Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

KLP
17 januari 2015 · 124 Inlägg

tjena, provar väl igen då m.tanke på att ja aldrig fick något svar innan.

är lite fundersam, vet inte om de kommer bli bra eller inte men, ja tror de kan funka..

ska köra med 4st DD vo b2, och 4 DD vo 6.5or. Alltså 1 stycke av dem i varje dörr.
o de tänkte ja driva med ett DD c5c steg,framsystemet är ju väldigt lätt drivet men ja vet fan icke om de kommer att räcka med ett c5c eller om ja måste ha något i lite större variant.?

Tack på förhand.

Senast redigerat av KLP (17 januari 2015)

Volkswagen golf mk2 "tjejens bil" (1985)
Volkswagen Passat 3bg "gråa betsy" (2005)
dapanda
17 januari 2015 · 3 Inlägg

Hej! Jag har nyligen köpt lite billjud som jag och min kompis har satt in. Båda av oss är nybörjare och har aldrig grejat med billjud innan. Vi har satt in ett nytt slutsteg, bas, huvudenhet och nya högtalare som vi satt in i hatthyllan. Slutsteget, basen och huvudenheten har vi fått igång och fungerar bra. Högtalarna får vi dock inte igång, det är dessa: http://www.dbakuten.se/bilstereo/hogtal … q43yuG98E. Vi har kopplat dom till huvudenheten. Vi har mätt så vi har resistans mellan huvudenhet och högtalare mm och allt verkar vara rätt, men dom vill inte starta. Har ni några idéer vad vi mer kan testa?

tobbeh78 !
17 januari 2015 · 543 Inlägg

Tjena.
Jag är ute efter ett prisvärt 4kanalssteg och som krav är att det ska vara litet annars får det inte plats, max ca 45 cm långt och 25cm brett, sitter just nu dubbla jbl steg (monterade i hyllplan) som jag byta ut till ett steg, jag driver enbart 6,5" högtalare i hatthyllan och 5.25" front system, så jag behöver inte massa effekt.

Har ni några tips?

Trött och bitter?? javisst!
Jockk3
18 januari 2015 · 1 426 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Tjena.
Jag är ute efter ett prisvärt 4kanalssteg och som krav är att det ska vara litet annars får det inte plats, max ca 45 cm långt och 25cm brett, sitter just nu dubbla jbl steg (monterade i hyllplan) som jag byta ut till ett steg, jag driver enbart 6,5" högtalare i hatthyllan och 5.25" front system, så jag behöver inte massa effekt.

Har ni några tips?

http://www.bilstereohornan.se/massive-audio-nx4:832
ett litet kraftpaket wink

Wictorius
18 januari 2015 · 4 Inlägg

Hade behövt lite vägledning.
Har en fusion låda, 12a med inbyggt slutsteg och tycker den funkar bra.
Hade den urkopplad och skulle koppla in den igen, satte in sladdarna i den och skulle gå och hämta något.
Kommer tillbaka och det ryker rätt bra och luktar smält plast. Kollar där bak och det ryker.
Plusen och joden nuddade varandra på något jävla sätt. Rykte ut sladdarna och ingen större skada sked.

Men igår når jag skulle testa och koppla in den i den nya bilen (som redan hade plus och lågnivå draget) så kommer det inte ett ljud från dem. Säkringen är hel, den får ström, lampan lyser och den är jordad. Kollade lågnivån bakom stereon men det ser ut som de ska, har följt hela kabeln och dom ser bra ut.

Så till frågan: vad är det som har gått åt helvete egentligen? Jag antar att det har att göra med att kablarna va ihop med varandra men vad kan egentligen gått sönder i basen?

Volvo 940 (1996)
Fjong
18 januari 2015 · 1 494 Inlägg

KLP skrev:
tjena, provar väl igen då m.tanke på att ja aldrig fick något svar innan.

är lite fundersam, vet inte om de kommer bli bra eller inte men, ja tror de kan funka..

ska köra med 4st DD vo b2, och 4 DD vo 6.5or. Alltså 1 stycke av dem i varje dörr.
o de tänkte ja driva med ett DD c5c steg,framsystemet är ju väldigt lätt drivet men ja vet fan icke om de kommer att räcka med ett c5c eller om ja måste ha något i lite större variant.?

Tack på förhand.

Ta kontakt med DD eller en återförsäljare och se vad dom säger om din setup, har själv ingen erfarenhet av DD men blir kanske lite mycket diskant tongue

mrtmontana
19 januari 2015 · 125 Inlägg

Nytt kit skall inhandlas vilka av dessa 2 skall jag välja  http://www.dbakuten.se/bilstereo/hogtal … Lw4o0eG_E0  eller  http://www.dbakuten.se/bilstereo/hogtal … Lw5vkeG_E0

Motivera gärna lite kort varför.

Steg kommer inhandlas har ännu inte bestämt mig vilket, Digital Design A4 ser mysigt ut.

Senast redigerat av mrtmontana (19 januari 2015)

KLP
19 januari 2015 · 124 Inlägg

fjong, jo de blir ju lite diskant, med det är ju det som är meningen smile

äsh hoppas de kommer bli bra tänkte bygga i en 06-10 årmodell av passaten smile

Volkswagen Passat 3bg "gråa betsy" (2005)
Volkswagen golf mk2 "tjejens bil" (1985)
sterge
20 januari 2015 · 484 Inlägg

Hej. Jag har dragit om samtliga kablar till min baslåda och slutsteg i min 745'a då detta var lite halvdåligt gjort tidigare. Sagt och gjort, allt är nu draget och inkopplat och ska då provspela...

Felet är att stereon är död och bilen går inte ens att starta, den går inte runt utan man hör bara reläet som klickar. Lampor i instrumenthuset lyser dock och indikeringen på att batteriet visar att batteriet mår kanon.  Trodde först att det var för lite kräm i det.

Vad kan vara galet? sad

Föddes till att älska Volvo.
Gl3nn
20 januari 2015 · 137 Inlägg

sterge skrev:
Hej. Jag har dragit om samtliga kablar till min baslåda och slutsteg i min 745'a då detta var lite halvdåligt gjort tidigare. Sagt och gjort, allt är nu draget och inkopplat och ska då provspela...

Felet är att stereon är död och bilen går inte ens att starta, den går inte runt utan man hör bara reläet som klickar. Lampor i instrumenthuset lyser dock och indikeringen på att batteriet visar att batteriet mår kanon.  Trodde först att det var för lite kräm i det.

Vad kan vara galet? sad

Provat att mäta spänningen i batteriet?

Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
sterge
20 januari 2015 · 484 Inlägg

Gl3nn skrev:

sterge skrev:
Hej. Jag har dragit om samtliga kablar till min baslåda och slutsteg i min 745'a då detta var lite halvdåligt gjort tidigare. Sagt och gjort, allt är nu draget och inkopplat och ska då provspela...

Felet är att stereon är död och bilen går inte ens att starta, den går inte runt utan man hör bara reläet som klickar. Lampor i instrumenthuset lyser dock och indikeringen på att batteriet visar att batteriet mår kanon.  Trodde först att det var för lite kräm i det.

Vad kan vara galet? sad

Provat att mäta spänningen i batteriet?

Har 12 volt i det. Råkade dock gå emot lite med strömkabeln från batteriet till steget emot plåten så det blev lite gnistbildning. Kanske batteriet gick sönder då?

Kan tillägga också att när man vrider nyckeln till läge 1 så hoppar stereon igång, bromsar man under tiden så dör den...

Senast redigerat av sterge (20 januari 2015)

Föddes till att älska Volvo.
Gl3nn
20 januari 2015 · 137 Inlägg

sterge skrev:
[
Har 12 volt i det. Råkade dock gå emot lite med strömkabeln från batteriet till steget emot plåten så det blev lite gnistbildning. Kanske batteriet gick sönder då?

Det tror jag knappast och du har väll en säkring på den kabeln? prova att ge starthjälp o se vad som händer?

Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
sterge
20 januari 2015 · 484 Inlägg

Gl3nn skrev:

sterge skrev:
[
Har 12 volt i det. Råkade dock gå emot lite med strömkabeln från batteriet till steget emot plåten så det blev lite gnistbildning. Kanske batteriet gick sönder då?

Det tror jag knappast och du har väll en säkring på den kabeln? prova att ge starthjälp o se vad som händer?

Ja och den säkringen är hel. Kan inte så mycket om sånt här så skyller på det smile
Har tagit in batteriet på laddning nu och så ska prova imorgon om det funkar. Fattar inte hur ett nästan nytt batteri kan ta slut så snabbt, var inte längesen jag laddade det sad

Föddes till att älska Volvo.
Gl3nn
20 januari 2015 · 137 Inlägg

sterge skrev:

Gl3nn skrev:

sterge skrev:
[
Har 12 volt i det. Råkade dock gå emot lite med strömkabeln från batteriet till steget emot plåten så det blev lite gnistbildning. Kanske batteriet gick sönder då?

Det tror jag knappast och du har väll en säkring på den kabeln? prova att ge starthjälp o se vad som händer?

Ja och den säkringen är hel. Kan inte så mycket om sånt här så skyller på det smile
Har tagit in batteriet på laddning nu och så ska prova imorgon om det funkar. Fattar inte hur ett nästan nytt batteri kan ta slut så snabbt, var inte längesen jag laddade det sad

Tar det imot laddning nu då? Beror ju på hur mycket du har spelat på utan att ha motorn igång och hur långa sträckor du kört smile

Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
sterge
20 januari 2015 · 484 Inlägg

Bilen är avställd sen en månad tillbaks men har startat upp den ett par gånger och då har den startat utan problem. Sen nu efter kabeltrasslet så blev det såhär smile

Föddes till att älska Volvo.
Jockk3
20 januari 2015 · 1 426 Inlägg

sterge skrev:
Hej. Jag har dragit om samtliga kablar till min baslåda och slutsteg i min 745'a då detta var lite halvdåligt gjort tidigare. Sagt och gjort, allt är nu draget och inkopplat och ska då provspela...

Felet är att stereon är död och bilen går inte ens att starta, den går inte runt utan man hör bara reläet som klickar. Lampor i instrumenthuset lyser dock och indikeringen på att batteriet visar att batteriet mår kanon.  Trodde först att det var för lite kräm i det.

Vad kan vara galet? sad

automat?
inte lagt i P tongue ?

sterge
20 januari 2015 · 484 Inlägg

Jockk3 skrev:

sterge skrev:
Hej. Jag har dragit om samtliga kablar till min baslåda och slutsteg i min 745'a då detta var lite halvdåligt gjort tidigare. Sagt och gjort, allt är nu draget och inkopplat och ska då provspela...

Felet är att stereon är död och bilen går inte ens att starta, den går inte runt utan man hör bara reläet som klickar. Lampor i instrumenthuset lyser dock och indikeringen på att batteriet visar att batteriet mår kanon.  Trodde först att det var för lite kräm i det.

Vad kan vara galet? sad

automat?
inte lagt i P tongue ?

Haha nae big_smile

Föddes till att älska Volvo.
Mervolic Yawn...
20 januari 2015 · 3 151 Inlägg

Om du har 12.0 volt på batteriet så är det till hälften tomt. Ladda batteriet och prova sedan. Ett fulladdat batteri har 12.7 volt. Generatorn levererar runt 14,7 volt om den är frisk, så mät med bilen igång sedan och se till att generatorn laddar som den ska.

När det är kallt ute så går det fort för batteriet att förlora sin laddning, vet inte var du bor men vid -25 drar min bil ut batteriet så pass mycket att jag inte kan starta på bara någon dag, vid +20 håller det i över två veckor utan problem att starta (har inte provat någon längre tid än så).

Senast redigerat av Mervolic (20 januari 2015)

sterge
20 januari 2015 · 484 Inlägg

Håller på att ladda det så ska prova imorgon om bilen vill starta så får man väl felsöka resten sen. Ligger runt nollan här.

Föddes till att älska Volvo.
lingman95
21 januari 2015 · 6 Inlägg

Tänkte köpa nytt steg och bas nu i vinterkylan och funderar på http://www.mds.se/dle-by-mds-ultimate-f … d2spl.html
Och http://www.mds.se/mds-torque-t7-x-drs.html
Alltså en singel 12 och detta ska sitta i en BMW e36 eller bör jag kolla på en 15" istället? Mvh jacob

Volvo 940 turbo "turbo grisen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang