Köra utan dump - Slitage?

volvo_grabb
18 januari 2009 · 1 028 Inlägg

du du skrev att vissa datorboxar flippar... tror min har gjort de de hände när jag bytte till en turbo utan dumplatta på turbon till en turbo utan dumplatta fast har kört med oppendump på bägge turbona.... fundera på att prova en återcirkulernade iastället  kan de vara en orsak till en törstig bil?

Har inget å skriva ännu
Rallyhalle
18 januari 2009 · 4 299 Inlägg

volvo_grabb skrev:
du du skrev att vissa datorboxar flippar... tror min har gjort de de hände när jag bytte till en turbo utan dumplatta på turbon till en turbo utan dumplatta fast har kört med oppendump på bägge turbona.... fundera på att prova en återcirkulernade iastället  kan de vara en orsak till en törstig bil?

Tyvärr vet jag inte hur mycket den där "dumplattan" spelar roll, vet bara att det finns vissa bilmodeller som inte ska ha öppen dump då dom mäter upp hur mycket luft som går in. Försvinner det då luft på vägen så blir inte datan glad.

skjortan Down n`out
18 januari 2009 · 514 Inlägg

S70_Erik skrev:
Va e de för fel på folket här? Ingen dump? i en turbo bil? Jo det sitter dump på alla turbo bilar, sen om den sitter inbyggd i turbon eller om du har den löst på ic kretsen spelar mindre roll. Sen att din kusins bil dumpar gött e för att den gör det, men den släpper ut det genom luftfiltret i stället, Funkar kanon, Men om man laddar på lite mera kan det skada luftmassemätarn.  sen Torpi! Ja laddade 1.5 med mina orginalstakar i över två år, då har ja en ltt...  Men köra utan dump e inget att rekomendera, inte bara turbon som tar skada, du får ju ett turbo tryck som inte har någonstans att ta vägen när du släpper av på gasen.

vart har du fått ifrån att alla turbobilar har dump? min hade inte en dump original.finns att ett par

Down n`out
SupraJonas
18 januari 2009 · 181 Inlägg

S70_Erik skrev:
ja sa aldrig att man behövde en öppen, sa bara att man måste ha något som tar hand om all överbliven laddluft...

måste och måste....
jag har kört lätt 3-400 mil stenhårt!
utan dump, har känt och tittat på turbon nu för bara en vecka sen,
inte ett märke eller något somhellst början på glapp!
dock är det kanske från turbo till turbo också....

Rallyhalle
18 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Lundback skrev:

S70_Erik skrev:
Va e de för fel på folket här? Ingen dump? i en turbo bil? Jo det sitter dump på alla turbo bilar, sen om den sitter inbyggd i turbon eller om du har den löst på ic kretsen spelar mindre roll. Sen att din kusins bil dumpar gött e för att den gör det, men den släpper ut det genom luftfiltret i stället, Funkar kanon, Men om man laddar på lite mera kan det skada luftmassemätarn.  sen Torpi! Ja laddade 1.5 med mina orginalstakar i över två år, då har ja en ltt...  Men köra utan dump e inget att rekomendera, inte bara turbon som tar skada, du får ju ett turbo tryck som inte har någonstans att ta vägen när du släpper av på gasen.

vart har du fått ifrån att alla turbobilar har dump? min hade inte en dump original.finns att ett par

Du får då gärna ge exempel på vilka bilar som inte har dump original...

skjortan Down n`out
18 januari 2009 · 514 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Lundback skrev:

S70_Erik skrev:
Va e de för fel på folket här? Ingen dump? i en turbo bil? Jo det sitter dump på alla turbo bilar, sen om den sitter inbyggd i turbon eller om du har den löst på ic kretsen spelar mindre roll. Sen att din kusins bil dumpar gött e för att den gör det, men den släpper ut det genom luftfiltret i stället, Funkar kanon, Men om man laddar på lite mera kan det skada luftmassemätarn.  sen Torpi! Ja laddade 1.5 med mina orginalstakar i över två år, då har ja en ltt...  Men köra utan dump e inget att rekomendera, inte bara turbon som tar skada, du får ju ett turbo tryck som inte har någonstans att ta vägen när du släpper av på gasen.

vart har du fått ifrån att alla turbobilar har dump? min hade inte en dump original.finns att ett par

Du får då gärna ge exempel på vilka bilar som inte har dump original...

hade en citroen xantia 2,0 t ..ingen dump

Down n`out
Coddas ProWanker
18 januari 2009 · 211 Inlägg

Lundback skrev:

Rallyhalle skrev:

Lundback skrev:
vart har du fått ifrån att alla turbobilar har dump? min hade inte en dump original.finns att ett par

Du får då gärna ge exempel på vilka bilar som inte har dump original...

hade en citroen xantia 2,0 t ..ingen dump

Nissan 200 s13 ingen dump

Min s70 Tdi har heller ingen dump, fast den har inget spjäll som stängs när jag släpper gasen så lufter går som vanligt ner i tackterna.

Senast redigerat av Coddas (18 januari 2009)

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 januari 2009 · 4 529 Inlägg

Lundback skrev:

Rallyhalle skrev:

Lundback skrev:

vart har du fått ifrån att alla turbobilar har dump? min hade inte en dump original.finns att ett par

Du får då gärna ge exempel på vilka bilar som inte har dump original...

hade en citroen xantia 2,0 t ..ingen dump

mercedes e270 cdi
finns ingen dump där
de där fina kvittrandet eller hur man ska säga istället

S70_Erik
18 januari 2009 · 8 Inlägg

okok i sissa sitter engen dump, men då har du en avlastnigsventil i tubon. trycket måste ut, eller så löser din wg det.  ja ja ja ja har kört 8.000 mil utan bränsle i min bil. gick kalas vet du.

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar
S70_Erik
18 januari 2009 · 8 Inlägg

kvittret kommer från din wg. typ som i rallycross bilarna, där sitter ingen dump. där e det wg du hör

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar
linusv
18 januari 2009 · 35 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Lundback skrev:

S70_Erik skrev:
Va e de för fel på folket här? Ingen dump? i en turbo bil? Jo det sitter dump på alla turbo bilar, sen om den sitter inbyggd i turbon eller om du har den löst på ic kretsen spelar mindre roll. Sen att din kusins bil dumpar gött e för att den gör det, men den släpper ut det genom luftfiltret i stället, Funkar kanon, Men om man laddar på lite mera kan det skada luftmassemätarn.  sen Torpi! Ja laddade 1.5 med mina orginalstakar i över två år, då har ja en ltt...  Men köra utan dump e inget att rekomendera, inte bara turbon som tar skada, du får ju ett turbo tryck som inte har någonstans att ta vägen när du släpper av på gasen.

vart har du fått ifrån att alla turbobilar har dump? min hade inte en dump original.finns att ett par

Du får då gärna ge exempel på vilka bilar som inte har dump original...

Smart roadster har ingen. När vi satte på en gick den skit. smile

/Linus V
Göteborg
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 januari 2009 · 4 529 Inlägg

nu är detta ingen bil men våran traktor har varken dump eller wastegate
ligger runt 5 bar i ladd och de låter fint med rakt rör cool

S70_Erik
18 januari 2009 · 8 Inlägg

Nu snackar vi Bensin bilar för er som inte vet det så är volvo 850 T5 just detta, Bensin altså.

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar
PerArne Mycke vill ha mer...
18 januari 2009 · 611 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Lundback skrev:

Rallyhalle skrev:
Du får då gärna ge exempel på vilka bilar som inte har dump original...

hade en citroen xantia 2,0 t ..ingen dump

mercedes e270 cdi
finns ingen dump där
de där fina kvittrandet eller hur man ska säga istället

Dieslar kan inte ha dumt för dom har inget spjäll som gör så det blir vakuum vid gassläpp, kanske finns nån diesel med spjäll men dom flesta styr istället diesel mängden som sprutas in och antänds.

Min Hanomag Henschel F25 A-traktor med Hanomag diesel hade spjäll, dock ingen turbo...
Vissa gamla Mercedes diesel har spjäll också har jag för mig men aldrig sett det på nån nyare!

Med avlastningsventil(dump) = Dump ljud, Öppen och återcirkulerande
Utan avlastningsventil = Turbo Surge, tryckvågor som studsar tillbaka på turbons kompressor hjul

Skilj gärna på uttrycken.

Senast redigerat av Volvo_Perka (18 januari 2009)

//Per-Arne
_DamnIt R1 driver!
18 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Det han är ute efter är nog ljudet när wgn släpper laddet verkar det som. För det är det enda jag kan tänka mig att man kan göra för att köra utan dump och få laddsläppspyset i stil med supran som visades på film. Så det går ju alltid att ordna, beror ju bara på hur mycket pengar man är villig att slänga ut

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
18 januari 2009 · 2 252 Inlägg

Mange__ skrev:

volvo_grabb skrev:
men just ljudet utan dump men udrar som sagt med hur länge de håller? dom säger att turbon blir skrot ganska snabbt när luften slås tillbaka

När man kör med öppen dump, så går ju trycket ut i atmosfären istället för att gå tillbaka in till turbon, vilket minskar spool up:en, turbon laddar upp snabbare..
Förstår inte ditt inlägg med att turbon skulle bli skrot om luften slås tillbaka? Luften slås ju endast tillbaka med återcirkulerande dump dvs original.. Det krävs mycke för att turbon ska gå  sönder med en återc dump.

Däremot kan den öppna dumpen medföra att det kommer in skit i turbon som kan skada impellerna i den.

nu skrev du i runor...

Öppen dump, Allt turbo tryck ut i luften

Återcirkulerande dump, Dump luften kommer tillbaka utan tryck, detta är bra för dom med LMM så fettar den inte upp eller får spader o går sönder

Ingen dump alls, Luften som laddas slås tillbaka mot impellrarna när du släpper gasen, gasspjället stängs o luften har ingenstans att ta vägen så då slår de sönder turbon, hur länge de håller, jadu, ingen aning...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Mr_EmCom Med.lem
18 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Mange__ skrev:

volvo_grabb skrev:
har sj kört så! ljudet kommer när turbon bromsas upp skulle ja tro

Dump ljudet?
ljudet kommer ju när turbotrycket släpps ut i luften istället för att gå tillbaka in i motorn..

Men när tryckvågen stutar mellan ett stängt spjäll och impellern så blir det ett kvitterljud.
Sen att alla filmer på kvittrande bilar kör "utan" dump stämmer nog inte alltid. Man får samma ljud med en på tok för hårt spännd dumpfjäder.

Men ON TOPIC jag körde med en jävla vass fjäder i min dump på BMW:n och den lät jävligt fin. Dock har den turbon aldrigt sett fin ut. Kan inte säga att den blev sämre, men den gick inte så många helger heller..

Senast redigerat av Mr_EmCom (18 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
tecman
18 januari 2009 · 1 741 Inlägg

S70_Erik vad har kompressorsidan göra med avgas?


Men men... tillbaka till topic, ju mer du laddar desto mer sliter det på turbon om du kör utan dump.
Folk har idiot-förklarats många ggr för att de vill ha kvitterljudet som är exakt det du letar. Tydligen försår inte folk det. Så dom hittar på massa annat att säga. Att köra med en dump som är för hårt ställd är som att köra utan dump och då sliter det på turbon. Den håller nog bra mycket innan den rasar totalt och beror ju helt hur du kör. Ju fler gasningar och växlingar desto mer sliter det, och får byta turbo tidigare.

Men som sagt 200sx s13 har ingen dump original och min höll ca 17k mil. (Vet iofs inte om den är bytt.) Sen så var den helt original tills jag köpte den. Så det är mycket OM och Kanske... kör med en dump om du vill det ska hålla då du laddar lite.

Edit: ähh.. klippte bort massa junk..

Senast redigerat av tecman (18 januari 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Coddas ProWanker
18 januari 2009 · 211 Inlägg

_DamnIt skrev:
Det han är ute efter är nog ljudet när wgn släpper laddet verkar det som. För det är det enda jag kan tänka mig att man kan göra för att köra utan dump och få laddsläppspyset i stil med supran som visades på film. Så det går ju alltid att ordna, beror ju bara på hur mycket pengar man är villig att slänga ut

wg har vell inget laddluft som den kan släppa ut?  styr vell bara bort avgaserna från turbon när önskat ladd uppnåtts?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
volvo244_rallycross
18 januari 2009 ·

min audi 100 turbo quattro kvittrar som div 1 rallycrossbilarna är de wg?då lr?dum fråga kanske men kan nästan inget om sånt lr audi 100 turbo quattro har ej skruvat med överladdade bilar förut, har bara skruvar -t med sug motorer (tävlingsbilar)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang