Finns det någon som kan hälpa mig med en biltransport?

Eberlund VW Ägare
5 februari 2009 · 1 011 Inlägg

linuslinje skrev:

Eberlund skrev:
Nu såg jag vad han mena men även om jag förstår det nu så funkar det inte.

Hur ska du kunna lasta en bil som väger 1800kg på ett släp+bil som väger 1700kg i TOTALVIKTER???

För att förtydliga. Totalvikt=tjänstevikt + max lastvikt

Kom ihåg att så läge du endast har B körkort så är det totalvikterna på bilen och släpet som gäller. Sen spelar det ingen roll om du har en bil som väger 1500kg på släpet eller om du har en tom mjölkförpackning.

Det jag sa om att en bil som man ska dra på släp får max väga 1000-1100kg baserar jag följande.

Ta en bil som får dra 1500kg på B körkort t.ex Volvo 940 V70 mm. Då får du koppla på ett släp som väger 1500kg i Totalvikt. Drar du av tjänstevikten som oftast på biltransport ligger runt 400-450kg så får du dra en bil som väger 1500kg-400kg=1100kg får lasten väga.

Sant, mina siffror var väl inte så realistiska kanske.
Men vem säger att du måste fylla dragbilen med 4-500 kg? Detta är valfritt.
Tjänstevikten räknar redan in förare, extradäck, bränsle och några verktyg

Så åter igen då smile
Dragbil = 1700 kg tjänstvikt (totalvikt låt säga 1800kg)
Släp = 450 kg tjänstevikt
Bilobjekt = 1250 kg tjänstevikt

---

Dragbil 1800 kg totalvikt
Släp + Bilobjekt = 1700 KG totalvikt
Totalvikt 3500 kg.

Håller absolut med att det blir extremt svårt o dra en bil med bara B-kortet, då de flesta bilar väger mer än 1250 kg.

Sen kommer frågan hur stor totalvikten på släpet får vara med b-behörighet. Förmodligen helt säkert under 1700, t.ex 1450 vilket resulterar i att bilobjektet bara får väga 1000kg.

Nä nu ger jag mig i denna tråd. Känner mig som en wannabebesserwisser. neutral
Hålller på o tar E för att låsa upp mina BCD behörigheter så denna tråd är ju en bra övning!

Men som jag skrev innan så spelar det ingen roll om bilen är fulllastad eller är tom. Totalvikten är alltid tjänstevikten plus max lastvikt.

Så ditt exempel fungerar fortfarande inte eftersom du blandar ihop bruttovikten med totalvikten. Bruttovikt är bara intressant om man har E kort för då räknar man som du gör. Men med B kort är det Totalvikterna som räknas. Så har du B kort så räknas det som att släp och bil alltid är fulllastade.

Henrik Eberlund
volvoentusiasten
5 februari 2009 · 4 005 Inlägg

Eberlund skrev:

linuslinje skrev:

Eberlund skrev:
Nu såg jag vad han mena men även om jag förstår det nu så funkar det inte.

Hur ska du kunna lasta en bil som väger 1800kg på ett släp+bil som väger 1700kg i TOTALVIKTER???

För att förtydliga. Totalvikt=tjänstevikt + max lastvikt

Kom ihåg att så läge du endast har B körkort så är det totalvikterna på bilen och släpet som gäller. Sen spelar det ingen roll om du har en bil som väger 1500kg på släpet eller om du har en tom mjölkförpackning.

Det jag sa om att en bil som man ska dra på släp får max väga 1000-1100kg baserar jag följande.

Ta en bil som får dra 1500kg på B körkort t.ex Volvo 940 V70 mm. Då får du koppla på ett släp som väger 1500kg i Totalvikt. Drar du av tjänstevikten som oftast på biltransport ligger runt 400-450kg så får du dra en bil som väger 1500kg-400kg=1100kg får lasten väga.

Sant, mina siffror var väl inte så realistiska kanske.
Men vem säger att du måste fylla dragbilen med 4-500 kg? Detta är valfritt.
Tjänstevikten räknar redan in förare, extradäck, bränsle och några verktyg

Så åter igen då smile
Dragbil = 1700 kg tjänstvikt (totalvikt låt säga 1800kg)
Släp = 450 kg tjänstevikt
Bilobjekt = 1250 kg tjänstevikt

---

Dragbil 1800 kg totalvikt
Släp + Bilobjekt = 1700 KG totalvikt
Totalvikt 3500 kg.

Håller absolut med att det blir extremt svårt o dra en bil med bara B-kortet, då de flesta bilar väger mer än 1250 kg.

Sen kommer frågan hur stor totalvikten på släpet får vara med b-behörighet. Förmodligen helt säkert under 1700, t.ex 1450 vilket resulterar i att bilobjektet bara får väga 1000kg.

Nä nu ger jag mig i denna tråd. Känner mig som en wannabebesserwisser. neutral
Hålller på o tar E för att låsa upp mina BCD behörigheter så denna tråd är ju en bra övning!

Men som jag skrev innan så spelar det ingen roll om bilen är fulllastad eller är tom. Totalvikten är alltid tjänstevikten plus max lastvikt.

Så ditt exempel fungerar fortfarande inte eftersom du blandar ihop bruttovikten med totalvikten. Bruttovikt är bara intressant om man har E kort för då räknar man som du gör. Men med B kort är det Totalvikterna som räknas. Så har du B kort så räknas det som att släp och bil alltid är fulllastade.

Ahaa, då förstår jag varför inga räknesätt fungerar på B-behörigheten

R-S-P
6 februari 2009 · 38 Inlägg

glömde säga att det är bilen som ska upp på flaket som väger 1800kg. wink

Hjaelten
6 februari 2009 · 13 Inlägg

nu vet jag ju inte hur mycket stake du har i dig & hur långt du ska åka?

1.) Boggie släpen ( 2-axlar) får till 90 % av fallen dra över 2ton, FRÅN FABRIK! dock så är statoil,preem,okq8 well you name it så snälla att typa ner släpen för att "vanliga" personer skall få hyra släpet på vanligt Bkörkort. (preem vet jag har BE släp)

2.) har du en vettig dragbil (stor bil) och en boggie släp så är risken att bli stannad minnimal, och bötern för övervikt är ju inte så jättefarlig smile, och är man snäll mot fabror blå så är dom oftast snälla också smile

"Den som säger att lyckan inte kan köpas för pengar, vet inte var man handlar."
R-S-P
6 februari 2009 · 38 Inlägg

ok,
Bilen ska till frankrike... e juh en bit... *pfffiiiuuuuu*

så du menar att om man typ drar med en suv så klarar man sig med lite böter i värsta fall??

mvh

Pikey
6 februari 2009 · 2 283 Inlägg

R-S-P skrev:

ola_volvo skrev:
innan jag fick mitt ce kort körde vi med en 245:a på släået efter en volvo 360 och efter släpet bogserade vi en opel rekord smile tror inte ens bilen fick lasta 50 kg på det släpet

HOLYKANOLI... lol

Inte för att göra dig ledsen eller mäta snopp i mest dumma dragbil.

Vi körde ner med en Polo med Bilsläp och hämtade en BMW 325.
Hämtade bilen i Landskrona kl 23:00 på natten och det krångla som in i ..... med allt för att få upp den på släpet.
+ att Polisen var överallt så vi fick köra krångliga vägar.
Kl 06:00 var vi hemma i Halmstad.

Vi kunde inte lasta släpet rätt av många anledningar så det var lågt kultryck som satan med.
Såhär såg det ut när vi kopplade av släpet, kunde inte köra över 50km/h för då vobblade det.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/38435/563011_by7nj2.jpg
Lågt kultryck, testade att plocka av släpet i väntan på en polare som var tvungen att hämta GPSn i Halmstad för att kunna ta alternativa vägar smile

R.I.P. Michael Jackson!
R-S-P
6 februari 2009 · 38 Inlägg

lol ahahahaaaaaa

SibbSon Mr. AUDI !
6 februari 2009 · 642 Inlägg

Pikey skrev:

R-S-P skrev:

ola_volvo skrev:
innan jag fick mitt ce kort körde vi med en 245:a på släået efter en volvo 360 och efter släpet bogserade vi en opel rekord smile tror inte ens bilen fick lasta 50 kg på det släpet

HOLYKANOLI... lol

Inte för att göra dig ledsen eller mäta snopp i mest dumma dragbil.

Vi körde ner med en Polo med Bilsläp och hämtade en BMW 325.
Hämtade bilen i Landskrona kl 23:00 på natten och det krångla som in i ..... med allt för att få upp den på släpet.
+ att Polisen var överallt så vi fick köra krångliga vägar.
Kl 06:00 var vi hemma i Halmstad.

Vi kunde inte lasta släpet rätt av många anledningar så det var lågt kultryck som satan med.
Såhär såg det ut när vi kopplade av släpet, kunde inte köra över 50km/h för då vobblade det.




http://www1.garaget.org/gallery/archive/38435/563011_by7nj2.jpg
Lågt kultryck, testade att plocka av släpet i väntan på en polare som var tvungen att hämta GPSn i Halmstad för att kunna ta alternativa vägar smile

hahaha sköna ni är !!

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Sokrates skrev:

linuslinje skrev:

C_A_T skrev:
Tror inte det finns så mga biltransporter som bara kräver B-kort, de flesta ligger på C tror jag;)

Totalt vikt under 3,5 ton = B kort
Total vikt över 3,5 ton = C kort

Om du har en snuskigt stor och tung dragbil, så kan du få dra din personbil på släp efter med vanligt B kort.
Dvs om släp OCH personbilens tjänstevikt tillsammans understiger dragbilens tjänstevikt. Undantagsregeln för släp B-behörighet.

Man kan visserligen hyra/låna ett tungt fordon och sedan hyra/låna ett BE-släp och köra upp personbilen på.

Böterna för att köra BE understiger din kostnad för bärgning/hyra lastbil förmodligen.

Men du får fortf. inte överskrida 3500Kg.

/Tommy.

Alltså behöver jag C-kort för att få köra min bil med dess sammanlagda bruttovikt? 3575 KG.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Pikey skrev:

R-S-P skrev:

ola_volvo skrev:
innan jag fick mitt ce kort körde vi med en 245:a på släået efter en volvo 360 och efter släpet bogserade vi en opel rekord smile tror inte ens bilen fick lasta 50 kg på det släpet

HOLYKANOLI... lol

Inte för att göra dig ledsen eller mäta snopp i mest dumma dragbil.

Vi körde ner med en Polo med Bilsläp och hämtade en BMW 325.
Hämtade bilen i Landskrona kl 23:00 på natten och det krångla som in i ..... med allt för att få upp den på släpet.
+ att Polisen var överallt så vi fick köra krångliga vägar.
Kl 06:00 var vi hemma i Halmstad.

Vi kunde inte lasta släpet rätt av många anledningar så det var lågt kultryck som satan med.
Såhär såg det ut när vi kopplade av släpet, kunde inte köra över 50km/h för då vobblade det.




http://www1.garaget.org/gallery/archive/38435/563011_by7nj2.jpg
Lågt kultryck, testade att plocka av släpet i väntan på en polare som var tvungen att hämta GPSn i Halmstad för att kunna ta alternativa vägar smile

HAHAHA!!! Kanonfränt ju!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
te_wik Forummoderator
6 februari 2009 · 12 813 Inlägg

Jag har oxå kört lite konstiga laster.. Denna VW`n hade hela flaket fylld med motorer dessutom.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/504685_2lhzgr.jpg

Tror inet polisen hade diggat denna lasten...


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
R-S-P
6 februari 2009 · 38 Inlägg

de ene e galnare än den andra... Yiiiiiiiiiiiihhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Pikey
6 februari 2009 · 2 283 Inlägg

R-S-P skrev:
de ene e galnare än den andra... Yiiiiiiiiiiiihhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Det jag menar är att det går att ta en liten bil och köra hem, dock är det drygt att köra alternativa vägar till frankrike med en bil man är rädd om tongue

R.I.P. Michael Jackson!
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Laglösa Sverige! lol

Jag har tyvärr ingen bild, men jag drog en gammal 144 på dolly. Den 144an hade ett släp påkopplat, fullt med skrot på... ett par motorer och diverse..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
R-S-P
6 februari 2009 · 38 Inlägg

Pikey skrev:

R-S-P skrev:
de ene e galnare än den andra... Yiiiiiiiiiiiihhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Det jag menar är att det går att ta en liten bil och köra hem, dock är det drygt att köra alternativa vägar till frankrike med en bil man är rädd om tongue

Kan juh bli en aning drygt... big_smile

volvoentusiasten
6 februari 2009 · 4 005 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Alltså behöver jag C-kort för att få köra min bil med dess sammanlagda bruttovikt? 3575 KG.

Ett personbilsepikage (dragbil + släp) över 3,5 ton får inte köras med BCD behörighet. Däremot med BE.

BE-behörigheten är lätt o köra upp för, det är ju bara ett simpelt släp. Enkla övningar också. Har sett när privatbilister kör upp på Gröndal i Eskilstuna ett par gånger

Jag frågade förut vad Eurotransport skulle ta för att transportera ner min bil till Spanien, Nerja.
Pris för transport enkel resa ligger på 15.350sek +  moms förutsatt att
bilen är körbar upp på lastbilen.
Leveranstid är ca 2-3 veckor.
Borde väl vara rätt mycket billigare till Frankrike annars, iaf mycket lättare.

Ska du köra en sådan lång sträcka så är det nog bra att ha alla rätta papper och behörigheter, räkna med att bli stoppad här och där.

I Spanien så ska det tydligen finnas en lag om att om du ska köra med släp, så måste släpet vara registrerad och besiktad för just den dragbilen. Jag har försökt hitta någon bekräftelse på detta men har inte hittat något. Dock har jag bara sett 2-3 släp under de åren jag har varit där.
Kanske är likadant i frankrike?

Aningen sköna bilder ovanför! smile Gillar polo-epikaget!

Får + Kan = Går

wentma
11 februari 2009 · 83 Inlägg

En fråga. Skall ev. traila hem en Opel Astra sedan 93:a. En resa på ca. 50 mil tur och retur.

Dragbil Volvo 855 glt.
Tjänstevikt= 1560 kg
Totalvikt= 1970 kg,  då är max last=410 kg.
Högsta totalvikt på släpet för b-körkort är 1530 kg.
Allting står i reg. beviset.

Tjänstevikt på Astran= 1120 kg
Totalvikt=1440 kg, då är max last=320 kg.

om man då räknar lite.
ALT 1.
Högsta tot.vikt för B körkort-totalvikt för Astran (1530kg-1440kg=90 kg). Det blir alltså vad släpet får väga. Spricker ju totalt då en biltrailer väger mer än så.

ALT 2.
Högsta tot.vikt för B körkort - Tjänstevikt för Astran (1530kg-1120kg=410 kg). Då får släpet väga max 410 kg. Då börjar vi närma oss, är väl inte totalt omöjligt.

Så vilket alternativ är riktigt av dessa två räknesätt eller finns det ännu fler eller ytterligare omständigheter som man man måste ta med i beräkningarna.

Mackan

Losgard
11 februari 2009 · 1 688 Inlägg

Hur klarade ni teorin egentligen? big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Eberlund VW Ägare
11 februari 2009 · 1 011 Inlägg

wentma skrev:
En fråga. Skall ev. traila hem en Opel Astra sedan 93:a. En resa på ca. 50 mil tur och retur.

Dragbil Volvo 855 glt.
Tjänstevikt= 1560 kg
Totalvikt= 1970 kg,  då är max last=410 kg.
Högsta totalvikt på släpet för b-körkort är 1530 kg.
Allting står i reg. beviset.

Tjänstevikt på Astran= 1120 kg
Totalvikt=1440 kg, då är max last=320 kg.

om man då räknar lite.
ALT 1.
Högsta tot.vikt för B körkort-totalvikt för Astran (1530kg-1440kg=90 kg). Det blir alltså vad släpet får väga. Spricker ju totalt då en biltrailer väger mer än så.

ALT 2.
Högsta tot.vikt för B körkort - Tjänstevikt för Astran (1530kg-1120kg=410 kg). Då får släpet väga max 410 kg. Då börjar vi närma oss, är väl inte totalt omöjligt.

Så vilket alternativ är riktigt av dessa två räknesätt eller finns det ännu fler eller ytterligare omständigheter som man man måste ta med i beräkningarna.

Mackan

Det du inte tar med i detta fallet är släpet vilket ganska viktigt.

ALT 1 är helt rätt. För att få köra det ekipaget så får släpet väga max 90 kg.

ALT 2 är helt knas.

Reglerna är följande:

För att göra det enkelt så reder jag upp först begräppen om vikter:
Tjänstevikt: Bilens vikt med förare i (står i regbeviset)
Totalvikt: Tjänstevikt + maxlast
Bruttovikt: Tjänstevikt + last

Släp med totalvikt mindre än 750kg räknas alltid som lätt.

Är totalvikten över 750 kg gäller följande:
Dragbilens och släpets totalvikter får ej överstiga 3500 kg.
Och även att släpets totalvikt får ej överstiga dragbilens tjänstevikt

Gör det de så måste man ha E kort. Har man E kort så är det bruttovikterna på släpet som gäller. Men när man har B kort så är det totalvikterna på släpet som gäller oavsett om du har maxlast på eller tomt.

Henrik Eberlund
jojje81 George
11 februari 2009 · 1 956 Inlägg

Nu var det längesen man satt på skolbänken så jag tolkar det som så:

Låt oss säga att bilen har en totalvikt på 1500kg. Och släpet 2000kg. Blir det då inte 2000kg minus tjänstevikt = så mycket får du lasta släpet.

Överskrider man alltså inte totalvikten på 3500kg för båda ekipagen så är det lugnt att köra med B-kort?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang