mdf eller spån?

Kojloj
18 mars 2006 · 458 Inlägg

Har lite beslutsångest, skall börja bygga i bagaget nu.. Men jag vet inte om jag skall ta och köra med spånskiva eller mdf, vet att mdf väger en del men är bättre att jobba med medans spånskivan är billig och också ganska lätt att jobba med.. Vad tycker ni..?

Theo
18 mars 2006 · 859 Inlägg

Kojloj skrev:
Har lite beslutsångest, skall börja bygga i bagaget nu.. Men jag vet inte om jag skall ta och köra med spånskiva eller mdf, vet att mdf väger en del men är bättre att jobba med medans spånskivan är billig och också ganska lätt att jobba med.. Vad tycker ni..?

Jag tycker MDF är lättare och bättre att jobba med. Man måste ju vara noga med att förborra MDFen, men det bör man ju även med spån tycker jag så den enda nackdelen är att den är ungeför dubbelt så dyr som jag ser det. Viktmässigt skiljer det inte mycket.

MVH Theo

D_Xarz
18 mars 2006 · 157 Inlägg

Spånskiva har också nackdelen att det kan svälla ganska ordentligt ifall det utsätts för vatten/fukt
MDF kan också svälla, men inte alls lika mycket

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
18 mars 2006 · 1 852 Inlägg

gå på MDF, mycket stabilare och starkare! desstuom lättare att jobba med.

man lever bara en gång så lev väl!
Kojloj
18 mars 2006 · 458 Inlägg

Okej, det blir nog mdf då..

Yariemi
19 mars 2006 · 103 Inlägg

Byggmaterial är precis lika mycket viktigt som allt annat, tex vilka kablar du har, installationen och elementen.

MDF är ju givet inom bilstereo bygget. Sen finns det olika storlekar på MDF.

loudness
19 mars 2006 · 4 554 Inlägg

Bullo skrev:
gå på MDF, mycket stabilare och starkare! desstuom lättare att jobba med.

ja har för mej det är tvärt om?
fördelen med mdf är att den har en bättre yta om man skulle lacka osv... men att den är sämre med resonanser än spånskivan eller något sånt.. men om sagt mdfen är mycke goare å bygga med

tecman
19 mars 2006 · 1 741 Inlägg

resonansen är hemsk i MDF det kan bli "plonk" ljud har jag fått höra.. det är för stabilt och för starkt.. kolla på baslåds program t.ex.. där bygger de i spånskiva.. finns inte att välja nåt annat..

frågade på en firma här i stan som säljer basar och sånt.. dom bygger aldrig i MDF för att det kan bli konstig resonas i lådorna. för jag ska bygga ljud i en kompis bil.. jag kommer bygga i spånskiva.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Kojloj
19 mars 2006 · 458 Inlägg

hehe intressant detta..

Palicuse
19 mars 2006 · 1 129 Inlägg

D har varit mycke snack när d gäller MDF lr spån. Jag använde mig av MDF i början för att jag tyckte att d var stumt o bra, men med MDF måste man förborra o så, vilket blir så mycke xtra arbete så ja började bygga mä min 22mm spån iställe. Nå "plonk" ljud lr så har ja aldrig hört från MDF men det kan hända att d blir sånt (beroende på bygge) pga att d blir stumt.


D företag som ja vet bygger sina lådor i 19mm - 22mm spån, o d rekomenderar d oxå men smaken är ju som baken.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
19 mars 2006 · 1 852 Inlägg

brorsan byggde en låda i MDF 25mm. han hade stabiliserande reglar och stoppade den med vadd. resultatet blev mycket bra! dessutom lät den helt ok för att vara amatörbygge. resonans får man om man har för klen och liten låda som inte är särskillt stabil.

man lever bara en gång så lev väl!
Theo
19 mars 2006 · 859 Inlägg

Bygger du lådan ordentligt spelar spån eller  MDF ingen roll. Egenresonansen hos MDF ligger betydligt högre i frekvens än vad baslådan skall spela, så om det vibrerar beror det på att det är en dålig låda precis som Bullo säger...

/Theo

timpan_87
19 mars 2006 · 781 Inlägg

jag byggde min låda i mdf och de blev jävkligt bra.. lätt att jobba med och så.

har slarvat lite med för tunt matrial igentligen men tog de som fans hemma och det funkar. inga misljud från min låda inte..

går att bygga i spån med som övriga säger men jag föredrar mdf.

Kojloj
19 mars 2006 · 458 Inlägg

Om jag bygger med spån så är det ju bra om jag målar dom eller något så dom inte drar åt sig så mycket fukt.. tips om detta?

timpan_87
19 mars 2006 · 781 Inlägg

vet det finns särskilda *färg* som man anänder i badrum. kanske kan funka? annars vet ja inte mkt.. någon vanlig färg borde med gå. finns någ folk som kan de bättre än mej:P

Kojloj
19 mars 2006 · 458 Inlägg

Tror det kan gå med någon oljefärg eller liknande!

Backlund
20 mars 2006 · 29 Inlägg

Så här står det på www.nardik.se iallafall.

"MDF är betydligt hårdare än vanlig spånskiva och spricker inte lika lätt men sliter mycket på verktygen. Använd inte spånskiva då den är både porös och lätt suger upp fukt."

MOVIEMENT
20 mars 2006 · 592 Inlägg

jag har byggt alla mina lådor i spån och har inte haft något problem med det, men jag brukar inte stå ute i regnet och bygga tongue för när man en gång har målat lådan är det väldigt liten chans att lådan drar i sej fukt wink

2much.fi
Accessories for your DSLR
Kojloj
20 mars 2006 · 458 Inlägg

Slaktarin skrev:
jag har byggt alla mina lådor i spån och har inte haft något problem med det, men jag brukar inte stå ute i regnet och bygga tongue för när man en gång har målat lådan är det väldigt liten chans att lådan drar i sej fukt wink

Vad målar du den med då?

MOVIEMENT
20 mars 2006 · 592 Inlägg

Hittils har jag bara målat med vanlig trä/husfärg, och sedan klätt in lådan tongue Och det har fungerat hittils i alla fall tongue

2much.fi
Accessories for your DSLR
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang