tjock vit rök ur avgasröret

narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

Hej!

Jag har en calibra -92 som det kommer tjock vit rök ur avgasröret när man ger gas, misstänkte toppen men gjord ett kompressionstest och värdena ligger mellan 13 och 14, vilket jag tror är normalt; men jag är inte säker.

Någon som vet varför den sprutar ut rök om det inte är toppen som har gått?

Mvh. Agnes

myran Foto/Bilnörd
10 januari 2009 · 1 541 Inlägg

Är det en turbo eller sugmotor?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Lundgren_85 Lastbilschaufför
10 januari 2009 · 123 Inlägg

Kraftig kondens nu när de e lite kyligare?

Volvo 745 GL "Ingvar" (1992)
narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

myran skrev:
Är det en turbo eller sugmotor?

Det är ingen turbo iaf,  jag har en 16 V

narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

Kraftig kondens kan det kanske vara, så om man ställer in bilen i garaget så den får torka så bör det bli bättre då? om inte så är det något annat?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 januari 2009 · 5 650 Inlägg

kallt ute så troligen inget och oroadig över hade de där emot hänt när de e 20+ är nått redigt fel iaf

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mr_EmCom Med.lem
10 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Kass topppakning kan ha många symtomer...
Dricker den vatten?

Vit rök betyder oftast vatten i förbränningen..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

får köra in den då och hoppas på att det är kondens. Tack för era tankar!

Lundgren_85 Lastbilschaufför
10 januari 2009 · 123 Inlägg

Kondensen försvinner inte om du har den i garage. Det är vatten som kondenseras i insuget och i cylindrarna när de går ner i temp. Vad jag vet så finns de inte mycket att göra förutom K-sprit så du eliminerar risken för ispropp i bränsleledningarna eftersom det även kondenserar i tanken.

Volvo 745 GL "Ingvar" (1992)
Mr_EmCom Med.lem
10 januari 2009 · 3 759 Inlägg

narraki skrev:
Kraftig kondens kan det kanske vara, så om man ställer in bilen i garaget så den får torka så bör det bli bättre då? om inte så är det något annat?

Men blir det bättre när den är varm?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

den läckte vatten förrut, men det är åtgärdat, sen har den varit ståendes ett par dar nu så jag vet inte om den dricker mycket, men om packningen hade varit kass så hade det väl givit utslag på kompmätaren, eller?

narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

narraki skrev:
Kraftig kondens kan det kanske vara, så om man ställer in bilen i garaget så den får torka så bör det bli bättre då? om inte så är det något annat?

Men blir det bättre när den är varm?

köpte den i början av dec, och då var det ingen kraftig rök, så jag antar det om inget har gått fel under tiden

Mr_EmCom Med.lem
10 januari 2009 · 3 759 Inlägg

narraki skrev:
den läckte vatten förrut, men det är åtgärdat, sen har den varit ståendes ett par dar nu så jag vet inte om den dricker mycket, men om packningen hade varit kass så hade det väl givit utslag på kompmätaren, eller?

Åtgärdat?? Utveckla

Frågar igen, rycker det mindre när motorn blir varm?

Senast redigerat av Mr_EmCom (10 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
10 januari 2009 · 2 456 Inlägg

låter som den förbräner vatten .... försviner det vatten ur kylsystemet ????

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

Har satt en ny slang och ang rykandet så är jag lite osäker på om den blir bättre när den är varm, upptäckte detta för ett par dar sen sedan dess har den varit ståendes. Men när jag köpte den så rök det inte så här mycket; så den böör vara bättre vid varmt

narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

lonewolf-holm skrev:
låter som den förbräner vatten .... försviner det vatten ur kylsystemet ????

ja, den gjorde det, men det var en läcka i röret, har nu bytt ut det. Iof har bilen varit ståendes nu ett tag så om den dricker mycket nu vet jag inte

Mr_EmCom Med.lem
10 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Asså när det är kallt ute rycker de flesta bilar vitt vid kalltart, det är inget ovanligt med det...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

om det är så att det finns kondens i cylindrar och insug, nån som har en ide hur man blir av med det?

narraki
10 januari 2009 · 24 Inlägg

Då är det bara att gå ut och starta bilen och låta den gå tills arbetstemp är uppnådd och se efter det då antar jag. och jag är som ni säkert har räknat ut värdelös på bilar...

ninjafisk
10 januari 2009 · 46 Inlägg

låter som den förbräner vatten .... försviner det vatten ur kylsystemet ????

Nej vattennivån är densamma nu efter att vi bytt ut slangen som frostsprängdes! Har även varmkört motorn för att se att den inte kokar.

Frågar igen, ryker det mindre när motorn blir varm?

Ja den ryker mindre, Men det som får oss reagera är det faktum röken är såpass kraftig. Varken jag eller flickan är mekaniker så därför kollar vi allt med er smile

Nu tillbaka till ruta ett angående komptestet, Vi fick dessa resultat:
(vänster till höger på stiften)
13.2 KG : 13.6 KG : 14.4 KG : 13.6 KG


Är dessa värden inom tolerans för en C20XE som rullat 22k mil ?

//Sambo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang