Mackdöden; Hur drabbas ni?

zovix Maskinbefäl
21 december 2008 · 1 038 Inlägg

Här hemma så är det många bensinstationer som får eller har fått lägga ner p.g.a. det nya kravet på miljöbränsle. En ny pump kostar med all kringutrustning ca 500 000kr och det är en stor investering för en liten mack som knappt går runt idag på bensinförsäljningen.

Man behöver väl sälja en sådär 2 000 000 l E85 för att investeringen skall gå jämt upp, mackens avans är väl i bästa fall 25öre per liter.

Här hemma har; UnoX, Norsk hydro (1,5 mil bort) stängt och rivit. OK Q8 finns med en automatstation ca 1,5mil bort med enbart BF95 (kasst) och i närmsta stad lägger OK ner den bemmanade macken för att låta en automatstation ta över. Dock finns Shell och bilisten kvar än så länge. Men det är ändå 2,5mil enkel resa dit.

Än värre är de för de som bor t.ex. längst ut på ön. De har närmare 3,5-4mil in till närmaste mack som har alla bränslen.

Hur har ni??

Är det klimatvänligt att köra 5-6mil (fram och tillbaka) bara för att tanka???

Hur tänker politiker egentligen?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
decib3L Körv
21 december 2008 · 3 535 Inlägg

zovix skrev:
massa bra text


Hur tänker politiker egentligen?

Mvh Magnus

De ser endast hur bra det är inom stockholm.

Truckdriving Man
zovix Maskinbefäl
21 december 2008 · 1 038 Inlägg

Jo det är det som är så roligt.. Tillhör Stockholms län... Dock utkanten av det ;-)

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
FireTraXX DFFL
21 december 2008 · 9 020 Inlägg

Jag bor inte på landet, "mackdöden" påverkar inte mig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
decib3L Körv
21 december 2008 · 3 535 Inlägg

zovix skrev:
Jo det är det som är så roligt.. Tillhör Stockholms län... Dock utkanten av det ;-)

/Magnus

Haha ja det såg jag nu smile

Ptja.. Det är väl så när något nytt kommer. Alla hänger inte riktigt med. Och i detta fallet har dom väl inte haft med det i sina beräkningar. Liksom, helt plötsligt dyker ett nytt problem upp..

Truckdriving Man
R1kard V-Power
21 december 2008 · 1 186 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag bor inte på landet, "mackdöden" påverkar inte mig.

hahahaha big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Rallyhalle
21 december 2008 · 4 299 Inlägg

Bor också i utkanten av Stockholm (landet för många sthlmare tongue), vi har blivit av med en bemannad Shellstation men den blev automatstation istället (då rök en sjömacken också). Men den automatstationen lär nog försvinna också då ingen tankar där verkar det som...

Dock har vi kvar våran statoilmack, och den har jag 200 meter från där jag bor big_smile Och där finns bensin, diesel och E85, så den lär inte försvinna i första taget smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
21 december 2008 · 5 650 Inlägg

själv kan man inte påstå att man skulle påvärkas fall nån läggs ner säkert 7-8 mackar i denna här hålan tar typ 15 min med moped så har man åkt runt hela så kan nog inte påstå att man påvärkas än iaf

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 december 2008 · 8 744 Inlägg

Måste nog säga att jag inte påverkas alls. På ca 7 minuters bilresa har jag hunnit passera 7 mackar varav alla har E85. Rätt många mackar på liten yta. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
camaro67 Meister
21 december 2008 · 6 763 Inlägg

Men man åker väll inte 5-6mil bara för att tanka? De gör man ju när man har vägarna förbi för oftast så jobbar man ju inte direkt på landet.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
daajvid Elektriker
21 december 2008 · 1 138 Inlägg

jag måste bara skriva.. vem fan kör 6 mil fram och tillbaka bara för att tanka. förstår inte hur du tänker där.. för jag tankar bara när jag är påväg till något annat ställe så de blir ingen resa "bara för att tanka"
så ser jag på det iaf

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
22 december 2008 · 2 203 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag bor inte på landet, "mackdöden" påverkar inte mig.

Samma här.

xorox_88 Smack that ass!!
22 december 2008 · 2 953 Inlägg

daajvid skrev:
jag måste bara skriva.. vem fan kör 6 mil fram och tillbaka bara för att tanka. förstår inte hur du tänker där.. för jag tankar bara när jag är påväg till något annat ställe så de blir ingen resa "bara för att tanka"
så ser jag på det iaf

ja men de är väll kanske inte alla gånger det går att tanka efter den sträckan dom ska köra, så dom måste först tanka för att ta sig dit å hem

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
leksak Kanon..
22 december 2008 · 1 473 Inlägg

Jag drabbas nog inte som bilförare, men som MC-förare drabbas jag nog definitivt.

IceEyes Varningar: För många..
22 december 2008 · 2 552 Inlägg

Drabbas inte alls, har både Shell och OK/Q8 inom gångavstånd.. Men det är väl bara en tidsfråga innan dom kommer på fler sätt att döda glesbyggden på smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
TheDeadDorkster Dieselgypsy
22 december 2008 · 538 Inlägg

Päronen bor 2 mil från närmaste mack, och därifrån är det 4 mil till nästa mack.

Ser tydligen att dom flesta av er inte bor i norra norrland där vi redan sen länge lever med långa avstånd till allt tongue

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Opelmadness German cars, quality and beyond
22 december 2008 · 8 197 Inlägg

Dom har rivit gamla BP/Gulf/Statoil efter en jäääkla massa år här. En epok har gått i graven. Bara pumparna kvar, automatstation... sad

När jag fick körkort fanns det två Statoil här...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
airflow Avstängd
22 december 2008 · 653 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag bor inte på landet, "mackdöden" påverkar inte mig.

Haha, givetvis, det är inte mkt som påverkar dig tongue

Senast redigerat av airflow (22 december 2008)

Jag har rätt i vad jag än säger.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 december 2008 · 3 404 Inlägg

camaro67 skrev:
Men man åker väll inte 5-6mil bara för att tanka? De gör man ju när man har vägarna förbi för oftast så jobbar man ju inte direkt på landet.

Kanske inte för att tanka, men när du får slut på snus cigg öl eller vad som så är det till macken man far... Och är det då 6mil så avverkar man 16mil för en dosa snus. Klimatsmart? NEJ! Man borde införa intelligenstest för att få bli politiker...

Senast redigerat av TenZer (22 december 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
leksak Kanon..
22 december 2008 · 1 473 Inlägg

TenZer skrev:

camaro67 skrev:
Men man åker väll inte 5-6mil bara för att tanka? De gör man ju när man har vägarna förbi för oftast så jobbar man ju inte direkt på landet.

Kanske inte för att tanka, men när du får slut på snus cigg öl eller vad som så är det till macken man far... Och är det då 6mil så avverkar man 16mil för en dosa snus. Klimatsmart? NEJ! Man borde införa intelligenstest för att få bli politiker...

Eller kanske ett intelligenstest för de idioter som skulle åka 16 mil för en dosa snus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang