Bilar kan få maxfart på 150 km/h

Muttley
1 februari 2009 ·

R1kard skrev:

tkd_rille skrev:

R1kard skrev:
Att det bara finns som ett förslag är riktigt sjukt. Men det som är ännu sjukare är fan att vissa här på garaget tycker det är en bra idé??? Hur fan tänker ni egentligen? Eller era bilar går bara inte över 150 så ni bryr er inte?

Tur att majoriteten är lite vettiga så att förslaget inte kommer gå igenom.

Ge oss 10 anledningar till att köra över 150 på allmäna vägar?.
Tycker de är fan som folk tänker igentligen ute just bland folk.

Jag ger dig en anledning som räcker: Det är kul!. Finns det någon anledning att ha bilar med över 100 hästar? Kunde vi inte lika gärna ha en fartgräns på 70-80 km/h?

Du är tydligen inte så bilintresserad och kanske vill disskutera säkerhet istället, då finns det mycket man kan begränsa! Vi kan ju sätta alla bilar på räls så kan man ju inte köra av vägen heller. Hur många olyckor sker det egentligen över 150 km/h? Typiskt Sverige att se en fara med allting och försöka nå denna omöjliga nollvisionen.

Detta är ungefär samma skit som fartkamerorna som skulle spara över 100 liv om året, dem siffrorna är tagna direkt från luften och har inte sparat ett enda liv. Det har skapat mer köer och fler irriterade bilförare.

Eller varför inte ta upp det förslaget med skyldighet att stanna vid övergångsställena, det var ju också väldigt lyckat när fler fotgängare blev påkörda. Och sedan har dem ändå kvar lagen, man blir ju mörkrädd.

Problemet är att dem stoppar utvecklingen, folk blir ju bara mer och mer efterblivna bakom ratten. Vi har mycket säkrare och bättre bilar att köra nu än för 20 år sedan men ändå ska fartgränserna sänkas och allting ska hela tiden göras "säkrare". Kan man inte bara inse att olyckor alltid kommer ske, även vid 150 som maxfart. Lägg ner alla dessa löjliga förslag.

Jo klart man är bilintresserad, men hur intressant är de ändå att köra över 130? Det är ju accelerationen som är de roliga, inte en skithög hastighet på 300 blås. De är mer skrämmande att åka så fort än de är roligt.
Köra fort kan de flesta dessutom göra på banor, knutstorp ligger bra till i skåne, banan i malmö likaså.

Ser inga större problem med dessa spärrar.

Och de där med att folk blir irriterade för att man håller hastigheten visar ju bara hur dum människan blir för var dag.

bjoorniiee
1 februari 2009 · 356 Inlägg

paradyne skrev:

cenoxide skrev:

Wasaki skrev:
Men istället för en spärr kan väl alla biltillverkarna börja bygga så dåliga bilar att ingen vågar köra fortare än 150... mycket smartare tycker jag...

har inte volvo redan prövat det?

HAHAHAHA! jo de har dom ju faktiskt, 100 serien till 900 serien smile

100-900serien är då bra mycket bättre bilar än din opel smile

Nehe
1 februari 2009 · 687 Inlägg

FireTraXX skrev:

Nehe skrev:
Moralkaka...

Jag är över 200km/h dagligen (Försover mig ofta tongue), och även om bilarna skulle spärras till 150km/h så skulle den spärren försvinna fortare än kvickt på min bil.

har du någon gång varit på en trafikolycka där någon har kört in i en betongsugga i 180blås och sen fått vara den som berättar det för föräldrarna?..

Jo man kan få samma effekt om man kör i lagliga 110 men i 200blås så krävs det mindre för att förlora kontrollen än i 110.

Om du inte bryr dig om ditt liv så bry dig iaf om din flickvän/sambo och familjs hur de skulle må om du krockar eller våra pengar som skattebetlare vad du kostar samhället för att du själv dör.

FireTraXX DFFL
1 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Nehe skrev:

FireTraXX skrev:

Nehe skrev:
Moralkaka...

Jag är över 200km/h dagligen (Försover mig ofta tongue), och även om bilarna skulle spärras till 150km/h så skulle den spärren försvinna fortare än kvickt på min bil.

har du någon gång varit på en trafikolycka där någon har kört in i en betongsugga i 180blås och sen fått vara den som berättar det för föräldrarna?..

Jo man kan få samma effekt om man kör i lagliga 110 men i 200blås så krävs det mindre för att förlora kontrollen än i 110.

Om du inte bryr dig om ditt liv så bry dig iaf om din flickvän/sambo och familjs hur de skulle må om du krockar eller våra pengar som skattebetlare vad du kostar samhället för att du själv dör.

En kalkylerad risk.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Nehe
1 februari 2009 · 687 Inlägg

FireTraXX skrev:
En kalkylerad risk.

En kalkylerad risk som kan kosta oss övriga några miljoner ifall något skulle gå fel? Som skulle kosta lidande för din familj och avsluta ditt 20åriga liv (vet inte hur gammal du är men gissar att du är mellan 20-25)?

Tänk vad många blue ray filmer du skulle missa att köpa ifall du skulle dö till följd av att du var 5min sen till jobbet.

Men men alla är vi olika.

Beeenny
1 februari 2009 · 982 Inlägg

Tycker dom ska ha kvar samma motorer..ändra utväxlingen så 0-150 isf görs på 2 blanka big_smile

FireTraXX DFFL
1 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Nehe skrev:

FireTraXX skrev:
En kalkylerad risk.

En kalkylerad risk som kan kosta oss övriga några miljoner ifall något skulle gå fel? Som skulle kosta lidande för din familj och avsluta ditt 20åriga liv (vet inte hur gammal du är men gissar att du är mellan 20-25)?

Tänk vad många blue ray filmer du skulle missa att köpa ifall du skulle dö till följd av att du var 5min sen till jobbet.

Men men alla är vi olika.

Jag är 22 och de filmerna kan ju fetkvitta ifall jag är död.
Och det heter Blu-Ray. smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Nehe
1 februari 2009 · 687 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag är 22 och de filmerna kan ju fetkvitta ifall jag är död.
Och det heter Blu-Ray. smile

Är ej så insatt i såna nymodigheter.

Senast redigerat av Nehe (1 februari 2009)

Bostrom RS
1 februari 2009 · 886 Inlägg

engolf skrev:
En liten bit ur artikeln:
"– Det är ju bara ett antal mil i Tyskland där det över huvud taget är möjligt att köra snabbare, säger Magnus Nilsson som är ansvarig för fordonsfrågor på Svenska Naturskyddsföreningen, SNF."

Är den idioten från en annan planet?! Körde Göteborg-Norrköping och höll 200-210 kmh i stort sett hela vägen. ( Det var en riktig emergency-situation, så kom inte med moraliska föreläsningar).

Tror han menar där det är lagligt att köra snabbare.

Focus RS
NiKeMaN Entreprenör
1 februari 2009 · 1 286 Inlägg

Varför ska man begränsa bilarna till 150?

Bättre man kopplar en hastighets-modul på bilen så den via GPS eller andra signaler tar in exakt hastighetsbegränsning och sedan håller den hastigheten... Sen så kan Transportstyrelsen vid regn, dimma eller snö sänka farten på alla bilar skitenkelt.


Kanoners..........




























eller hmmmm wink

// Niklas Johansson
Beeenny
1 februari 2009 · 982 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Varför ska man begränsa bilarna till 150?

Bättre man kopplar en hastighets-modul på bilen så den via GPS eller andra signaler tar in exakt hastighetsbegränsning och sedan håller den hastigheten... Sen så kan Transportstyrelsen vid regn, dimma eller snö sänka farten på alla bilar skitenkelt.


Kanoners..........




























eller hmmmm wink

hoppas att ingen på transportstyrelsen läser detta wink

Bostrom RS
1 februari 2009 · 886 Inlägg

terazzi skrev:
Allt dessa miljösnack e så jävla larvigt!
Fan man borde bo japan ärligt smile
Där är bilarna en tradition och dem satsar på bilismen där med wink

Men Det kommer inte gå igenom ändå så wink

Är det inte i Japan alla bilar är begränsad till 180 km/h och där det är svindyr väg och fordonsskatt?hmm

Focus RS
Niick Avstängd
1 februari 2009 · 233 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jo klart man är bilintresserad, men hur intressant är de ändå att köra över 130? Det är ju accelerationen som är de roliga, inte en skithög hastighet på 300 blås. De är mer skrämmande att åka så fort än de är roligt.
Köra fort kan de flesta dessutom göra på banor, knutstorp ligger bra till i skåne, banan i malmö likaså.

Ser inga större problem med dessa spärrar.

Och de där med att folk blir irriterade för att man håller hastigheten visar ju bara hur dum människan blir för var dag.

Vissa tycker det är kul och köra snabbt, och vissa kan inte hantera bilen i dom hastigheterna och tycker det är skrämmande som du, alla är inte som du. Köra fort kan man göra på allmänna vägar också, hastighetsgränserna gäller enl mig bara vid rusningstrafik, för när där är tomt på vägarna så spelar det väl fan ingen roll.

Hastighetsgränsen är mer en riktlinje, så vid kameror när hela trafiken flyter på fint i 90 på en 70 väg, så stannar det helt plötsligt upp och blir köer enbart för att staten tror det räddar liv när det snarare gör tvärtom(på dom sträckorna jag sett fartkameror så är det rätt så svårt att en olycka inträffar med tanke på hur bred vägen är och att den bara går raaakt).

Blå saab 9-3 turba
Muttley
1 februari 2009 ·

Niick skrev:

tkd_rille skrev:
Jo klart man är bilintresserad, men hur intressant är de ändå att köra över 130? Det är ju accelerationen som är de roliga, inte en skithög hastighet på 300 blås. De är mer skrämmande att åka så fort än de är roligt.
Köra fort kan de flesta dessutom göra på banor, knutstorp ligger bra till i skåne, banan i malmö likaså.

Ser inga större problem med dessa spärrar.

Och de där med att folk blir irriterade för att man håller hastigheten visar ju bara hur dum människan blir för var dag.

Vissa tycker det är kul och köra snabbt, och vissa kan inte hantera bilen i dom hastigheterna och tycker det är skrämmande som du, alla är inte som du. Köra fort kan man göra på allmänna vägar också, hastighetsgränserna gäller enl mig bara vid rusningstrafik, för när där är tomt på vägarna så spelar det väl fan ingen roll.

Hastighetsgränsen är mer en riktlinje, så vid kameror när hela trafiken flyter på fint i 90 på en 70 väg, så stannar det helt plötsligt upp och blir köer enbart för att staten tror det räddar liv när det snarare gör tvärtom(på dom sträckorna jag sett fartkameror så är det rätt så svårt att en olycka inträffar med tanke på hur bred vägen är och att den bara går raaakt).

Hur många procent av fartdårarna håller någon vettig hastighet när de är fullt med folk på vägen då?. Bara mellan hörby och lund på motorvägen var man med om många idioter varje dag när man pendlade däremellan, även när de var snöstorm.

Niick Avstängd
1 februari 2009 · 233 Inlägg

tkd_rille skrev:

Niick skrev:

tkd_rille skrev:
Jo klart man är bilintresserad, men hur intressant är de ändå att köra över 130? Det är ju accelerationen som är de roliga, inte en skithög hastighet på 300 blås. De är mer skrämmande att åka så fort än de är roligt.
Köra fort kan de flesta dessutom göra på banor, knutstorp ligger bra till i skåne, banan i malmö likaså.

Ser inga större problem med dessa spärrar.

Och de där med att folk blir irriterade för att man håller hastigheten visar ju bara hur dum människan blir för var dag.

Vissa tycker det är kul och köra snabbt, och vissa kan inte hantera bilen i dom hastigheterna och tycker det är skrämmande som du, alla är inte som du. Köra fort kan man göra på allmänna vägar också, hastighetsgränserna gäller enl mig bara vid rusningstrafik, för när där är tomt på vägarna så spelar det väl fan ingen roll.

Hastighetsgränsen är mer en riktlinje, så vid kameror när hela trafiken flyter på fint i 90 på en 70 väg, så stannar det helt plötsligt upp och blir köer enbart för att staten tror det räddar liv när det snarare gör tvärtom(på dom sträckorna jag sett fartkameror så är det rätt så svårt att en olycka inträffar med tanke på hur bred vägen är och att den bara går raaakt).

Hur många procent av fartdårarna håller någon vettig hastighet när de är fullt med folk på vägen då?. Bara mellan hörby och lund på motorvägen var man med om många idioter varje dag när man pendlade däremellan, även när de var snöstorm.

Det gäller och tänka på att alla andra är idioter i trafiken, inte du för att du kör för snabbt. Då blir det genast lättare om du är beredd på att kärringen i forden ska köra ut framför dig.. Planering helt enkelt, alltid vara förberedd på vad som kan hända. cool

Blå saab 9-3 turba
R1kard V-Power
1 februari 2009 · 1 186 Inlägg

En del som tydligen inte tålde det jag skrev.

Men ingen har svarat på min fråga, hur många olyckor händer egentligen över 150 km/h?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
NiKeMaN Entreprenör
1 februari 2009 · 1 286 Inlägg

Troligtvis en hel del... Och framför allt så är det ofta som dom olyckorna får dödlig utgång........

// Niklas Johansson
camaro67 Meister
1 februari 2009 · 6 763 Inlägg

R1kard skrev:

tkd_rille skrev:

R1kard skrev:
Att det bara finns som ett förslag är riktigt sjukt. Men det som är ännu sjukare är fan att vissa här på garaget tycker det är en bra idé??? Hur fan tänker ni egentligen? Eller era bilar går bara inte över 150 så ni bryr er inte?

Tur att majoriteten är lite vettiga så att förslaget inte kommer gå igenom.

Ge oss 10 anledningar till att köra över 150 på allmäna vägar?.
Tycker de är fan som folk tänker igentligen ute just bland folk.

Jag ger dig en anledning som räcker: Det är kul!. Finns det någon anledning att ha bilar med över 100 hästar? Kunde vi inte lika gärna ha en fartgräns på 70-80 km/h?

Du är tydligen inte så bilintresserad och kanske vill disskutera säkerhet istället, då finns det mycket man kan begränsa! Vi kan ju sätta alla bilar på räls så kan man ju inte köra av vägen heller. Hur många olyckor sker det egentligen över 150 km/h? Typiskt Sverige att se en fara med allting och försöka nå denna omöjliga nollvisionen.

Detta är ungefär samma skit som fartkamerorna som skulle spara över 100 liv om året, dem siffrorna är tagna direkt från luften och har inte sparat ett enda liv. Det har skapat mer köer och fler irriterade bilförare.

Eller varför inte ta upp det förslaget med skyldighet att stanna vid övergångsställena, det var ju också väldigt lyckat när fler fotgängare blev påkörda. Och sedan har dem ändå kvar lagen, man blir ju mörkrädd.

Problemet är att dem stoppar utvecklingen, folk blir ju bara mer och mer efterblivna bakom ratten. Vi har mycket säkrare och bättre bilar att köra nu än för 20 år sedan men ändå ska fartgränserna sänkas och allting ska hela tiden göras "säkrare". Kan man inte bara inse att olyckor alltid kommer ske, även vid 150 som maxfart. Lägg ner alla dessa löjliga förslag.

Jag vet inte om de är så fruktansvärt kul att åka över 150. De gånger jag gör de så vet jag faktist inte varför jag gör de. Jag blir vare sig rädd eller taggad. Mest besviken över att den förbannade mätarnålen aldrig går över 180 sträcket.. men på en vanlig bil för mr svensson så har det ingen betydelse om bilen går fortare eller ej. Det har igentligen ingen större betydelse för mig heller. Men visst vore de tråkigt om man köper en roligare bil och kommer till banan och så toppar man den mitt på rakan för att de inte finns mer att ge.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Beeenny skrev:

NiKeMaN skrev:
Varför ska man begränsa bilarna till 150?

Bättre man kopplar en hastighets-modul på bilen så den via GPS eller andra signaler tar in exakt hastighetsbegränsning och sedan håller den hastigheten... Sen så kan Transportstyrelsen vid regn, dimma eller snö sänka farten på alla bilar skitenkelt.
Kanoners..........
*EDITED*
eller hmmmm wink

hoppas att ingen på transportstyrelsen läser detta wink

Tänkte samma tanke.. wink

"Idag presenterade Kd sitt nya förslag i riksdagen utarbetat tillsammans med Transportstyrelsen för ökad trafiksäk..." tongue

snoddas
1 februari 2009 · 1 142 Inlägg

på mc har dom spärren vid 250 varför inte samma hastighet på bilar:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang