"Renovatio" - Audi Coupe Gt ´86 - I trafik och helt godkänd för första gången sedan ´98! // Update med vinterbilder!

Kitty Audifrälst
18 januari 2009 · 173 Inlägg

Audin köptes in i höstas, mitten av november och projektet drogs igång kort därefter. Tyvärr har tiden inte riktigt räckt till och mkt annat har hänt under tiden, så projekttråden fick vänta. Jag ska försöka ordna upp det med bilder och lite info i någorlunda ordning..

Från början var det tänkt att hitta en Gt i hyfsat bruksskick, att använda som vinterbil (jag vet, fy skäms på mig tycker säkert en del.. tongue ), min japanska hade jag tröttnat rejält på, jag ville tillbaka till tyskt ju.. tongue
Ingenting blir nånsin som man tänkt sig dock, så japanskan fick vara kvar trots köp av ännu en bil.. roll

Gtn som blev min såg bättre ut på bilderna i annonsen än när vi väl såg den.. Den hade varit avställd sedan ´98, det allra mesta av inredningen var utrivet, och den var långt ifrån "hyfsat bruksskick".. Åkte hem med blandade känslor, men jag visste väl redan då hur det skulle sluta. En sån bil låter man inte ruttna bort under något tak mitt ute i ingenstans, så enkelt var det. hmm

I annonsbilderna såg den bättre ut, dom hade tagits under sommaren när den förra ägaren hade köpt den. Inredningen var intakt fortfarande och den såg helt okej ut i övrigt också. Det är förresten inte rost på bakluckan under vingen, bara smuts. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/547493_af7ets.jpg

Däremot fanns det rost, mkt rost, på många andra ställen.. Som a-stolpen, exempelvis.. yikes

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/547495_98w646.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/547497_x6cztu.jpg

Senast redigerat av Kitty (21 december 2009)

Kitty Audifrälst
18 januari 2009 · 173 Inlägg

På väg hem.. nästan. tongue
Första och största problemet var brist på garage. neutral Det värsta av rosten, alltså a-stolpen och frontplåten, precis nedanför rutan, ville jag inte ge mig in på själv. Första stoppet skulle bli i Skövde..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/547514_xxp7g2.jpg


Första stoppet, i Tommys verkstad i Skövde. Vindrutan åkte ut, förardörren togs bort och det värsta av rostlagningen påbörjades där..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/547525_asdjq1.jpg

Kitty Audifrälst
18 januari 2009 · 173 Inlägg

Det blev mkt jobb med frontplåten.. Tommy fick pussla en hel del, men slutresultatet blev bra..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/547540_63uigk.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/547541_ppqnyp.jpg


Tommy är klar med sin del av jobbet, den biten är längre framskriden än vad som syns på bilderna här. Jag ska försöka komma ihåg att ta med kameran till garaget nu i dagarna.. roll

Just nu står bilen i pojkvännens minigarage där han bor, den gamla kylaren är borta och Audin väntar på en "ny" kylare ( Tack Jimmen!! smile ) som ska i så fort jag hittat en fräsch nedre kylarslang också. tongue En av dom få sakerna som måste göras för att den ska klara resan hem till mitt garage..

Uppdatering kommer förhoppningsvis i veckan, och då hoppas vi på att bilen äntligen har kommit hem.. big_smile

Senast redigerat av Kitty (18 januari 2009)

2Xtreme4you
18 januari 2009 · 16 Inlägg

bra jobbat! smile

Nissan Skyline R34 GTT "Schwitzer S200" (2001)
Josam
18 januari 2009 · 135 Inlägg

Man blir glad av o se att du lägger energi på en så pass gammal bil smile Men o andra sidan så finns det ju inte någon annan bil i hela världen som har så mycket potential som en gammal GT wink Ska bli kul o se vad som händer med bilen nu under vintern. Lycka till

Senast redigerat av Josam (18 januari 2009)

Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
18 januari 2009 · 559 Inlägg

Kitty skrev:
En sån bil låter man inte ruttna bort under något tak mitt ute i ingenstans, så enkelt var det. hmm


http://www1.garaget.org/gallery/archive … af7ets.jpg

Däremot fanns det rost, mkt rost, på många andra ställen.. Som a-stolpen, exempelvis.. yikes

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 98w646.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … x6cztu.jpg

Hej du. Kul att projektet dragit igång smile Var den så pass rostig? A-stolpen och torpedplåten visste jag, trodde inte de va mer sad Tanken var att jag skulle renovera den men kom annat före tyvärr. Och synd på en sån bil.
Hur är den för övrigt?

Mvh

Mvh Thomas
Mr_Nicce
19 januari 2009 · 143 Inlägg

"klick" premunerera på denna tråd.. "klick"
o man blir ledsen när man ser rost på Astolpe o i vindrutans närhet på en Audi.. vanskötsel men nu har den hamnat hos en Audiot o kommer få ett bra liv.. :smile

lycka till Kitty min former granne..
skall följa detta..

te_wik Forummoderator
19 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Tjena!

Riktigt kul att se en till Audi tråd här big_smile
Kan du berätta lite vad det finns för planer?

Mvh En annan Audiot.

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Jimmen Svärmorsdrömmen
19 januari 2009 · 63 Inlägg

Blir kanon det där, bara att hojta när du behöver mer grejer!

Ses på träffen hoppas jag :-)

JimboSlusk
Volvo 744 GLE "754TIC" (2011)
Audi S6 (1996)
Audi GT "Turbo" (1983)
Kesler
19 januari 2009 · 3 650 Inlägg

nice

Kitty Audifrälst
19 januari 2009 · 173 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:
Hej du. Kul att projektet dragit igång smile Var den så pass rostig? A-stolpen och torpedplåten visste jag, trodde inte de va mer sad Tanken var att jag skulle renovera den men kom annat före tyvärr. Och synd på en sån bil.
Hur är den för övrigt?

Hej Thomas, skoj att du fanns här också! smile
Jao, rost fanns det precis överallt nästan, o när rutan åkte ur såg man hur mkt som fanns där o det var ingen vacker syn. sad
I övrigt är den faktiskt riktigt fin, väl värd att sparas och renoveras. Tog ut den på en kort tur, växellådan kändes kanonfin och motorn tickade faktiskt ingenting då.. Det var kallt dock utan rutan, jobbigt med stolen lös o den började koka ganska snabbt pga den dåliga kylaren, så en längre tur får den vänta lite på.. tongue

Följ gärna tråden, den kommer renoveras nu och när ekonomin tillåter så kommer det hända lite mera än så cool
Hur går det med alla dina byggen? Blev det ngt av 245:an?

Kitty Audifrälst
19 januari 2009 · 173 Inlägg

Mr_Nicce skrev:
"klick" premunerera på denna tråd.. "klick"
o man blir ledsen när man ser rost på Astolpe o i vindrutans närhet på en Audi.. vanskötsel men nu har den hamnat hos en Audiot o kommer få ett bra liv.. :smile

lycka till Kitty min former granne..
skall följa detta..

Den fanns hur mkt rost som helst, men nu är det redan en hel del mindre... tongue
Den har hamnat i rätt händer, var så säker på det.. O det dröjer nog inte alldeles för länge innan du får se den på nära håll.. smile

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
19 januari 2009 · 559 Inlägg

Kitty skrev:

Volvo_Thomas skrev:
Hej du. Kul att projektet dragit igång smile Var den så pass rostig? A-stolpen och torpedplåten visste jag, trodde inte de va mer sad Tanken var att jag skulle renovera den men kom annat före tyvärr. Och synd på en sån bil.
Hur är den för övrigt?

Hej Thomas, skoj att du fanns här också! smile
Jao, rost fanns det precis överallt nästan, o när rutan åkte ur såg man hur mkt som fanns där o det var ingen vacker syn. sad
I övrigt är den faktiskt riktigt fin, väl värd att sparas och renoveras. Tog ut den på en kort tur, växellådan kändes kanonfin och motorn tickade faktiskt ingenting då.. Det var kallt dock utan rutan, jobbigt med stolen lös o den började koka ganska snabbt pga den dåliga kylaren, så en längre tur får den vänta lite på.. tongue

Följ gärna tråden, den kommer renoveras nu och när ekonomin tillåter så kommer det hända lite mera än så cool
Hur går det med alla dina byggen? Blev det ngt av 245:an?

Jajemensan jag finns här med smile
Synd me all rost, de kommer fram när man börjar riva i de tydligen hehe. Vill inte veta i rostväg på 245an när man börjar me den. Har kört den 2 veckor nu iochmed att Corollan fick körförbud (hittade ingen hel å fin vindruta, trafikförsäkring), skulle hem från jobbet idag för nån timme sen då sa 245an upp sig. Tvärstannade, så de blev bogsering hem sad Den rasade =P Men de blir nåt bygge av den =P

Audins drivlina e förvånandsvärt fin på den faktiskt. Hoppas på en bra tråd här, kommer följa den =P

Ha de bra// Thomas

Senast redigerat av Volvo_Thomas (19 januari 2009)

Mvh Thomas
Kitty Audifrälst
19 januari 2009 · 173 Inlägg

te_wik skrev:
Tjena!

Riktigt kul att se en till Audi tråd här big_smile
Kan du berätta lite vad det finns för planer?

Mvh En annan Audiot.

Hej!

Planer finns det gott om, och fler blir dom ju längre man kommer.. wink
Delmål ett är att få den godkänd på besiktningen och så en allmän uppfräschning av hela bilen, framförallt ska jag all rost bort, motorn behöver en översyn, osv.
Tanken från början var att nöja sig där, renovera till fint skick och så skulle det bli bra så.. Men på vägen började det spåra ur lite, originaleffekten är inte så mkt att hurra över trots allt, och det ska det också bli ändring på.. roll Hur och när vågar jag inte riktigt än svara på, i samma veva som bilen köptes in blev jag av med mitt jobb, så risken finns att allting inte hinns med till våren nu. neutral

Kitty Audifrälst
19 januari 2009 · 173 Inlägg

Jimmen skrev:
Blir kanon det där, bara att hojta när du behöver mer grejer!

Ses på träffen hoppas jag :-)

Det vet du. smile
Har du nån fräsch nedre kylarslang liggandes kanske? tongue

Kitty Audifrälst
19 januari 2009 · 173 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:
Jajemensan jag finns här med smile
Synd me all rost, de kommer fram när man börjar riva i de tydligen hehe. Vill inte veta i rostväg på 245an när man börjar me den. Har kört den 2 veckor nu iochmed att Corollan fick körförbud (hittade ingen hel å fin vindruta, trafikförsäkring), skulle hem från jobbet idag för nån timme sen då sa 245an upp sig. Tvärstannade, så de blev bogsering hem sad Den rasade =P Men de blir nåt bygge av den =P

Audins drivlina e förvånandsvärt fin på den faktiskt. Hoppas på en bra tråd här, kommer följa den =P

Ha de bra// Thomas

Mm, är ju det, det man ser innan man börjat plocka isär är bara början ofta. hmm
Uss, lät inte så roligt med ras, men tror säkert det blir bil av den med... wink
Ha det bra du med och lycka till! smile

Kitty Audifrälst
19 januari 2009 · 173 Inlägg

Tack till er andra också för positiva kommentarer, alltid välkommet att se att andra uppskattar det man gör också... smile

stork3n
19 januari 2009 · 84 Inlägg

ser bra ut:D
en fåga bara skall den bli i orginal skick eller kommer det bli lite modds så att säga?

hur som helst så skall det bli intressant att se big_smile

Audi GT "a dream came true" (1988)
Jimmen Svärmorsdrömmen
19 januari 2009 · 63 Inlägg

Nedre grova eller nedre tunna?

JimboSlusk
Audi GT "Turbo" (1983)
Volvo 744 GLE "754TIC" (2011)
Audi S6 (1996)
Kitty Audifrälst
19 januari 2009 · 173 Inlägg

stork3n skrev:
ser bra ut:D
en fåga bara skall den bli i orginal skick eller kommer det bli lite modds så att säga?

hur som helst så skall det bli intressant att se big_smile

Utseendemässigt vill jag gärna behålla den så nära original som möjligt, det är ju en bil som är absolut tillräckligt snygg som den är. En grupp-B vinge är planerad så småningom, men utöver det ska den nog bara sänkas en bit och lite smådetaljer kommer bytas ut eller göras om. Det ska hållas stilrent, jag tror på att bilens "naturliga" utstrålning och puts kommer räcka långt... smile

Invändigt får det bli en uppfräschning och en del smådetaljer bara, eventuellt blir inredningen ett projekt för nästa vinter. Mkt av inredningen är ute redan, så det känns som att det är lika bra att se över allting på en gång, men mkt mer än så har jag varken tid eller ork med i år. tongue

Prestandan däremot är en högt prioriterad del i det här projeket, men där kan jag inte ge så mkt info än... wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang