Vitt kladd på oljestickan saab 9-5

Team-Adolfsson Gödseldräng
19 januari 2009 · 4 529 Inlägg

EvelynEriksson skrev:

mickius skrev:

Aero T16 skrev:
Oljan verkade vara normalt svart men det är bara ovan oljan eller i röret som det vita kladdet finns.

Leta vidare är mitt goda råd! låter mycket väl som topplockspackningen! inge roligt o köpa en bil o börja riva de första man gör!

håller med starkt på topplockspakningen.!

hade det varit packnigen så hade bilen gått upp i temp vid körning och vattnet hade tryckts ur expansionkärlet

jag tror snarare att det är skit kvar sen dom bytte vevhus vent

JontheFors
19 januari 2009 · 2 Inlägg

Om det är en vit sörja " milkshake" på stickan, du har tryck i expansionskärlet då du öppnar så vattnet stiger då törs jag lova att toppen är skev eller att packningen farit... Men om du snabbt å smidigt vill kolla om den är läck mellan toppen och blocket så far du till närmaste verkstad, ber om att få låna en avgasvärdes mätare, stoppar ner stickan på den i expasionskärlet och varvar bilen. den ger direkt kraftigt utslag om packningen farit.. det är vad jag tror iaf smile någon annan som har en teori som går stock i stäv med min?

JontheFors
19 januari 2009 · 2 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

EvelynEriksson skrev:

mickius skrev:

Leta vidare är mitt goda råd! låter mycket väl som topplockspackningen! inge roligt o köpa en bil o börja riva de första man gör!

håller med starkt på topplockspakningen.!

hade det varit packnigen så hade bilen gått upp i temp vid körning och vattnet hade tryckts ur expansionkärlet

jag tror snarare att det är skit kvar sen dom bytte vevhus vent

Vars får du då trycket i vattensystemet ifrån?

Team-Adolfsson Gödseldräng
19 januari 2009 · 4 529 Inlägg

JontheFors skrev:

Team-Adolfsson skrev:

EvelynEriksson skrev:

håller med starkt på topplockspakningen.!

hade det varit packnigen så hade bilen gått upp i temp vid körning och vattnet hade tryckts ur expansionkärlet

jag tror snarare att det är skit kvar sen dom bytte vevhus vent

Vars får du då trycket i vattensystemet ifrån?

bilen går upp i temp
vattnet kokar vattenånga bildas och det blir tryck i systemet

lelleal
19 januari 2009 · 1 150 Inlägg

vanligt på hösten och vintern de bildas sån kladd i olje röret så behöver inte va nån fara smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Aero T16
19 januari 2009 · 1 327 Inlägg

tack för alla svar. Det verkar vara mest vettigt att inte köpa bilen. Hade det inte varit för den vita oljan hade jag varit 9-5 ägare nu..

Crille88
19 januari 2009 · 1 353 Inlägg

läste du inte mitt inlägg? du har fått mest spekuleringar.. ja kan gå ut o ta en bild på min oljesticka o visa dig hur den ser ut i ja har inga som helst problem med bilen.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Epitaph
19 januari 2009 · 835 Inlägg

mrtellus skrev:
Första bytet stod bilförsäljaren för. Det tråkiga med att byta den är att Saab måste programeran den till just din bil, så man kan inte byta den själv. Det var i alla fall vad dom sa till mig.

Men du kan laga den själv hyffsat lätt smile

VictorW Medlem 34530
19 januari 2009 · 908 Inlägg

mrtellus skrev:
Saab 9-5 mellan åren 1997 - 2001 hade problem med vevhusventilationen, och saab kom med en uppgradering som gick på en så kallad goodwill garanti. Med den nya vevhusventilationen så var det värsta kondensproblemen lösta, förutom vid kraftiga temperaturskillnader. Men Saab har aldrig varit så informativa angående sina uppdaterinar som går på goodwill garantin, så det finns många bilar rullande på våra vägar idag utan dom nya lösningarna. Så har denna bilen gått under ca 10år med det gammla systemet så skulle nog jag också leta vidare efter en annan bil.

Saab kom även med en uppdatering för Tändkassetten för några år sedan (06-07) tror jag det var, pga den ställde till med olika saker som ryckig gång, högre bränsleförbrukning mm. Den kostade ca 3200:- Saab original inklusive arbete. Mekonomen ca 2400:-. Om man tog kontakt med en Saab verkstad innom ett visst datum så fick man den utbytt gratis. Så det kan du också fråga om den har blivit utbytt om du ska köpa en Saab mellan -97 & 01.

Displyen för färddatorn är tydligen också en åtgångsvara på Saab, under dom 2 åren som jag hade min 9-5:a 2.3t -01 så fick jag byta den 2 gånger pga pixlarna försvann i skärmen så man såg bara halva siffror och bokstäver. Försökte få ut den på goodwill garanti, men det gick inte så det var bara att betala ca 1100:- Första bytet stod bilförsäljaren för. Det tråkiga med att byta den är att Saab måste programeran den till just din bil, så man kan inte byta den själv. Det var i alla fall vad dom sa till mig.

Det var faktiskt till 2003 de hade probelm wink alla som skulle få tändkasetten utbytt fick ett brev hemskickat till sig, om att kontakta närmaste SAAB verkstad. Angående displayen behöver du inte gifta in den med TechII, om du köper en från samma årsmodell du har.

Nu till frågan, håller helt med Crille88. Det vita klegget är troligtvis kondens som säkert beror på att bilen stått ett tag. Kalrt det kan vara VV men är den åtgärdad så borde det ju finnas kvitto på det. Hade det varit topplockspackningen, så hade oljan varit grå.

Du provkörde inte bilen något och kollade oljan efteråt?

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
262turbo
19 januari 2009 · 1 004 Inlägg

nog för att det är en saab... men hur mycke "kondens" tror ni att det går åt för att missfärga 4liter olja... har haft bilar stående i flera år utan någon som helst sorts "kondens" i oljan... bara en tanke

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Hasselstrom
19 januari 2009 · 796 Inlägg

Har man något annat än olja i motorn, eller om oljan är riktigt kolsvart, betyder det på att bilen har misskötts.

Personligen (om jag hade varit du) så hade jag aldrig köpt en nyare och lite dyrare bil som har något mystiskt fel som ingen vet vad de e.

Leta istället efter en lite mer välvårdad med finare olja i.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Garfield
19 januari 2009 · 1 019 Inlägg

Crille88 skrev:
det vita kladdet är kondens. blir så när bilen blir varm o sen kyls den ner o sen blir varm igen osv.. blir så på många bilar vintertid. ja har samma kladd på min bil men de e inget ja märker av på sommaren. har ingen topppackning som gått eller igensatt vevhusvent så allt dedär kan du bara glömma..

om de nu mot förmodan e så att de e riktig otur o de faktiskt e packning men ja tvivlar starkt på de.. för precis som du säger så har ja vanlig färg på oljan förutom att de kommer en vit klägga med när man drar upp stickan.. hade de varit packningar o liknande så hade du kunnat se samma kladd i locket vid oljepåfyllningen. alt locket i kylarvätskebehållaren.
/Crille

Stämmer som du säger. Om man går in på STCS's forum och söker på "majonäs" så finns det lite att läsa om det. Det brukar försvinna om man kör bilen en längre sträcka så att den blir riktigt varm.

Crille88
19 januari 2009 · 1 353 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/79430/548319_c96fbj.jpg
kladdet syns längst ut på stickan


https://www1.garaget.org/gallery/archive/79430/548321_do9nd7.jpg
kladdet syns här halvvägs upp på stickan

enligt bilderna så ser ni att själva kladdet liger i röret som stickan går ner i.. för de e kladd på stickan typ halvvägs upp. dit upp kommer inte motoroljan.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
nagel
19 januari 2009 · 105 Inlägg

Crille88 skrev:
det vita kladdet är kondens. blir så när bilen blir varm o sen kyls den ner o sen blir varm igen osv.. blir så på många bilar vintertid. ja har samma kladd på min bil men de e inget ja märker av på sommaren. har ingen topppackning som gått eller igensatt vevhusvent så allt dedär kan du bara glömma..

om de nu mot förmodan e så att de e riktig otur o de faktiskt e packning men ja tvivlar starkt på de.. för precis som du säger så har ja vanlig färg på oljan förutom att de kommer en vit klägga med när man drar upp stickan.. hade de varit packningar o liknande så hade du kunnat se samma kladd i locket vid oljepåfyllningen. alt locket i kylarvätskebehållaren.
/Crille

Håller med har samma på min855a men ska ta bort oletråg o rengöra så blir jag nog av med det

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO
_Nas_
19 januari 2009 · 309 Inlägg

Crille88 har rätt.. Han vet vad han pratar om.
Hade en toppackning på min Sierra som hade gått och då kom det även vit rök från avgassystemet. Nu vitryker många bilar på vägarna och jag menar inte att alla bilar som vitryker har kassa topplockspackningar, i och med att det är kallt ute så gör många bilar det. Om det är värme eller något annat vågar jag inte svara på då jag bara ser vissa bilar vitryka när det är kallt. Men min gjorde det även på sommaren, och MYCKET!

Att köra turbo är beroendeframkallande...
V8-freak
19 januari 2009 · 21 Inlägg

Bilen är antagligen bara körd korta sträckor och då bildas det vita gegget enligt föregående inlägg. Framför allt på vintern sker detta som sagt. Men jag är ingen expert. Men något säger mig att skulle det vara topplocket skulle det märkas mer...

BMW 540i/6 (1995)
Volkswagen 1500 LIM "Bubbly" (1967)
Aero T16
20 januari 2009 · 1 327 Inlägg

Det kan vara som endel säger att det har blivit vitt pga att bilen är körd mest korta turer. Men jag vågar inte chansa på det. Något är ju uppenbarligen fel med vevhusventilationen isf. Behöver nog iaf rengöras med någon typ av vätska och bytas olja på ett antal gånger+ byta vevhusventilationen till den nyaste.

Ringde till saab och frågade. Fick samma svar som av er. Viktigt att oljan är bytt regelbundet sa han och att man har den senaste vevhusventilationen.

lelleal
20 januari 2009 · 1 150 Inlägg

är de blockpackningen så syns de där ner på stickan,de andra kondens eller liknande som blir så på hösten vintern är så på dom flesta saabar ja servat så här års!

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
TT-Avant
20 januari 2009 · 6 851 Inlägg

Aero T16 skrev:
Det kan vara som endel säger att det har blivit vitt pga att bilen är körd mest korta turer. Men jag vågar inte chansa på det. Något är ju uppenbarligen fel med vevhusventilationen isf. Behöver nog iaf rengöras med någon typ av vätska och bytas olja på ett antal gånger+ byta vevhusventilationen till den nyaste.

Ringde till saab och frågade. Fick samma svar som av er. Viktigt att oljan är bytt regelbundet sa han och att man har den senaste vevhusventilationen.

Ja alltså, vevhus ventilationen är inte så farlig att byta själv och kostar inte så mycke pengar. Man kan ju kolla om packningen har gått genom att komp testa den tex..kan du göra själv med säljaren, bör ju ligga i hans intresse att få reda på oxå.
Men annars så sägs det att täta oljebyten är viktiga på dessa 9-5 mellan 98-04.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Torstiga-T5R_en-
20 januari 2009 · 34 Inlägg

Vit klet på stickan e kondens.  bolmar ut vit rök . känn med handen på avgasröret så känner man att det blir riktigt blött o fuktigt på handflattan.. ---##Winter time##---

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang