Sveriges "Näst" Snabbaste Opel Corsa

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
1 februari 2009 · 839 Inlägg

Man kan aldrig ha för många projekt-trådar!

Jaha, vad är nu detta för skit. Jag skulle kunna göra det enkelt för er och bara hänvisa till bilen och alla bilderna, men det hade ju inte varit särskilt kul!
Så nu tänker jag sätta mig ner och skriva lite skit här.

Det började med ett billigt inköp av en körklar banracing bil, en Opel Corsa årsmodell 1993.
Planen var att köra bilen i någon form av banracing klass.
När jag sedan fick chansen att hänga med på en dragracingtävling med ett par andra fwd-åkare ändrades planerna helt och hållet.
Första körningen ägde rum på malmby 07-09-01.
Bilen hade då en Opelmotor på hela ~147hk! wink
Som säkert många andra kan jag inte sätta fingret på vad som är så jäkla kul med att åka rakt fram i 402 meter, men vad som skedde vid detta tillfälle var att jag blev kär i dragracing kan man säga.
Utgångsobjektet!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64355/346271_sa5s78.jpg

Eftersom vi har stor erfarenhet av Saabtrimning sen många år tillbaks var valet enkelt, att häva ur den fjuttiga Opelspisen och på något vis passa in en Saabmotor.
Efter mycket fundering och planering satte vi kapen i den stackars Opel karossen.
Ett par timmar och några kapskivor senare fanns det ingen framvagn kvar.
Därefter köptes en bakkrockad Saab 900 -94 kaross. Även denna kapades framför vindrutan.
Denna framvagnen svetsade vi fast på Opeln samtidigt som vi mätte lite halvnoggrant så att vi skulle få den balanserad så bra som möjligt.
Saabframvagn fastsvetsad på Opeln [klicka för större bild]
http://geting.se/image.php/148944-bild2.JPG

Nu saknades endast motor, växellåda och allt där kring.
Motorn fick bli en 2liters b204l som hittas i Saab 900T från -94.
Växellådan kommer ifrån samma modell som motorn.
Detta inhandlades från KM Bildemontering i värnamo.
Turbon var en td04-15t som hittas i Aero modellerna på Saab.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64355/346277_z33ma1.jpg

Efter det behövde vi förlänga sidoplåtarna och motorhuven eftersom Saabframvagnen är något längre en Opelns.
13cm behövde vi förlänga, för att vara exakt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64355/346275_c077es.jpg

Nu var det dags att mäta upp effekten.
Efter ett par körningar i rototesten mättes 310hk / 480nm!

Efter första körningen med 310hk hade Corsan presterat 11.91 - 196km/h på kvartsmilen
Nu har bilen uppgraderats med större turboaggregat och nu står effekten på 460hk / 560nm, vilket nu resulterat i 11.02 - 210km/h!!
Bilen väger ca 1050kg och är helt olättad (om man inte räknar med rensad inredning osv)
[Klicka på bilden för film]
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64355/395858_m2ulf3.jpg

Jag har inte sett någon snabbare framhjulsdriven Corsa, så jag anser att jag allra ödmjukast kan kalla min för Världens Snabbaste tills motsatsen bevisas!
Kvitto på detta har ni här om någon vill munhuggas lite wink

60-fot: 1.77
0-201m: 7.20 - 166 km/h
0-402m: 11.02sek - 210.526 km/h

0-100 km/h: 3.5sek
100-150 km/h: 2.8sek
100-200km/h: 6.4sek



Så vad är syftet med bilen?
Svaret är enkelt; vara irriterande och inspirerande på samma gång.
För min egen del vill jag köra en 10a på kvartsmilen med standardmotor.
11.02 är ruskigt nära, tyvärr rasade en kolv på sista tävlingen då wastegateregleringen hoppade av och laddtrycket gick i taket
(ändå stannade tiden på 11.67 - 151km/h!! cool)

Här har ni en liten film som iaf får mig att sukta efter sommaren smile
Corsa powered by Saab. TAKE TWO!

Så öööööös på med gnäll, nedvärderingar, positiva kommentarer och allmänt skitsnack så ses vi i sommar! wink

Kalle Uhr

Senast redigerat av UhrJr (16 augusti 2010)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
M.Persson
1 februari 2009 · 461 Inlägg

Riktigt frän bil, går ju jävligt bra redan med 300hk så ska bli skoj att se den till sommarn igen!
Vad är framtida planner då? lätta, väghållning, bankörning?

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
1 februari 2009 · 839 Inlägg

M.Persson skrev:
Riktigt frän bil, går ju jävligt bra redan med 300hk så ska bli skoj att se den till sommarn igen!
Vad är framtida planner då? lätta, väghållning, bankörning?

Tack för svar!
Om jag ska lätta lär jag behöva spons iom att det mesta som går att ta bort är redan borttaget.
Så vad som behövs göras nu, det är ju att byta alla plåtdelar till glasfiber (alternativt kolfiber).
Men detta kostar ju pengar, och sånt har jag ju inte wink.

Bilen har fortfarande orginal diff (svetsad), vilket gör den fullständigt omöjlig att köras på bana.
Att den sedan saknar servostyrning gör ju inte saken bättre.
Vi får se hur det blir framöver med banåkabiten smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
sik
1 februari 2009 · 1 072 Inlägg

tummen upp för den filmen, va faktiskt riktigt rolig att se smile
Btw.. Fränt bygge

Soubee
1 februari 2009 ·

Såg riktigt bra ut, hoppas du fixar målet du hade för i år då! smile

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
1 februari 2009 · 839 Inlägg

sik skrev:
tummen upp för den filmen, va faktiskt riktigt rolig att se smile
Btw.. Fränt bygge

Tackar.

Soubee skrev:
Såg riktigt bra ut, hoppas du fixar målet du hade för i år då!
smile

Det bör jag göra, har gått ner lite i vikt nu lol

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
camaro67 Meister
1 februari 2009 · 6 763 Inlägg

Jag får väll säga att de är lite fegt att åka saabmaskin när de går att få ordentligt med pulver i opelmaskiner. Hur har du tänkt att kunna åka en 10:a med standardmaskin när du nu har åkt 11.02 med 460hk?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Henk3
1 februari 2009 · 369 Inlägg

Häftigt projekt! big_smile

BMW 740 ia "Hamann M7" (1995)
Opelmadness German cars, quality and beyond
1 februari 2009 · 8 197 Inlägg

camaro67 skrev:
Jag får väll säga att de är lite fegt att åka saabmaskin när de går att få ordentligt med pulver i opelmaskiner.

AMEN...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
1 februari 2009 · 839 Inlägg

camaro67 skrev:
Jag får väll säga att de är lite fegt att åka saabmaskin när de går att få ordentligt med pulver i opelmaskiner. Hur har du tänkt att kunna åka en 10:a med standardmaskin när du nu har åkt 11.02 med 460hk?

Jaha ja, förstog väl att just du skulle spotta ur dig nått sånt.
Om jag skulle vara lika dum som dig så skulle jag påstå att du är feg därför att du väljer att åka V8 och bakhjulsdrift. Men jag är smartare än så lol...

Det är i standardmotorn som jag har 460hk.
Orginal kolvar
Orginal stakar
Orginal vevaxel
Orginal topp
osv
osv
osv
smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Gizmojohan
2 februari 2009 · 3 295 Inlägg

Saab Ftw! wink

terazzi
2 februari 2009 ·

hehe fint med saab spis big_smile ballt projekt!!

camaro67 Meister
2 februari 2009 · 6 763 Inlägg

UhrJr skrev:

camaro67 skrev:
Jag får väll säga att de är lite fegt att åka saabmaskin när de går att få ordentligt med pulver i opelmaskiner. Hur har du tänkt att kunna åka en 10:a med standardmaskin när du nu har åkt 11.02 med 460hk?

Jaha ja, förstog väl att just du skulle spotta ur dig nått sånt.
Om jag skulle vara lika dum som dig så skulle jag påstå att du är feg därför att du väljer att åka V8 och bakhjulsdrift. Men jag är smartare än så lol...

Det är i standardmotorn som jag har 460hk.
Orginal kolvar
Orginal stakar
Orginal vevaxel
Orginal topp
osv
osv
osv
smile

Har jag gjort dig något dumt? Du ville ha komentarer...


V8 och bakhjulsdrift är standard på min bil så varför ändra på ett vinnande koncept?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
2 februari 2009 · 839 Inlägg

camaro67 skrev:

UhrJr skrev:

camaro67 skrev:
Jag får väll säga att de är lite fegt att åka saabmaskin när de går att få ordentligt med pulver i opelmaskiner. Hur har du tänkt att kunna åka en 10:a med standardmaskin när du nu har åkt 11.02 med 460hk?

Jaha ja, förstog väl att just du skulle spotta ur dig nått sånt.
Om jag skulle vara lika dum som dig så skulle jag påstå att du är feg därför att du väljer att åka V8 och bakhjulsdrift. Men jag är smartare än så lol...

Det är i standardmotorn som jag har 460hk.
Orginal kolvar
Orginal stakar
Orginal vevaxel
Orginal topp
osv
osv
osv
smile

Har jag gjort dig något dumt? Du ville ha komentarer...


V8 och bakhjulsdrift är standard på min bil så varför ändra på ett vinnande koncept?

Nej det har du inte, men du hävde ur dig en korkad kommentar.

Du får gärna berätta för mig vart gränsen går där det blir fegt att modifiera sin bil.
Jag ser i ditt garage att du borrat ditt block för större volym, fyyyyyy dig, fegt! wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
camaro67 Meister
2 februari 2009 · 6 763 Inlägg

UhrJr skrev:

camaro67 skrev:

UhrJr skrev:

Jaha ja, förstog väl att just du skulle spotta ur dig nått sånt.
Om jag skulle vara lika dum som dig så skulle jag påstå att du är feg därför att du väljer att åka V8 och bakhjulsdrift. Men jag är smartare än så lol...

Det är i standardmotorn som jag har 460hk.
Orginal kolvar
Orginal stakar
Orginal vevaxel
Orginal topp
osv
osv
osv
smile

Har jag gjort dig något dumt? Du ville ha komentarer...


V8 och bakhjulsdrift är standard på min bil så varför ändra på ett vinnande koncept?

Nej det har du inte, men du hävde ur dig en korkad kommentar.

Du får gärna berätta för mig vart gränsen går där det blir fegt att modifiera sin bil.
Jag ser i ditt garage att du borrat ditt block för större volym, fyyyyyy dig, fegt! wink

Ursäkta men jag tycker att de hade varit ballare med en opelspis. Men jag tvekar inte på att bilen är snabb.

Mitt block är renoveringsborrat så de är inte något för effekten. Om jag skulle bygga vidare på de här blocket så skulle jag ta en 289-vev och gå ner i storlek istället. Sån är jag big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
2 februari 2009 · 839 Inlägg

camaro67 skrev:

UhrJr skrev:

camaro67 skrev:

Har jag gjort dig något dumt? Du ville ha komentarer...


V8 och bakhjulsdrift är standard på min bil så varför ändra på ett vinnande koncept?

Nej det har du inte, men du hävde ur dig en korkad kommentar.

Du får gärna berätta för mig vart gränsen går där det blir fegt att modifiera sin bil.
Jag ser i ditt garage att du borrat ditt block för större volym, fyyyyyy dig, fegt! wink

Ursäkta men jag tycker att de hade varit ballare med en opelspis. Men jag tvekar inte på att bilen är snabb.

Mitt block är renoveringsborrat så de är inte något för effekten. Om jag skulle bygga vidare på de här blocket så skulle jag ta en 289-vev och gå ner i storlek istället. Sån är jag big_smile

Det är många som tycker att det hade varit ballare.
Men eftersom vi har stor erfarenhet av Saabmotorerna var valet ganska enkelt wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
camaro67 Meister
2 februari 2009 · 6 763 Inlägg

UhrJr skrev:

camaro67 skrev:

UhrJr skrev:

Nej det har du inte, men du hävde ur dig en korkad kommentar.

Du får gärna berätta för mig vart gränsen går där det blir fegt att modifiera sin bil.
Jag ser i ditt garage att du borrat ditt block för större volym, fyyyyyy dig, fegt! wink

Ursäkta men jag tycker att de hade varit ballare med en opelspis. Men jag tvekar inte på att bilen är snabb.

Mitt block är renoveringsborrat så de är inte något för effekten. Om jag skulle bygga vidare på de här blocket så skulle jag ta en 289-vev och gå ner i storlek istället. Sån är jag big_smile

Det är många som tycker att det hade varit ballare.
Men eftersom vi har stor erfarenhet av Saabmotorerna var valet ganska enkelt wink

Joo de har jag helt förståelse för

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Rinnegan Malleus Malificarum
2 februari 2009 · 2 401 Inlägg

En elak liten panda det där alltså.

Ser bra ut dock, keep up the good work. big_smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
2 februari 2009 · 839 Inlägg

Siarnaq skrev:
En elak liten panda det där alltså.

Ser bra ut dock, keep up the good work. big_smile

Hahaha, dessa smeknamn den får hela tiden:lol: smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Rinnegan Malleus Malificarum
2 februari 2009 · 2 401 Inlägg

UhrJr skrev:
Hahaha, dessa smeknamn den får hela tiden:lol: smile

Haha, men jag tyckte att den såg exakt ut som en panda. big_smile Lite småfräsig modell däremot, skulle inte ha något emot att äga en, särskilt inte om den har 460hk. roll

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang