Vitt kladd på oljestickan saab 9-5

Fredrik-79
20 januari 2009 · 2 164 Inlägg

Kondensen kommer man aldrig ifrån om man inte varmkör bilen riktigt ordentligt varje dag och inte kör korta sträckor.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Roobis
21 januari 2009 · 3 Inlägg

topppackningen är slut.
KÖP INTE !

lelleal
21 januari 2009 · 1 150 Inlägg

Roobis skrev:
topppackningen är slut.
KÖP INTE !

blir så trött när folk läser lite och inte allt !roll

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
azid Det som inte dödar gör ont
21 januari 2009 · 2 668 Inlägg

lelleal skrev:

Roobis skrev:
topppackningen är slut.
KÖP INTE !

blir så trött när folk läser lite och inte allt !roll

ingen som lyssnar på dom endå

2slow
kylspray
21 januari 2009 · 159 Inlägg

Sätter 100 spänn på igensatt vevhusventilation.. vanligt problem på våra Saabar..

Ford Escort RS Cosworth "Motorsport edition" (1992)
Nissan Qashqai "Qajjan" (2018)
Nemi
21 januari 2009 · 61 Inlägg

Aern skrev:
Häller du i olja och vatten i ett glas så skär det sig, oljan på botten och vattnet längst upp. I det här fallet är glaset bottendelen på motorn!

Vatten på botten och olja på toppen.

lelleal
21 januari 2009 · 1 150 Inlägg

Nemi skrev:

Aern skrev:
Häller du i olja och vatten i ett glas så skär det sig, oljan på botten och vattnet längst upp. I det här fallet är glaset bottendelen på motorn!

Vatten på botten och olja på toppen.

big_smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Dahlhjelm
21 januari 2009 · 234 Inlägg

Om topplockspackningen går så bildas det en bananmilkshake i oljetråget. Har man bara kondens så är det lite "majonäs" på oljestickan och runt oljelocket men man får endå brun/svart olja på stickan.

För att det ska kunna bildas bananmilkshake i oljetråget så betyder det att topplockspackningen är så pass dålig i vänster övre hörn (där dom alltid går sönder om dom går sönder) att det inte blir någon cirkulation i kylsystemet. Detta gör att du inte kommer få någon värme inne i bilen. Ett 100% säkert felsökningsknep vad gäller defekt topplockspackning eller inte är om man får värme på rutan eller inte.

+ Att när en 9-5as topplockspackning går så kan jag lova att folk kommer ringa in till trafikredaktionen och medela att någon håller på och kör ett ånglok på gatorna.. wink

/Eric.

dbjanoz
22 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Aero T16 skrev:
Hej.

Jag var nyss och tittade på en fin 9-5 kombi som hade rullat 19000 mil. Årsmodell 1999.

Men när jag skulle titta på oljan så var det vitt kladd på oljestickan. Satt ner den många gånger och det fortsatte bara att fastna på den. Det var även kladd hela vägen på stickan vid första "testet".

Lös ner i oljepåfyllnadshålet och där såg jag att det var en hel del med vitt kladd.

Oljan ska ha varit bytt för 200 mil sedan. Ca halva oljestickan var det med olja.

Är det något allvarligt fel på bilen?

Jag tycker du ska undvika denna bilen! Det är garanterat vattenläckage in i den motorn.

Om man kör mycket korta sträckor kan det visst bildas kondensvatten men vatten över hela stickan ja då är det inte bara kondensvatten. Kondensvatten får du i toppen på motorn under ventilkåpan.

Tänk på att det finns gott om begangnade bilar

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Opelmadness German cars, quality and beyond
22 januari 2009 · 8 197 Inlägg

ÄR inte det ett rätt känt fel att dom brukar spricka i toppen eller nåt liknande? En kompis åkte på ett motorbyte på sin trots att han hade kollat upp alla vätskor.. hmm Den börjar spöka nu igen sa han häromdan.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
lurpas
22 januari 2009 · 11 Inlägg

Det är ett väldigt vanligt fel på 9-5:an speciellt de tidigare modellerna. Jag hade oxå en 99:ans 9-5 med samma problem. Det är ju känt att vevhusventilationen inte funkar som den ska på dessa motorer. Saab ska ha haft en lösning på det vilket de gjorde på min men det visade sig inte vara något bättre alls, så vad jag hört så återgick de till det gamla sättet igen. Flera jag känner har haft problem med Saab 9-5, den ena fick byta motor redan vid 6000 mil och en annan turbon mm trots de skött sina bilar exemplariskt. Synd egentligen för bilen i sig är ju helt kanon. Min hade ju dock gått ca 25000 mil och rasade tyvärr trax efter jag sålt den.

Mvh. Johan

Frayze
22 januari 2009 · 727 Inlägg

Be att få se på när de byter olja i den motorn, oljan lär ju vara geggig redan efter 200mil om motorn är otät i toppen, att även be dem komptesta motorn skadar ju inte.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
te_wik Forummoderator
22 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Dahlhjelm skrev:
+ Att när en 9-5as topplockspackning går så kan jag lova att folk kommer ringa in till trafikredaktionen och medela att någon håller på och kör ett ånglok på gatorna.. wink

/Eric.

HAHAHA - dagens/nattens roligaste kommentar

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Lozinmust "Unloaded"
22 januari 2009 · 1 557 Inlägg

te_wik skrev:

Dahlhjelm skrev:
+ Att när en 9-5as topplockspackning går så kan jag lova att folk kommer ringa in till trafikredaktionen och medela att någon håller på och kör ett ånglok på gatorna.. wink

/Eric.

HAHAHA - dagens/nattens roligaste kommentar

Mvh Tommy

Räcker med att turbon ger sig så åker man ånglok, I've been there. Vevhusventilationen är taskig om den inte är uppgraderad till senast släppta variant, kostar inte många kronor men ifall det redan har farit åt helv*t* så kan det se ut att bli en dyr affär. Annars är 9-5an en riktigt skön bil att köra/åka i.

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Germax
22 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Kondens hit o kondens dit, Saabs första T7 motorer fram till 04 har erkända problem med vevhusventilation med diverse problem som följd. Var o varannan sådan bil har bytt motor tycker jag man ser på annonser.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang