Bilar kan få maxfart på 150 km/h

Muttley
1 februari 2009 ·

R1kard skrev:
Att det bara finns som ett förslag är riktigt sjukt. Men det som är ännu sjukare är fan att vissa här på garaget tycker det är en bra idé??? Hur fan tänker ni egentligen? Eller era bilar går bara inte över 150 så ni bryr er inte?

Tur att majoriteten är lite vettiga så att förslaget inte kommer gå igenom.

Ge oss 10 anledningar till att köra över 150 på allmäna vägar?.
Tycker de är fan som folk tänker igentligen ute just bland folk.

Muttley
1 februari 2009 ·

pippaaN skrev:

tkd_rille skrev:

torpis skrev:

Nä inte förbjuda, men en maxfart på 70km/h för tåg, samt 250km/h för flygplan wink

så löönt att har tåg isådanafall=). tågen kan inte hjälpa att de kör på en idiot som ställer sig på spåren smile.

Ibland är det ju så att det sker olyckor också med tåg, behöver inte vara ett självmord, så du behöver nog inte kalla alla som blir påkörda av tåg för "idiot"

nej de är klart, men vad ska man på rälsar och göra.

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
1 februari 2009 · 820 Inlägg

Detta kommer väl ändå bara beröra nya bilar? Som det står på Metros hemsida.  Tex att ni med lite äldre bilar  93-08 ?  inte skulle beröras av detta.

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
zijaa Bilmekaniker
1 februari 2009 · 1 354 Inlägg

Arradin skrev:
Nyhet?

Naturskyddsföreningen vill " kolla på " om man kan göra det till verklighet..

man ska inte tro på allt man läser. Inte en chans att det går igenom.

kunde inte ha sagt det bättre!!!

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
Ramrod
1 februari 2009 · 674 Inlägg

henrikh skrev:
Förbjud alla tåg också, det finns de som blir påkörda. Förbjud flygplan för de störtar ibland, förbjud cyklar för man kan ramla omkull....

Helt rätt!   Jag håller med dig i resonemanget! !!!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Ramrod
1 februari 2009 · 674 Inlägg

XL-Dempa skrev:
I japan så har man en gps mottagare i dom nyare bilarna som känner av om man är på vägen eller på banan. När man är på banan så slår den av fart spärren o alt.

Såg det på top gear tror ja (Det handlade om en nissan R35)

Det börjar ju fanimig likana ett psykologiskt fängelse....   Politiker & maskiner-datorer  ska säga till mig vad jag kan göra & inte göra, när jag får trampa på gasen & när jag ska blinka.... & när jag fanimig ska torka mig i röven också snart!       Va faaaan  ÄR Det här!!????   Ser inte folk vart det här LEDER till ???   Är det ingen som har *** till att protestera & stoppa de här jävla idiotiska  påhoppen nån gång???!!!

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Ramrod
1 februari 2009 · 674 Inlägg

R1kard skrev:
Kanske dags att hitta något bättre land att bo i snart smile

Skulle inte garaget kunna GÖRA ett land...  Vi är ju fan snart 100 000 medlemar... ??

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Niklas1987 NO
1 februari 2009 · 2 182 Inlägg

Ramrod skrev:

R1kard skrev:
Kanske dags att hitta något bättre land att bo i snart smile

Skulle inte garaget kunna GÖRA ett land...  Vi är ju fan snart 100 000 medlemar... ??

Inte omöjligt, bara vi köper en tropisk ö är ja med wink eller en bit av Norrland, vilket som duger. Sen är det bara att skapa en flagga, välja valuta, å lite annat krimskrams, självklart måste det jue ha ett namn.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Ramrod
1 februari 2009 · 674 Inlägg

joonte_ skrev:
dags att köpa trabant

Det är ju att tänka fel i det här lläget?    Vem fan vill köra trabant???        Nej Det är dax att säga ifrån & kriga för friheten att vara mänsklig  på gott & ont!    Friheten dom vi här i landet tar för givet att alla vill ha... utom översittarna som helatiden ska hitta på nya grejor att begrensa & ta bort friheten ifrån oss....   & vi tuggar  & sväljer som jävla fegisar!   Jag blir förbannad!   PROTESTERA!!!!    Gör NÅNTING  förhelvete förutom att bara knyta näven i fickan & hålla truten!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Ramrod
1 februari 2009 · 674 Inlägg

Aleks skrev:

st220hgv skrev:
Kommer säkert finnas programvaror att köpa skulle jag kunna tänka mig ifall det skulle bli så. Skulle vara rätt surt om bilen ströps vid 150. Då har man ju 3 växlar kvar ju big_smile Å andra sidan förstår jag resonemanget med folk som inte har omdöme... Det är ju farten som dödar..

Det är ju inte farten som dödar... big_smile

Helt RÄTT.. Blir lika förbannad varje gång jag hör den komentaren!!      "Det är farten som dödar..."      Det är åsnan innanför pannbenet på folket som dödar!      Det är ju den som måste tas bort...   Tar de bort hastigheten så finns ju åsnan lika helvete kvar bakom pannbenet.....   !!!       

Hela den här idiotiska nollvisionen & nu Max fart på bilarna som GARANTERAT kommer påverka oss bilkulturella som våldtäckts offer!      Iden låter som "att knulla för att bli oskuld!"

Snälla .....  Vi gör nått åt det här... protestera....  Jag blir GALEN av sånt här jävla SKIT!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
mulleina
1 februari 2009 · 715 Inlägg

om det nu är farten som dödar så måste ju risken finnas kvar även vid 150km/h

RobinNilsson
1 februari 2009 · 369 Inlägg

mulleina skrev:
om det nu är farten som dödar så måste ju risken finnas kvar även vid 150km/h

Du kan dö av ett T-fart som kommer flygande när du ligger och solar på stranden med..

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
_Jonex_ Byggare Behm
1 februari 2009 · 562 Inlägg

Krockarna på riksvägarna nu i vintertider händer sällan i hastigheter över 90 km/h och ändå dör folk.
Mycket märkligt , eller ?
Svar : Nej , männsikokroppen klarar bara g-krafterna av en stumsmäll i högst 50km /h,
skelletet håller inte för mer och bryts sönder och skadar allt annat innuti.

Jag åker fort ibland och bygger även en "gatbil" så visst tycker jag att förslaget
är fel MEN , samtidigt är det fullt logiskt med en sådan maxhastighet om vi ska gå över till elbilar
i framtiden som ska var så lätta som möjligt, vem f-n vill sitta på en plastbit i 150 blås och krocka ?
Inte jag.
Det är som med allt annat :  Det gäller att veta var gränsen går, röka en cigg är inte farligt, käka en fet maträtt är inte farligt, käka medicin är inte heller farligt om man följer anvisningen.
Börjar man däremot överdocera , äta eller röka som en tok hela dagarna så blir det farligt.
Samma sak med hastigheter, självklart ska man kunna åka till en bana och åka hur fort man vill
men hålla sig till gränserna ute i trafiken.
Sen kan man ju alltid fundera varför det är olagligt att åka 200 blås på en tom riksväg
med fri sikt....

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
paradyne Green Street Elite
1 februari 2009 · 676 Inlägg

cenoxide skrev:

Wasaki skrev:
Men istället för en spärr kan väl alla biltillverkarna börja bygga så dåliga bilar att ingen vågar köra fortare än 150... mycket smartare tycker jag...

har inte volvo redan prövat det?

HAHAHAHA! jo de har dom ju faktiskt, 100 serien till 900 serien smile

R1kard V-Power
1 februari 2009 · 1 186 Inlägg

tkd_rille skrev:

R1kard skrev:
Att det bara finns som ett förslag är riktigt sjukt. Men det som är ännu sjukare är fan att vissa här på garaget tycker det är en bra idé??? Hur fan tänker ni egentligen? Eller era bilar går bara inte över 150 så ni bryr er inte?

Tur att majoriteten är lite vettiga så att förslaget inte kommer gå igenom.

Ge oss 10 anledningar till att köra över 150 på allmäna vägar?.
Tycker de är fan som folk tänker igentligen ute just bland folk.

Jag ger dig en anledning som räcker: Det är kul!. Finns det någon anledning att ha bilar med över 100 hästar? Kunde vi inte lika gärna ha en fartgräns på 70-80 km/h?

Du är tydligen inte så bilintresserad och kanske vill disskutera säkerhet istället, då finns det mycket man kan begränsa! Vi kan ju sätta alla bilar på räls så kan man ju inte köra av vägen heller. Hur många olyckor sker det egentligen över 150 km/h? Typiskt Sverige att se en fara med allting och försöka nå denna omöjliga nollvisionen.

Detta är ungefär samma skit som fartkamerorna som skulle spara över 100 liv om året, dem siffrorna är tagna direkt från luften och har inte sparat ett enda liv. Det har skapat mer köer och fler irriterade bilförare.

Eller varför inte ta upp det förslaget med skyldighet att stanna vid övergångsställena, det var ju också väldigt lyckat när fler fotgängare blev påkörda. Och sedan har dem ändå kvar lagen, man blir ju mörkrädd.

Problemet är att dem stoppar utvecklingen, folk blir ju bara mer och mer efterblivna bakom ratten. Vi har mycket säkrare och bättre bilar att köra nu än för 20 år sedan men ändå ska fartgränserna sänkas och allting ska hela tiden göras "säkrare". Kan man inte bara inse att olyckor alltid kommer ske, även vid 150 som maxfart. Lägg ner alla dessa löjliga förslag.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Mäki Långsam Perfektionist
1 februari 2009 · 4 800 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Ramrod skrev:

R1kard skrev:
Kanske dags att hitta något bättre land att bo i snart smile

Skulle inte garaget kunna GÖRA ett land...  Vi är ju fan snart 100 000 medlemar... ??

Inte omöjligt, bara vi köper en tropisk ö är ja med wink eller en bit av Norrland, vilket som duger. Sen är det bara att skapa en flagga, välja valuta, å lite annat krimskrams, självklart måste det jue ha ett namn.

Norrland, går så fort att åka runt en ö wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
snoddas
1 februari 2009 · 1 142 Inlägg

men om dom nu skulle få igenom detta skulle de hindra olyckor på 30 och 50 väg och i korsningar me och vidövergångsställen eller kanske där de är barn som leker på vägen??? allt handlar ju om föraren för även om bilen är spärrad vid 150 så kommer ju någon jäkel köra onykter och så kommer han köra ihjäl någon. om dom ni inte sätter in en värme sensor som typ rovdjuret har så bilen känner av värmen och väjjer för den....de kanske skulle funka

Roz-104 typ..eh..va?
1 februari 2009 · 582 Inlägg

Huvusorsaken till denna maxfart berodde väl mest på att spara på miljön förstod jag det som. Inte pga att minska bilolyckor.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Nehe
1 februari 2009 · 687 Inlägg

Bra lagförslag, finns ingen allmän väg i Sverige som man får köra 150km/h på så varför skulle det göra någon skillnad om ens bil var spärrad till den hastigheten.. Är ju inget som kommer beröra någon ändå eftersom redan nu så får man ej köra i den hastigheten.

Sen så kan man ju fixa det så att på bana så slås den av, eller att ni får bygga banbilar med hästkrafter så ni kan åka fort på banan istället för på allmän väg.

Och vad skulle lagförslaget tjäna till? Jo det kanske inte räddar livet på alla som omkommer i trafiken, det kanske inte får bort rattfyllan från vägarna men det får iaf bort idioter som "R1kard", "Ramrod" med flera som tycker att det är kul att köra så fort på allmän väg, och för en annan så är det en stor vinst!..

Så slutsats: Bra förslag, köra snabbt kan man göra på bana där är det lagligt! Och i trafiken skall man hålla sig till reglerna som finns och där borde en spärr ej spela någon roll! Tänk på att erat körkort är ingen rättighet, det är bara till låns.

FireTraXX DFFL
1 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Nehe skrev:
Moralkaka...

Jag är över 200km/h dagligen (Försover mig ofta tongue), och även om bilarna skulle spärras till 150km/h så skulle den spärren försvinna fortare än kvickt på min bil.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang