Subaru Impreza, Mitsubishi Evolution på vintern korkat eller inte?

Pikey
7 januari 2009 · 2 283 Inlägg

Har haft flera diskussioner innan med olika kompisar om 4WD bilar och de flesta kan inte fatta att folk som har T.ex. Subaru Impreza, Mitsubishi Evolution att de kör med dem på vintern när det är snö etc.?!

Hade man haft en själv hade man självklart kört den på vintern, eller?

Vad tycker du? och Varför?

EDIT: Fixade texten lite tydligare.

Senast redigerat av Pikey (7 januari 2009)

R.I.P. Michael Jackson!
FireTraXX DFFL
7 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Jag hade kört den av den enkla anledningen att bilar är till för att användas.
Är man rädd om bilen så tvättar man den oftare än var 4:e månad som jag.

En bil rostar inte sönder för att den används dagligen, ta hand om bilen så överlever även den.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
kolvas
7 januari 2009 · 4 001 Inlägg

usch, en sån här tråd till som kommer att spåra ur....


Ontopic:
Det är väl upp till var och en som äger bilarna och vad man tänkt ha dom till, en bekant köpte en EVO III bara att leka med i vinter och en annan bekant ställde undan sin EVO V för uppgradering under vintern

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Turbovin Turbo lover
7 januari 2009 · 555 Inlägg

Ptja det är ju på vintern de bilarna är som bäst egentligen men samtidigt brukar rostskyddet va riktigt uselt på dem. Min t.ex har absolut inget rostskydd öht på underredet och det är en sällsynt modell i Sverige som jag vill bevara. Skulle rosta upp ganska snabbt på våra saltdränkta vägar.

Sen föredrar jag själv att ha en brukshäck som man bara orkar tvätta ett par ggr i månaden på vintern. Skulle jag åka med finbilen skulle jag stå och tvätta den 3 ggr i veckan typ.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Jockefors
7 januari 2009 · 961 Inlägg

klart man skulle de ! roliga bilar ska användas året runt smile

Pure DieselPower
matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 januari 2009 · 2 972 Inlägg

4wd = ska köras på vintern... Synd vi inte verkar få nån mer snö här nere bara sad

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
FL3JM Inga konstigheter
7 januari 2009 · 2 064 Inlägg

Ska snart införskaffa mig en Impreza STi bara för att ratta på vintern nu, så klart det inte är korkat! Bara det inte är massa slask och skit, den ska ut å rastas så fort det är snö på backen å lite halkigt!

Izual
7 januari 2009 · 4 571 Inlägg

Jag kör min impreza och även den förra jag hade på vintern.
De är ju då som det är roligast med 4wd, och det är även skönt att alltid ta sig fram ordentligt.

Tvättar man regelbundet och sköter om sin bil så är det ingen fara alls.

Just rost är inte så farligt på imprezorna som är svenksålda dom har rätt bra underredsskydd, värre är det med importmodellerna som kommer från japan, de bör man behandla om man skall använda de på vintern.

camaro67 Meister
7 januari 2009 · 6 763 Inlägg

Det är som sagt på vinter man ska ha en sån. De är då de kommer till sin rätt. en impreza eller evo ser bara konstig ut på stan en varm sommarkväll men i skogen med en stor ljusbox och massor av snö så ser en sån så jävla rätt ut

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 januari 2009 · 2 252 Inlägg

FL3JM skrev:
Ska snart införskaffa mig en Impreza STi bara för att ratta på vintern nu, så klart det inte är korkat! Bara det inte är massa slask och skit, den ska ut å rastas så fort det är snö på backen å lite halkigt!

psst..du vet att bilar kan användas trots de finns slask på vägarna smile..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
FL3JM Inga konstigheter
7 januari 2009 · 2 064 Inlägg

The_Mechanic skrev:

FL3JM skrev:
Ska snart införskaffa mig en Impreza STi bara för att ratta på vintern nu, så klart det inte är korkat! Bara det inte är massa slask och skit, den ska ut å rastas så fort det är snö på backen å lite halkigt!

psst..du vet att bilar kan användas trots de finns slask på vägarna smile..

Jo men det är inte skoj då. smile Gör bara ont i själen att veta att den där salt-sörjan fäster överallt och fräter på bilen.

camaro67 Meister
7 januari 2009 · 6 763 Inlägg

FL3JM skrev:

The_Mechanic skrev:

FL3JM skrev:
Ska snart införskaffa mig en Impreza STi bara för att ratta på vintern nu, så klart det inte är korkat! Bara det inte är massa slask och skit, den ska ut å rastas så fort det är snö på backen å lite halkigt!

psst..du vet att bilar kan användas trots de finns slask på vägarna smile..

Jo men det är inte skoj då. smile Gör bara ont i själen att veta att den där salt-sörjan fäster överallt och fräter på bilen.

Så dåliga kan de inte vara. Det är ju hyffsat moderna bilar

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Rojpen
7 januari 2009 · 2 230 Inlägg

visst att man kanske ställer undan för att skruva med bilen på vintern, för sommaren vill man ju vara ute:) men att ställa v för att ställa av är ju enbart snålt smile ja om nu inte bilen man har på sommaren är byggd för att gå bana och då inte är körbar på vinterväglag alt kyla, fast då äre ju inte så mycket bil kvar av den heller såwink
har man en bil så använder man den året om så länge det gårsmile

ps. detta är vad JAG tycker

Senast redigerat av Rojpen (7 januari 2009)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
zebbmachine Mr X
7 januari 2009 · 122 Inlägg

Helt upp till var och en. Jag ställer undan min bil för att det är billigare att tjacka en gammal volvo än att underredsbehandla och köpa vintermackor. Sen är det ju jävligt roligt med RWD eller AWD på vintern. Men imo ska man köra EVO/Impreza på vintern :>

Senast redigerat av zebbmachine (7 januari 2009)

Www.Team222.se
JiDeÄMPoWAH
FL3JM Inga konstigheter
7 januari 2009 · 2 064 Inlägg

camaro67 skrev:

FL3JM skrev:

The_Mechanic skrev:

psst..du vet att bilar kan användas trots de finns slask på vägarna smile..

Jo men det är inte skoj då. smile Gör bara ont i själen att veta att den där salt-sörjan fäster överallt och fräter på bilen.

Så dåliga kan de inte vara. Det är ju hyffsat moderna bilar

Allt rostar när du saltar skiten. Gäller att underredsbehandla, men det är ju ändå inte 100% skyddat för det, så man måste åka till automattvättar och få underredet tvättat ofta.
Klart det är värt det, men det är ändå jobbigt att veta att massa frätande slask sitter överallt på bilen. smile

-Akerfeldt-
7 januari 2009 · 2 638 Inlägg

Klart att man ska använda en bil med 4wd på vintern, tycker väl att det är det optimala i snö och halka men den att man inte kör med den på vintern för att man är rädd om bilen är en annan sak.

För alla som propagerar att bilen klarar sig om man tvättar den ofta har fel.
För om man jämför 2 identiska nya bilar av årsmodell 2009 om 10år, den ena  är aldrig vinterkörd och den andra är vinterkörd men ofta tvättad, vilken tror ni ser bäst ut om man kollar noggrant överallt?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 januari 2009 · 5 650 Inlägg

överlever de där bilarna rally så klart de överlever vinterkörning i sverige en bil är ju trotsallt till för och användas inte gömmas i 1 garage 10 månader om året och skryta över att man har en big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Takashi Got VTEC?
7 januari 2009 · 1 593 Inlägg

camaro67 skrev:
Det är som sagt på vinter man ska ha en sån. De är då de kommer till sin rätt. en impreza eller evo ser bara konstig ut på stan en varm sommarkväll men i skogen med en stor ljusbox och massor av snö så ser en sån så jävla rätt ut

Hehe, så konstiga ser de inte alls ut en varm sommarkväll, hade inte tackat nej till att ratta runt i en STI/Evo på sommaren ^^

OnTopic: Äsch, det är ju bara kul o köra runt o sladda med de när det finns rikligt med snö, dock hade jag endast kört med de då det finns hyffsat mycket snö ute, hade det varit en vinter med ingen snö utan bara en massa salt o skit så hade den fått stanna i garaget, beror ju också på vilket skick bilen är i och om man t.ex nyligen har lackat den, en nylackad bil är inte att rekommendera i salt o slask. smile

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
J_et
7 januari 2009 · 182 Inlägg

Jag kör med min på vintern av den anledningen att jag tycker bilen ska användas.
Tvättar av den ett par gånger i veckan.
Är ju inte fel med 4x4 på vintern, dock får vi inte mkt snö här nere i gbg.

Errol
8 januari 2009 · 320 Inlägg

"folk ska få göra vad  dom vill med sin bil" ?
Hmm var går gränsen då för visst måste man reagera när något mindre psyk-fall kanske
hoppar in taket på en samlar-bil. Eller kör folkrace med en ferrari....


Givetvis ska dessabilar som tråden handlar om användas! om ägaren vet vad han gör.
En Impreza PSE" skall inhandlas som enbart Vinterbil  såfort slantarna räcker till..... för min del.

PS. spola av hjulhus/underrede efter varje dag är en god ide. noggrann rekond och lackskydd innan vintern kommer likaså.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang