Till alla som vill trimma sin sugis...

Eisenhut
2 februari 2009 · 1 827 Inlägg

torpis skrev:
Den ultimata bilen måste således vara Hondas nya variant av Prius...  Hondas varvvilliga motor ihop med en elmotor på massa Newtons!  smile

Nya? Honda var först med en hybrid, Insighten. smile

Men nej tyvärr... Både insight och Civic Hybrid är tokslöa. sad


Twin_cam: I just rally är det bättre med lite mer vrid, sen frågade jag tidigare: varför finns det inga Volvos i Tougen?
Det är olika delar av världen, klart man använder Volvos i svenska rallyskogar. I Japan är det dock inte en jävel som kör trimmat rödblock, av samma anledning som här.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Biaxon
2 februari 2009 · 14 Inlägg

hahaha, ingen av er som skriver i den här tråden har nånsin missat ett avsnitt av Big Brother va? Meningslösa diskussioner till 1000....

Rojpen
2 februari 2009 · 2 230 Inlägg

mycket snacket har att göra med topic :S massa blaha blaha bara hehe

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Andreas 940 -utan 940
2 februari 2009 · 1 728 Inlägg

torpis skrev:
Vad är det konstiga i det?  Med turbo man man ju begära "vilken luftmassa man vill"  Mer laddtryck på lägre varv är svaret.

Jag tycker inte att det är nåt konstigt med det, jag citerade det här:

Sand_Man skrev:

Andreas 940 skrev:

volvo_1987 skrev:
sen är frågan vad är roligast? en sugis på 300 hk eller en turbo på 300 hk.

Den med turbo såklart, eftersom den har högre vridmoment.

LoL eller inte !

Då HK är en biprodukt av Vridet...

drazen_gti
2 februari 2009 · 807 Inlägg

bottenvrid behövs bara när man ska dra husvagn wink därför ser ni ingen honda med v-tec motor ha dragkrok monterad... däremot volvo, ja ni vet... se det såhär:
honda ctr v-tec motor 2 liter=200hk
saab 9-3 aero turbo motor 2 liter=205hk

hmm vilken väljer man? Turbo går jo så klart att trimma lättare, dvs mer hk/kr. Det som suger dock är att alla bilar med turbo idag är fwd,  Kul med 400hk på framhjulen?? antigen spinner det eller så får man hålla i ratten som med händer och tänder:) Det jag troligtvis kommer göra är att slänga på kompressor på min ctr, då blir det kul:)

I'd rather die like a man, than live like a coward
wangefors Maskin/Finsnickare
2 februari 2009 · 18 Inlägg

_tedde88_ skrev:
min volvo 965 har 170hk och väger närmare 2 ton.
jag åker ifrån alla bilar, även F1 bilar, både på bana och strippen.
det är sånt jävla tryck i den.
jag vet verkligen vad jag pratar om


finns inte en enda honda, BMW, mazda, peugeot, saab, volvo, citroën, lambo, ferrari eller cheva som åker ifrån mig.

Haha du är bäst! jag ska gå med i din fan club!

_Jonex_ Byggare Behm
2 februari 2009 · 562 Inlägg

Många som snackar om banracing och Formel 1 här men det verkar inte vara många
som tittat på det.
På F1-bana är det ju faktiskt kurvhastigheten som avgör, inte hastigheten på raksträckorna,
ju snabbare man tar kurvan och kommer ut med fart desto bättre varvtider.
Bättre varvtider än motståndarna = the Winner !

I en hårnåls kurva följt av en kort raka och sen S-kurva vinner en smidig bil mycket tid ,
turbon hinner knappt ladda fullt innan det ska bromsas för nästa kurva och jvlar vad det ska
bromsas om nu turbon skulle hinna ladda fullt, helt omöjligt att hålla en fin linje.

Sanningen är den att 4wd Kitcar-bilar med bra chassi och en liten vass motor åker ifrån oss alla
på en teknisk bana, kolla bara på rallycross, jklar vad det går undan.

Och förresten, F1 bilar åker med V8or i dagens läge, inte så mycket hästar egentligen men ett jkla vrid,
åker du ifrån en F1-bil bara för att du har mer hästar i din Supra eller M3.
Knappast.

Mycket OffT..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
camaro67 Meister
2 februari 2009 · 6 763 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Många som snackar om banracing och Formel 1 här men det verkar inte vara många
som tittat på det.
På F1-bana är det ju faktiskt kurvhastigheten som avgör, inte hastigheten på raksträckorna,
ju snabbare man tar kurvan och kommer ut med fart desto bättre varvtider.
Bättre varvtider än motståndarna = the Winner !

I en hårnåls kurva följt av en kort raka och sen S-kurva vinner en smidig bil mycket tid ,
turbon hinner knappt ladda fullt innan det ska bromsas för nästa kurva och jvlar vad det ska
bromsas om nu turbon skulle hinna ladda fullt, helt omöjligt att hålla en fin linje.

Sanningen är den att 4wd Kitcar-bilar med bra chassi och en liten vass motor åker ifrån oss alla
på en teknisk bana, kolla bara på rallycross, jklar vad det går undan.

Och förresten, F1 bilar åker med V8or i dagens läge, inte så mycket hästar egentligen men ett jkla vrid,
åker du ifrån en F1-bil bara för att du har mer hästar i din Supra eller M3.
Knappast.

Mycket OffT..

Farten på rakorna har mycket betydelse åxo. Kolla bara när en Ferrari kommer och åker om innan bromsningen. Så visst har de stor betydelse åxo

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Mickius
2 februari 2009 · 4 670 Inlägg

camaro67 skrev:

_Jonex_ skrev:
Många som snackar om banracing och Formel 1 här men det verkar inte vara många
som tittat på det.
På F1-bana är det ju faktiskt kurvhastigheten som avgör, inte hastigheten på raksträckorna,
ju snabbare man tar kurvan och kommer ut med fart desto bättre varvtider.
Bättre varvtider än motståndarna = the Winner !

I en hårnåls kurva följt av en kort raka och sen S-kurva vinner en smidig bil mycket tid ,
turbon hinner knappt ladda fullt innan det ska bromsas för nästa kurva och jvlar vad det ska
bromsas om nu turbon skulle hinna ladda fullt, helt omöjligt att hålla en fin linje.

Sanningen är den att 4wd Kitcar-bilar med bra chassi och en liten vass motor åker ifrån oss alla
på en teknisk bana, kolla bara på rallycross, jklar vad det går undan.

Och förresten, F1 bilar åker med V8or i dagens läge, inte så mycket hästar egentligen men ett jkla vrid,
åker du ifrån en F1-bil bara för att du har mer hästar i din Supra eller M3.
Knappast.

Mycket OffT..

Farten på rakorna har mycket betydelse åxo. Kolla bara när en Ferrari kommer och åker om innan bromsningen. Så visst har de stor betydelse åxo

En formel 1 bil har 700hk? på 605 kilo.

dom har de senaste o bästa du kan sätta på ett fordon. finns nog inget som slår de.

Om någon skulle skaffa samma effekt/vikt med dessa saker som dom använder o ett varvstopp på 18000rpm så nog fan skulle dom kunna hänga med.

Taget ur google

Idag kostar motorerna och växellådorna för de "fattigaste" stallen omkring 300 miljoner kronor per år

Andreas 940 -utan 940
3 februari 2009 · 1 728 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Och förresten, F1 bilar åker med V8or i dagens läge, inte så mycket hästar egentligen men ett jkla vrid,
åker du ifrån en F1-bil bara för att du har mer hästar i din Supra eller M3.
Knappast.

Mycket OffT..

F1-bilar har väl inte mer än 300-350Nm? En lätt bil med lite luftmotstånd behöver inte mycket vrid.

Eisenhut
3 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Andreas 940 skrev:

_Jonex_ skrev:
Och förresten, F1 bilar åker med V8or i dagens läge, inte så mycket hästar egentligen men ett jkla vrid,
åker du ifrån en F1-bil bara för att du har mer hästar i din Supra eller M3.
Knappast.

Mycket OffT..

F1-bilar har väl inte mer än 300-350Nm? En lätt bil med lite luftmotstånd behöver inte mycket vrid.

Vet du vad vrid är?

såklart dom inte behöver vrid när dom varvar så mycket som dom gör, vridet visar ingenting mer än hur mycket effekt (dvs hk) vid ett visst rpm.

_jonex_: Precis, det är inte många som tror att jag piskar 400hk bilar med min Civic på bana, men det gör jag. Jag kommer ifatt dom i kurvorna, och oftast har jag högre utgångshastighet än dom ut på rakan, och då krävs det en jävla massa effekt för att hinna om på tex Knutstorpsrakan...

Som talesättet lyder. Effektökning ger hundradelar, chassiemodifiering tiondelar, träning sekunder. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
kolvas
3 februari 2009 · 4 001 Inlägg

Eisenhut skrev:
_jonex_: Precis, det är inte många som tror att jag piskar 400hk bilar med min Civic på bana, men det gör jag. Jag kommer ifatt dom i kurvorna, och oftast har jag högre utgångshastighet än dom ut på rakan, och då krävs det en jävla massa effekt för att hinna om på tex Knutstorpsrakan...

Som talesättet lyder. Effektökning ger hundradelar, chassiemodifiering tiondelar, träning sekunder. wink

Piskar du alla 400hk bilar? oavsett vem som kör?

man kan inte säga nånting generellt på det viset, det är som du skrev sista raden, det är mellan ratt och ryggstöd som tiderna presteras.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Eisenhut
3 februari 2009 · 1 827 Inlägg

kolvas skrev:

Eisenhut skrev:
_jonex_: Precis, det är inte många som tror att jag piskar 400hk bilar med min Civic på bana, men det gör jag. Jag kommer ifatt dom i kurvorna, och oftast har jag högre utgångshastighet än dom ut på rakan, och då krävs det en jävla massa effekt för att hinna om på tex Knutstorpsrakan...

Som talesättet lyder. Effektökning ger hundradelar, chassiemodifiering tiondelar, träning sekunder. wink

Piskar du alla 400hk bilar? oavsett vem som kör?

man kan inte säga nånting generellt på det viset, det är som du skrev sista raden, det är mellan ratt och ryggstöd som tiderna presteras.

Absolut inte. Men dom bilar som endast har effekt gör jag ofta, särskilt dom som har mycket turbolagg eller dåligt register pga andra anledingar. smile

Mim poäng var att det är skoj att leka med dom som bygger en "banbil" med en massa ketchupeffekt som i praktiken är helt okörbar, så kör man om dom med sin civic.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Thiger_84
3 februari 2009 · 509 Inlägg

Här kommer lite hjälp till er som inte vet hur v-tec funkar.



Måste erkänna att man får en liten kick när v-tec går i.

Senast redigerat av Thiger_84 (3 februari 2009)

Andreas 940 -utan 940
3 februari 2009 · 1 728 Inlägg

Eisenhut skrev:
Vet du vad vrid är?

såklart dom inte behöver vrid när dom varvar så mycket som dom gör, vridet visar ingenting mer än hur mycket effekt (dvs hk) vid ett visst rpm.

Jag syftade på att han skrev ett jäkla vrid, vilket får mig att tänka på råstyrkan i t ex. Scanian på jobbet med sina 2100Nm. Jag tror inte man får någon känsla av råstyrka i en F1-bil utan mer att de är väldigt rappa och varvvilliga med sina korta slaglängder och höga varvtal.

dbjanoz
3 februari 2009 · 1 785 Inlägg

Garic skrev:
"om jag tar bort katten, får jag nån effektökning?"

"blir bilen snabbare om jag byter till en sportluftfilter"?

finns massa åsikter...

trött på alla onödiga trådar... (visst, denna är onödig den med...)

Om man tar bort katten, gör om avgassystemet, byter till vassare kammar, slipar topplocket, gör om insuget, lättar svängjulet, chippar så får man en bra effektökning! Ja, så att man märker det... Obs, ovanstående grejer kostar inte så mycket, ni får tro på de eller inte men det GÅR att få lite mer fart på en sugmotor... visst, man kan balansera hela motorn, byta sprut, mappa hos en proffs osv osv... men då är alla överrens att det är lika bra att köpa en sugis med större motor eller en turbobil pga kostnader.

jag är bara trött på all skitsnack om sugisar och ville bara säga det jag tycker smile det är väl därför det heter "forum", alla får ha sina egna åsikter tongue

"Finns redan en tråd med detta" Det är ju snart standarn när man skapar en tråd.

Håller med om att visst fan kan man trimma utan att det nödvändigtvis måste vara en turbo på motorn!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Eisenhut
3 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Eisenhut skrev:
Vet du vad vrid är?

såklart dom inte behöver vrid när dom varvar så mycket som dom gör, vridet visar ingenting mer än hur mycket effekt (dvs hk) vid ett visst rpm.

Jag syftade på att han skrev ett jäkla vrid, vilket får mig att tänka på råstyrkan i t ex. Scanian på jobbet med sina 2100Nm. Jag tror inte man får någon känsla av råstyrka i en F1-bil utan mer att de är väldigt rappa och varvvilliga med sina korta slaglängder och höga varvtal.

Det enda dessa 2100Nm är bra till i din lastbil är att det går att få ut en rimlig mängd HK i ditt varvtalsspann, som bör sluta på runt 3000-3500rpm?

Jag kan garantera dit att du kommer känna råstyrka i en F1-bil, men jag förstår ändå vad du menar... En bil med stor motor och mycket vrid känns starkare, även om den inte är det.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Rinnegan Malleus Malificarum
3 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Komiskt att dom flesta klämmer ur sig att bottenvrid inte spelar så stor roll?
Dom flesta kör inte med rullande start på race, så då spelar bottenvrid, samt vridmomentet stor roll.

Jag har för mig att om man har en 1 liters motor, och laddar 1kg laddtryck på den så blir det motsvarande 2 liter. Kör med 2kg laddtryck så blir det 4 liter osv, en logaritmisk skala.
Nu är det inte säkert till 100%, men jag har för mig att det var så.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Eisenhut
3 februari 2009 · 1 827 Inlägg

Siarnaq skrev:
Komiskt att dom flesta klämmer ur sig att bottenvrid inte spelar så stor roll?
Dom flesta kör inte med rullande start på race, så då spelar bottenvrid, samt vridmomentet stor roll.

Jag har för mig att om man har en 1 liters motor, och laddar 1kg laddtryck på den så blir det motsvarande 2 liter. Kör med 2kg laddtryck så blir det 4 liter osv, en logaritmisk skala.
Nu är det inte säkert till 100%, men jag har för mig att det var så.

Med denna uträkningen spelar det noll roll...

Motor 1:
1l
10000rpm
100Nm
100hk

Motor 2:
2l
5000rpm
200Nm
100hk

Utväxlingen är dubbelt så hög på motor nr1, dvs när motor nr2 varvar 2000rpm varvar motor 1 4000rpm.

I detta fallet kommer bilarna gå identiskt. Bilarna kommer växla samtidigt, det kommer kännas som att dom har exakt samma bottenvrid mm... smile


EDIT: Ja, jag vet att motorerna i praktiken är helt orealistiska på HKantalet, dock är vridet helt korrekt och uträkningen funkar ändå

Senast redigerat av Eisenhut (3 februari 2009)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Seth
3 februari 2009 · 3 354 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Och förresten, F1 bilar åker med V8or i dagens läge, inte så mycket hästar egentligen men ett jkla vrid,
åker du ifrån en F1-bil bara för att du har mer hästar i din Supra eller M3.
Knappast.

uhm e det nåt f1 inte har så e det vrid..

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang