Bilar kan få maxfart på 150 km/h

snoddas
1 februari 2009 · 1 142 Inlägg

snoddas skrev:
på mc har dom spärren vid 250 varför inte samma hastighet på bilar:P

ooooo först på 7e sidan detta ska firas med en öl

camaro67 Meister
1 februari 2009 · 6 763 Inlägg

snoddas skrev:

snoddas skrev:
på mc har dom spärren vid 250 varför inte samma hastighet på bilar:P

ooooo först på 7e sidan detta ska firas med en öl

På en söndag? Är de inte 300 som japanerna kör med? Merca och BMW kör ju 250km/h begränsning och har gjort i flera år

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
snoddas
1 februari 2009 · 1 142 Inlägg

camaro67 skrev:

snoddas skrev:

snoddas skrev:
på mc har dom spärren vid 250 varför inte samma hastighet på bilar:P

ooooo först på 7e sidan detta ska firas med en öl

På en söndag? Är de inte 300 som japanerna kör med? Merca och BMW kör ju 250km/h begränsning och har gjort i flera år

Självklart har precis blivit arbetslös såtongue

kanske dom har men kan dom inte ha 250 på alla bilar???

Hedning Fd Bannad
2 februari 2009 · 657 Inlägg

Alkohol dödar, dags att strypa bärs och sprit så man inte kan bli packad!

Märkesbög
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
2 februari 2009 · 1 948 Inlägg

spärr vid 150km/h löser inget.

Förslag som gör mer nytta.

1. Alkolås
2. Högre krav på körkort(allt för många som inte har koll på sin bil)
3. Kontroller för att se om man är lämplig att ha kvar sitt körkort, tänk pensionärer på motorvägen i 50km/h, är inte det farligt så säg vad.
4. ska man tvunget ha spärr så vid ungefär 200+

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rquired Allmänt envis
2 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Eller en egen fil för pensionärer, betydligt bättre flyt i trafiken i alla fall...

*generaliserar*

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-Blomman-
2 februari 2009 · 1 174 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
spärr vid 150km/h löser inget.

Förslag som gör mer nytta.

1. Alkolås
2. Högre krav på körkort(allt för många som inte har koll på sin bil)
3. Kontroller för att se om man är lämplig att ha kvar sitt körkort, tänk pensionärer på motorvägen i 50km/h, är inte det farligt så säg vad.
4. ska man tvunget ha spärr så vid ungefär 200+

Kunde faan inte sagt det bättre själv.. Precis min åsikt..
Spec nummer 2-3, finns ju inget värre än gamla i trafiken som knappt ser vägen och inte når ner till pendalerna.. Och i och med det så gör man idiot omkörningar för att man blir irriterad = Fler olyckor

Senast redigerat av -Blomman- (2 februari 2009)

"If you're in control, you're not going fast enough"
Phaetoon
2 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Först och främst så är det ett EU-förslag. Så det kan bli verklighet här i Sverige framöver.
Kanske redan 2013 som förslaget nämner som tidgräns?

Hastighetsgränsen som nämns i förslaget är 100mph (dvs 162km/h) och förslaget innebär ett förbud mot
alla bilar som kan köra fortare än den hastigheten, om dessa inte installerar en hastighetsbegränsande anordning. Lagförslaget går i samma anda som det i Japan (180km/h begränsning där för inhemska fordon)

Ett annat relaterat förslag som jag har läst om (ej släppt ännu vad jag vet) är att man vill införa en begränsning på antalet hästkrafter på nya personbilar (230-280hk ungefär) och även begränsa förhållandet mellan effekt och vikt, så att man t.ex. inte får sälja en bil som väger säg 1 ton och har mer än 200hk.

Tyskland och Italien lär inte gilla detta förslag. Men det handlar ju om majoritetsbeslut så dom får nog böja sig i slutändan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Rquired Allmänt envis
2 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Phaetoon skrev:
Först och främst så är det ett EU-förslag. Så det kan bli verklighet här i Sverige framöver.
Kanske redan 2013 som förslaget nämner som tidgräns?

Hastighetsgränsen som nämns i förslaget är 100mph (dvs 162km/h) och förslaget innebär ett förbud mot
alla bilar som kan köra fortare än den hastigheten, om dessa inte installerar en hastighetsbegränsande anordning. Lagförslaget går i samma anda som det i Japan (180km/h begränsning där för inhemska fordon)

Ett annat relaterat förslag som jag har läst om (ej släppt ännu vad jag vet) är att man vill införa en begränsning på antalet hästkrafter på nya personbilar (230-280hk ungefär) och även begränsa förhållandet mellan effekt och vikt, så att man t.ex. inte får sälja en bil som väger säg 1 ton och har mer än 200hk.

Tyskland och Italien lär inte gilla detta förslag. Men det handlar ju om majoritetsbeslut så dom får nog böja sig i slutändan.

Det kommer ta hus i h*lvete i så fall wink Hoppas de låter bli skiten i alla fall.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
twin_cam Smålänning
2 februari 2009 · 7 877 Inlägg

Phaetoon skrev:
Först och främst så är det ett EU-förslag. Så det kan bli verklighet här i Sverige framöver.
Kanske redan 2013 som förslaget nämner som tidgräns?

Hastighetsgränsen som nämns i förslaget är 100mph (dvs 162km/h) och förslaget innebär ett förbud mot
alla bilar som kan köra fortare än den hastigheten, om dessa inte installerar en hastighetsbegränsande anordning. Lagförslaget går i samma anda som det i Japan (180km/h begränsning där för inhemska fordon)

Ett annat relaterat förslag som jag har läst om (ej släppt ännu vad jag vet) är att man vill införa en begränsning på antalet hästkrafter på nya personbilar (230-280hk ungefär) och även begränsa förhållandet mellan effekt och vikt, så att man t.ex. inte får sälja en bil som väger säg 1 ton och har mer än 200hk.

Tyskland och Italien lär inte gilla detta förslag. Men det handlar ju om majoritetsbeslut så dom får nog böja sig i slutändan.

Tyskland och Italien går förmodligen ur EU om dom inte får som dom vill...

Det där med att bergänsa hastigheten kan man ju tycka vad man vill om, men det vill till att fartspärren är gratis. Jag tänker i alla fall inte betala för att få en fartspärr inmonterad i min bil som inte kommer göra någon nytta alls...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Phaetoon
2 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Nu är det som sagt bara ett gammalt förslag till EU-lag som Svenska Naturskyddsföreningen har fått upp ögonen för. Skulle inte tro att slutprodukten blir speciellt radikal.
Skulle tippa på 180-200km/h i begränsning för att få med alla länder och att dessa begränsningar bara ska gälla nytillverkade bilar.

Jag kan tycka att gränsen borde ligga vid 200km/h, för vid en olycka där man har en döende person i bilen så kan man faktiskt behöva köra så fort.

Sen så skulle jag utforma förslaget på så sätt att bilar med hastighetsbegränsning skulle få en saftig rabatt på skatten.

Sen så tycker jag att man skjuter in sig på fel sak. Är det inte bränsleförbrukningen som är det man borde slå ner på istället?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
chrno RE-雨宮
2 februari 2009 · 481 Inlägg

Mortalis skrev:
Mm, det verkar ju rätt bra. Kan man bli av med en hel del biljakter iaf, och det är ju därför de satt spärren så i Japan, för att ingen behöver mer än 160-170 knyck där och så kan inte snuten följa efter om de gått fortare tongue
Va spelar de för roll för folk så länge den kopplar bort spärren när man når en bana egentligen?

Nu stämmer ju inte det du säger över huvud taget. Japanska polisen både kan och kör efter folk som kör fortare än så. Dessutom är det inte direkt kul att åka fast för fortkörning. En polare åkte dit i hastigheter över 170 och han var väääldigt nära på att bli utvisad och hamna i fängelse, hans Japanska fru hamnade i förhör, hans vänner hamnade i förhör och dom terroriserade honom bra jävla mkt innan han lyckades "komma undan" med sanslöst dryga böter, inget körkort och en fet tankeställare.

En annan nära vän till mig blev tagen av en Subaru Impreza WRX STI med diverse modifikationer....

Men detklart, åk dit å testa.... wink

Borde dom inte ta å se över regeln med att gångare och cyklar har företräde framför bilar i städerna. Om alla bilar kunde åka utan stopp/start/stopp/start så skulle det bli MKT mindre utsläpp. Å jag har knappt ens betyg i matte när jag räknar ut det..

Senast redigerat av chrno (2 februari 2009)

RE-Amemiya Kitted FD3S
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 februari 2009 · 1 948 Inlägg

Håller med personen ovan, varför skulle dem inte hänga på bilar som gör över 160-170? kan det vara så att folk sett "Fast and the furious tokyo drift" ? Bara för att dem i den filmen säger att dem inte tar bilar som gör över 180 så betyder inte det att det är så i verkligheten.

Håller också med om det sista han nämner, nämligen det med att cyklister och gångare har företräde, helt dum lag! störst är först! lättare att stanna en cykel än att stanna en lastbil eller bil också för den delen. Behöver inte ens nämna hur snabbt man kan stanna när man går smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rquired Allmänt envis
3 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Då är det ju bättre att polisen har en knapp där de kan slå av soppapumpen i din bil eller nått vid en biljakt. Så KAN man köra hur fort man vill, och så slipper polisen en biljakt. Biljakt i 150 är bättre än en i 250, men bäst är det om den tar slut direkt tongue Och det är inte svårare /lättare att sätta denna funktionen ur spel än en fartspärr.

Men risken är väl som alltid, nån fjortiz som får för sig att hacka några bilar. Tänk dig om nån kommer över koden som går till alla volvo av senare modell lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Deutsch-style
3 februari 2009 · 379 Inlägg

äh vadå spärr vid 150 3ans växel gör ju ca140 va ska vi göra me 4-5 då???
tongue hehe

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Thiger_84
3 februari 2009 · 509 Inlägg

Varför inte begräns bilarna till 120 km/h när dom ändå är igång? Tufft med en ny R eller Aero modell med snyggt kjolpaket å miljövänliga cykelhjul som har en toppfart på 150 km/h trots 250-300 hk hehe tongue

Gman Beundrad
3 februari 2009 · 39 Inlägg

Idioti det är inget att vara rädd för kommer aldrig gå igenom endå.. vadå ska alla i hela världen skrota sina bilar då och köpa nya? a visst

Volvo 740 (1989)
Volvo Pv 544 "Kutryggen" (1960)
JockeRX7 KTM 660
3 februari 2009 · 537 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Håller med personen ovan, varför skulle dem inte hänga på bilar som gör över 160-170? kan det vara så att folk sett "Fast and the furious tokyo drift" ? Bara för att dem i den filmen säger att dem inte tar bilar som gör över 180 så betyder inte det att det är så i verkligheten.

Håller också med om det sista han nämner, nämligen det med att cyklister och gångare har företräde, helt dum lag! störst är först! lättare att stanna en cykel än att stanna en lastbil eller bil också för den delen. Behöver inte ens nämna hur snabbt man kan stanna när man går smile

Cyklister har väll inte företräde? Endast vid ett rödljus för cyklar i så fall.
Är det nått ja verkligen inte stannar för så är det folk som ska cykla över ett övergångställe cool

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
dbjanoz
3 februari 2009 · 1 785 Inlägg

Roz-104 skrev:
http://www.metro.se/se/article/2009/01/27/08/2137-48/index.xml

Bara jag som missat denna nyhet? Hittade inget om det i forumet.

Det var en något hög gräns om den ska göra någon nytta, 150km/h lär knappast göra någon nytta i något samhälle.

Säkerheten sitter i föraren! Att man inte satsar på att ändra attityden hos oss förare och utbildar oss att hantera fordonet framför alla dess system och hinder. Hur mycket har anti-spinn och anti-sladd systemen hjälpt föraren? Nej det går bara så mycket fortare när de kör av med dessa bilar isället. ABS bromsar är det enda hjälpsystemet som är någon riktig hjälp, men även detta system måste hanteras på rätt sätt för att fungera som avsett.

När det gäller attityden så lär oss att skilja på motorsport och vårt transportsystem! Säkerhet i trafiken bygger på att hålla marginaler och ett samspel med andra trafikanter oavsett om det är gångtrafikanter, bilister, lastbilsförare, cyklister, funktionshindrade, inte ligga på gränsen till vad som är möjligt.

Det finns inte ens förståelse från en gångtrafikant att kanske kunde jag vänta 3 sekunder vid ett övergånställe och vänta till den där 20ton tunga lastbilen har passerat med att gå över. Nej istället håller gångtrafikanten på sin rätt, "Han ska stanna" sedan när samma person kommer hem sitter de och snackar miljö. Snacka om hykleri. Hur mycket extra energi går det åt för de gångare som kastar sig ut på övergånställena i landet?

Det finns hur många åtgärder som helst som skulle ge mer än en hastighetsgräns på 150Km/h. Det är ju ett slag i luften!

Senast redigerat av dbjanoz (3 februari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
RobinNilsson
3 februari 2009 · 369 Inlägg

snoddas skrev:
på mc har dom spärren vid 250 varför inte samma hastighet på bilar:P

Alla hojjar har la inte det? Min polares r6a ha vi varit uppe i 270 ett flertal gånger med...

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang