Vad är spotify för nå? [Spotify-tråden!]

te_wik Forummoderator
25 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Mitsubishi3000GT skrev:

steifan skrev:

KimVsWorld skrev:
Hur får man invite då?

Fråga någon som betalar för det, t ex Chrizz wink


Själv tycker jag Spotify är grymt som idé, funkar ju klockrent.
Men kanske inte finns alla udda-musik som du vill lyssna på.
Men men, minst sagt imponerade.

Stream-kvaliteten på ljudet skall vara 160 kbit/s OGG Vorbis har jag hört ryktesvägen.
Så inte direkt perfektkvalitet, men inte så att man gnäller heller. smile

Hmm 160kbs fan det var ju inte så bra.-( ledsen med ett öga.

Lyssnar du via en "vanlig" dator anläggning så låter det inte illa.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mitsubishi3000GT
25 januari 2009 · 224 Inlägg

te_wik skrev:

Mitsubishi3000GT skrev:

steifan skrev:

Fråga någon som betalar för det, t ex Chrizz wink


Själv tycker jag Spotify är grymt som idé, funkar ju klockrent.
Men kanske inte finns alla udda-musik som du vill lyssna på.
Men men, minst sagt imponerade.

Stream-kvaliteten på ljudet skall vara 160 kbit/s OGG Vorbis har jag hört ryktesvägen.
Så inte direkt perfektkvalitet, men inte så att man gnäller heller. smile

Hmm 160kbs fan det var ju inte så bra.-( ledsen med ett öga.

Lyssnar du via en "vanlig" dator anläggning så låter det inte illa.

Mvh Tommy

Sant sant.
Lyssnar man via ett billigare ljudkort och ut till ett par clasohlson datorhögtalare låter det bra

Men tyvärr roll sitter jag med studiokort, HK förstärkare och ett gäng Canton högtalare.
Som jag har jobbat som en gallen iller för att få råd med.
Och då vill man ha bra kvalite på ljudet.
Mjau

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
Tomten Tomten
25 januari 2009 · 1 065 Inlägg

jag tycker ljudet är lågt men ändå helt okej.
Reklamen får man typ var 10e låt.

Invite kan du få av  www.lakka.se eller av en annan medelem

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
25 januari 2009 · 5 753 Inlägg

Mitsubishi3000GT skrev:
Ljudnörd som är undrar man ju hur kvaliten är?

Vilket format samt hur många kbps spelas det upp i?

Jag vill gärna påstå att ljudkvaliten är betydligt bättre än exempelvis mp3 åtminstone.

Men som andra har sagt så blir det ganska låg volym eller vad man ska säga..




Jag tycker också att spotify är kanon, använder det hela tiden nu för tiden sen jag fick en invite för kanske en månad sedan, och dom korta reklamsnuttarna som dyker upp ibland stör jag mig inte heller på då dom dyker upp så sällan.

Senast redigerat av _Glenne_ (26 januari 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
FL3JM Inga konstigheter
25 januari 2009 · 2 064 Inlägg

Mitsubishi3000GT skrev:
Men tyvärr roll sitter jag med studiokort, HK förstärkare och ett gäng Canton högtalare.
Som jag har jobbat som en gallen iller för att få råd med.
Och då vill man ha bra kvalite på ljudet.
Mjau

Ja du kanske vill ha grejjer i losslessformat för att njuta till max, men det här duger mer än väl, sen är det ju ändå gratis (eller 100kr i mån utan reklam) och artisterna får ju pröjs.

Eisenhut
25 januari 2009 · 1 827 Inlägg

Mitsubishi3000GT skrev:

te_wik skrev:

Mitsubishi3000GT skrev:

Hmm 160kbs fan det var ju inte så bra.-( ledsen med ett öga.

Lyssnar du via en "vanlig" dator anläggning så låter det inte illa.

Mvh Tommy

Sant sant.
Lyssnar man via ett billigare ljudkort och ut till ett par clasohlson datorhögtalare låter det bra

Men tyvärr roll sitter jag med studiokort, HK förstärkare och ett gäng Canton högtalare.
Som jag har jobbat som en gallen iller för att få råd med.
Och då vill man ha bra kvalite på ljudet.
Mjau

Kvalitéten är under all kritik om du ska spela musik via dina prylar... Jag har en relativt gedigen anläggning jag med, det tar emot lite att spela mp3 på den men det funkar ändå relativt klanderfritt (kör allt ljud från datorn via ett bra ljudkort), men Spotify är helt värdelöst! Dessutom spelar den upp musiken i såpass låg volym att du inte kan spela på musiken HÖGT, om du nu vill det. MP3 är ljusår bättre enligt mig.

Nej, det funkar förstås till en vanlig dator och datorhögtalare men inte om du ska spela på värre prylar, du hör skillnad direkt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
te_wik Forummoderator
26 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Men ni som sitter på värsting högtalare.. har ni råd med en fet anläggning har ni väl råd att köpa musiken också? tongue

(lite ironi i mitt inlägg, jaa)


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FreddeK
26 januari 2009 ·

te_wik skrev:
Men ni som sitter på värsting högtalare.. har ni råd med en fet anläggning har ni väl råd att köpa musiken också? tongue

(lite ironi i mitt inlägg, jaa)


Mvh Tommy

näj då har man ju bränt alla pengarna på utrustningen jöööö! lol

Mitsubishi3000GT
26 januari 2009 · 224 Inlägg

te_wik skrev:
Men ni som sitter på värsting högtalare.. har ni råd med en fet anläggning har ni väl råd att köpa musiken också? tongue

(lite ironi i mitt inlägg, jaa)


Mvh Tommy

Nepp.
Alla pengar har ju gått åt till anläggningen tongue

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Finns ju massa artiklar att läsa om OGG och mp3 om man vill grotta ned sig.
Men OGG är ju helt fritt att använda på nåt vänster, antagligen därför Spotify kör med det.

Pratar vi musik som kommer från en viss 'scen' så brukar standarden vara variabla mp3:or med i snitt (min erfarenhet) 250 kbit/s .

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
FL3JM Inga konstigheter
26 januari 2009 · 2 064 Inlägg

Eisenhut skrev:

Mitsubishi3000GT skrev:

te_wik skrev:

Lyssnar du via en "vanlig" dator anläggning så låter det inte illa.

Mvh Tommy

Sant sant.
Lyssnar man via ett billigare ljudkort och ut till ett par clasohlson datorhögtalare låter det bra

Men tyvärr roll sitter jag med studiokort, HK förstärkare och ett gäng Canton högtalare.
Som jag har jobbat som en gallen iller för att få råd med.
Och då vill man ha bra kvalite på ljudet.
Mjau

Kvalitéten är under all kritik om du ska spela musik via dina prylar... Jag har en relativt gedigen anläggning jag med, det tar emot lite att spela mp3 på den men det funkar ändå relativt klanderfritt (kör allt ljud från datorn via ett bra ljudkort), men Spotify är helt värdelöst! Dessutom spelar den upp musiken i såpass låg volym att du inte kan spela på musiken HÖGT, om du nu vill det. MP3 är ljusår bättre enligt mig.

Nej, det funkar förstås till en vanlig dator och datorhögtalare men inte om du ska spela på värre prylar, du hör skillnad direkt.

MP3 är inte bättre än Ogg, sök lite på nätet, det är tvärt om!
En Ogg har bättre ljudkvalité än en MP3 i samma storlek. Ogg har en bättre algoritm och är dessutom ett fritt format, inga patent och skit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vorbis
(aoTuV Vorbis = ogg)

"High bitrates (more than 128 kbit/s): most people do not hear significant differences. However, trained listeners can often hear significant differences between codecs at identical bitrates, and aoTuV Vorbis performs better than LC-AAC, MP3, and MPC."



# 2005, July comparison - AAC vs MP3 vs Vorbis vs WMA at 80 kbit/s. States that aoTuV beta 4 is the best encoder for either classical or various music in this bitrate, and that its quality is comparable to the LAME ABR MP3 at 128 kbit/s.[10]
# 2005, August comparison - AAC vs MP3 vs Vorbis vs WMA at 96 kbit/s. States that aoTuV beta 4 and AAC are tied as the best encoders for classical music in this bitrate, while aoTuV beta 4 is the best encoder for pop music, even better than LAME at 128 kbit/s.[11]
# 2005, August comparison - MPC vs VORBIS vs MP3 vs AAC at 180 kbit/s. An audiophile listening test, which states that, for classical music, aoTuV beta 4 has 93% percent probability of being the best encoder, tied with MPC. MPC is tied with both Vorbis, in the first place, and LAME in the second.

Så Ogg i 96 kbit/s låter BÄTTRE än mp3 i 128 kbit/s. När man har alla formaten i 180 kbit/s så knäcker både Vorbis och MPC fortfarande MP3. smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Kort sagt så kan man nog säga att dom allra flesta är nöjda med ljudkvaliteten.

Speciellt folk som kanske streamar videoklipp på Youtube som musikkälla, vilket
verkar vara populärt nuförtiden i kombination med dåliga datorhögtalare.

MilleN
26 januari 2009 · 9 108 Inlägg

Har testat lite idag och är faktiskt överraskad över hur bra kvalitén var för att vara streaming man slipper ju ändå laddtider och allt (ändå sitter jag bara på 2mbit och tankar torrents för fullt) så kvalitetsmässigt är jag helnöjd. Låg volym? Höjde halvvägs och höll på att spränga stereons högtalare smile Sedan kan jag erkänna att jag inte är någon finsmakare när det gäller ljud.

Mmmmja kommer helt klart använda detta ett tag och testa, dock var 90% av sånt jag har som mp3 inte tillgängligt på Spotify....

Hur mycket tjänar artisterna på detta tro?

Volvo_Mannen Volvoskadad
26 januari 2009 · 6 017 Inlägg

Tycker Spotify är kanon! De mesta man lyssnar på finns ju där. Och kvaliteten på ljudet är bra enligt mej. Har två stora golvhögtalare som jag lyssnar genom. Lyckades få grannen att klaga i fredags roll

Jonas
Bjork OEM <3
26 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Fick en invite av "lingua" och ja gillar det skarpt!! smile

Senast redigerat av Bjork (26 januari 2009)

OEM <3
Tomten Tomten
27 januari 2009 · 1 065 Inlägg

kan inte någon moderator slå ihop alla SPOTIFY trådar till EN efter som det pratats om samma sak i alla.

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
Arradin
27 januari 2009 · 631 Inlägg

Hrm, Jag har ju funderat på detta, är det så att folk kan " lägga upp " låtar själva till spotify ?
Det jag undrar över, är naturligtvis utbudet.

Om det bara är sån skit som spelas på radion ( Vilket jag är rädd för ) och diverse mainstream skit, så är det ju helt ointressant för mig ..  Hittar ju inte så mycket information på hemsidan.

FireTraXX DFFL
27 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Arradin skrev:
Hrm, Jag har ju funderat på detta, är det så att folk kan " lägga upp " låtar själva till spotify ?
Det jag undrar över, är naturligtvis utbudet.

Om det bara är sån skit som spelas på radion ( Vilket jag är rädd för ) och diverse mainstream skit, så är det ju helt ointressant för mig ..  Hittar ju inte så mycket information på hemsidan.

Säg en låt, så söker jag efter den.
En ovanlig som du vill höra.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Arradin
27 januari 2009 · 631 Inlägg

FireTraXX skrev:

Arradin skrev:
Hrm, Jag har ju funderat på detta, är det så att folk kan " lägga upp " låtar själva till spotify ?
Det jag undrar över, är naturligtvis utbudet.

Om det bara är sån skit som spelas på radion ( Vilket jag är rädd för ) och diverse mainstream skit, så är det ju helt ointressant för mig ..  Hittar ju inte så mycket information på hemsidan.

Säg en låt, så söker jag efter den.
En ovanlig som du vill höra.

Hmm, Shysst.. blev ju nästan lite halvt shockad där wink

Bushman - Noone Else

FireTraXX DFFL
27 januari 2009 · 9 020 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/10265/554662_gw7gps.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang