt kärnkraftverk.

Muttley
16 december 2008 ·

de borde väl hardjim veta? han jobbar väl med något sådant ??

MilleN
16 december 2008 · 9 108 Inlägg

tkd_rille skrev:
de borde väl hardjim veta? han jobbar väl med något sådant ??

Al Qaida?

TyrolerHatt Skogsmålare
16 december 2008 · 630 Inlägg

Jag jobbar åxå med sånt

KimVsWorld Mästare
16 december 2008 · 2 947 Inlägg

Vi får döpa om orten till Tjärneby.

jynsa skrev:
Händer inte så mycket.... och nej inte som tjenobyl. Barsebäck är ett stängt kärnkraftverk.

Mer stängt än Forsmark där de släpper in berusad personal?

Senast redigerat av KimVsWorld (16 december 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
TyrolerHatt Skogsmålare
16 december 2008 · 630 Inlägg

Ja mer stängt på båda vis .. Barsebäck har ingen produktion av El längre

expect1991
16 december 2008 · 1 814 Inlägg

Väldigt overkligt men möjligt senario, samma som i Tjernobyl förmodar jag också om det hinner gå så långt. Tänk på hur många kärnkraftverk det finns och hur många kända katastrofer? three mile island o tjernobyl, klart wink

iDanne
16 december 2008 · 25 Inlägg

expect1991 skrev:
Väldigt overkligt men möjligt senario, samma som i Tjernobyl förmodar jag också om det hinner gå så långt. Tänk på hur många kärnkraftverk det finns och hur många kända katastrofer? three mile island o tjernobyl, klart wink

Det skulle inte hända ett piss eftersom det inte längre finns något klyvbart material på Barsebäck. Men om det fanns och det skulle bli en explosion så har ju Barsebäck ett filter som renar luften från radioaktiva ämnen till 99,9%. Så att det skulle bli som i Tjernobyl är en lögn.

TyrolerHatt Skogsmålare
16 december 2008 · 630 Inlägg

iDanne skrev:

expect1991 skrev:
Väldigt overkligt men möjligt senario, samma som i Tjernobyl förmodar jag också om det hinner gå så långt. Tänk på hur många kärnkraftverk det finns och hur många kända katastrofer? three mile island o tjernobyl, klart wink

Det skulle inte hända ett piss eftersom det inte längre finns något klyvbart material på Barsebäck. Men om det fanns och det skulle bli en explosion så har ju Barsebäck ett filter som renar luften från radioaktiva ämnen till 99,9%. Så att det skulle bli som i Tjernobyl är en lögn.

låter som om du vet vad du pratar om .. Jobbar du inom detta kanske på ett av verken ?..
vi är kanske kollegor ?

Senast redigerat av jynsa (16 december 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 december 2008 · 10 427 Inlägg

Var tydligen rätt nära att 'hela' Europa skulle gå åt efter Tjernobyl-olyckan tongue
Vilken fin barndom man hade haft om det hade gått värre . roll

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
16 december 2008 · 616 Inlägg

Min arbetsgivare är säkerhetsansvarig för kärnkraftsverksverksamheten på Vattenfall. big_smile
Inte för att det ger mig ngn kunskap om vad som händer om Barsebäck sprängs men nu vet ni det iaf. wink Jag kan vidarebefodra frågor. big_smile

/ichi
iDanne
16 december 2008 · 25 Inlägg

jynsa skrev:

iDanne skrev:

expect1991 skrev:
Väldigt overkligt men möjligt senario, samma som i Tjernobyl förmodar jag också om det hinner gå så långt. Tänk på hur många kärnkraftverk det finns och hur många kända katastrofer? three mile island o tjernobyl, klart wink

Det skulle inte hända ett piss eftersom det inte längre finns något klyvbart material på Barsebäck. Men om det fanns och det skulle bli en explosion så har ju Barsebäck ett filter som renar luften från radioaktiva ämnen till 99,9%. Så att det skulle bli som i Tjernobyl är en lögn.

låter som om du vet vad du pratar om .. Jobbar du inom detta kanske på ett av verken ?..
vi är kanske kollegor ?

Nej jag jobbar inte inom det. Kom bara ihåg lite från då man läste Fysik B smile

FL3JM Inga konstigheter
16 december 2008 · 2 064 Inlägg

steifan skrev:
Var tydligen rätt nära att 'hela' Europa skulle gå åt efter Tjernobyl-olyckan tongue
Vilken fin barndom man hade haft om det hade gått värre . roll

Jasså? Har du nån källa till det där eller? Jag har läst mycket om Tjernobylolyckan och har aldrig hört någon nämna att det var "tydligen rätt nära att hela europa skulle gå åt".

"1986 Reaktor 4 vid Kärnkraftverket i Tjernobyl havererar. Frånvaron av säkerhetsbyggnad, övriga brister i konstruktionen och i personalens kunskaper och inte minst Sovjetregimens bristfälliga hantering, gör att olyckan blir en katastrof. Nära hundra människor dör och många tusen evakueras, en del av dem för alltid. Långt utanför Sovjetunionens gränser faller de radioaktiva ämnena ner. Kärnkraftverkets konstruktion och uppbyggnad skulle aldrig ha blivit godkänd i västvärlden. Olyckan har medfört att det internationella samarbetet förbättrats inom reaktorsäkerhet."
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftverk  <-- MYCKET nyttig info.


Det är idiotiskt att inte satsa på kärnkraft, förbannade jävla hippies som röstade emot kärnkraften 1980!
Finns en anledning till att skiten används flitigt i resten av världen lixom, tack för att ni bankade oss tillbaka till stenåldern då man inte ens fick forska kring kärnenergi fram tills för ett par år sen.
Frankrike har 59 st reaktorer, dom tjänar hur mycket som helst på export av el pga det. Här i sverige stänger vi ner reaktor efter reaktor. Skitbra, sen importerar vi ful-el från polen som eldar på ännu mer i kolkraftverken, så sprider sig röken till oss i slutändan också dessutom.
Politiker när dom är som bäst!

FireTraXX DFFL
16 december 2008 · 9 020 Inlägg

Idioti att stänga ner Barsebäck.
Avfallet hamnar inte i naturen som kolkraft utan lagras på en plats ingen av oss på garaget (Antagligen inte en enda) har tillgång till och inte förräns det är helt säkert "släpps det ut".

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Germax
16 december 2008 · 12 086 Inlägg

FireTraXX skrev:
Idioti att stänga ner Barsebäck.
Avfallet hamnar inte i naturen som kolkraft utan lagras på en plats ingen av oss på garaget (Antagligen inte en enda) har tillgång till och inte förräns det är helt säkert "släpps det ut".

Om 30 tusen år, och vid det laget lär mänskligheten inte finnas kvar smile

sirmiro Double-Unicorn Rider
16 december 2008 · 2 486 Inlägg

Om vi förutsätter att barsebäck gick i full produktion och en härdsmälta inträffade så skulle vi inte märka av det. Det finns så pass många säkerhetsbarriärer i de svenska kraftverken att 99.9% av radioaktiviteten stannar inom byggnaden. Byggnaden i sig är skapad för att klara av en ordentlig explosion utan att reaktorn ska ta skada.

Källorna minns jag tyvärr inte då det är ett par år sedan jag tog fram all fakta om detta till ett skolarbete, men datan har jag fått rabbla så mycket att jag kan den i sömnen...


Kärnkraft är, tyvärr, den bästa energikälla vi har i dagsläget - och den säkraste.
Det skulle omkomma bra många fler om en stor damm brast än om ett kraftverk exploderade.


Så om barsebäck small, så skulle malmöborna ha något stort att diskutera vid kafferasterna, men inte mycket mer.


Edit: nästa gång ska jag läsa hela tråden, då andra sagt samma saker innan.

Senast redigerat av sirmiro (16 december 2008)

KimVsWorld Mästare
16 december 2008 · 2 947 Inlägg

Så ni menar alltså att om det skulle inträffa en s.k. härdsmälta så skulle ingenting hände förutom att kärnkraftsreaktorn blir kasserad?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang