Vilken huvudenhet: Pioneer, kenwood eller alpine?

Rocke256
14 januari 2009 · 603 Inlägg

Hej jag håller på och bygger billjud i min bil. Har en projekttråd där jag ställde denna fråga tidigare. Men det forumet är ju inte direkt till för frågor. Så jag testar här också.

Har kollat extra mycket på huvudenheter sista tiden. Finns några som jag starkt funderar på. Det är ljudkvaliten som jag tycker är viktigast i valet. Vad ni tycker om dessa:

#1 KENWOOD DDX7029Y     http://www.kenwood.eu/products/car/mult … /DDX7029Y/
#2 PIONEER DEH-P88RS-II  http://www.pioneer.eu/eur/products/25/1 … index.html
#2 ALPINE CDA-9886R         http://www.alpine-electronics.se/home/p … cda-9886r/

Hade gärna länkat bilder så ni sluppit länkarna. Men jag tror det bryter mot upphovsrätten då.

Dessutom så undrar jag vad ni tycker rent allmänt om dessa tre märken. Klart att alla märken har någon värsting som är värre än någon av de andras modeller B-modeller. Men vilket märke känns bäst för er?

Senast redigerat av polomononen (26 januari 2009)

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
14 januari 2009 · 438 Inlägg

du har ju redan fått massa svar på din andra tråd ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
thulle1
14 januari 2009 · 733 Inlägg

polomononen skrev:
Hej jag håller på och bygger billjud i min bil. Har en projekttråd där jag ställde denna fråga tidigare. Men det forumet är ju inte direkt till för frågor så jag testar här också.

Har kollat extra mycket på huvudenheter sista tiden. Finns några som jag starkt funderar på. Det är ljudkvaliten som jag tycker är viktigast i valet. Vad ni tycker om dessa:

#1 KENWOOD DDX7029Y     http://www.kenwood.eu/products/car/mult … /DDX7029Y/
#2 PIONEER DEH-P88RS-II  http://www.pioneer.eu/eur/products/25/1 … index.html
#2 ALPINE CDA-9886R         http://www.alpine-electronics.se/index.php?id=1227

Hade gärna länkat bilder så ni sluppit länkarna. Men jag tror det bryter mot upphovsrätten.

Rent allmänt så undrar jag vilket märke som folk anser är det bästa märket av dessa tre. Klart att alla märken säkert har någon värsting som är värre än någon av de andras modeller. Men vilket känns bäst för er? Rent allmänt alltså.

Vad jag ar hört så ska alpine vara blande de bästa när det gäller att spela rent ljud med kvalité.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Rocke256
14 januari 2009 · 603 Inlägg

Hoppades på lite mer. Självklart så är jag tacksam för de svar jag fått. Men om inte jag missat något inlägg så har jag faktiskt inte fått veta det jag vill. Och om jag ska vara riktigt petig så var det endast en person som svarade på min fråga. Det var inte fel på de andra upplysningarna. Tvärt om så uppskattade jag dem. Men orginalfrågan består.

Senast redigerat av polomononen (14 januari 2009)

wildboy_87_
14 januari 2009 · 1 062 Inlägg

alpine alla gånger

mvh

Team Björkeryd
Rocke256
14 januari 2009 · 603 Inlägg

Som märke så tror jag att jag tycker alpinen är bäst. Men det lutar åt att jag köper pioneeren, verkar vara en riktigt grym modell. Någon som har andra tankar? Har hört att pioneeren har någon slags autoinställning via mikrofon, någon som vet något mer om det? Låter ju bra men kan ju vara helt värdelöst.

Helderud
15 januari 2009 · 58 Inlägg

polomononen skrev:
Som märke så tror jag att jag tycker alpinen är bäst. Men det lutar åt att jag köper pioneeren, verkar vara en riktigt grym modell. Någon som har andra tankar? Har hört att pioneeren har någon slags autoinställning via mikrofon, någon som vet något mer om det? Låter ju bra men kan ju vara helt värdelöst.

Alltså, micken funkar ganska ok. Har det första varianten av P88RS, den går att ställa tidskompet ganska bra med men den där auto eq grejen är ju skvatt värdelös. Kör dock 3-vägs tidskomp (diskanterna på egna kanaler) kan tänka mig att det funkar bättre med micken om man kör det andra läget. Tror inte du kommer bli besviken på denna enhet trotts att alpine har något bättre ljudkvalitet. Denna är grym beträffande ljud med och dessutom mycket snyggare än alpine.

Arradin
15 januari 2009 · 631 Inlägg

Har precis satt in min alpine 9886r , är grymmt imponerad. Riktigt bra grejer.  Vet inte så mycket om dom andra dock tyvärr

Roger-T Europamästare i Billjud.
15 januari 2009 · 186 Inlägg

Ska du jämföra så bör det vara i samma segment. 7029an har utgått för länge sen.

Pioneer p88rs
Kenwood kdc9537
Alpine cda-9887
dessa kan man jämföra tycker jag. Och välja den man själv gillar. Vi har en gammal test på detta och gillade kenwoods ljud bäst.

Men att fråga vilken maskin som är bäst tjaaa välj själv så du blir nöjd det är det viktiga.
P88RSII låter bättre än den förra och den har grymma inställningsmöjligheter. Autoeq är skräp. En mic för 20kr slår knappt ett öra :-)

MVH Roger

Har du vägarna förbi Växjö så kan du kika på dom här.

klaus84
15 januari 2009 · 49 Inlägg

har alpine 9886r i min bil. riktigt grym maskin faktiskt.. så den kan jag starkt rekommendera.. smile

//Klaus

TheDeadDorkster Dieselgypsy
15 januari 2009 · 538 Inlägg

Alpine utan tvekan

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Phaetoon
15 januari 2009 · 8 156 Inlägg

Jag skulle valt Pioneer framför Alpine, men det är en smaksak. Kenwood har en tendens att färga ljudet, men ger ett ganska så skönt sound.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MrCalle Team Autohifi!
15 januari 2009 · 865 Inlägg

Nu du Olle, Jag vet ju vad du är ute efter ljudmässigt så av dessa är valet enkelt.
Helt klart P88RSII!

Rocke256
15 januari 2009 · 603 Inlägg

Tack för alla svar. Det kommer betyda mycket i mitt köpval. Dessutom så fick jag ju veta vad folk tycker om dessa tre märken. Har länge funderat hur folk ser på dem.

Som Roger-T sa så är det ju väldigt svårt att göra en bedömmning av spelare i olika prisklass. Men en dyrare spelare behöver ju inte alltid vara bättre ljudmässigt.

Senast redigerat av polomononen (15 januari 2009)

fcm
26 januari 2009 · 147 Inlägg

alpine är överlägset bäst:

Kvick Avstängd
26 januari 2009 · 152 Inlägg

Alpine är bäst utav dom 3, men Pioneer och Kenwood är inga dåliga HUs heller wink
har själv en Kenwood KDC-W4644UY och den är kanon wink klart ljud och massa inställning mm, och framförallt billig!

attityds_problem
26 januari 2009 · 199 Inlägg

jag säger pioneer ! men vad är du ute efter i ljudet ?

jensclaudius PM Competition Team
26 januari 2009 · 711 Inlägg

P88:an skulle jag lagt mina pengar på.
Låter bra och bra inställningsmöjligheter samt lätt att manövrera.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
Wrath
6 februari 2010 · 6 Inlägg

Köpte en Alpine 9887R då jag blev övertalad att köra på den istället för P88RS-2:an, köpte en begad Alpine och den lät inte alls nå bra i mina öron, alldels för hårt och platt ljud, jämförde med Pioneern som polarn hade (lånade) och blev helt förtjust, på papper är Pioneern bättre men Alpine är överlägsen om man kan hantera den, (enligt dom jag pratat med typ svenska mästare i billjud osv.) Men vill du ha en lätt spelare som ändå har avancerade inställningar som låter bra "out of the box" så köp Pionären smile

Audi S6 (1995)
TT-Avant
6 februari 2010 · 6 851 Inlägg

Håller med Roger ang. prisbilden mellan de olika.
Att jämföra de som Roger skrev är mera rättvist.

Men om du vill ha svar mellan dem du har valt ut och kollat på så är valet lätt, Pioneer.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang