Plana toppen på en 740 90:a??

K-E-L
19 januari 2009 · 12 Inlägg

Ja har nu hört en massa om detta om att plana toppen, endel säger att det är inte så bra på just den modellen jag har dvs en 740 90:a GL.. men endel säger att det är helt okej, blir lite osäker ..
kom gärna med era synpunkter om detta big_smile

lättare att byta till turbo?? eller??

Ford Mustang "Roush" (2006)
TTMotorsport
19 januari 2009 · 196 Inlägg

Hm ser inget fel på att plana så länge det finns gods kvar
Synd att ja inte jobba på samma ställe som under gymnasiet , kunde planat den på en kvarts lunch !

Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
Ford Anglia (1952)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
K-E-L
20 januari 2009 · 12 Inlägg

hehe okej smile då vet jag, ja det va synd att du inte gjorde det ;D

Ford Mustang "Roush" (2006)
snoddas
20 januari 2009 · 1 142 Inlägg

ska kanske plana min nästa vecka. men kommer inte ihåg hur mycket man kan ta??? är ja inte helt ute och cyklar så får du ju bättre komp om du planar

K-E-L
20 januari 2009 · 12 Inlägg

hmm kommer inte heller ihåg hur mycket endå pratade ja o en kompis om det häromdagen ;P hehe..
bara bilen går lite bättre är jag glad ;D haha

Men sen fick jag reda på att det kan bli sprickor i blocket eller va det va på90:ans modell, för det va la bara fram till 88 det är typ okej, eller är jag helt ute och cyklar? , men jag vet inte riktigt i med att endel säger att det okej o endel inte....

Senast redigerat av K-E-L (20 januari 2009)

Ford Mustang "Roush" (2006)
Team-Adolfsson Gödseldräng
20 januari 2009 · 4 529 Inlägg

det är bara köra på
har bilen kokat så brukar man plana 0.3mm på bensinbilar
och din bil är bara plana har planat några stycken 740isar från 90 när jag jobbade på en motorrenoverings firma

K-E-L
20 januari 2009 · 12 Inlägg

okej då vet jag ;P tackar så möe

Ford Mustang "Roush" (2006)
Jimm
20 januari 2009 · 1 661 Inlägg

Alltså, man brukar plana ifall bilen har kokat för att veta att toppen är plan. Jag vet att folk hävdar att man får mer komp, vilket man även bör få. Men det är sådan lite skillnad så att du lär inte märka av det. ungefär som att sätta dit sportluftfilter.
Som svar på din första fråga: Ja det är mycket bättre att köpa en Turbobil. Då får du mkt mer effekt. Eller en GTL.
mvh

K-E-L
20 januari 2009 · 12 Inlägg

okej, hmm, vill ju ha kvar bilen ;P men vill ha annan effekt på den, kanske lättare att byta motor?hehe får nog funderar lite mer ;P

Senast redigerat av K-E-L (20 januari 2009)

Ford Mustang "Roush" (2006)
Anders1984
20 januari 2009 · 82 Inlägg

varför vill du plana toppen? på en turbobil vill du ha lågt komp = ej plana ner den mer på en sugis tvärtom. generellt då. men att bara plana toppen kommer inte ge så mycket mer, såvida du inte etanolkonverterar då.

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
Jimm
20 januari 2009 · 1 661 Inlägg

K-E-L skrev:
okej, hmm, vill ju ha kvar bilen ;P men vill ha annan effekt på den, kanske lättare att byta motor?hehe får nog funderar lite mer ;P

Hehe, lättare blir det inte. Men du får väldigt mkt mer resultat. Så blir det naturligtvis bök med besiktning ifall du stoppar i en motor med mer effekt.
Det är alltid enklast att byta bil tyvärr.

K-E-L
20 januari 2009 · 12 Inlägg

haha ne lättare blir d väl inte men billigare kanske ;P

Ford Mustang "Roush" (2006)
K-E-L
20 januari 2009 · 12 Inlägg

Anders1984 skrev:
varför vill du plana toppen? på en turbobil vill du ha lågt komp = ej plana ner den mer på en sugis tvärtom. generellt då. men att bara plana toppen kommer inte ge så mycket mer, såvida du inte etanolkonverterar då.

jo men ja har ingen turbo, det är en vanlig GL...en ganska pigg sådan ;D

Ford Mustang "Roush" (2006)
Jimm
20 januari 2009 · 1 661 Inlägg

K-E-L skrev:
haha ne lättare blir d väl inte men billigare kanske ;P

Nejdå, att plana toppen brukar kosta omkring 500:-.
På en 740 gl är det inte jättesvårt att få bort den heller, men man bör ju ha gjort det innan.
Men som sagt, det är i stort sett ingen mening med det

K-E-L
20 januari 2009 · 12 Inlägg

okej...tack för hjälpen, ska fundera på det du sagt big_smile

Ford Mustang "Roush" (2006)
Team-Adolfsson Gödseldräng
20 januari 2009 · 4 529 Inlägg

Hardjim skrev:

K-E-L skrev:
haha ne lättare blir d väl inte men billigare kanske ;P

Nejdå, att plana toppen brukar kosta omkring 500:-.
På en 740 gl är det inte jättesvårt att få bort den heller, men man bör ju ha gjort det innan.
Men som sagt, det är i stort sett ingen mening med det

nja någon större effekt skillnad blir det ju inte med bilen blir lite rappare

men på med ett extraktor annan topp annan kam å lite lull ull så räcker de nog sen
10-15hk iallafall wink

K-E-L
20 januari 2009 · 12 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Hardjim skrev:

K-E-L skrev:
haha ne lättare blir d väl inte men billigare kanske ;P

Nejdå, att plana toppen brukar kosta omkring 500:-.
På en 740 gl är det inte jättesvårt att få bort den heller, men man bör ju ha gjort det innan.
Men som sagt, det är i stort sett ingen mening med det

nja någon större effekt skillnad blir det ju inte med bilen blir lite rappare

men på med ett extraktor annan topp annan kam å lite lull ull så räcker de nog sen
10-15hk iallafall wink

okej ja det är ju alltid något...wink

Ford Mustang "Roush" (2006)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
20 januari 2009 · 296 Inlägg

K-E-L skrev:
hmm kommer inte heller ihåg hur mycket endå pratade ja o en kompis om det häromdagen ;P hehe..
bara bilen går lite bättre är jag glad ;D haha

Men sen fick jag reda på att det kan bli sprickor i blocket eller va det va på90:ans modell, för det va la bara fram till 88 det är typ okej, eller är jag helt ute och cyklar? , men jag vet inte riktigt i med att endel säger att det okej o endel inte....

Du är inte ute och cycklar , d är okej att plana . Köpte min för etag sen , den är portad & planad , annan kam , ställbart kamdrev , extraktorgrenrör , andra spridare , min är iofs etanolkonverterad men tror inte att de spelar så stor roll . Och de där med sprickbildning , tror inte de blir de om du nu inte tar för mkt .

Det blir som det blir!
Team-Adolfsson Gödseldräng
20 januari 2009 · 4 529 Inlägg

Hardjim skrev:

K-E-L skrev:
haha ne lättare blir d väl inte men billigare kanske ;P

Nejdå, att plana toppen brukar kosta omkring 500:-.
På en 740 gl är det inte jättesvårt att få bort den heller, men man bör ju ha gjort det innan.
Men som sagt, det är i stort sett ingen mening med det

nja någon större

K-E-L
20 januari 2009 · 12 Inlägg

Dream_ skrev:

K-E-L skrev:
hmm kommer inte heller ihåg hur mycket endå pratade ja o en kompis om det häromdagen ;P hehe..
bara bilen går lite bättre är jag glad ;D haha

Men sen fick jag reda på att det kan bli sprickor i blocket eller va det va på90:ans modell, för det va la bara fram till 88 det är typ okej, eller är jag helt ute och cyklar? , men jag vet inte riktigt i med att endel säger att det okej o endel inte....

Du är inte ute och cycklar , d är okej att plana . Köpte min för etag sen , den är portad & planad , annan kam , ställbart kamdrev , extraktorgrenrör , andra spridare , min är iofs etanolkonverterad men tror inte att de spelar så stor roll . Och de där med sprickbildning , tror inte de blir de om du nu inte tar för mkt .

okej, ja för mycket är ju inte så bra aknske,
men tack för hjälpen ska nu genast fundera på hur det blir, vill ju att kärran blir något piggare tongue

Ford Mustang "Roush" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang