25mm2 till sinus live A-1500?

Argen
3 januari 2009 · 91 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om du vill göra en sån mätning så kan kanske Martin hjälpa till, annars kan jag ta med mig mätaren och åka till dig efter jobbet nån dag.

De borde ju gå lösa nåndag smile Dock bor ja ju en bit utanför men ja hittar ju somsagt till polarbröd så wink

- No shame
BMW 328i (1996)
Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Okej, borde gå att fixa. smile

MrCalle Team Autohifi!
3 januari 2009 · 865 Inlägg

evilaudio skrev:

MrCalle skrev:
Kan tillägga att jag gjorde detta test för att kolla alla myter, det var så många som sa att Alukabel var ren skit och det kan jag inte hålla med om.

mycke sämmre e de inte men de e sämmre än koppar. wink

Det håller jag med om!
Guld ännu bättre!big_smile

Men jag fick det förklarat för mig att man skulle ha spänningsfall på flera volt på bara några meter och då vart jag lite förvånad när alla tillverkare har börjat tillverka alu kabel och mer eller mindre tagit bort koppar kabel.
Vist kostar koppar idag och priserna på bilstereo har gått ner ganska mycket de senaste åren, det är svårt att motivera en kund att köpa koppar kabel för lika mycket pengar som ett slutsteg kostar idag så jag förstår att man har börjat gå mot aluminium

Wasaki
3 januari 2009 · 291 Inlägg

MrCalle skrev:
Kan tillägga att jag gjorde detta test för att kolla alla myter, det var så många som sa att Alukabel var ren skit och det kan jag inte hålla med om.

Så att köra SoundQuests 50mm2 kitt kommer inte att märkas nån skillnad gentemot annan kopparkabel för mig som kommer köra steget i 2ohm och inte tävla...?

262turbo
3 januari 2009 · 1 004 Inlägg

funkar fint med svetskabel finns i både 50 och 70 fast det brukar vara många resor billigare än på megasoundsuperstore.... smile

Senast redigerat av 262turbo (3 januari 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
evilaudio
3 januari 2009 · 16 195 Inlägg

MrCalle skrev:

evilaudio skrev:

MrCalle skrev:
Kan tillägga att jag gjorde detta test för att kolla alla myter, det var så många som sa att Alukabel var ren skit och det kan jag inte hålla med om.

mycke sämmre e de inte men de e sämmre än koppar. wink

Det håller jag med om!
Guld ännu bättre!big_smile

Men jag fick det förklarat för mig att man skulle ha spänningsfall på flera volt på bara några meter och då vart jag lite förvånad när alla tillverkare har börjat tillverka alu kabel och mer eller mindre tagit bort koppar kabel.
Vist kostar koppar idag och priserna på bilstereo har gått ner ganska mycket de senaste åren, det är svårt att motivera en kund att köpa koppar kabel för lika mycket pengar som ett slutsteg kostar idag så jag förstår att man har börjat gå mot aluminium

Ren koppar (Cu) har 1.7uOhm/cm
Ren aluminium (Al) har 2.65uOhm/cm.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

MrCalle skrev:
Kan tillägga att jag gjorde detta test för att kolla alla myter, det var så många som sa att Alukabel var ren skit och det kan jag inte hålla med om.

Jag har själv ingen erfarenhet av alukabel, men jag vet vad Rå för aluminuim är och kan jämföra det teoretiska spänningsfallet med kopparkabel. Därför kan jag utifrån enkla beräkningar komma fram till vilken skillnad det är i teorin åtminstone. smile

Har dock sett att alukabel anses av flera som "skräpkabel", men det får stå för dem i så fall.

Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

evilaudio skrev:
Ren koppar (Cu) har 1.7uOhm/cm
Ren aluminium (Al) har 2.65uOhm/cm.

Har sett liiite annat Rå för aluminium (2,8) men det beror väl kanske på vart man kollar kan jag tänka mig. Koppar står ofta 1,7-1,8 och det kan nog även där skilja litegrann vart man kollar. smile

Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2009)

MrCalle Team Autohifi!
3 januari 2009 · 865 Inlägg

Wasaki skrev:

MrCalle skrev:
Kan tillägga att jag gjorde detta test för att kolla alla myter, det var så många som sa att Alukabel var ren skit och det kan jag inte hålla med om.

Så att köra SoundQuests 50mm2 kitt kommer inte att märkas nån skillnad gentemot annan kopparkabel för mig som kommer köra steget i 2ohm och inte tävla...?

Nej jag tror inte du kommer märka någon som helst skilnad på detta.

MrCalle Team Autohifi!
3 januari 2009 · 865 Inlägg

Drönirettab skrev:

MrCalle skrev:
Kan tillägga att jag gjorde detta test för att kolla alla myter, det var så många som sa att Alukabel var ren skit och det kan jag inte hålla med om.

Jag har själv ingen erfarenhet av alukabel, men jag vet vad Rå för aluminuim är och kan jämföra det teoretiska spänningsfallet med kopparkabel. Därför kan jag utifrån enkla beräkningar komma fram till vilken skillnad det är i teorin åtminstone. smile

Har dock sett att alukabel anses av flera som "skräpkabel", men det får stå för dem i så fall.

Teorin är en sak och praktiken en annan;)
Jag har med sett några sådanna uträkningar och de stämmer med största säkerhet om man tar råmateriel ställt imott varandra men detta är ju behandlat på något vis.
Det bästa är att testa själv men för en normal konsument tror jag inte det spelar så stor roll vilken kabel han/hon köper.

Drönirettab
3 januari 2009 · 21 761 Inlägg

MrCalle skrev:
Teorin är en sak och praktiken en annan;)

Sant, men teorin är ändå tillräckligt pålitlig för att kunna konstatera att "aluhatarna" överdriver. wink

Lonefox Bad music kills good sound
3 januari 2009 · 7 241 Inlägg

MrCalle skrev:
SoundQuest kabelkittet har idag 50mm2 Alukabel, detta för att få ner priset.
När vi mätte på 5M kabel så var spänningsfallet 0,35volt på denna alukabel mot ren koppar kabel.
Så för den som använder kabel i en vardasbil fungerar den riktigt bra, ska du där imott tävla så är alla spänningsfall dåliga eftersom ström är lika med effekt.

Carpower 50mm2 är förtennad koppar kabel och får man tag på den för 135kr/m nu så gör man ett klipp.
Den ligger närmare på 190kr/m idag.

Tommy har väl inte uppdaterat sina priser på sidan wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
4 januari 2009 · 7 241 Inlägg

MrCalle skrev:
Carpower 50mm2 är förtennad koppar kabel och får man tag på den för 135kr/m nu så gör man ett klipp.
Den ligger närmare på 190kr/m idag.

BTW....var inne på Monacor.se och räknade ut meterpriset om man köper en rulle på 25m.... 185:- wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MrCalle Team Autohifi!
4 januari 2009 · 865 Inlägg

Lonefox skrev:

MrCalle skrev:
Carpower 50mm2 är förtennad koppar kabel och får man tag på den för 135kr/m nu så gör man ett klipp.
Den ligger närmare på 190kr/m idag.

BTW....var inne på Monacor.se och räknade ut meterpriset om man köper en rulle på 25m.... 185:- wink

Se där, fan en 5:a över;)
Jag höftade lite i när jag skrev priset, såg bara priset på hela rullen och orkade inte ta fram miniräknaren:D
Men det stämmer 185kr/m är det rätta & det är en bra kabel!

Lonefox Bad music kills good sound
4 januari 2009 · 7 241 Inlägg

MrCalle skrev:

Lonefox skrev:

MrCalle skrev:
Carpower 50mm2 är förtennad koppar kabel och får man tag på den för 135kr/m nu så gör man ett klipp.
Den ligger närmare på 190kr/m idag.

BTW....var inne på Monacor.se och räknade ut meterpriset om man köper en rulle på 25m.... 185:- wink

Se där, fan en 5:a över;)
Jag höftade lite i när jag skrev priset, såg bara priset på hela rullen och orkade inte ta fram miniräknaren:D
Men det stämmer 185kr/m är det rätta & det är en bra kabel!

Äh Win+R sedan calc....hur svårt är det när man ändå sitter vid datorn? wink

Jodå att det är en go kabel håller jag med om... smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MrCalle Team Autohifi!
4 januari 2009 · 865 Inlägg

Lonefox skrev:

MrCalle skrev:

Lonefox skrev:

BTW....var inne på Monacor.se och räknade ut meterpriset om man köper en rulle på 25m.... 185:- wink

Se där, fan en 5:a över;)
Jag höftade lite i när jag skrev priset, såg bara priset på hela rullen och orkade inte ta fram miniräknaren:D
Men det stämmer 185kr/m är det rätta & det är en bra kabel!

Äh Win+R sedan calc....hur svårt är det när man ändå sitter vid datorn? wink

Jodå att det är en go kabel håller jag med om... smile

*ASG!!!!

Man lär så länge man lever;)big_smile

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
4 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Lonefox skrev:

MrCalle skrev:
Carpower 50mm2 är förtennad koppar kabel och får man tag på den för 135kr/m nu så gör man ett klipp.
Den ligger närmare på 190kr/m idag.

BTW....var inne på Monacor.se och räknade ut meterpriset om man köper en rulle på 25m.... 185:- wink

Eller så beger man sig till Skyllermarks.se och köper en minst lika bra kabel för halva priset...

Edit: stavfel

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (4 januari 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Lonefox Bad music kills good sound
4 januari 2009 · 7 241 Inlägg

jonash skrev:

Lonefox skrev:

MrCalle skrev:
Carpower 50mm2 är förtennad koppar kabel och får man tag på den för 135kr/m nu så gör man ett klipp.
Den ligger närmare på 190kr/m idag.

BTW....var inne på Monacor.se och räknade ut meterpriset om man köper en rulle på 25m.... 185:- wink

Eller så beger man sig till Skyllermarks.se och köper en minst lika bra kabel för halva priset...

Edit: stavfel

mvh Jonas

Ärlig ttalat...ngt bättre vad gäller följdsamhet.
Dock blir priset ngt högre per meter om man räknar med kapning och pressning av kablarna.
(Räknat livet ur mig vad gäller detta och med Carpowerkabeln och egen pressning sparade jag runt 400:- totalt)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Burnout89 Överladdad!
4 januari 2009 · 530 Inlägg

Drönirettab skrev:

Burnout89 skrev:
Det tjuter från steget ska det göra de?

Nej, då är det fel.

Har du haft dålig jord till steget?
Ligger lågnivåkablarna nära strömkablarna någonstans?

Från steget skrev jag inte från baslådan.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
4 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Lonefox skrev:

jonash skrev:

Lonefox skrev:

BTW....var inne på Monacor.se och räknade ut meterpriset om man köper en rulle på 25m.... 185:- wink

Eller så beger man sig till Skyllermarks.se och köper en minst lika bra kabel för halva priset...

Edit: stavfel

mvh Jonas

Ärlig ttalat...ngt bättre vad gäller följdsamhet.
Dock blir priset ngt högre per meter om man räknar med kapning och pressning av kablarna.
(Räknat livet ur mig vad gäller detta och med Carpowerkabeln och egen pressning sparade jag runt 400:- totalt)

Eh....Skyllermarks 50mm2 kostar 94kr/meter. Jag har sån i min bil. Funkar!

Men det kanske inte var det vi pratade om?

(iofs pressar jag mina själv med specialverktyg, men skall man "bara" ha kabel så är nog Skyllermarks rätt skaplig i pris)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang