Svetsa 3:ans växel på m90 hjälp (snabba svar)

David_G
30 december 2008 · 97 Inlägg

Jag ska svetsa 3:ans växel.. vet inte exakt vart jag ska göra detta. någon som gjort detta?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
Elmersson
30 december 2008 · 194 Inlägg

Rädd för ras?tongue

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
husmus www.avgassystemet.se
30 december 2008 · 936 Inlägg

sök så hittar du. hittade en tråd förut där det va en länk till en stört bra sida. stod exakt hur man gör med bilder å sånt. bara leta. sök på m90 typ

-den satt som en fläskläpp-
Bos
30 december 2008 · 264 Inlägg
Volvo v70 (2008)
husmus www.avgassystemet.se
30 december 2008 · 936 Inlägg

Bos skrev:
kolla här
http://www.mypicshare.com/dqtqrrczpic.html

där va den.
den jag mena smile grymt bra info

-den satt som en fläskläpp-
David_G
31 december 2008 · 97 Inlägg

Bos skrev:
kolla här
http://www.mypicshare.com/dqtqrrczpic.html

Har du svetsat 3:an på din?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
kakken Greve
14 januari 2009 · 8 Inlägg

De här var bra tips ska riva å prova på min 945a

schnauz
14 januari 2009 · 1 758 Inlägg

Är enbart M90-lådan som har problemet och enbart de tillverkade före hösten -96.

http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ3-1.jpg
Lossa sprinten till växelstaget och lossa sedan skruven på sidan. Plocka ur fjädern och kulan som sitter innanför.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ4.jpg
Ta väck lager och synkring.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ5.jpg
Lirka bort medbringarna.  Innanför varje sitter en fjäder och en kula. Memorera hur allt satt och vilken fjäder och kula som satt vart.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ6.jpg
Skruva ur dessa skruvar så mycket som möjligt utan att de lossar helt. Sedan lirkar du loss armen till skiftgaffeln.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ8.jpg
Knacka ur sprinten här. Dra upp staget till skiftgaffeln och lirka ur synknavet tillsammans med gaffeln.
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ11.jpg
Dra av drevet. Sitter en synkring precis under - akta den! Se till att avdragaren bara tar i drevet och inte synkringen!
http://i246.photobucket.com/albums/gg87/ahberg_940/FAQ12.jpg
Här har vi den omtalade stoppringen. Lägg den i läge och bränn fast med svetsen!

Bilder av Marcus Ahberg.

Berglund_89
14 januari 2009 · 1 474 Inlägg

Vad händer om man svetsar? blir de typ förstärkt eller?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
schnauz
15 januari 2009 · 1 758 Inlägg

volvo_b23a_racing skrev:
Vad händer om man svetsar? blir de typ förstärkt eller?

Sitter en stoppring på trean, slarvar man när man växlar hinner inte denna komma i läge och då slår man i synkringen med synknavet så ringen hoppar ur sitt läge.
Genom att svetsa fast ringen ligger den alltid rätt och lådan blir mycket mer okänslig för slarviga växlingar.

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
15 januari 2009 · 1 163 Inlägg

Klistra tråden! smile riktigt bra info faktiskt tongue

~Andy~
Tommy_P
15 januari 2009 · 396 Inlägg

alla som äger en avdragare, bör ju tänka på att grejerna ska ihop igen också...

David_G
10 april 2009 · 97 Inlägg

härligt grabbar smile guld värt detta:) vart på stoppringen ska man svetsa? tongue

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
Pan
11 april 2009 ·

Bättre att inte missa växeln så slipper man svetsa wink Kolla länken står där en loppa på varje kugg.

/Gurra

David_G
2 juli 2009 · 97 Inlägg

Tack Marcus Ahberg! vart skitbra!!!!

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!
Poppowisch
6 maj 2010 · 15 Inlägg

Lånar tråden lite, dumt att skriva en ny, "Är enbart M90-lådan som har problemet och enbart de tillverkade före hösten -96." Jag har en 940 turbo 98 med m90. behöver jag inte bry mig om att göra det då? bra att veta då kopplingen kommer bytas nästa vecka, lika bra att ta det då med om det behövs.


tack för svar!

schnauz
6 maj 2010 · 1 758 Inlägg

Poppowisch skrev:
Lånar tråden lite, dumt att skriva en ny, "Är enbart M90-lådan som har problemet och enbart de tillverkade före hösten -96." Jag har en 940 turbo 98 med m90. behöver jag inte bry mig om att göra det då? bra att veta då kopplingen kommer bytas nästa vecka, lika bra att ta det då med om det behövs.
tack för svar!

Bör inte behövas eftersom din 98 ska ha den nya förstärkta varianten.
Fast det skadar ju aldrig att kolla!

Poppowisch
7 maj 2010 · 15 Inlägg

Precis får ta å kolla när ja har den nere, är det något mer man bör byta förutom tryckpaltta och montera en sinter? så det håller. är ju tråkigt att behöva riva ner skiten igen..

RobZy
23 juli 2012 · 58 Inlägg

Hur skall ringen ligga då man svetsar den? Jämns med övre kanten eller skall den vara mitt på?

Ricke W
23 juli 2012 · 374 Inlägg

Den ska ligga nere i sitt läge på drevet.

Personligen så tog jag isär hela lådan för kontrollera resten av drev, lager och synkringar. Men är man inte van att plocka med växellådor så kanske man ska låta bli det.

Handskar rekommenderas då drev inne i växellådor generellt sett är väldigt vassa, och M90 är inget undantag.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang