TV-Licens för att ha dator och mobill??? hur sjukt är inte det???

smiler
7 februari 2009 · 672 Inlägg

De kommer snart läggas på skatten så då får vi jobbande betala för er soffliggare wink

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
FireTraXX DFFL
7 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Thorssa skrev:

calibra1992 skrev:

prodrive skrev:
Bara pensionärer kollar SVT, nu bor jag fortfarande hemma och slipper bli förbannad över sån här skit men jag tänker ta mig fan aldrig betala ett öre till sånt trams när jag skaffar eget...

Gjorde inte jag heller tills jag köpte tv på Net On Net som är skyldiga att anmäla sånt till radiotjänst sad

Men sedan sålde du TV:n igen och sedan ringde du och sa upp TV-innehavet smile

Eller så låter man ärliga kompisar köpa tv:n åt en. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Martin 9-3 Fisketokig
7 februari 2009 · 2 997 Inlägg

FireTraXX skrev:

Thorssa skrev:

calibra1992 skrev:

Gjorde inte jag heller tills jag köpte tv på Net On Net som är skyldiga att anmäla sånt till radiotjänst sad

Men sedan sålde du TV:n igen och sedan ringde du och sa upp TV-innehavet smile

Eller så låter man ärliga kompisar köpa tv:n åt en. tongue

Men allvarligt, hur många köper en TV som TV på kvittot iaf? Medför problem med radiotjänst och själva apparaten blir jävligt dyrt.

Kontrollanter får inte gå in i hemmen och kolla om det finns utrustning som kräver licens.
Själv äger jag ingen dator numer eller TV eller telefon, alla har gått sönder och jag klarar mig lika bra ändå, Det som står på möblerna eller hänger på väggarna är bara tomma visningsexemplar i plast.
Detta inlägg skrevs av min 120cm låtsaskompis Molgan via telefonkontakt på en lånad telefon av grannen, för jag har ju ingen dator.

Nästa steg? Skriva nyhetsnotiser på mjölkpaketet och dra licens direkt i kassan hos Ica så fort man köper en liter.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
J3lv4n
7 februari 2009 · 89 Inlägg

sand3rs skrev:
För att ens diskutera en sådan sak kan det ju vara intressant att veta "worst case scenario" om man nu mot förmodan skulle bli påkommen. Jag antar att det är försent att bli vald in i riksdagen så för oss dödliga, vad kan hända.

Föressten frågar jag självklart för kompis räkning big_smile

Om du blir påkommen, alltså bjuder in dom på en kopp kaffe och skåda din nya fina 42" full hd med 10000000000:1 i kontrast tongue så skriver du bara på kontraktet och börjar betala nästkommande månad/kvartal. Inget mer händer.

Toyota Supra "MKIV" (1994)
peegee Forummoderator
7 februari 2009 · 2 924 Inlägg

Baka in det i vanliga skatten så de slipper lägga massa resurser på dessa enskilda debiteringar och indrivningar som ändå nästan alla är skyldiga att betala ändå

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
sirmiro Double-Unicorn Rider
7 februari 2009 · 2 486 Inlägg

Ta bort SR och SVT så vi slipper skiten med tvavgift. Eller så får de sätta in reklam de med. Deras nyheter och program är ju lika vinklade som vilken annan kanal som helst. sad

expect1991
7 februari 2009 · 1 814 Inlägg

De borde ha bakat in tv-avgiften i skatten för länge sen tycker jag, 99% av hushållen kan typ ta emot TV ändå tongue

expect1991
7 februari 2009 · 1 814 Inlägg

sirmiro skrev:
Ta bort SR och SVT så vi slipper skiten med tvavgift. Eller så får de sätta in reklam de med. Deras nyheter och program är ju lika vinklade som vilken annan kanal som helst. sad

jag håller inte med, SR o SVT dokumentärer är bäst och subjektivast. utan de hade sverige varit väldigt annorlunda, väldigt mycket sämre vågar jag påstå!

även om deras programutbud kan verka tråkigt är det iallfall inte massa skitsnack o jobbig reklam I programmen roll

Senast redigerat av expect1991 (7 februari 2009)

Rquired Allmänt envis
7 februari 2009 · 12 512 Inlägg

sirmiro skrev:
Ta bort SR och SVT så vi slipper skiten med tvavgift. Eller så får de sätta in reklam de med. Deras nyheter och program är ju lika vinklade som vilken annan kanal som helst. sad

Tycker SVT och SR är värre på att vinkla saker än vad de andra kanalerna är. Ren skit rent ut sagt, det enda man ibland tittar på är nyheterna...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Janken Driver
7 februari 2009 · 2 111 Inlägg

Märks vilka som bor hemma o inte behöver betala något i denna tråden. "Baka in i skatten" ?. Menar ni då att de ska få del av den nuvarande eller att man ska höjja. Isåfall, exakt vad tjänar vi på det?...

Självklart har jag ingen tv, jag har ju en dator och bredband, nej inget tv-kort. Vad ska jag med en tv till?. <- Givet svar varje gång utsugarna ringer.

Har självklart ingen tv, det vore ju omoraliskt isåfall... suck.

MVH Janken

Senast redigerat av Janken (7 februari 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Jag betalar gärna för reklamfri public service tv. Fri sådan. Gillar nyheter, uppdrag granskning och liknande program. Men vissa svt-program kunde man slippa. Dessutom vill jag slippa tv-licensen.
Men jag betalar gärna avgiften via skattesedeln. Hur många fuskar inte med tv-licensen liksom?
Dessutom. Studenter som inte jobbar kanske också ska kunna titta på tv och bli allmänbildade?
Jag förstår däremot inte varför man har en tv-licens som dessutom inte är individbaserad?

Visserligen så ser jag väldigt sällan på TV. Jag håller mig till webben och till dagstidningarna där.
BBC och CNN får också lite av min tid. Den tiden jag spenderar på SVT (både online och irl) är minimal.
Men jag tror att SVT behövs. Speciellt för att granska vad politikerna håller på med och vad som händer inom skola, vård och omsorg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Gulmun * Klåpare
8 februari 2009 · 1 718 Inlägg

J3lv4n skrev:

Gulmun skrev:
Man är inte tvingad enligt lag att ha en mottagare dock.

Och på tal om jämförelser;
Som bilägare är jag skyldig att betala vägskatt, men om jag aldrig kör på allmän väg så borde jag då slippa betala vägskatten.

Men det gör du ju, finns ju ingen som säger att din bil måste vara påställd och skattad för att få köras på privat/inhägnat område. Och när var det senast svts nyheter skiljde sig från tex dom som sänds från tv4? nej tack slopa tv licensen, finns absolut noll logik i att 100% av sveriges hushåll ska behöva betala något sådant!

Ok. Det var nytt för mig. Ska kolla om det finns gulskyltade grusvägar ända fram till jobbet så ska vägverket aldrig behöva skicka ett skattemärke till mig.
Förresten, påställd? Gött, då slipper jag försäkra också.

Och jo, det skiljer på nyheterna mellan SVT och TV4. Sistnämndas ankare raporterar aldrig mer än de måste för att inte riskera ett litet bett på någon av händerna som föder dem. Som sagt, jag betalar och är tacksam för oberoende rapportering.
Resten av SVT:s utbud ser jag som en bonus. Visst, jag gillar inte allt de sänder, men nämn en reklamkanal som visat kortfilmer av nya regissörsförmågor eller kulturnyheter och musikprogram som inte färgats av något skivbolag?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
dan-kristian
8 februari 2009 · 518 Inlägg

expect1991 skrev:
De borde ha bakat in tv-avgiften i skatten för länge sen tycker jag, 99% av hushållen kan typ ta emot TV ändå tongue

Så är man tex 5st i ett hushåll så ska alla betala tv-avgift,,blir rätt dyrt då tycker jag,,,,,,,,

Martin 9-3 Fisketokig
8 februari 2009 · 2 997 Inlägg

Nej, lägg det inte på skatten.

Gör alla kanaler kodade och lägg på licensavgiften 170:-/mån extra utöver leverantörernas priser.

Har man boxer på 159:- månaden så hamnar man på 329:- och alla som kollar på TV får betala för det man vill se på och inte behöva betala det man har tillgång att se på.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
FireTraXX DFFL
8 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

FireTraXX skrev:

Thorssa skrev:
Men sedan sålde du TV:n igen och sedan ringde du och sa upp TV-innehavet smile

Eller så låter man ärliga kompisar köpa tv:n åt en. tongue

Men allvarligt, hur många köper en TV som TV på kvittot iaf? Medför problem med radiotjänst och själva apparaten blir jävligt dyrt.

Kontrollanter får inte gå in i hemmen och kolla om det finns utrustning som kräver licens.
Själv äger jag ingen dator numer eller TV eller telefon, alla har gått sönder och jag klarar mig lika bra ändå, Det som står på möblerna eller hänger på väggarna är bara tomma visningsexemplar i plast.
Detta inlägg skrevs av min 120cm låtsaskompis Molgan via telefonkontakt på en lånad telefon av grannen, för jag har ju ingen dator.

Nästa steg? Skriva nyhetsnotiser på mjölkpaketet och dra licens direkt i kassan hos Ica så fort man köper en liter.

Står på fakturan att min är en bärbar dator. smile

Jäkla Mållgan som luras, jag hade ju såklart inte gjort så själv.

Senast redigerat av FireTraXX (8 februari 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 februari 2009 · 1 874 Inlägg

Tycker det är sinnessjukt att dom gör så. Tror knappast det finns någon vettig människa som köper en dator istället för en TV, just för att kolla på SVT's sändningar. Det är patetiskt att dra alla över en kam på det sättet. Ungefär som att; Det finns material på internet, som är olagligt att ta hem. Jag vet; vi gör så att ALLA i hela Sverige får böta för det! big_smile

FireTraXX DFFL
8 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Tycker det är sinnessjukt att dom gör så. Tror knappast det finns någon vettig människa som köper en dator istället för en TV, just för att kolla på SVT's sändningar. Det är patetiskt att dra alla över en kam på det sättet. Ungefär som att; Det finns material på internet, som är olagligt att ta hem. Jag vet; vi gör så att ALLA i hela Sverige får böta för det! big_smile

Håller med lite, bara för att vissa gillar barnporr så ska väl inte alla som ha en internetuppkoppling åka i finkan?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Bostrom RS
8 februari 2009 · 886 Inlägg

RonJ skrev:
Fyfan vad jag börja äcklas av sverige som land!. Vi har senaste året misst mer och mer av våra rättigheter FRA-Ipred lagar osv.. Och nudå tv-licens för att svt väljer att lägga upp sina program på internet!?. Vem fan ser ens på det!? inte jag iallafall! jag hade gärna gjort så att jag vart spärrad ifrån alla data-tv sändingar. Men det går ju inte eftersom hela förslaget och hela grejjen handlar om pengar för tjänster dom kunnat göra otillgängliga för dom som inte betalar tv-licens men skiter i för att det är mer lönsamt!... Jag fattar inte hur våra politiker kan svika oss så? jag ser inte ens tv har inte ens en ... Kollar aldrig på webtv heller men endå ska jag betala över 2000 utöver internetkostnaden!.. Ren jävla faschism
  jävla komunist-stat vi lever i som för övrigt har koll på våra telefon/internet förbindelser...
yikesyikesyikesyikesyikesyikes

Jag är 99% säker på att vi betalar över 2000 spänn per år i tv-licens för att det inte finns nån reklam i svt1  och svt2 etc. Ser gärna att dom har reklamavbrott dom med, om det innebär att vi äntligen kan slopa denna föråldrade tv-licens!cool För som det är idag betalar man för nåt man knappt tittar på. Helt jävla sjukt!

Focus RS
J3lv4n
8 februari 2009 · 89 Inlägg

Gulmun skrev:

J3lv4n skrev:

Gulmun skrev:
Man är inte tvingad enligt lag att ha en mottagare dock.

Och på tal om jämförelser;
Som bilägare är jag skyldig att betala vägskatt, men om jag aldrig kör på allmän väg så borde jag då slippa betala vägskatten.

Men det gör du ju, finns ju ingen som säger att din bil måste vara påställd och skattad för att få köras på privat/inhägnat område. Och när var det senast svts nyheter skiljde sig från tex dom som sänds från tv4? nej tack slopa tv licensen, finns absolut noll logik i att 100% av sveriges hushåll ska behöva betala något sådant!

Ok. Det var nytt för mig. Ska kolla om det finns gulskyltade grusvägar ända fram till jobbet så ska vägverket aldrig behöva skicka ett skattemärke till mig.
Förresten, påställd? Gött, då slipper jag försäkra också.

aa du var ju påläst

Toyota Supra "MKIV" (1994)
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

mtudiesel skrev:

expect1991 skrev:
De borde ha bakat in tv-avgiften i skatten för länge sen tycker jag, 99% av hushållen kan typ ta emot TV ändå tongue

Så är man tex 5st i ett hushåll så ska alla betala tv-avgift,,blir rätt dyrt då tycker jag,,,,,,,,

Ja, fast om man utgår från att alla inkomsttagare betalar via skattesedeln så kan man nog sänka avgiften med mer än 75-80% per person.

SVT, SR och UR har en årlig budget på närmare 6,7 miljarder kronor. Det innebär att man har över 3 miljoner betalande hushåll.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang