tips på en 18" bas

thulle1
31 januari 2009 · 733 Inlägg

ante_hedis skrev:
jaja tro vad ni vill men jag HAR en solo-x 18" å den spelar på bra, dock med lite effekt, bara 3500w rms, men enligt mitt audiocontrol instrument så spelar de 150 till vanlig musik, men ska mätas med termlab.... är de ingen som tror på de så säger jag välkommen hit bara! tongue

solo x är mumsiga smile

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
bmwkvinna
31 januari 2009 · 73 Inlägg

BMTech skrev:
Och som vanligt är det mycke DB siffror utan att säga vad sakerna är mätt med.
Sånt har ju betydelse.
Termlab med ton eller musik är det ända som gäller om man frågar mig.
Dock kan man ju mäta ut lite mer hemma med TL eftersom det mesta mäts på tävling med en skiva som har dålig utsignal.
Så att bara säga att man spelar si och så högt är inte av mycke värde.

145db är som sagt inga problem med någon av dem.
Det spelar ju ingen roll igentligen vad det är uppmätt med men eftersom du får alltid ett resultat sen hur troligt det resultatet är pga. instrumentets säkerhet är en annan femma.
Av min erfarenhet så är där inte dålig signal på bassrace skivorna. Folk som säger det gör nog bara det för ursäkter till att dem skulle igentligen spela högre wink plus signalen spelar ingen roll eftersom reglerna är samma för ALLA.

Men heltklart som många säger kicker solo x är en mycket bra bas.

Audi-powah
31 januari 2009 · 497 Inlägg

bmwkvinna skrev:

BMTech skrev:
Och som vanligt är det mycke DB siffror utan att säga vad sakerna är mätt med.
Sånt har ju betydelse.
Termlab med ton eller musik är det ända som gäller om man frågar mig.
Dock kan man ju mäta ut lite mer hemma med TL eftersom det mesta mäts på tävling med en skiva som har dålig utsignal.
Så att bara säga att man spelar si och så högt är inte av mycke värde.

145db är som sagt inga problem med någon av dem.
Det spelar ju ingen roll igentligen vad det är uppmätt med men eftersom du får alltid ett resultat sen hur troligt det resultatet är pga. instrumentets säkerhet är en annan femma.
Av min erfarenhet så är där inte dålig signal på bassrace skivorna. Folk som säger det gör nog bara det för ursäkter till att dem skulle igentligen spela högre wink plus signalen spelar ingen roll eftersom reglerna är samma för ALLA.

Men heltklart som många säger kicker solo x är en mycket bra bas.

vi snackar esplskivan:P inte bassrace den äger.
bassraceskivan spelar jag jätte högt itongue

Senast redigerat av Audi-powah (31 januari 2009)

Audi S3 "Quattro" (2002)
ante_hedis
31 januari 2009 · 457 Inlägg

låtarna på ESPL skivan pekar ganska högt med ju...

Audi-powah
31 januari 2009 · 497 Inlägg

peakr men inte singalen  jag kan ha full patte på min sterio utan att basarna är ens i närheten på att maxa med mutant steget och jag har ställt in mitt ljud på 28 av 35.

Senast redigerat av Audi-powah (31 januari 2009)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
31 januari 2009 · 497 Inlägg

bör tilläga att singalen är världigt ren dock på espl skivan.

Audi S3 "Quattro" (2002)
dbjanoz
1 februari 2009 · 1 785 Inlägg

fr3kazo1d skrev:
tjenare gott folk
har funderingar kring 18" bas vet inte riktigt vilken som vore bäst för db

om ni har några tips så får ni gärna skriva

e lite skeptiskt när det gäller solo-x basen många som får kona om dom ganska snabbt

Har du tänkt tävla i SPL och isåfall vilken klass? Street, Superstreet ?

Där finns många kandidater som är goda för höga dB reslultat några av dem är. Digital Designs, Kicker, RE, Soundstream.

Tycker inte du behöver vara orolig för att folk konar om sina Solo-X basar. Det är absolut inget fel på dessa basar. Ingen bas är odödlig!

Om du ska spela högt med dessa 18" krävs det ordentligt med effekt! Slutsteg och batterier blir många gånger dyrare än basarna.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Tokken Team dBakuten
1 februari 2009 · 3 453 Inlägg

dbjanoz skrev:

fr3kazo1d skrev:
tjenare gott folk
har funderingar kring 18" bas vet inte riktigt vilken som vore bäst för db

om ni har några tips så får ni gärna skriva

e lite skeptiskt när det gäller solo-x basen många som får kona om dom ganska snabbt

Tycker inte du behöver vara orolig för att folk konar om sina Solo-X basar. Det är absolut inget fel på dessa basar. Ingen bas är odödlig!

Nej men i längden är det dyrt med SoloX.. tio ordentliga burpar kanske.. Sen e det dags.
Å ja jag har sett det själv.
Så den är kanske inte det självklara valet om man skall köra dB-drag..Tycker jag.

Sen inte sagt att det är dålig bas.. Men den lämpar sig mer för everyday driving i mina ögon.

Senast redigerat av Tokken (1 februari 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Frippe_L Gladen Audio
1 februari 2009 · 2 388 Inlägg

attityds_problem skrev:
och sen har jag även lyssnat på en impact 6718 tror jag 18" heter , riktigt bra bas för pengarna , den spelades i en golf med 1 av mina mutant steg så den fick max 900wrms , tror jag spelade 147db med det steget.

Hmmm vilkens golf kan det vatt tros :-)

Den basen slog på hårt som f-n i 150L låda med 2 6" Aeroportar ca 25cm tot. längd.

Köpte den basen för jag fick mkt bra pris på den, annars hade en DD 3518 varit ett fint val. eller RE SX-serien.

Har man bara stort framsystem, effekten och strömmen så funkar 18" att ha till å spela musik tight med.

(Brukar inte skriva i forumet pga allt ordbajsande bland användarna men fick göra ett undantag :-)  )

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
1 februari 2009 · 2 353 Inlägg

Audi-powah skrev:
vi snackar esplskivan:P inte bassrace den äger.
bassraceskivan spelar jag jätte högt itongue

"Bassraceskiva"? Du menar vilken skiva som helst? För det finns ingen dedikerad Bassrace-skiva...

Vad gäller ESPL skiva så kommer dina resultat variera mellan 135-145.....beroende på vilken låt som lottas.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Frippe_L Gladen Audio
1 februari 2009 · 2 388 Inlägg

jonash skrev:

Audi-powah skrev:
vi snackar esplskivan:P inte bassrace den äger.
bassraceskivan spelar jag jätte högt itongue

"Bassraceskiva"? Du menar vilken skiva som helst? För det finns ingen dedikerad Bassrace-skiva...

Vad gäller ESPL skiva så kommer dina resultat variera mellan 135-145.....beroende på vilken låt som lottas.

/Jonas

Men Jonas då!

http://www.dbdragracing.com/storefront/ … sp?Page=13

Klart det finns bassrace-skivor och dessa kommer nog säljas en del i år.....

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Tokken Team dBakuten
1 februari 2009 · 3 453 Inlägg

jonash skrev:

Audi-powah skrev:
vi snackar esplskivan:P inte bassrace den äger.
bassraceskivan spelar jag jätte högt itongue

"Bassraceskiva"? Du menar vilken skiva som helst? För det finns ingen dedikerad Bassrace-skiva...

Vad gäller ESPL skiva så kommer dina resultat variera mellan 135-145.....beroende på vilken låt som lottas.

/Jonas

http://i178.photobucket.com/albums/w261/Flattabang/Diverse072.jpg

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
k1mm0 tokfrans
1 februari 2009 · 982 Inlägg

frippis. klandra inte jonas wink han är ju sån där fisspelare big_smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Morre_W Mr Kock =)
1 februari 2009 · 199 Inlägg

Och i år i bassrace så måste man köra någon av "Bassrace" skivorna, oavsett årgång,eller något musikspår på "Db jams" skivorna...

Och i år ska det komma en ny ESPL skiva, och vi får hoppas den är bättre än den gamla..smile

Senast redigerat av Morre_W (1 februari 2009)

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se
dbjanoz
1 februari 2009 · 1 785 Inlägg

jonash skrev:

Audi-powah skrev:
vi snackar esplskivan:P inte bassrace den äger.
bassraceskivan spelar jag jätte högt itongue

"Bassraceskiva"? Du menar vilken skiva som helst? För det finns ingen dedikerad Bassrace-skiva...

Vad gäller ESPL skiva så kommer dina resultat variera mellan 135-145.....beroende på vilken låt som lottas.

/Jonas

135-145 db är lite väl stor differans.

Och att det finns Bassrace-skivor. Ja, det behöver jag inte understryka.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
1 februari 2009 · 1 785 Inlägg

Tokken skrev:

dbjanoz skrev:

fr3kazo1d skrev:
tjenare gott folk
har funderingar kring 18" bas vet inte riktigt vilken som vore bäst för db

om ni har några tips så får ni gärna skriva

e lite skeptiskt när det gäller solo-x basen många som får kona om dom ganska snabbt

Tycker inte du behöver vara orolig för att folk konar om sina Solo-X basar. Det är absolut inget fel på dessa basar. Ingen bas är odödlig!

Nej men i längden är det dyrt med SoloX.. tio ordentliga burpar kanske.. Sen e det dags.
Å ja jag har sett det själv.
Så den är kanske inte det självklara valet om man skall köra dB-drag..Tycker jag.

Sen inte sagt att det är dålig bas.. Men den lämpar sig mer för everyday driving i mina ögon.

10 burpar? Hur mycket effekt plågas dem med om du behöver byta kon efter endast 10 burpar?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Faniskogen Skogsfan
1 februari 2009 · 649 Inlägg

Jag testkörde mig solox18 för första gången igår och ja vad kan man säga, det var en trevlig upplevelse tycker då iaf jag! Blir dock en del städning nu framöver då verktygen åkte ned från väggarna;/

Sen har inte jag megaerfarenhet av olika basar av de bättre märkena men en hel del har jag då hört. Fin kvalité på ljudet var det då tycker jag! Sen hur den lämpar sig för burp kan jag ej uttala mig om

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Audi-powah
1 februari 2009 · 497 Inlägg

jonash skrev:

Audi-powah skrev:
vi snackar esplskivan:P inte bassrace den äger.
bassraceskivan spelar jag jätte högt itongue

"Bassraceskiva"? Du menar vilken skiva som helst? För det finns ingen dedikerad Bassrace-skiva...

Vad gäller ESPL skiva så kommer dina resultat variera mellan 135-145.....beroende på vilken låt som lottas.

/Jonas

fel dom kommer variera imellan 140-148+ när ja är klar wink

Senast redigerat av Audi-powah (1 februari 2009)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Tokken Team dBakuten
1 februari 2009 · 3 453 Inlägg

dbjanoz skrev:

Tokken skrev:

dbjanoz skrev:

Tycker inte du behöver vara orolig för att folk konar om sina Solo-X basar. Det är absolut inget fel på dessa basar. Ingen bas är odödlig!

Nej men i längden är det dyrt med SoloX.. tio ordentliga burpar kanske.. Sen e det dags.
Å ja jag har sett det själv.
Så den är kanske inte det självklara valet om man skall köra dB-drag..Tycker jag.

Sen inte sagt att det är dålig bas.. Men den lämpar sig mer för everyday driving i mina ögon.

10 burpar? Hur mycket effekt plågas dem med om du behöver byta kon efter endast 10 burpar?

Någonstans mellan 6-8 kW..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
thulle1
1 februari 2009 · 733 Inlägg

Tokken skrev:

dbjanoz skrev:

Tokken skrev:
Nej men i längden är det dyrt med SoloX.. tio ordentliga burpar kanske.. Sen e det dags.
Å ja jag har sett det själv.
Så den är kanske inte det självklara valet om man skall köra dB-drag..Tycker jag.

Sen inte sagt att det är dålig bas.. Men den lämpar sig mer för everyday driving i mina ögon.

10 burpar? Hur mycket effekt plågas dem med om du behöver byta kon efter endast 10 burpar?

Någonstans mellan 6-8 kW..

då är det inte så konstigt... och hur mycket ström till den effekten? för har man som man ska ha typ 6 till 8 st BRA batteri så är det nog inga problem, min solo x har jag spelat med ett bra tag nu, och när jag spelar musik har jag alltid på "full" volym (minst 80-90%), sen är det klart att det inte är burp, men det säger ändå en hel del, så tror jag att 10 burpar är skitsnack, då är det en kass person bakom volym ratten skulle jag säga, visserligen när jag spelar så går jag aldrig under 12,5 Volt men jag kan tänka mig bajssignalen solox en har fått om den får 8000 watt.. vet man vad man håller på med så håller nog en sån bas ganska länge trots burp, det enda är väl upphängningen blir slappare men det är en helt annan sak.

M.v.h. Emil

Senast redigerat av thulle1 (1 februari 2009)

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang