får man köra me olika däck?

hektscher
17 januari 2009 · 85 Inlägg

får man köra med olika däck på sina bil? jag menar liksom 2 nokian fram och 2 falken  bak? om de har samma mått? eller man kan få böter ?

tacksam för svar

" De viktigaste är inte att vara bra, De viktigaste är att man ser bra ut"
Tiger1978 Fattig student
17 januari 2009 · 1 282 Inlägg

Har för mig att det ska vara samma mönster per axel, och då är det ju knappast nått problem

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
hektscher
17 januari 2009 · 85 Inlägg

hade me för mig de men skulle mest höra så man inte får böter:) tack för svar

" De viktigaste är inte att vara bra, De viktigaste är att man ser bra ut"
Brådhis * Voff voff *
17 januari 2009 · 10 317 Inlägg

Förut var det krav på samma mönster, numera är det endast krav på att det ska vara samma dimension på samma axel...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
blacklin3 Ugglan-racing
17 januari 2009 · 362 Inlägg

Brådhis skrev:
Förut var det krav på samma mönster, numera är det endast krav på att det ska vara samma dimension på samma axel...

//Brådhis

ne dimensionen behöver la inte vara samma?? har för mig att besiktningen sa att de skulle vara samma tumm bara?? men ja kan ha fel.

How does dust taste sucker??
hektscher
17 januari 2009 · 85 Inlägg

blacklin3 skrev:

Brådhis skrev:
Förut var det krav på samma mönster, numera är det endast krav på att det ska vara samma dimension på samma axel...

//Brådhis

ne dimensionen behöver la inte vara samma?? har för mig att besiktningen sa att de skulle vara samma tumm bara?? men ja kan ha fel.

jag fick höra att man var tvungen o ha samma mått för att kunna besiktia den:O

" De viktigaste är inte att vara bra, De viktigaste är att man ser bra ut"
blacklin3 Ugglan-racing
17 januari 2009 · 362 Inlägg

hektscher skrev:

blacklin3 skrev:

Brådhis skrev:
Förut var det krav på samma mönster, numera är det endast krav på att det ska vara samma dimension på samma axel...

//Brådhis

ne dimensionen behöver la inte vara samma?? har för mig att besiktningen sa att de skulle vara samma tumm bara?? men ja kan ha fel.

jag fick höra att man var tvungen o ha samma mått för att kunna besiktia den:O

Aja men de är la skit samma hur ofta kör man med olika dimenstioner på samma axel?? de är ju bara fult å onödigt=)

How does dust taste sucker??
diamond_ Diamond
17 januari 2009 · 540 Inlägg

min audi gick igenom m med fyra olika märken på däcken.. hahah..  men samma mått & bredd..  vinterdäcken är det jag menar

I'm Rick James Bitch!
hektscher
17 januari 2009 · 85 Inlägg

diamond_ skrev:
min audi gick igenom m med fyra olika märken på däcken.. hahah..  men samma mått & bredd..  vinterdäcken är det jag menar

ja då ska de itne va nåt problem ju tack för alla svar:)

" De viktigaste är inte att vara bra, De viktigaste är att man ser bra ut"
Lurken_85
17 januari 2009 · 832 Inlägg

Ska inte vara något problem så länge det är samma dimension på axlarna. annars så TROR jag att du får ha 13" fram och 18" bak om du vill. (Men det är inte så smart å ha olika dimension om man kör 4 hjulskrafs.)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Skaune
18 januari 2009 ·

e de nån som kan hänvisa till någon sida på vv där man kan få det svart på vitt att det inte behöver vara samma mönster på samma axel? ett av mina dubbdäck small och jag tänkte köpa 2 beg, men om de kanske räcker med 1 så e de bra de med. har 205 50 16 och har svårt o hitta några överhuvudtaget.. sad

ESTRANDBERG88 Hojmek
18 januari 2009 · 748 Inlägg

Ja du får ha olika däck, jobbat på däckverkstad smile

Senast redigerat av Bodegan (18 januari 2009)

Germax
18 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Lurken_85 skrev:
Ska inte vara något problem så länge det är samma dimension på axlarna. annars så TROR jag att du får ha 13" fram och 18" bak om du vill. (Men det är inte så smart å ha olika dimension om man kör 4 hjulskrafs.)

Nä, det är ju direkt förödande smile

Kesler
18 januari 2009 · 3 650 Inlägg

Men herregud, ja det får man..angående olika mönster på samma axel så vet jag faktiskt inte..Men om man inte får ha det så är det heeelt jävla fucked upp, vilka idioter om det är så!!!

Edit, minns faktiskt att vi slängde på ett annat mönster på däckfirman.

Senast redigerat av Kesler (18 januari 2009)

Brådhis * Voff voff *
18 januari 2009 · 10 317 Inlägg

Axor skrev:
e de nån som kan hänvisa till någon sida på vv där man kan få det svart på vitt att det inte behöver vara samma mönster på samma axel? ett av mina dubbdäck small och jag tänkte köpa 2 beg, men om de kanske räcker med 1 så e de bra de med. har 205 50 16 och har svårt o hitta några överhuvudtaget.. sad

Dom flesta lagar och förordningar är skrivna så att man anger vad som är förbjudet och inte vad som är tillåtet!

Alltså blir det svårt att peka på en text där det står att du FÅR ha olika mönster, men det finns å andra sidan mig veterligen ingen text som förbjuder det så... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FLindgren
18 januari 2009 · 5 089 Inlägg

Du måste bara ha samma däck och storlek på samma axel.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
myran Foto/Bilnörd
18 januari 2009 · 1 541 Inlägg

ska vara samma dimension av däck på axeln. samt samma typ av mönster på en axel men behöver inte vara samma märke.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
18 januari 2009 · 444 Inlägg

21 §   Personbils samtliga däck skall vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck). Detta gäller dock inte vid tillfällig användning av reservhjul efter inträffad skada på ett däck.

Allmänna råd till 21 §
Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske minst parvis, så att hjulen på en axel har lika däck.
    Däck bör ha rekommenderat lufttryck. Lufttrycket i däck på en och samma axel bör vara lika.
    De däck som bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade på fordonets bakre axel eller axlar. I fråga om dubbade vinterdäck bör alltid däcken med det största dubbutsticket monteras bak.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872772

Står inget mer om kraven. Vidare gäller att rullomkretsen inte får diffa alltför mycket, har för mig det är 5-10% upp och ner men det är inget jag kan utantill.

Hur som helst får du ha 4 olika däck med fyra olika dimensioner så länge de är av samma typ och rullomkresten inte diffar mer än 5-10% åt båda hållen från orginaldäcken..

Senast redigerat av gregolt (18 januari 2009)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
JiaN
17 november 2010 · 1 Inlägg

Är det ok att ha dubbade däck fram och friktionsdäck bak, o vice versa?

Hermansson
17 november 2010 · 235 Inlägg

nej

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang