Saab 9-3 -01 Drar Olja

Buskaz
11 januari 2009 · 113 Inlägg

Tjena!

Har en 9-3 aero 01a (t7)

har Bytt turbo, kamkedja rengjort sumpen, vevhusventilationen e uppgraderad
motorn e snustorr under (dvs inget oljeläkage)
allt detta e gjort på saabverkstad och dom säger även att dom inte hittar nåt fel.
men ändå drar den olja, och ja kör inte som ett svin heller,
den drar ju inte mycke, men tycker ändå inte att den ska dra nåt, har haft 9-3or tidigare och aldrig vart nå problem

så tänke höra här ifall det är någon som har nån idé?

// Erik

oljekungen kemist
11 januari 2009 · 46 Inlägg

Alla bilar drar olja, mer eller mindre.
Kör du på en 0W-30 eller 5W-30 så är dom tunna och har lättare för att smita mellan.
Sedan om du byter olja sällan så vid var start kommer det ner lite bränsle och späder ytterligare.
Så om du kör mest till och från jobbet med körningar under 3 mil så byt oljan var 500 mil eller gå över till en 5W-40 och byt vid 1000 mil, dock minst av kvalitet ACEA A3/B3.

Buskaz
11 januari 2009 · 113 Inlägg

oljekungen skrev:
Alla bilar drar olja, mer eller mindre.
Kör du på en 0W-30 eller 5W-30 så är dom tunna och har lättare för att smita mellan.
Sedan om du byter olja sällan så vid var start kommer det ner lite bränsle och späder ytterligare.
Så om du kör mest till och från jobbet med körningar under 3 mil så byt oljan var 500 mil eller gå över till en 5W-40 och byt vid 1000 mil, dock minst av kvalitet ACEA A3/B3.

okej, jo vet ju såklart att alla bilar drar olja, men med tanke på att min förra 9-3a knappt drog en droppe på 2000 mil så tycker ja denna drar lite väl mycke i jämförelse fyller kanske på ett par dl var 150e mil, vilken kanske inte tycks vara så mycke, men som sagt i jämförelse med min förra 9-3a e de mycke.   hmm kör på olja efter rekomendationer Castrol Edge sport helsyntet 0W-40 och byter var 1000e mil,
har ca 6 mil enkel resa till jobbet

oljekungen kemist
11 januari 2009 · 46 Inlägg

Det låter inte bra, men Castrol?
Ovanstående data är typiska för normal produktion och utgör ingen specifikation.
Denna informationsskrift och dess innehåll få anses vara en sammanställning av den kunskap vi har vid utgivningsdagen. Ingen garanti eller hemställan beskriven eller antydd i denna publikation är gjord med fullständig exakthet. Detta kommer från Castrol Edge sport 0w-40 produktdatablad under specifikationerna.
Är det inte bättre du kör på något europeiskt eller helst av allt nordiskt märke?

Fredrik-79
11 januari 2009 · 2 164 Inlägg

Kolvringarna är de som är problemet.
Byt kolvar och kolvringar så är de inga problem sen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
oljekungen kemist
11 januari 2009 · 46 Inlägg

Kollade lite på olika märken och deras oljeguider 9-3:an ska ha viskositet mellan 82 - 98 cSt vid 40° C 
och 13,7 - 14,5 cSt vid 100° C.
Enligt Castrols uppgifter om den oljan så håller den 75,7 cSt vid 40°C och 12,8 cSt vid 100° C.
Det skulle kunna vara lite tunnt.
SAAB handboken jag hittade på nätet säger 10w-30 eller 10w-40 och om så önskas en "helsyntetisk" 
0w-40 av minsta kvalitet ACEA A3/B3.

ESTRANDBERG88 Hojmek
11 januari 2009 · 748 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Kolvringarna är de som är problemet.
Byt kolvar och kolvringar så är de inga problem sen.

MVH

F

Kolvarna behöver du ju inte byta så länge dom är fina. Har du gjort ett komptest på den då för att utesluta dåligt komp på någon cylinder?

Senast redigerat av Bodegan (11 januari 2009)

Buskaz
11 januari 2009 · 113 Inlägg

Hmm okej, nej jag har inte planerat att köra på någon annan olja, tycker att den olja jag använder borde gå
då saab där jag servar bilen använder sig utav denna olja.
men visst kan jag testa en annan olja men isåfall mobil 1 olja, inget annat, men ska ja prova en tjockare version isåfall?

och till kolvarna, har ej gjort ngt komptest, men som sagt, saab har ju gått igenom bilen, dom kan inte har gjort ett sådant då?
men om de nu skulle vara kolvarna, e de nånting man kan få ut på nån garanti? för de kan ju inte vara så biligt att pynta ut själv.

// Erik

Turbo_danne2
11 januari 2009 · 90 Inlägg

Hej!

Problemet är att kolvringarna slaggar igen av sk oilsludge.

Det man kan göra är att ta ur tändstiften , hälla 2-3dl WD40/5-56 i varje cylinder och låta det stå över natten , sedan tappar du ur oljan och byter filter och fyller på ny olja.

Funkar inte detta (det brukar fungera) så måste man riva ur motorn och byta ringarna och kanske stoppa i smidda kolvar då samtidigt så man slipper problemet igen.

Finns massa att läsa om detta på www.stcs.nu .

Senast redigerat av Turbo_danne2 (11 januari 2009)

Buskaz
11 januari 2009 · 113 Inlägg

Turbo_danne2 skrev:
Hej!

Problemet är att kolvringarna slaggar igen av sk oilsludge.

Det man kan göra är att ta ur tändstiften , hälla 2-3dl WD40/5-56 i varje cylinder och låta det stå över natten , sedan tappar du ur oljan och byter filter och fyller på ny olja.

Funkar inte detta (det brukar fungera) så måste man riva ur motorn och byta ringarna och kanske stoppa i smidda kolvar då samtidigt så man slipper problemet igen.

Finns massa att läsa om detta på www.stcs.nu .

Tack för tipset.
men om jag gör detta, kan de inte vara så bra å varmköra bilen dagen efter för att oljan lättare ska rinna ut?

// E

Aero T16
11 januari 2009 · 1 327 Inlägg

Sätt in motorvärmaren så ska nog olja rinna ut ganska enkelt.

Turbo_danne2
11 januari 2009 · 90 Inlägg

Hej!

Du bör inte starta bilen med den gamla oljan med 5-56 i utan byt hellre 2 gånger då.

oljekungen kemist
11 januari 2009 · 46 Inlägg

Instämmer med turbo-danne. fast 5-56 är till 95% Lacknafta så det kanske blir billigare med det?
Mobil 1 Heter idag Mobil 3000 om du ska ha helsyntet, och ta 5w-50

oljekungen kemist
11 januari 2009 · 46 Inlägg

Förlåt 5w-40

Buskaz
11 januari 2009 · 113 Inlägg

tack för alla tips, får ta å prova detta nästa helg då ev.

900 Power
11 januari 2009 · 214 Inlägg

oljekungen skrev:
Instämmer med turbo-danne. fast 5-56 är till 95% Lacknafta så det kanske blir billigare med det?
Mobil 1 Heter idag Mobil 3000 om du ska ha helsyntet, och ta 5w-50

Nej.

Mobil super 3000 är helsyntet 5W40 som inte är godkänd till Saab.


Mobil 1 New Life 0W40 är däremot godkänd för Saab motorn.

Fredrik-79
11 januari 2009 · 2 164 Inlägg

Bodegan skrev:

Fredrik-79 skrev:
Kolvringarna är de som är problemet.
Byt kolvar och kolvringar så är de inga problem sen.

MVH

F

Kolvarna behöver du ju inte byta så länge dom är fina. Har du gjort ett komptest på den då för att utesluta dåligt komp på någon cylinder?

De är både dåliga kolvar och dåliga kolvringar i dessa motorer.
Byte av kolvar och kolvringar är därför nått man kan göra.

Sen angående oljan så är de väldigt viktigt att följa saabs rekomendationer.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
11 januari 2009 · 999 Inlägg

T7 motorerna drar väl en del olja normalt sett?

Farsans fd. 9-5 -02 har alltid dragit en del ända sen ny, mellan servicarna kunde den lätt dra 1 liter.
90% landsvägskörning med lite omkörningar ner på 3'an men ingen särskilt hård körning.

Dina tidigare 9-3, var det med T5 eller T7 motorer?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 januari 2009 · 6 170 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

Bodegan skrev:

Fredrik-79 skrev:
Kolvringarna är de som är problemet.
Byt kolvar och kolvringar så är de inga problem sen.

MVH

F

Kolvarna behöver du ju inte byta så länge dom är fina. Har du gjort ett komptest på den då för att utesluta dåligt komp på någon cylinder?

De är både dåliga kolvar och dåliga kolvringar i dessa motorer.
Byte av kolvar och kolvringar är därför nått man kan göra.

Sen angående oljan så är de väldigt viktigt att följa saabs rekomendationer.

MVH

F

Vad det gäller oljan är det väldigt viktigt att *inte* följa saabs rekommendationer.

Saab rekommenderar oljebyte var tvåtusende mil och det är rent ut sagt åt helvete för långt imellan.

Oljebyte på dom här motorerna bör ske max var tusende mil istället för att minimera risken för haveri. Ett extra oljebyte för 500-1000kr lite då och då är billigare än en verkstadsnota på 45.000kr, fråga mig jag vet sad

Senast redigerat av TBOC_Razor (12 januari 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik-79
12 januari 2009 · 2 164 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Fredrik-79 skrev:

Bodegan skrev:

Kolvarna behöver du ju inte byta så länge dom är fina. Har du gjort ett komptest på den då för att utesluta dåligt komp på någon cylinder?

De är både dåliga kolvar och dåliga kolvringar i dessa motorer.
Byte av kolvar och kolvringar är därför nått man kan göra.

Sen angående oljan så är de väldigt viktigt att följa saabs rekomendationer.

MVH

F

Vad det gäller oljan är det väldigt viktigt att *inte* följa saabs rekommendationer.

Saab rekommenderar oljebyte var tvåtusende mil och det är rent ut sagt åt helvete för långt imellan.

Oljebyte på dom här motorerna bör ske max var tusende mil istället för att minimera risken för haveri. Ett extra oljebyte för 500-1000kr lite då och då är billigare än en verkstadsnota på 45.000kr, fråga mig jag vet sad

Vilka intervaller på olje byterna beror helt på hur du kör.
Mycket stads trafik ska man byta så tätt som vart 500 mil.
Mycket lansväg kan man sträcka sig till 2000 mil.
Men orsaken till att man måste hålla sån koll är just kolvar och kolvringarna.
Byter man de så är de ingen fara längre.
Bara tuta och köra.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang