Vad tycker ni om XC60?

TRYIT Teddan
1 februari 2009 · 2 495 Inlägg

TurbOla skrev:

steifan skrev:
Gillar inte heller Suvar och crossovers i allmänhet.
Snyggare än XC90 är den ju iallafall wink
Lite svårt för bakljusen, grillen och framlyktorna.
Men visst, ser väl fräsch ut bland andra högbyggen.



bollen1986, Hann väl säljas 41 stycken XC60 T6 AWD innan dom slutade sälja den motorn
till XC60 i Sverige pga låg efterfrågan. 41 av 760 beställda innan leverans var T6:or..
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml

Lite ot:

Angående motoralternativen så kommer det en helt nyutvecklad D5:a
med 205hk/420Nm till Volvo S80 snart. Borde ju hamna i XC60 sen.
Borde ju vara positivt för personer som ser nuvarande motorn som
mindre bra.

http://www.automotorsport.se/news/16080 … rbrukning/

Den nya D5an ska bli riktigt mysig. smile
205hk, 420Nm
Dubbla sekventiella turboaggregat. big_smile
2,4liter
1,8bars laddtryck
1800bar i commonrailen. smile

och nya X5 och X6 har 299hk och 600Nm...... tyvärr så är volvo återigen 5år försent ute , kanske en av anledningarna till att dom går back

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
ajka
1 februari 2009 · 194 Inlägg

Den är riktigt nice tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:

steifan skrev:
AutoMotor&Sport ifrågasätter nuvarande XC60-reklamkampanjen "Säkrast i Världen - Snålast i klassen"

http://www.automotorsport.se/news/16961 … en--eller/

Det gör dom helt rätt i, har irriterat mig på det. Men trots tveksam reklam verkar det vara en bra bil. Frågan är den vanliga, vem vill ha en snygg premiumvolvo som inte är lika praktisk längre...

Tycker jag har sett den där reklamen överallt i två veckor ungefär. Också lätt irriterad.
Men roligt kaxig reklam.

Från AMS-artikeln angående 'snålast i klassen':
Frågar man Volvo om en förklaring är den denna: När Volvo XC60 kommer med den nya snålare dieselfemman i kombination med en framhjulsdriven version så blir XC60 just snålast i klassen. 6,0 l/100 km, eller 159 gram/km, är siffrorna. Det finns dock ett "men"... den versionen ska börja tillverkas vecka 20 och kommer inte ut till kund förrän tidigast i sommar. DÅ kan XC60 vara snålast i klassen - om det inte har kommit någon ny, ännu snålare konkurrent vid det laget.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
pumpan Dalarna
1 februari 2009 · 156 Inlägg

Tycker den är ful jag...

Dalarna
itouch
1 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Tycker den är stilig och riktigt go att köra.

Moparboy440
1 februari 2009 · 4 682 Inlägg

perfekt för amerikanska fotbollsmammor.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
1 februari 2009 · 729 Inlägg

Jag skulle ju inte vilja ha en...
Tycker att volvo bara gör fulare och fulare bilar.

Moparboy440
1 februari 2009 · 4 682 Inlägg

Pierre_r skrev:
Jag skulle ju inte vilja ha en...
Tycker att volvo bara gör fulare och fulare bilar.

jag delar precis din åsikt.

NiKeMaN Entreprenör
1 februari 2009 · 1 286 Inlägg

TurbOla skrev:
Den nya D5an ska bli riktigt mysig. smile
205hk, 420Nm
Dubbla sekventiella turboaggregat. big_smile
2,4liter
1,8bars laddtryck
1800bar i commonrailen. smile

Tyvärr känns den omodern redan innan den kommit ut.

Liksom 204 hästar får ju "stryk" av både X3 30d och 35d....
Så det är ju tyvärr inget direkt att skryta med. Ska dock bli spännande och se om dom har fått motorn nått roligare än idag eller om det är samma slöa morrande och ocharmiga knackande som man hör idag.

// Niklas Johansson
Funkiee Saab älskare!
1 februari 2009 · 4 597 Inlägg

håller med tidigare, volvo gör bara fulare o fulare bilar hmm

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
1 februari 2009 · 1 874 Inlägg

Tycker den är riktigt snygg. Dock jävligt mycket för dyr, med tanke på vad det verkar vara för sorts bil.

master_lars
1 februari 2009 · 1 160 Inlägg

Min farsa skaffade sig en sådan, vi plockade ut den, den 23 December 2008. Måste säga att det finns många fördelar men tyvärr ännu mer nackdelar! I dagens läge har den rullat ca 700 mil.

*Den blir lätt skitg, framför allt under dörrarna så när man ska gå ut eller in i bilen så blir man alltid skitig.

*Den drar mycket soppa. ( Det är d5:an förbrukningen ligger på 0,98L Diesel / mil)

*Stolarna är för korta i sittdynan enlig mig, vid längre resor får man ont i benen! Skinnet är förövrig riktigt halt.

*Totalmiss av placeringen av stereodisplayen, ser helmysko ut i mörker (har man inte GPS så blir det en svart tomt rum mellan de blysta knapparna för ACC:n och radiodispalyen)

*Extremt slö, min 900a är mycket piggare. 0-100 = 10,5 sek Segdragning = obefintlig. När man ska accelera så varvar inte motorn ner tillräckligt snabbt, så när nästa växel är ilagd så rycker det rejält.

*Man får knappt dra ngt alls med den, 950kg, lycka till med att hyra ett bilsläp om du inte har BE-körkort

*Stötig gång över ojämheter, uppför sig ociviliserat med tanke på de stora och tjocka däcken.

*Citysafty funger inte alls tillfredställande, bromsar ibland fast det är fri väg framför, väntar bara på att ngn slår sönder sensorn som sitter i grillen.

*Många kvalitetsmissar, inredningslampan i taket trillar ner ibland, ratten som är i skinn känns som om den är i plast, samma gäller damask och knopp.

Sen är det en massa andra oergonomiska lösningar, tex hanbromsen, som sitter på tok för långt ner, vilket gör att man måste böja sig för att ansätta.

Senast redigerat av master_lars (1 februari 2009)

Rquired Allmänt envis
1 februari 2009 · 12 512 Inlägg

master_lars skrev:
Min farsa skaffade sig en sådan, vi plockade ut den, den 23 December 2008. Måste säga att det finns många fördelar men tyvärr ännu mer nackdelar! I dagens läge har den rullat ca 700 mil.

*Den blir lätt skitg, framför allt under dörrarna så när man ska gå ut eller in i bilen så blir man alltid skitig.

*Den drar mycket soppa. ( Det är d5:an förbrukningen ligger på 0,98L Diesel / mil)

*Stolarna är för korta i sittdynan enlig mig, vid längre resor får man ont i benen! Skinnet är förövrig riktigt halt.

*Totalmiss av placeringen av stereodisplayen, ser helmysko ut i mörker (har man inte GPS så blir det en svart tomt rum mellan de blysta knapparna för ACC:n och radiodispalyen)

*Extremt slö, min 900a är mycket piggare. 0-100 = 10,5 sek Segdragning = obefintlig. När man ska accelera så varvar inte motorn ner tillräckligt snabbt, så när nästa växel är ilagd så rycker det rejält.

*Man får knappt dra ngt alls med den, 950kg, lycka till med att hyra ett bilsläp om du inte har BE-körkort

*Stötig gång över ojämheter, uppför sig ociviliserat med tanke på de stora och tjocka däcken.

*Citysafty funger inte alls tillfredställande, bromsar ibland fast det är fri väg framför, väntar bara på att ngn slår sönder sensorn som sitter i grillen.

*Många kvalitetsmissar, inredningslampan i taket trillar ner ibland, ratten som är i skinn känns som om den är i plast, samma gäller damask och knopp.

Sen är det en massa andra oergonomiska lösningar, tex hanbromsen, som sitter på tok för långt ner, vilket gör att man måste böja sig för att ansätta.

700 mil på en månad, det är en del! Jao här får man lite synpunkter på vad som sägs vara Volvos mest seriösa försök till premiumbil hittils...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NiKeMaN Entreprenör
1 februari 2009 · 1 286 Inlägg

master_lars skrev:
Min farsa skaffade sig en sådan, vi plockade ut den, den 23 December 2008. Måste säga att det finns många fördelar men tyvärr ännu mer nackdelar! I dagens läge har den rullat ca 700 mil.

*Den blir lätt skitg, framför allt under dörrarna så när man ska gå ut eller in i bilen så blir man alltid skitig.

*Den drar mycket soppa. ( Det är d5:an förbrukningen ligger på 0,98L Diesel / mil)

*Stolarna är för korta i sittdynan enlig mig, vid längre resor får man ont i benen! Skinnet är förövrig riktigt halt.

*Totalmiss av placeringen av stereodisplayen, ser helmysko ut i mörker (har man inte GPS så blir det en svart tomt rum mellan de blysta knapparna för ACC:n och radiodispalyen)

*Extremt slö, min 900a är mycket piggare. 0-100 = 10,5 sek Segdragning = obefintlig. När man ska accelera så varvar inte motorn ner tillräckligt snabbt, så när nästa växel är ilagd så rycker det rejält.

*Man får knappt dra ngt alls med den, 950kg, lycka till med att hyra ett bilsläp om du inte har BE-körkort

*Stötig gång över ojämheter, uppför sig ociviliserat med tanke på de stora och tjocka däcken.

*Citysafty funger inte alls tillfredställande, bromsar ibland fast det är fri väg framför, väntar bara på att ngn slår sönder sensorn som sitter i grillen.

*Många kvalitetsmissar, inredningslampan i taket trillar ner ibland, ratten som är i skinn känns som om den är i plast, samma gäller damask och knopp.

Sen är det en massa andra oergonomiska lösningar, tex hanbromsen, som sitter på tok för långt ner, vilket gör att man måste böja sig för att ansätta.

Oj törs du verkligen skriva att eran D5a drar 0,98 liter per mil? Sist jag klagade på D5 motorns förbrukning tittade det fram en nisse som skulle döda mig för han kunde köra 166 mil på en tank diesel i hans V70... Blev en förbrukning på 0.4 nånstans smile asgarv

Förbrukningen KOMMER att sjunka framöver... Inte mycket - men lite iallafall.
Sen att man blir skitig på bena vid i och urklivning det märkte jag också när jag lånade en över dagen... Dock så är alla "suvar" likadana och inget specifikt Volvo-problem.

// Niklas Johansson
Navkapsel
1 februari 2009 · 4 637 Inlägg

Volvos fulaste modell hittills!

Dessutom gillar jag inte den typen av fordon. Behöver man fyrhjulsdrift så finns det vanliga personbilar och räcker inte det finns t ex Land Rover Defender och Lada Niva. Och XC60 som även kommer med fwd är faan ännu löjligare än vanliga stadsjeepar...

Det är bara hoppas på att XC60 och kommande Volvomodeller håller samma höga kvalitet som många av dagens japanska bilar för enligt bl a bilprovningens statistik är inte Volvo alls så bra som det en gång var...

Senast redigerat av EmilHammarlund (1 februari 2009)

Opelmadness German cars, quality and beyond
1 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Tycker nära på alla Volvo gick utför efter 240... Sen dom nyare modellerna S/V/C/XC och dom där är otroligt tråkiga, oavsett modell..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
mange_240
1 februari 2009 · 1 562 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Tycker nära på alla Volvo gick utför efter 240... Sen dom nyare modellerna S/V/C/XC och dom där är otroligt tråkiga, oavsett modell..

sanna ord

Opelmadness German cars, quality and beyond
1 februari 2009 · 8 197 Inlägg

mange_240 skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Tycker nära på alla Volvo gick utför efter 240... Sen dom nyare modellerna S/V/C/XC och dom där är otroligt tråkiga, oavsett modell..

sanna ord

Äntligen nån som håller med! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Navkapsel
1 februari 2009 · 4 637 Inlägg

mange_240 skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Tycker nära på alla Volvo gick utför efter 240... Sen dom nyare modellerna S/V/C/XC och dom där är otroligt tråkiga, oavsett modell..

sanna ord

Håller med!

Moparboy440
1 februari 2009 · 4 682 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

mange_240 skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Tycker nära på alla Volvo gick utför efter 240... Sen dom nyare modellerna S/V/C/XC och dom där är otroligt tråkiga, oavsett modell..

sanna ord

Håller med!

så sant som de e sagt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang