varför motorbromsning?

ddavid
27 januari 2009 · 50 Inlägg

Har en audi a4, grymt nöjd med den och den går hur fint som helst men när jag kör snabbt och släpper på gasen så blir det som att den motorbromsar direkt, varför?

går det att lösa det problemet på något sätt?

tacksam för alla tips och trix!

DavidMartin
27 januari 2009 · 250 Inlägg

Det e väl inget problem smile

BMW E53 X5 (2002)
te_wik Forummoderator
27 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Alltså direkt man släpper gasen så motorbromsar ju alla bilar..

Beskriv problemet lite mer detaljerat.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Opelmadness German cars, quality and beyond
27 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Motorbromsning är väl hur normalt som helst... Iaf för bilar med manuell låda..
Om man inte har en bil med frihjul iofs.. roll

Senast redigerat av Irmscher Vectra (27 januari 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
vw___tompa Avstängd
27 januari 2009 · 386 Inlägg

Min 1.8t är likadan men jag har vant mig..

ddavid
27 januari 2009 · 50 Inlägg

kanske är det som det ska men känns som att jag skulle vilja tabort lite av det, känns ju som rätt extremt nu ju big_smile bättre å få bilen i mer rullning ju, iallfall vid högre växlar tongue gasar jag upp och gör snabbt  på 5ans växel vill jag ju inte att bilen ska börja bromsa så fort jag släpper gasen tongue finns det inget som kan lösa det eller? smile

DavidMartin
27 januari 2009 · 250 Inlägg

Syftet är ju att du ska hålla gasen nere lite gran hela tiden när du vill rulla och när du vill sakta ner så släpper du på gasen. Bilen drar knappt någon bensin alls när du kommit upp i hög fart och väl rullar.

BMW E53 X5 (2002)
ddavid
27 januari 2009 · 50 Inlägg

okej, jag får väl fortsätta köra på då big_smile

Hasselstrom
27 januari 2009 · 796 Inlägg

Fortsätter lite på tråden och undrar en grej.

På körskolan lärde dom ut att om man tex närmar sig en stoppskylt skall man motorbromsa fram till "skylten" för att sedan dra in kopplingen det sista  och bromsa med bromsen.

Man skall alltså inte dra in koppligen 150meter innan och låta motorn lägga sig på tomgång för att sedan bromsa med bromsarna hela vägen.

Anledningen till detta var att bilen dricker MER bensin om man trampar in kopplingen tidigt och låter motorn lägga sig på tomgång, istället för att motorbromsa.


Kan tänka mig att man sparar på bromsar och att körningen blir mjukare, men tar det verkligen mindre bensin när man motorbromsar???

Gått länge o funderat på detta och undrar om någon har ett konkret svar!smile

Mvh/ anton

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
BARRET
27 januari 2009 · 561 Inlägg

Motorbromsar du stängs soppatillförseln helt, då drivs ju motorn av hjulen om man säger så.

Det gör den inte på tomgång då du måste ha lite soppa för att hålla motorn igång. E du med?

Pikey
27 januari 2009 · 2 283 Inlägg

Hur länge har du haft körkort?

R.I.P. Michael Jackson!
Hasselstrom
27 januari 2009 · 796 Inlägg

BALAN skrev:
Motorbromsar du stängs soppatillförseln helt, då drivs ju motorn av hjulen om man säger så.

Det gör den inte på tomgång då du måste ha lite soppa för att hålla motorn igång. E du med?

Nu är jag med. Ganska lokiskt:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
sphinxus
27 januari 2009 · 18 Inlägg

kallas ekonomisk körstil, funkar rätt bra. får kanske inte lika bra resultat som på en lastbil men plånboken tycker ändå om det smile vet att det e rätt många som monterar vacummätare i sina bilar, IDIOTER! förbrukningen ställs ju med gaspedalen wink

Stolpskott Racing
snoddas
27 januari 2009 · 1 142 Inlägg

men om du släpper gasen gör de väll inget om den motorbromsar... slipper du nöta på vanliga bromsarna

ddavid
27 januari 2009 · 50 Inlägg

har tänkt på samma sak jag med det med bensinförbrukningen så tack för det svaret också smile men som jag redan typ frågat, det går inte att försämra motorbromsningen vid högre växlar? för släpper jag gasen helt vid hög hastighet så blir det ju som en liten tvärnit nästan innan bilen börjar rulla jämn nedåt i hastighet.

vill alltså ha bort det där rycket i hög hastighet smile med det går alltså inte?

Mr_EmCom Med.lem
27 januari 2009 · 3 759 Inlägg

När bilen kommer ner till ca 1500rpm kommer den sluta motorbromsa, och då även börja dra bensin igen, man hör/känner när det slår in. Detta för att bilen inte ska dö när du motorbromsar.

Fanns en jättebra ekomätare i min gamla Omega 3000 visar L per 10mil. och så fort man släppte gasen visade den 0. Men när man kom ner till ca 1400-1600rpm så morrade motorn till och mätaren visade 14,**L/10mil. Detta på en 20 år gammal bil. Tack Tyskland.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Koop
27 januari 2009 · 1 867 Inlägg

Det låter som du har dåliga motorfästen, det är ganska vanligt på dom där.
Öppna huven och kolla om du kan flytta på motorn relativt lätt med händerna, kolla även nere vid motorfästena om det är några sprickor i dom och om det har läckt nån vätska(det är vätska i kuddarna)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
ddavid
28 januari 2009 · 50 Inlägg

Koop skrev:
Det låter som du har dåliga motorfästen, det är ganska vanligt på dom där.
Öppna huven och kolla om du kan flytta på motorn relativt lätt med händerna, kolla även nere vid motorfästena om det är några sprickor i dom och om det har läckt nån vätska(det är vätska i kuddarna)

okej tack för det, ska kolla upp det så snart som möjligt.

3rik
28 januari 2009 · 88 Inlägg

En sak att tänka på om ni kör s.k "Ecodriving" är att rasta bromsar lite då och då, blir dyrt annars med alla reparationer.

Moser .-ϻΘϨƎЯ
28 januari 2009 · 1 313 Inlägg

sphinxus skrev:
kallas ekonomisk körstil, funkar rätt bra. får kanske inte lika bra resultat som på en lastbil men plånboken tycker ändå om det smile vet att det e rätt många som monterar vacummätare i sina bilar, IDIOTER! förbrukningen ställs ju med gaspedalen wink

vacuum mätaren sätter man ju i bara för å ha en mätare som rör på sig om man inte har turbo tongue

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang