Rubbing före vaxning?

nthyrsson
19 mars 2006 · 257 Inlägg

Ska man köra med rubbing på bilen före vaxning? och funkar Sonax rubbing och hårdvax bra?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
19 mars 2006 · 1 852 Inlägg

sonax e det bästa du kan köpa för pengar wink rubbing kör man med om bilen är smårepig eller om du vill ha bort någon större repa. vaxningen tar du för att få ett ytskickt på bilen så att det blir glans i lacken, dessutom får du ett skyddande lager.

Lycka till!

man lever bara en gång så lev väl!
jojjeman Tung högerfot
19 mars 2006 · 19 Inlägg

Rubbingen är väl till för att ta bort smuts som e väldigt ingrott i lacken. Eller om lacken är väldigt matt å dålig. Jag använde två steg av rubbing när jag skulle putsa upp en gammal bil jag köpte(den jag har på garaget) en grövre och sen en väldigt fin. Gick aldrig över med vanlig vax, räckte med rubbingen. Sen så finns det väl andra som vet bättre.

Ena Colaberoende
19 mars 2006 · 1 219 Inlägg

Jag hade hoppat över rubbingen och kört med Sonax Polish istället om inte lacken var allt för dålig.
Men vaxet är helt kanon. Det är ett måste för att stänga lackporerna + att det ska hålla lite ängre.

marbling
19 mars 2006 · 781 Inlägg

Tänkte maskinpolera med cleaner innan vax,men ska man lägga på det o köra i vått eller ska man lägga på det,låta torka o sen maskinköra i torrt??Har en svartmetallic-03 som har rätt mkt maskintvättsrepor.

Räcker det att bearbeta lacken för hand(rosor) med cleaner eller måste jag anv. maskinen??

Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Opel GT "Sportcoupen" (1970)
MilleN
19 mars 2006 · 9 108 Inlägg

rubbing är perfekt för att få bort synliga repor.. kör sedan med polish och sist med vax! mums-resultat wink Ska offra en dag eller två på bilen sen innan säsongen sätter igång..

kingen100
20 mars 2006 · 24 Inlägg

Tror det räcker med polish o wax istället..hagmans polish e oxo mycket bra  o sen sonax wax på det..:-)

power e nice
astrakalle VVS-Montör
20 mars 2006 · 231 Inlägg

Har du små repor på bilen så kan du rubba den först, e den riktigt repig, så finns det "work out" Det är ett rubbing med lite grövre sandkorn! Men efter det så måste man köra med mindre effekt på rubbingen för att det blir väldigt lätt runda poler märken efter det! Det är mycket jobb men det är värt resultatet! Plus att det sliter på lacken något så fruktansvärt! Kom ihåg en sak! Ska ni rubba länge på ett ställe tex. en större repa se då till för fan att kyla det med vatten! samtidigt som ni rubbar! Annars bränner ni den väldigt lätt! Har provat Sonax och hagmans! Hagmans är rent sagt värdelöst! Sonax funkar bra för den som fixar det hemma själv! Jag använder rubbing och vax från CarBrite, använder ozo vax från Strövelkemi! Det är riktigt bra grejor för proffs! Har ju arbetat med det innan så tur man har kontakter från sin gamla arbetsplats! Grejorna från Strövelkemi kan nog beställas från deras hemsida har jag för mig men endast i 5L dunkar!
Lycka till!

http://www.strovelskemi.se/

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
ksx
8 maj 2010 · 5 Inlägg

hej,

jag har fått problem! Ägnat dagen till att tvätta bilen ordentligt (bilshampo och Diamant rengöring). Lacken är inte helt 100 och man ser små små repor på t.ex motorhuven vid motljus. Tänkte därför gå på med SONAX rubbing, köpte en ny burk. Gjorde allt enligt beskrivning på burken, dvs la på ett tunt lager (mjuk papperstrasa), väntade ett par minuter och började sedan polera av medlet med en ny, mjuk rengöringstrasa i textil avsedd för polering. Nu är det massor med repor på motorhuven!! Det ser ut som att jag dragit runt sand eller grus. Har använt SONAX-produkter tidigare med gott resultat, men det här är riktigt illa.
Vad kan ha gått fel??
sad
Tacksam för hjälp!

myran Foto/Bilnörd
8 maj 2010 · 1 541 Inlägg

Tvätta noga innan.

Rubbing tar bort smårepor osv. har du mycket tvättrepor osv så kör detta först

Polish Gör lacken blank och skinande. (finare medel än rubbing). detta som bygger upp glans.

Vax lägger du på sist för att skydda lacken. täppa igen små porer så inte vatten går in under/i lacken. osv. Detta gör du sist.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
ksx
9 maj 2010 · 5 Inlägg

Jo, som jag skrev så tvättade jag bilen VÄLDIGT noggrant innan jag började lägga på rubbing. Jag trodde Sonas rubbing skulle "ta bort" smårepor, inte skapa väldigt många nya!?

Hur ska jag gå vidare för att ta bort de repor som rubbing orsakat? Räcker det med att lägga på polish nu eller måste jag jobba vidare med finare rubbing?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang